Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jolanda_Aukema
#239695
Hallo allemaal,

Ik heb vanmorgen een poging gedaan tot zelf samenstellen, en heb daarvoor eerst even berekend hoeveel mijn honden moeten hebben.

Ik ben begonnen met Tess, mijn Hollandse Herder teefje van 20 kilo.
Als ik haar 2% zou geven van haar lichaamsgewicht, zou ik uitkomen op 400 gram... Maar toen ik dat in haar bak zag liggen vond ik het zo weinig. Ik had haar zo twee van die porties gegeven, als ik het zonder weegschaal had gedaan....

Heb ik wel goed gerekend? Ik kan me nog even niet voorstellen dat ze hier een hele dag van overeind blijft... ???

Groetjes, Jolanda
Door jelle
#239705
Hoi

in principe klopt het wel. Wel is mijn ervaring dat 2% aan de lage kant is, maar dat is per hond natuurlijk wel verschillend.
Het kan zijn dat het wat meer moet worden als je hond bijvoorbeeld nog jong (in de groei) is of als ze relatief veel verbruikt.

Mijn honden wegen en eten:
bijna 30 kilo : ruim 6 ons per dag
kleine 35 kilo : ca 8 ons per dag (snelle stofwisseling)
kleine 60 kilo, en aansterkend: ca 13 ons per dag
Door Lizzy
#239726
Neem ongeveer 2% tot 5% van het lichaamsgewicht. OK, voor dit voorbeeld nemen we gewoon even 2% en maken we daarmee een rekensom:

Voor de hond van 20 kilo: 1% van 20 kilo is 0,2 x 2 (van die 2% lichaamsgewicht) = 0,4 kilo toaal aan voer per dag. Met andere woorden: 400 gram per dag totaal.

Als jouw hond heel dun is of zeer slank + een hoop lichaamsbeweging, dan zou je gewoon kunnen beginnen met 3% of 4% van het lichaamsgewicht. Voer dus vooral met je ogen.
Door Marion
#239727
Bij mij krijgt Tommie (2jaar) ongeveer 3 % van zijn lichaamsgewicht.
Zorro (4,5 maand) krijgt ongeveer 5 % van zijn lichaamsgewicht.
Soms laat Tommie zijn vleesbot bijna geheel liggen en dan eet Zorro dat ook ;)
Door mutsie
#239761
Mijn hond, teefje, duitse staande en met een ideaal gewicht van 20 kg, zou dus ook dit moeten krijgen.

Nou afijn, ze staat me aan te kijken of dit inderdaad alles is wat ze krijgt?..... Of er niet meer is....., of het van de arme moet......?
Dus krijgt ze nu 200 gr. 's morgens en 400 gram 's avonds, met regelmatig apart een bot.

En inderdaad mevrouw is dus aangekomen. Maar in de winter vind ik dat niet zo erg, want het lijkt wel of ze dat gewoon nodig heeft. Ze heeft het dan ook niet zo snel koud.
In de zomer en voorjaar speert ze gewoon meer door de bossen en zwemt ze meer, dus valt ze weer af.

Karin
Door Jolanda_Aukema
#239764
Lizzy schreef: Neem ongeveer 2% tot 5% van het lichaamsgewicht. OK, voor dit voorbeeld nemen we gewoon even 2% en maken we daarmee een rekensom:

Voor de hond van 20 kilo: 1% van 20 kilo is 0,2 x 2 (van die 2% lichaamsgewicht) = 0,4 kilo toaal aan voer per dag. Met andere woorden: 400 gram per dag totaal.

Als jouw hond heel dun is of zeer slank + een hoop lichaamsbeweging, dan zou je gewoon kunnen beginnen met 3% of 4% van het lichaamsgewicht. Voer dus vooral met je ogen.

Bedankt voor dit antwoord. Tess is inderdaad behoorlijk slank, en rent zich de hele dag een ongeluk achter haar bal aan (behalve als ze net gegeten heeft, dan houd ik haar expres een tijd rustig)

Ik ga nu overstappen op 600 à 700 gram per dag. Dus 3 à 3,5 procent van haar lichaamsgewicht, en dan eens zien hoe het gaat.

Zorro, mijn Jack Russelpup krijgt nu ongeveer 100 gram per dag en daar doet hij het goed op. Dat is zo'n 5 % van zijn lichaamsgewicht (hij weegt ongeveer 2 kilo).

Ik voer over het algemeen wel met mijn ogen, maar in dit geval heb ik toch maar even navraag gedaan. Die 400 gram leek zo weinig, en aangezien ik nog niet zo lang ben overgestapt op vers wilde ik toch even zeker weten dat ik mijn hond niet zou vetmesten als ik meer zou gaan geven.

Groetjes, Jolanda
Door Nelly
#240113
Nou, ik weeg nooit, voer op " gevoel" en soms misschien wat veel, dan de andere dag wat minder en dat gaat altijd goed. Heb nog nooit een te dikke hond gehad (hou ik ook niet van, vind ik lelijk) De wandelaars onder jullie hebben zowel Angel als Andor gezien en Ashley ziet er eigenlijk ook zo uit, eigenlijk nog wat dunner, want hij mag niet te zwaar worden i.v.m. z'n spondylose. Het probleem is dat Ashley van nature een grote zware reu is :-\
Door Helen
#240116
Nelly schreef: Nou, ik weeg nooit, voer op " gevoel" en soms misschien wat veel, dan de andere dag wat minder en dat gaat altijd goed. Heb nog nooit een te dikke hond gehad (hou ik ook niet van, vind ik lelijk) De wandelaars onder jullie hebben zowel Angel als Andor gezien en Ashley ziet er eigenlijk ook zo uit, eigenlijk nog wat dunner, want hij mag niet te zwaar worden i.v.m. z'n spondylose. Het probleem is dat Ashley van nature een grote zware reu is :-\
Zelf hou ik van nog schraler dan jij ;D (Ik bedoel het absoluut niet als negatief commentaar hoor Nelly trouwens :D) Maar zelf houd ik mijn honden schraler dan jij. Nou ja ik heb alleen Angel en Andor gezien natuurlijk. Als Balou zich strekt wil ik ribben zien en als ik van boven naar Kuma kijk zie ik ondanks de dikke vacht heel duidelijk haar taille.
Door Nelly
#240140
Nou ik denk dat ik hetzelfde zie hoor meid. Zowel bij Ashley ( Bij Ashley is dat wat moeilijker, omdat hij een enorme vacht heeft, da's echt een wolvenvacht en daar moet je doorheen voelen, maar dan voelt het echt goed :D) als Angel zie ik ribben als ze zich strekken en bij Andor zie ik ook "taille" als ik 'm van boven bekijk.
Door Helen
#240143
Nelly schreef: Nou ik denk dat ik hetzelfde zie hoor meid. Zowel bij Ashley ( Bij Ashley is dat wat moeilijker, omdat hij een enorme vacht heeft, da's echt een wolvenvacht en daar moet je doorheen voelen, maar dan voelt het echt goed :D) als Angel zie ik ribben als ze zich strekken en bij Andor zie ik ook "taille" als ik 'm van boven bekijk.
Ja, reuen kunnen zo'n enorme vacht hebben :) Ach ieder zijn schraalheid ;D ;D Ik dacht me alleen te herinneren dat ik A&A idd schraal vond op de wandeling, maar dat ik persoonlijk van nog schraler houd. Maar smaken verschillen en misschien heb ik het anders onthouden dan dat het was hoor ;) Het valt me alleen vaak op dat mijn honden schraler zijn dan andere honden. Als mensen hun honden schraal vinden vind ikaltijd dat het nog wel wat schraler kan.Alleen Balou wil ik 's winters iets voller zien, anders heeft ze het zo koud.
Door Marion
#240146
Jolanda_Aukema schreef: Bedankt voor dit antwoord. Tess is inderdaad behoorlijk slank, en rent zich de hele dag een ongeluk achter haar bal aan (behalve als ze net gegeten heeft, dan houd ik haar expres een tijd rustig)

Ik ga nu overstappen op 600 à 700 gram per dag. Dus 3 à 3,5 procent van haar lichaamsgewicht, en dan eens zien hoe het gaat.

Zorro, mijn Jack Russelpup krijgt nu ongeveer 100 gram per dag en daar doet hij het goed op. Dat is zo'n 5 % van zijn lichaamsgewicht (hij weegt ongeveer 2 kilo).

Ik voer over het algemeen wel met mijn ogen, maar in dit geval heb ik toch maar even navraag gedaan. Die 400 gram leek zo weinig, en aangezien ik nog niet zo lang ben overgestapt op vers wilde ik toch even zeker weten dat ik mijn hond niet zou vetmesten als ik meer zou gaan geven.

Groetjes, Jolanda
huh waar komt dat zinnetje nu vandaan ??? dat gaat over mijn Zorro ???
Door Nelly
#240148
Vergeet ook de vacht niet bij een herder, die is echt dik, zelfs bij een korthaar. Je zult dus echt moeten voelen, zeker bij je langstokhaartje. Trouwens wel een lief puppie hoor.
Door Jolanda_Aukema
#240198
Marion schreef: huh waar komt dat zinnetje nu vandaan ??? dat gaat over mijn Zorro ???
Hihi.. ik had die verwarring al een beetje verwacht ;D
Wij blijken allebei een JR-pup te hebben die Zorro heet :D

Groetjes, Jolanda
Pootje van Zorro aan z'n naamgenootje
Door Marion
#240451
Jolanda_Aukema schreef: Hihi.. ik had die verwarring al een beetje verwacht ;D
Wij blijken allebei een JR-pup te hebben die Zorro heet :D

Groetjes, Jolanda
Pootje van Zorro aan z'n naamgenootje
oh echt! Wat toevallig :D Hoe oud is hij en heb je een fotootje? Waar komt hij vandaan?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door