Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cattystyle
#238019
Hallo allemaal,

Ik zit een beetje in mijn maag met de vraag: wel of geen kopvlees? Ik heb gezocht hier op het forum op kopvlees, en ik zie dat een flink aantal mensen het wel geeft.

Maar ik weet nog steeds niet of ik het durf i.v.m. Creutzfeld-Jacob.

Vooral niet nu ik laatst een walgelijke documentaire zag over de Engelse Keuringsdienst van Waren. Aan de ene kant het levende bewijs: afgekeurde kippen gingen naar een bedrijf voor verwerking tot diervoeder. Er werd dus letterlijk op t.v. gezegd (jammer dat niet heel Nederland toen meteen ging BARFEN!) dat kippen met ziektes en kankergezwellen verwerkt gingen worden voor de diervoederindustrie. Het bedrijf werd gesloten omdat de "goede delen" (qua uiterlijk) werden weggesneden om door te verkopen voor menselijke consumptie. Vind het al erg genoeg dat kankergezwellen wèl aan dieren gevoerd mogen worden...

Dat is waar mijn probleem zit: ik bestel dit soort dingen vaak bij AHV, lamshart, penslappen, dat soort dingen. Hartstikke handig, ben er ook heel tevreden over. Maar overal staat duidelijk op dat het niet voor menselijke consumptie geschikt is. Dan vraag ik me dus af: is dat kopvlees dan wel veilig voor mijn hundje? Hoe weet ik dat het kopvlees vrij is van enge dingen? Ga het ook aan AHV vragen trouwens, ben héél benieuwd wat zij als antwoord geven. Misschien jullie ook wel.
Door Ollie
#238021
Ik weet niet of ik daar wel te veel over wil nadenken :-\

Ik voer de honden en kat gewoon 1 keer in de week wel kopvlees, anders kun je ze straks niks meer voeren :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#238023
Kopvlees is gewoon spiervlees en vet wat aan de zijkant van de kop zit. Soms zitten ook de strotten erbij. Ik zie persoonlijk niet zo de link tussen Creutzfeld-jacob. Dat heeft toch meer met hersenen e.d. te doen. Daarbij zou het dan net als de hersenen verplicht naar de destructie moeten en dat is niet het geval.

Voor dierenvoeding gelden andere maatstaven wat gehalte aan bacteriën/verpakking enz. dan voor mensenvoeding. Wel is een versvoerfabrikant in tegenstelling tot een brokkenfabrikant verplicht grondstoffen te gebruiken die afkomstig zijn van voor menselijke consumptie goedgekeurde dieren. Hier wordt door de RVV ook op gecontroleerd. Om vergissing in koelkasten en/of expirimentjes van mensen (die dan b.v. ziek worden van de vuile pens) dek je je als fabrikant in door op de verpakking te vermelden dat het uitsluitend diervoeder is.
Laatst gewijzigd door Angelique op za 08 jan 2005, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
#238179
Denk dat je niet zo bang hoeft te zijn Marieke. Om te beginnen zit BSE/ Kreuzfeld volgens mij meer in de hersenen, verder heb ik m'n twijfels of honden het uberhaupt kunnen krijgen. Ik voer in ieder geval nog gewoon kopvlees hoor! ::)
Groetjes, Nelly en the A-team ;)
Door Lizzy
#238229
BSE zou ik al helemaal niet bang voor zijn. Bij mijn weten zijn honden daar trouwens ongevoelig voor. Wanneer er Aujeszky uit zou breken in Nederland: dAn zou ik geen kopvlees voeren.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#238423
Lizzy schreef: BSE zou ik al helemaal niet bang voor zijn. Bij mijn weten zijn honden daar trouwens ongevoelig voor. Wanneer er Aujeszky uit zou breken in Nederland: dAn zou ik geen kopvlees voeren.
waarom zou je dan geen kopvlees geven?
Rund is toch rund ?
Door margreet
#238428
sylvia schreef: waarom zou je dan geen kopvlees geven?
Rund is toch rund ?
PPPFFFF gelukkig dat dacht ik in stilte ook,maar ik dacht ojé ik zal er wel weer naast zitten dus zal maar niet reageren :-\
Door Ollie
#238460
Lizzy schreef: BSE zou ik al helemaal niet bang voor zijn. Bij mijn weten zijn honden daar trouwens ongevoelig voor. Wanneer er Aujeszky uit zou breken in Nederland: dAn zou ik geen kopvlees voeren.
Aujeszky komt toch niet in de rund voor? ???
Door Ollie
#238467
margreet schreef: Nee dat bedoelden Syl en ik ook 8)
ooow ik heb weer eens niet verder gekeken :-[ ik zag het bericht van Lizzy en heb daar op gereageerd zonder eerst verder te lezen! ;D
Door Lizzy
#238472
Ja, een rund kan ook besmet raken met Aujeszky. Alleen is een rund een dead-end-host (oftewel, hij gaat altijd dood). Maar ook een rund kan theoretisch dus besmet raken met aujeszky, nog bij leven worden geslacht enbij de slager terecht komen. En dan zijn voornamelijk de tonsillen/kopvlees besmettelijk. Tenminste, dat zegt de RVV. Het staat ook hier uitgelegd trouwens:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=786

Maar goed, ik zou me dus om Aujeszky (in relatie tot kopvlees) geen zorgen maken. Maar als Aujeszky ooit weer echt zou uitbreken (wanneer we gestopt zijn met enten in NL, voor status 10) dan zou ik ook geen runderkopvlees geven totdat dat weer onder controle is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 09 jan 2005, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door margreet
#238479
Lizzy schreef: Ja, een rund kan ook besmet raken met Aujeszky. Alleen is een rund een dead-end-host (oftewel, hij gaat altijd dood). Maar ook een rund kan theoretisch dus besmet raken met aujeszky, nog bij leven worden geslacht enbij de slager terecht komen. En dan zijn voornamelijk de tonsillen/kopvlees besmettelijk. Tenminste, dat zegt de RVV. Het staat ook hier uitgelegd trouwens:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=786

Maar goed, ik zou me dus om Aujeszky (in relatie tot kopvlees) geen zorgen maken. Maar als Aujeszky ooit weer echt zou uitbreken (wanneer we gestopt zijn met enten) dan zou ik ook geen runderkopvlees geven totdat dat weer onder controle is.
Oké weer wat geleerd,dit wist ik niet :-\
Door cattystyle
#239745
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Heel hulpvol (is dat een woord? Nee volgens mij niet, hahaha).

Dit vind ik een gevaarlijke gedachtengang, sorry dat ik het zeg:


**Ik weet niet of ik daar wel te veel over wil nadenken

Ik voer de honden en kat gewoon 1 keer in de week wel kopvlees, anders kun je ze straks niks meer voeren **

Ten eerste ben ik het er niet mee eens, want zoveel dingen zijn er niet die verboden zijn voor honden. Ten tweede kan dit struisvogelen levensgevaarlijk zijn voor je hond. Ik zorg altijd dat ik op de hoogte blijf van gevaren en ik wil alles weten. Iets nieuws probeer ik nooit voordat ik hier gezocht heb of het kan.

Bedankt voor je goede uitleg, Angelique, dat is echt een geruststelling.

Lizzy, hoe kom je daar achter als er Aujezsky is uitgebroken? Wordt daar heel open over gedaan en gemeld op overheidssites?
Door Lizzy
#239749
Hoi Marieke, ik heb geen idee of dat bekent wordt gemaakt. Aangezien we nu nog geen status 10 hebben (wel 9) en de kans op Aujeszky dus echt nihil is, zou ik me pas zorgen gaan maken als we status 10 hebben verkregen en dus allemaal stoppen met enten in NL. Tja en dan..., dan is het te hopen dat je het op tv hoort of in de krant lees. Ik mag aannemen van wel. Tenslotte heeft een Aujeszky uitbraak ewl grote gevolgen wanneer we status 10 hebben. Bij mijn weten moet alle export ook direct gestopt worden enzo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door