Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Martine M
#2324528
Ik ben het boekje aan het doornemen van Ayal, de Kangal die ik in februari op 9 maanden in huis haalde,
volgens mij is die verkeerd geënt en nu weet ik even niet meer wanneer te enten.

ze is geboren op 04/06/2011
eerste enting op19/07/2011 ( 6 weken en 3 dagen): Vanguard da2pi en Vanguard CPV
2de enting op 17 of 19/09/20122  (tussen de 10 en de 11 weken):  Novabic Lepto en Nobivac DHPPI
en dan heeft die nog is op 28/01/2012: Nobavic Lepto gehad

Moest dat normaal niet op 8 weken - 12 weken - 16 weken?
En wanneer nu weer enten dan?

En dan nog een vraagje
Nobivac Lepto is voor Weil dat moet jaarlijks.
Nobivac DHPPI is een cocktail voor Kennelhoest, hondenziekte, hepatitis en Parvo als ik het juist heb en moet 3 jaarlijks.

Kennelhoest kan ik weglaten dacht ik want mijn honden gaan niet naar kennels of pensions en ook geen hondenschool.
Dus dan zou ik Nobivac DHP kunnen laten enten 3 jaarlijks.

Maar nu mijn vraag, de rest wat in die cocktail zit is dat ook nodig behalve Parvo dan, zijn die andere ziektes ook gevaarlijk.
Laatst gewijzigd door Martine M op vr 27 apr 2012, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2324647
Martine M schreef: Ik ben het boekje aan het doornemen van Ayal, de Kangal die ik in februari op 9 maanden in huis haalde,
volgens mij is die verkeerd geënt en nu weet ik even niet meer wanneer te enten.

ze is geboren op 04/06/2011
eerste enting op19/07/2011 ( 6 weken en 3 dagen): Vanguard da2pi en Vanguard CPV
2de enting op 17 of 19/09/20122 (tussen de 10 en de 11 weken): Novabic Lepto en Nobivac DHPPI
en dan heeft die nog is op 28/01/2012: Nobavic Lepto gehad
Dit is het "normale" ent-schema:

6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil) Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan
12 weken leeftijd Nobivac DHPPi + L

Kortom, jouw hond heeft als eerste pup enting nogal veel gehad :-X namelijk Hondenziekte, HCC, Parvo en Para Influenza.
De tweede enting is ook veel te veel geweest, daar hadden ze alleen Parvo en Lepto moeten geven.
De derde enting moesten ze Lepto herhalen, die moet inderdaad 2 keer geprikt worden, met een paar weken tussentijd.

Als je het mij vraagt, is jouw hond te jong met teveel gevaccineerd. Je weet niet of de entingen zijn aangeslagen, daarvoor zou je een titer kunnen doen. Nu of bij 1 jaar. Dan zou je als je hond 1 jaar is opnieuw kunnen boosteren (met DHP want Para Influenza liet ik niet voor vaccineren) en dan zou je Lepto een paar weken daarna kunnen doen. Of je kunt met 1 jaar titeren.
Moest dat normaal niet op 8 weken - 12 weken - 16 weken?
En wanneer nu weer enten dan?
Ja. Ik zou met 1 jaar enten of titeren.
En dan nog een vraagje
Nobivac Lepto is voor Weil dat moet jaarlijks.
Nobivac DHPPI is een cocktail voor Kennelhoest, hondenziekte, hepatitis en Parvo als ik het juist heb en moet 3 jaarlijks.
Lepto is o.a. de Weil bacterie (er zitten 2 bacterietypes in de enting). Die moet inderdaad ieder jaar.
Distemper, HCC (besmettelijke leverziekte), Parvo, Para Influenza ja. Die 'moet' iedere 3 jaar ja.
Kennelhoest kan ik weglaten dacht ik want mijn honden gaan niet naar kennels of pensions en ook geen hondenschool.
Dus dan zou ik Nobivac DHP kunnen laten enten 3 jaarlijks.
Ja.
Maar nu mijn vraag, de rest wat in die cocktail zit is dat ook nodig behalve Parvo dan, zijn die andere ziektes ook gevaarlijk.
Distemper dus (hondenziekte) en HCC (besmettelijke leverziekte). Hoewel je over HCC kunt debatteren. Dat schijn niet zo heel vaak meer voor te komen. Maar feitelijk is het een academische kwestie, er bestaan geen entingen waar alleen Distemper en Parvo in zit. Dus krijg je de DHP.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#2324992
Bedankt Lizzy voor de uitgebreide en duidelijke uitleg ik heb alles genoteerd.

Even voor de zekerheid, dus als ze 1 jaar oud is laten titeren of enten met DHP en dan ook lepto een paar weken daarna,
maar de laatste lepto is op 28 januari 2012 pas gegeven dus dan zitten daar maar een 5 maanden tussen bij de volgende enting.
Is dat dan juist?

En daarna dan gewoon om het jaar Lepto en 3 jaarlijks DHP of titeren.

Ik hoop dat het niet teveel kwaad heeft veroorzaakt die vele entingen als pup. :(
Door Lizzy
#2325019
Martine M schreef: Bedankt Lizzy voor de uitgebreide en duidelijke uitleg ik heb alles genoteerd.

Even voor de zekerheid, dus als ze 1 jaar oud is laten titeren of enten met DHP en dan ook lepto een paar weken daarna,
maar de laatste lepto is op 28 januari 2012 pas gegeven dus dan zitten daar maar een 5 maanden tussen bij de volgende enting.
Is dat dan juist?

En daarna dan gewoon om het jaar Lepto en 3 jaarlijks DHP of titeren.

Ik hoop dat het niet teveel kwaad heeft veroorzaakt die vele entingen als pup. :(
Aha, nee, dan moet de lepto pas weer in voorjaar 2013.

Als je nu een gewone lekkere gezonde hond rond hebt lopen, zou ik helemaal niet aannamen dat er schade aan is gericht. En vanaf nu zorgvuldig vaccineren, komt het helemaal goed :-*
Gebruikersavatar
Door Martine M
#2325232
Mag ik nu nog is even iets vragen, daar je me zei dat ze als puppy veel teveel kreeg ben ik even gaan opzoeken wat in die puppy cocktails zit.

eerste enting op19/07/2011 ( 6 weken en 3 dagen): Vanguard da2pi en Vanguard CPV

da2pi = HCC, Parvo, honsdolheid, Herpes en kennelhoest.
CPV = Parvo

Hondsdolheid en herpes waren dan overbodig maar ook 2 x Parvo?????
Dat is toch wel heel erg raar niet?
Of ben ik nu helemaal fout?
Laatst gewijzigd door Martine M op vr 27 apr 2012, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2325428
Volgens mijn gegevens zit er in de CPV:

VANGUARD CPV (Pfizer A.H.) - Bijsluiter via FAGG -
    geatt Hondenparvovirus (NL-35-D): min 10exp 7 CCID50
    vaccin voor injectie sc
    Posologie:
    Primovac:
    Ca (lft > 12 w): 1 x 1 dosis
    Ca (lft 6 - 12 w): 2 x 1 dosis met min 14 d interval, 2de dosis na lft 12 w
    Revac:
    1 dosis/jaar
    OOI: 7 d na vac
    DOI: min 12 m
    fles 25 x 1 dosis
    R/

en zit er in de andere enting:

VANGUARD DA2PI-CPV (Pfizer A.H.) - Bijsluiter via FAGG -
    - vloeibare fractie:
    geatt hondenparvovirus (NL-35-D): min 10exp 7 CCID50/ml
    - lyofilisaat:
    geatt hondenziektevirus (N-CDV): min 10exp 3 CCID50/ml
    geatt hondenadenovirus type 2 (Manhattan): min 10exp 3,2 CCID50/ml
    geatt hondenpara-influenzavirus type 5 (NL-CPI-5): min 10exp 6 CCID50/ml
    gevriesdroogd vaccin en diluens met vaccin voor injectie sc
    Posologie:
    Primovac:
    Ca (lft > 12 w): 1 x 1 dosis
    Ca (lft 6 - 12 w): 2 x 1 dosis met min 14 d interval, 2de dosis na lft 12 w
    Revac:
    1 dosis/jaar
    OOI: CPV: 7 d na vac, CAV, PI, CDV: 3 w na vac
    DOI: PI: min 12 m, CPV: min 12 m, CDV, CAV: niet aangetoond
    fles 25 x 1 dosis + 25 x 1 ml diluens
    R/


In de laatste enting zit dus geen herpes en geen rabies. Maar ik denk dus dat je moet zien dat ze DA2Pi + CPV heeft gekregen. En dat houdt dus in dat ze maar 1 keer gevaccineerd is tegen Parvo. Anders zou je in het boekje hebben staan DA2Pi-CPV + CPV. En dat is niet het geval. Dus nee, ik denk dat je pup 1 keer Parvo heeft gekregen. En 1 keer hondenziektevirus, 1 keer hondenadenovirus type 2 (HCC) en 1 keer hondenpara-influenzavirus. En dat is voor een 6 weken oude pup nogal veul :-X
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door