Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door amber2
#237846
Gister onze twee honden bij het eten ontwormd met Drontal maar na een paar uur kwam alles er weer uit... :( Komt dit vaker voor? En kan ik nu aannemen dat het ontwormingsmiddel er ook weer uit is gekomen en dat ik dus nog een keer (met een ander middel!) moet ontwormen? Welk middel geeft het minste kans op overgeven?
We kregen dit (Dronta) van de dierenarts; denk je dat we ons geld nog terug kunnen krijgen?! :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#237849
amber2 schreef: Gister onze twee honden bij het eten ontwormd met Drontal maar na een paar uur kwam alles er weer uit... :( Komt dit vaker voor? En kan ik nu aannemen dat het ontwormingsmiddel er ook weer uit is gekomen en dat ik dus nog een keer (met een ander middel!) moet ontwormen? Welk middel geeft het minste kans op overgeven?
We kregen dit (Dronta) van de dierenarts; denk je dat we ons geld nog terug kunnen krijgen?! :-\
Geld terug...neuuu, denk het niet. :-\
volgens mij hoef je het niet opnieuw te doen als er een paar uur na inname wordt overgegeven. Drontal is verder een prima middel, dus een ander merk is per definitie niet nodig, maar ik zou niet 1 wormmiddel tegelijk met het eten geven, liever een paar uur er tussen laten zitten..
Gebruikersavatar
Door Binno
#237874
Eén van onze honden gaf vroeger ook makkelijk over van Drontal. We hebben nooit opnieuw behandeld omdat de werkzame stof na enkele uren waarschijnlijk toch al opgenomen is.
Met Flubenol hebben we nog nooit problemen gehad, en dat is voor zover ik weet ook een goed middel. Misschien een tip voor de volgende keer? Het zijn volgens de verpakking "smakelijke tabletjes" dus makkelijker om zonder voer te geven. ;)
Gebruikersavatar
Door Nitus
#237890
Volgens mij kun je een wormmiddel beter op de nuchtere maag geven of met een heel klein gedeelte van het voer erbij, maar geen volledige maaltijd.
Tenminste zo deed ik dat altijd, en dat ging gelukkig altijd goed. Ik heb trouwens nog nooit Drontal gebruikt, wel Mansonil (niet overgeven, wel altijd 1x spuitpoep daarna) en Exil No Worm (niet overgeven, geen spuitpoep).
Denk trouwens niet dat je je geld terug krijgt van de DA :-\.
Door amber2
#238574
O, okay. Ik dacht echt dat het tabletje er waarschijnlijk dan ook wel weer uitgekomen zou zijn en dat het middel dus niet gewerkt had. Maar met een paar uur ertussen (ik denk dat het een uur of 4 later was) is dat dus waarschijnlijk geen probleem, en hoef ik niet nog een keer iets te geven? Ik zal het nog even navragen bij de dierenarts. En de volgende keer dus maar niet tegelijk met het eten geven (ik dacht: dan verteerd het beter...)! Staat ook helemaal niets over op op de verpakking, en er zit ook geen bijsluiter bij; wel vreemd eigenlijk.. ??? Ik had geen idee dat je het beter op een nuchtere maag kon geven en dat overgeven eventueel een bijwerking kon zijn! Ik dacht eerst dat de ene iets verkeerd gegeten had buiten ofzo. Maar toen de andere hond ook zijn complete maaltijd er weer uitgooide was wel duidelijk dat het iets met de wormtabletten te maken had... Maargoed, ik weet nu dus hoe het zit en misschien probeer ik de volgende keer wel een ander middel. ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#238603
Als een hond ziek wordt na een ontwormmiddel kan dat door het middel zelf komen maar het kan ook door de wormen komen. Als hij veel wormen had en daar gaan er veel dood van, dan worden deze dode wormen verteerd en opgenomen. Ook daar kan de hond ziek van worden en gaan overgeven.
Dus dat moet je in je achterhoofd houden, zeker als hij het een paar uur na het ingeven krijgt.
Gebruikersavatar
Door Binno
#238738
Heb onze vorige DA ooit (jaren geleden) een keertje opgebeld omdat onze hond overgaf na Drontal. Zijn antwoord was "kan geen kwaad, dat wil zeggen dat het product werkt..." Ik vond het een rare uitspraak, maar het kan dus kloppen.
Alleen vind ik jouw uitleg wel veel duidelijker dan die van hem! ;D ;)
Door Urs
#241463
Dat de hond ziek kan worden doordat de wormen oplossen cq "verteren" had ik ook begrepen. Maar Jasper raakte echt in shock van drontal Ik dacht dat hij dood ging. Ik geef nooi geen drontal meer.

Ik heb ook eens de tip gehad van de da dat voordat je een worm pil geeft even wat boter erop moet smeren waardoor die pil pas in de maag uiteen valt. Drontal kan namelijk al te vroeg uit eenvallen waardoor de slokdarm geirriteerd wordt en de pil weer word uitgekotst. Werkt vooral goed bij katten.
Door Joom
#241481
Hoi!
Twee van mijn vier honden moesten ook overgeven van Drontal. De andere twee voelden zich duidelijk ook niet goed.

Voor mij dus geen Drontal meer...
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door