Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2326168
In 2008 heb ik me aangemeld voor dit forum om meer info te vinden over barf en KVV voeren bij onze katten en met name voor Jota i.v.m. haar blaasproblemen.
Inmiddels zijn haar blaasproblemen spontaan verdwenen en bleken ze voornamelijk een psychisch karakter te hebben. In elk geval zijn we erg blij voor haar dat ze sinds oktober 2008 "plasvrij" is  :) Toch willen we weer eens gaan proberen om KVV (carnibest) te gaan voeren en heb ik vandaag 3 rollen van 500 gram in huis gehaald in de smaken Natuur, Vleesmix bio en Lam. Bij thuiskomst met een superscherp mes in plakken gesneden en in de vriezer, want met onze kieskeurige dames en heer gaan we het langzaam opbouwen. In elk geval langzamer dan de eerste keer. Ik denk dat toen mijn enthausiasme de overhand had en ze waren duidelijk nog niet klaar voor in een keer over  ::) en eendagskuikens.......
Ik ga het langzaam mengen met de Gourmet Mousse die ze normaliter 's avonds krijgen (een half klein blikje per poezel) en denk erover om tijdelijk nog brokvoer er bij te voeren en dit allemaal geleidelijk af te bouwen. Ik heb geen idee hoe dat gaat lopen en of het een goede manier is, maar je moet ergens beginnen. Ik vind het ook moeilijk in te schatten hoe ik moet gaan voeren als ze alleen maar Carnibest zouden gaan krijgen.....Geef je dan 's ochtends een beetje en 's avonds een beetje? En kan het restje blijven staan tot ik thuiskom van het werk? En ik kan twee van de vier poezen niet wegen (nogal schuwig en angstig), dus hoe weet ik hoeveel ze wegen en hoeveel ik voeren moet? Kortom, langzaam beginnen en eerst maar eens zorgen dat ze het lusten. Ik ben benieuwd naar jullie tips en ga zeker de aankomende dagen het forum is echt goed doorspitten.  :thumbup:

Update  :biggrin2:
Ik heb net een schijf van ca. 100 gram Lam verdeeld onder de 3 poezen en 1 kater, gemengd met de inhoud van 1 klein blikje gourmet konijn. Een beetje gekookt water eroverheen en mengen maar. Het gaat prima! Er is lekker van gesmuld en geen rare blikken of getetter met het eten. Ik ben er blij mee  :wavetowel2:
Laatst gewijzigd door Jota op wo 23 mei 2012, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#2326197
Brok erbij laten staan zou hier geen succes zijn geweest. Ot had zichzelf rustig de halve uitgehongerd als ze zeker zou weten dat ze daarna brok zou krijgen.
Die ervaring is er bij meer katten, dus ik ben echt wel voorstander van brok weg.

Gevoelige katten kunnen er ook van gaan overgeven. Het maagzuur moet zich iedere keer aanpassen en bij sommigen resulteert dat in kots. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar kots ruimen is niet mijn hobby.

Als ze goermet moes lekker vinden, mag je dat zeker als mengmiddel gebruiken. Bij sommige katten kan je een theelepeltje blik aan de portie kvv voegen om voldoende meng te hebben, bij andere is het een theelepeltje kvv op een portie blik. Dat is gewoon bekijken hoe dat bij jou zit. Blik altijd wel langzaam na een tijdje afbouwen natuurlijk.

De 2 schijtlijsters die je niet kan wegen, voer je gewoon op het oog. Te dik is minder voer gaan geven, te dun is meer voer gaan geven. Je kan vast wel ongeveer zien hoe groot ze zijn en dan geef je ze ongeveer zoveel als een andere kat van dat formaat zou eten.

Je kan idd 2x per dag een portie geven en ook tussendoor de restjes laten staan. Dat verderft echt niet zo heel snel. En dingen die echt niet meer goed zijn, worden toch niet door katten gegeten.
Ik laat meestal geen restjes staan, want dan eet dikke Sien alles op.
#2326345
Fijn dat ze het eten. Ik heb het bij mijn katten ook geprobeerd, alles uit de kast getrokken maar zodra ze het roken liepen jut en jul de deur alweer uit..... ??? Nu dus maar weer gewoon brok en zakjes wiskas. Ze zorgen zelf voor barf, das dan wel weer makkelijk!
Ik zou er geen brok bij geven, over een paar dagen proberen om alleen kvv met gekookt water en vervolgens steeds minder gekookt water. Succes met de overstap!
#2326461
Vanochtend om kwart voor 5 was al de Carnibest op en heb ik een klein beetje brokvoer neergezet. Een uurtje geleden een kipfilet kortgesneden en Sfida vindt het geweldig. Het duurde even tot ze door had dat ze het niet op kon likken (zoals blikje), maar toen ze door had dat ze moest knagen, ging ze helemaal los  :D Jota en Guzzi hebben er naar zitten kijken met een afkeurende blik die "wat doet die nou, getverderrie" zei  :biggrin2: Ach, het begin is er. Ik zet gewoon zo min mogelijk brokjes neer en dan zullen ze op een gegeven moment wel moeten.....hoop ik  ;)
#2326533
Dat is geloof ik bij bijna alle katten het geval, dat ze eraan moeten wennen dat er ook gekauwd moet worden. :P

Wat betreft de smaakjes. De smaken die je nu voert van carnibest hebben allemaal rijst als ingredient. De smaken kalkoen, eend en diabetes hebben dit niet. Ik weet niet hoe je tegenover het voeren van rijst staat?
#2326540
Ben nieuw hier dus lees erg veel en de tip om n beetje warm water over het vers voer te doen heeft hier geholpen.
Ook wij gaan er echt voor sinds dec.2010 ..altijd wel n tussendoortje gegeven van kvv maar niet als hoofdvoer

Angelo van 17 jaar is van "brokken poes naar kvv poes" overstag...
We hebben nog 'n beetje "nierdieetvoeding" staan en dat krijgt hij s'avonds als tussendoortje.
Hij vergeet soms om te eten dus we geven hem meerdere malen kleine porties.
De 2 poezen van net nog geen 1 jaar <geb.in juni>
Jax de kater wilde vanaf het begin wel kvv maar Amy de poes niet.
Ook hier hielp het om het vlees even met warm water te overspoelen en t meisje was overtuigd. 

Door de ervaringen van dit forum te lezen en  uit te proberen heb ik nu een "kvv "huis <4 honden en 3 katten> :)

veel succes en ik lees weer mee
#2326593
Marije Doedens schreef: Fijn dat ze het eten. Ik heb het bij mijn katten ook geprobeerd, alles uit de kast getrokken maar zodra ze het roken liepen jut en jul de deur alweer uit..... ??? Nu dus maar weer gewoon brok en zakjes wiskas. Ze zorgen zelf voor barf, das dan wel weer makkelijk!
Even tussendoor, wat is "alles uit de kast getrokken"? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat katten die wel hun eigen vangst eten, thuis niet zouden willen barfen. Maar in mijn huis lust niemand (3 katten en 2 fretten) gemengde kvv, en de fretten eten ook geen enkelvoudige kvv. Ze houden ook allemaal niet van blote prooi, of losse onderdelen, dus hier eten ze complete prooi, maar het lijkt mij dat jou katten dat ook wel zullen eten.
#2326673
Emytje schreef: Wat betreft de smaakjes. De smaken die je nu voert van carnibest hebben allemaal rijst als ingredient. De smaken kalkoen, eend en diabetes hebben dit niet. Ik weet niet hoe je tegenover het voeren van rijst staat?
Ik ben wat dat betreft een noob :shy: maar wat zou er mis kunnen zijn/gaan met het voeren van kvv waar rijst in zit? Ik weet niet goed wat daar de nadelen van zijn....
Helaas had de winkel waar ik was geen van de smaken die je noemt op voorraad, dus echt keuze was er niet op dit moment. Ik kan evt. wel bestellen bij hen, dus dat is geen probleem.
#2326745
Koolhydraten worden ervan verdacht dat ze nierproblemen en diabetes bij katten kunnen bevorderen dan wel veroorzaken. Daarnaar is geen systematisch wetenschappelijk onderzoek gedaan, het is iets dat we hier uitgevogeld hebben door vergelijken en bekijken.
Katten hebben geen rijst nodig, het voegt niks toe, voor energie gebruiken ze vetten, daar is hun spijsvertering op ingesteld. Dus voor de veiligheid voeren veel mensen liever kh-loos. Als je een kat hebt met diabetes of nier- of blaasproblemen is het helemaal verstandig om geen rijst te voeren.
#2326752
Aha....thanks Mevroi Kruim  ;) Ik heb intussen al gezocht naar KVV alternatieven die in de buurt te koop zijn. Ik kan hier eenvoudig aan Haaksbarf en Tinlo komen (naast de CB). Kan ik dat goed combineren, of adviseren jullie het te houden bij 1 soort KVV? Ik ga in elk geval hierna over op de rijst/graanloze versies van CB.
#2327352
:biggrin2: Inderdaad..... Vandaag blijkt dat het KVV bij Sfida helemaal is aangeslagen. Omdat de andere drie er nog niet helemaal van overtuigd zijn en omdat er nog voor meer dan € 60,- euro brokvoer en voor een vergelijkbaar bedrag aan blikvoer staat...... krijgen ze het KVV 's avonds als blikvoer en staan er voor de rest gewoon nog brokjes. Sfida is nu al een paar keer naar de voerplaats gelopen en heeft een beetje aan de brokjes staan ruiken en uiteindelijk heeft ze met lange tanden er een paar op staan eten. Vervolgens is ze naast me in de keuken op de vensterbank gaan zitten met haar zieligste "ik heb honger" gezicht. Geweldig!  ;D Ze moet toch nog maar even wachten, vandaag staat de vleesmix van CB op het menu en die is nog niet ontooid. Van de week maar eens Tinlo bestellen voor de afwisseling  :)

Ik vond het zo sneu voor Sfida, dat ik haar nog maar wat rauwe kipfilet blokjes heb gegeven. Ik vroeg me nog af of jullie ook rauwe (ontdooide) koolvis en kabeljauw geven (die pakken van de supermarkt)?
Laatst gewijzigd door Jota op ma 30 apr 2012, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#2327807
Hier krijgen ze heel af en toe koolvisfilet omdat ze dat lekkerder vinden dan zalm of zo.
Maar witvis heeft weinig toegevoegde waarde begreep ik omdat het amper omega 3 zou bevatten (wat juist zo gezond is voor kat en hond)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door