Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tessa
#229430
Maandag wordt mijn kruising pers van 15 jaar aan zijn schildklier geopereerd, hij werkt te snel zodat ie broodmager wordt, de medicijnen (carbimazol) die ie krijgt werken op zich wel maar het is bijna niet te doen om hem twee keer daags een pil te geven,als hij me ziet gaat ie er vandoor. Tijdens de operatie wordt bekeken of de schildklier voor de helft of helmaal wordt verwijderd, in het laatste geval bestaat de kans dat ie levenslang calciumpoeder en vitamine B over zijn voer moet, ik hoop maar dat dat niet nodig is en dat alles goed gaat, hij is al op leeftijd maar deze kans wil ik hem geven zodat ie zich hopelijk beter gaat voelen.
Laatst gewijzigd door tessa op di 28 dec 2004, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loeka
#229771
tessa schreef: Tijdens de operatie wordt bekeken of de schildklier voor de helft of helmaal wordt verwijderd, in het laatste geval bestaat de kans dat ie levenslang calciumpoeder en vitamine B over zijn voer moet,
Misschien overbodige info, maar een kat heeft net zoals wij 2 schildklieren. Aan die schildklieren zitten de, meestal vier, bijschildklieren(ook als bij ons). Als 1 van de schildklieren geheel verwijderd wordt, worden ook de bijschildklieren verwijderd. De bijschildklier zorgt oa voor de calciumhuishouding vandaar dat hij dan extra calcium moet. Als je geluk hebt vangen dan de bijschildklieren op de andere schildklier dit op.
ik hoop maar dat dat niet nodig is en dat alles goed gaat, hij is al op leeftijd maar deze kans wil ik hem geven zodat ie zich hopelijk beter gaat voelen.
Ik heb van verschillende mensen al positieve verhalen gehoord over deze operatie. Ik hoop dat het voor jouw lieverd ook zo goed uitpakt. Ik duim hier tot de de blaren er op staan!
Door tessa
#230913
Gisteren is Tarzan geopereerd, s'middags kon ik bellen hoe de operatie was verlopen en of hij naar huis mocht of nog een nacht moest blijven. De hele schildklier is verwijderd maar vanmorgen is het calciumgehalte in zijn bloed bepaald en dat was gelukkig in orde dus hoeft hij als het goed is geen verdere medicijnen meer te hebben. Hij is er goed aan toe en heeeel erg blij dat ie weer thuis is, hij is nl zeer eenkennig en verliest me geen moment uit het oog, overal waar ik ben is hij ook (zelfs in de wc).Wel heeft ie een enorme jaap in zijn keel, ik hoop maar dat het goed gaat met de wondgenezing want hij kan geen kap op maar zit er wel veel aan te krabben. Ik ben blij dat het achter de rug is en hoop dat ie nu weer lekker aan gaat komen en lekker zijn oude leventje weer kan oppakken!!
Door Lizzy
#230915
Jeetje, nou fijn om te lezen dat hij de operatie zo goed is doorgekomen!!! Geef hem maar een dikke knuffel van ons! Maar hoe zit dat, kan een kat helemaal zonder schildklier dan?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#230923
Geweldig dat hij de operatie zo goed heeft doorstaan.
En ik ben ook wel benieuwd hoe dat verder gaat zonder schildklier, moet hij dan altijd medicijnen blijven slikken ofzo ?
Door tessa
#230927
nee, zoals ik begrepen heb kan ie gewoon zonder schildklier functioneren, alleen als ze de bijschildklieren ook verwijderen, en dat gaat per ongeluk omdat ze soms niet te (onder)scheiden zijn van de schildklier moeten ze calcium bij krijgen, omdat deze kliertjes de calciumspiegel op peil houden. Daarom is er vanmorgen nog bloed geprikt, zijn calciumspiegel was iets aan de lage kant maar niet verontrustend, ik heb gevragd wat de symptomen waren als de calciumspiegel alsnog te laag wordt maar volgens de dierenarts zou dat niet gebeuren. Ik ben nu op internet aan het zoeken of ik daar iets meer over kan vinden, maar er is zoveel info dat het moeilijk zoeken is.
Door 202spots
#230932
Loeka schreef: Misschien overbodige info, maar een kat heeft net zoals wij 2 schildklieren. Aan die schildklieren zitten de, meestal vier, bijschildklieren(ook als bij ons). Als 1 van de schildklieren geheel verwijderd wordt, worden ook de bijschildklieren verwijderd. De bijschildklier zorgt oa voor de calciumhuishouding vandaar dat hij dan extra calcium moet. Als je geluk hebt vangen dan de bijschildklieren op de andere schildklier dit op.Ik heb van verschillende mensen al positieve verhalen gehoord over deze operatie. Ik hoop dat het voor jouw lieverd ook zo goed uitpakt. Ik duim hier tot de de blaren er op staan!
Loeka??
TWEE schildklieren ??? ??? ??? Waar kan ik daar meer over lezen????
Tenzij je misschien de 2 gedeeltes van de schildklier als aparte schildklieren bedoeld????
Ik weet niet hoeveel schildklieren jij hebt...maar ik heb er maar 1 hoor. :-\

~~~~~~~~
The thyroid is a butterfly-shaped gland that lies in front of the windpipe (trachea), just below the voice box (larynx).

The parathyroid glands are several (usually 4) tiny glands located within the thyroid gland in the neck.

Afbeelding
http://my.webmd.com/hw/health_guide_atoz/hw5894.asp

En Tessa,ik hoop natuurlijk dat alles goed zal blijven gaan met Tarzan!! :-*
Laatst gewijzigd door mahuni op di 28 dec 2004, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#231012
Dory ik heb even gezocht , want ik kon mij herinneren dat ik ergens over katten iets had gelezen over bijschildklieren.

http://www.dierenartsonline.nl/adviesbr ... de_ka.html


http://www.castraatje.nl/schildklier.htm

http://www.dierenartsabc.nl/hyperthyreoidie_kat.htm?

http://www.dierenartsabc.nl/hyperthyreo ... _frame.htm

katten hebben dus 2 schildklieren.
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 29 dec 2004, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tessa
#231190
Goh, bedankt Sylvia, ik ben al twee dagen op zoek naar info, en jij schud het schijnbaar zonder moeite uit je mouw!!, hier heb ik tenminste wat aan want van mijn dierenarts werd ik niet zo heel veel wijzer.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door