Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Angelique
#23632
Hier krijgen ze regelmatig lamsribben als bottenmaaltijd. Eigenlijk is dit een heel jaar goed gegaan, maar de laatste twee keer heeft onze oudste van 10 jaar er meerdere keren van moeten spugen. Zelfs tot 3 dagen na de betreffende maaltijd kwamen er nog stukjes bot uit, die mij qua scherpte behoorlijk tegenvielen. Ze is dol op die ribbetjes, maar ik vraag me echt af of het nog wel verantwoord is ze aan haar te geven. Blijkbaar slikt ze te grote stukken (1x1,5cm.)door en worden die om de een of andere reden niet goed verteerd. Ik zit er nu aan te denken om haar alleen nog voor de snabbel af en toe zo'n ding te geven. Kipkarkassen gaat (nog) wel goed, daar heeft ze geen problemen mee.
Door Lizzy
#23644
Hoi Angelique, ik vind de ribben van de meeste lammeren helemaal niet zo goed verteerbaar... Vaak zijn de lammeren ook niet zo jong als dat we denken, denk ik soms wel eens. Mij is opgevallen dat mijn honden kalfswervels, heupstukjes en lamsheupen en lamsnekjes beter verteren dan de meeste ribben. Maar goed, misschien is het een idee om eens iets van kalf te proberen? Of een ander stuk bot dan rib? Of ook extra probiotics gaan geven. Dat wil ook nog wel eens helpen...!
Groetjes, Lizzy
Door Angelique
#23649
Lizzy schreef: Hoi Angelique, ik vind de ribben van de meeste lammeren helemaal niet zo goed verteerbaar... Vaak zijn de lammeren ook niet zo jong als dat we denken, denk ik soms wel eens. Mij is opgevallen dat mijn honden kalfswervels, heupstukjes en lamsheupen en lamsnekjes beter verteren dan de meeste ribben. Maar goed, misschien is het een idee om eens iets van kalf te proberen? Of een ander stuk bot dan rib? Of ook extra probiotics gaan geven. Dat wil ook nog wel eens helpen...!
Groetjes, Lizzy
Ik zal dan mijn bottenboer (in) even aan de jas trekken voor andere botjes. Kijken hoe dat uitpakt. Verder is er niets bekend over vermindering van de sterkte van het maagzuur oid. Vind het zo typisch dat het echt iets van de laatste tijd is, terwijl de lamsribben hetzelfde blijven en ze ook nog echt de slapste stukkies krijgt.
Door Lizzy
#23713
Hoi Angelique, nee, mij is niks bekend over verminderde werking van maagzuur bij ouder wordende honden... Onze Whoofer is ook 10 jaar trouwens.
Groetjes, Lizzy
Door Ordell
#23734
Ik snap wel wat Angelique bedoelt. Ik heb ook het idee dat het wat minder makkelijker gaat dan vroeger. Maar ik moet er wel bij vertellen dat ik alleen maar aan kalfsbotten kan komen en vind die persoonlijk nog veel te hard. Misschien zijn die dan wel van een oud kalf (of jonge koe ;)). Ik ga dan ook zeker de lamsbotten en wervels proberen, kijken of dat beter gaat.

Nou ben ik ook nog jaloers op het feit dat sommige honden kunnen recreeren op een bot. Dat kan Max jammer genoeg niet, hij moet en zal het naar binnen werken, wat voor een bot of hoe groot die ook is :(

gr.Ordell
Door Lizzy
#23743
Tja, misschien komt dat bij Whoofer dan ook nog wel hoor.... Weet je zeker dat jouw Max niet kan recreeren Ordell? Heb je wel eens een heupbot (ofzo) van een drie jaar oud rund geprobeerd? Daar kunnen ze namelijk echt niets mee, behalve het vlees er een beetje af trekken!

Misschien moeten jullie anders eens proberen om aan botten van zuiglam te komen. Want, zeker naarmate het lammeren seizoen verder verwijderd ligt van ons, heb ik echt het idee dat we geen lamsbotten maar schaapbotten krijgen hoor!

Groetjes, Lizzy
Door Angelique
#23744
Janet schreef: En de lamsribbetjes fijnslaan met een hamer? Zou dat werken?
Dan loop ik denk ik het risico dat ze helemaal niet meer gekauwd worden en juist dat geknaag aan die dingen vindt ze zo geweldig.
Door Helen
#23752
Balou kan ook niet recreeren...Ze gaat volledig los en als ik haar haar gang zou laten gaan, zou ze haar gebit echt slopen. Ze houdt echt niet op. Ribben vind ik ook behoorlijk hard, maar Balou slikt ze eigenlijk na drie keer kraken in, maar dan zit er wel veel vlees omheen....En ze komen er van achter weer keurig uit. Maar als er een rib eens wat kaler is en ze gaat erop kauwen krijgt ze hem amper weg.

groetjes Helen
Door Ordell
#23755
Lizzy schreef: Tja, misschien komt dat bij Whoofer dan ook nog wel hoor.... Weet je zeker dat jouw Max niet kan recreeren Ordell? Heb je wel eens een heupbot (ofzo) van een drie jaar oud rund geprobeerd? Daar kunnen ze namelijk echt niets mee, behalve het vlees er een beetje af trekken!

Misschien moeten jullie anders eens proberen om aan botten van zuiglam te komen. Want, zeker naarmate het lammeren seizoen verder verwijderd ligt van ons, heb ik echt het idee dat we geen lamsbotten maar schaapbotten krijgen hoor!

Groetjes, Lizzy
Zo'n groot heupbot moet kapot. Dan slikt ie die grote scherven zo door totdat er niets van over is. Die grote heupknoken die ik vroeger van Bertus kreeg wogen ruim een kilo en die vrat ie zo op...Die krijgt ie dus ook niet meer, hoewel ie daar toen niet zovel last van had.
En om zo'n groot bot steeds af te gaan pakken is zoals je weet niet echt een optie i.v.m. de conflicten die gaan optreden ;)
Door Janet
#23846
Hahahahahaha Ordell, 'wat dijn is mijn is' werkt zeker niet bij Max.

Tja Angelique, dan zou ik het helaas ook niet meer weten.
Door 202spots
#23919
Angelique schreef: Hier krijgen ze regelmatig lamsribben als bottenmaaltijd. Eigenlijk is dit een heel jaar goed gegaan, maar de laatste twee keer heeft onze oudste van 10 jaar er meerdere keren van moeten spugen. Zelfs tot 3 dagen na de betreffende maaltijd kwamen er nog stukjes bot uit, die mij qua scherpte behoorlijk tegenvielen. Ze is dol op die ribbetjes, maar ik vraag me echt af of het nog wel verantwoord is ze aan haar te geven. Blijkbaar slikt ze te grote stukken (1x1,5cm.)door en worden die om de een of andere reden niet goed verteerd. Ik zit er nu aan te denken om haar alleen nog voor de snabbel af en toe zo'n ding te geven. Kipkarkassen gaat (nog) wel goed, daar heeft ze geen problemen mee.
Angelique ,wanneer ik mijn Cis grotere/zwaardere botten geef,dan maakte ze me s'nachts wakker omdat er wat gekots moet worden,ook de stukkies onverteerde bot dus.
Ik geef haar nu 'n half tabletje Papaya Enzymes wanneer ze 'n nek of ribben als RMB eet,en dat helpt voor haar in ieder geval met het verteren.

De gewrichtjes van kipvleugels en poten knip ik trouwens ook in de helft of met 'n X,ander komen die er ook in 1 stuk weer uit.(aan de voorkant)
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 16 nov 2003, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
#23985
Dank allemaal voor het meedenken :) De komende tijd geef ik haar maar wat minder, geen hele, maar een kwart maaltijd ofzo.

Maar niemand vindt het blijkbaar vreemd dat dat bot na drie dagen nog in de maag zit? Daar verbaasde ik me nog het meest over.
Door Janet
#24033
Sorry Angelique, helemaal overheen gekeken. Het is idd wel vreemd. Anderzijds; kan het niet zo zijn dat het door de maag wel geprobeerd is te verteren en dat het niet lukte? (Ik verzin maar wat hoor, zó veel verstand van het spijsverteringsgestel heb ik ook niet.) Alhoewel... dan zou je toch verwachten dat alle botstukjes in één keer er uit zouden komen, niet verdeeld over 3 dagen :-\.
Prompt nadat je gisteren het stukje had geschreven, ging Kali vanmorgen over haar nek en d'r kwam een stuk bot uit van haar avondmaaltijd. Het bot was niet versplinterd (een mooi rond stukje), maar wel erg groot en het zat blijkbaar in de weg. Wat me opviel, was dat de rest van het bot wel verteerd was.
Door Nelly
#24041
Ordell schreef:

Zo'n groot heupbot moet kapot. Dan slikt ie die grote scherven zo door totdat er niets van over is. Die grote heupknoken die ik vroeger van Bertus kreeg wogen ruim een kilo en die vrat ie zo op...Die krijgt ie dus ook niet meer, hoewel ie daar toen niet zovel last van had.
En om zo'n groot bot steeds af te gaan pakken is zoals je weet niet echt een optie i.v.m. de conflicten die gaan optreden ;)
Dat heeft Ashley nou ook met die grote botten, raakt-ie helemaal van in trance. Nu kan ik ze bij hem gewoon afnemen, maar ik vind 't toch eng om te geven :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door