Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door herintreder
#222794
Als barfer die kort barft , en enige ideeen heeft betreffende voeding even een vraag.

Ik lees hier veelvuldig over voedersuplementen.
Gebruiken jullie dit als toevoeging uit angst je hond/kat te kort te doen met alleen de hoofdbestanddelen van barf?
Zien jullie voedersuplementen als medicijn?

Welke onderbouwing hebben jullie en welk nut zien jullie hiervan, is dit meetbaar of een hersenspinsel van de eigenaar van de hond/kat?

Groet Joop
Door arnold
#222797
Ik geef mijn honden alleen visolie i.v.m. hun vacht.
Ik ga er van uit dat ze de rest van de nodige voedings stoffen uit het vlees e.d. ( vers, zelfsamen gesteld )
kunnen halen
Gebruikersavatar
Door Sonja
#222906
Wanneer je het goed doet en je hond heeft geen bijzondere klachten, dan heb je naar mijn mening geen voedingssupplementen nodig. Hier krijgt maar 1 van de 3 honden borageolie als supplement, vanwege haar huid- en vachtproblemen. De andere 2 krijgen geen supplementen. O ja, ik heb mijn reu vorige week wel wat extra vitamine C gegeven i.v.m. een voorhuidontsteking, maar dat doe ik dan tijdelijk.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#223000
Ik geef een aantal supplementen vanwege de wetenschap dat vlot opgekweekt vlees en groente veelal weinig vitaminen/mineralen bevatten. Ik geef daarom alle honden een paar maal per week vit. B complex en vit. C bij. Ook krijgen ze regelmatig zeewier omdat dit een aantal nuttige mineralen bevat die je in andere voedingsmiddelen niet in die hoeveelheden terugvind. Daarnaast voor de vachtjes (bij die waar het nodig is) een paar maal per week zalmolie en de oudsten krijgen nog PrimeVal voor de soepelheid van de botjes. Daarbij ook nog wat knoflook en gemalen alfalfa (vitamine/anti-oxydanten) Soms een kuurtje veendrenkstof en/of vlierbesdragees als ik pigment of vachtkleur zie teruglopen. Omdat ze BArf en CB krijgen geef ik wel van alle supplementen minder dan de (door de producent) aanbevolen hoeveelheden.
Indien er voldoende vette vis voorhanden is krijgen ze zalmolie minder, maak ik een fruitmix, dan schrappen we de vit. C voor die week. Zo schipperen we wel, maar een stapel supplementen staat altijd klaar in de kast.

Meetbaar? De Primeval zowieso, de zalmolie ook, van de rest zie je niet direkt binnen 4 weken dat ze helemaal opleven oid, maar ik ga er ook niet op wachten dat er misschien tekorten kunnen optreden.
De meeste supplementen krgen ze ook al toen ze nog hoofdzakelijk brokken aten, alleen toen kregen ze hogere doseringen.
Door Lizzy
#223026
Ik gebruik diverse keren per week visolie. Visolie bevat omega 3 vetzuren en dat komt de mens en hond gewoon tekort in de voeding. Zeker wanneer je voedingsmiddelen voert die arm zijn aan omega 3 en rijk aan omega 6. Neem nou kip.

Ik gooi door mijn groentemix verse alfalfa-spruiten en knoflook. Dit bevat gewoon veel goeds.

Ik gooi soms door mijn groentemix gedroogd zeewier (van de reformwinkel) of waterkers (ik geef nooit beide). Bevat ook veel goeds en is van nature rijk aan jodium.

Ik geef in de winter 2 keer per week een paar druppels levertraanolie. Voor de vitamine A maar vooral D. In de zomer is deze olie veel te zwaar dus krijgen ze die niet.

Ik geef soms een mengels van Chorella/spirulina met bijenpollen ze. Dat is zelden, maar het komt wel voor. Ik geef dat als er iets heerst (kennelhoest, diarree enzoi) in de buurt.

Ik geef Pinkel momenteel elke dag Glucosamine omdat Pinkel een rugafwijking/probleem heeft. Dit zie ik als medicijn, hoewel het dat natuurlijk eigenlijk niet is.

Ik geef Pinkel momenteel soms vitamine B complex, ook vanwege haar rug. Dit zie ik als een medicijn.

Als ze diarree hebben, dan geef ik probiotica-capsules. Dit zie ik dus eigenlijk ook als een medicijn.

Als ik rauwe vis geef, dan geef ik daar een dessert-lepeltje tarwekiemolie bij. Dat is omdat rauwe/vette vis kan oxideren in het lichaam.

In feite zijn natuurlijk de visolie, vitamine B complex, Chorella, bijenpollen en glucosamine echt voedingssupplementen. De rest is gewoon van nature rijk aan bepaalde vitamines/mineralen.

Ik denk zelf dat een goede, verse en varierende voeding voldoende vitamines en mineralen bevat (behalve omega 3 vetzuren). Maar, er zijn tijden dat de mens of hond eens iets extra's nodig heeft. Dat kan zijn wanneer de weerstand verminderd is (door bijv. stress of iets) of wanneer het winter is. Of als er iets heerst.

Daarnaast ben ik ook wel van mening dat er veel vitamines en mineralen uit mijn groentemix verloren gaan omdat ik het invries. Dus alleen om die reden al denk ik dat het geen kwaad kan om af en toe wat extra's te geven.

Ik eet zelf overigens behoorlijk gezond (en ook voor het grootste deel biologisch), maar ik neem regelmatig multivitamines, vitamine C en chorella en probiotica. Verder eet ik iedere dag een theelepel (minimaal) sesamzaad (voor de calcium - ik eet geen zuivel).

Of het allemaal werkt?

Visolie: daarvan kan ik beslist zeggen: het werkt.

Probiotica: daarvan kan ik ook beslist zeggen: het werkt.

Van de rest: Glucosamine geef ik nog maar kort dus dat moet zich nog bewijzen. En goed, mijn honden zien er prachtig uit, al zeg ik het zelf. Ze zijn 8 en 7 jaar oud en zien eruit als jonge honden. Ze zijn actief en gezond. Dus al met al denk ik dat we het goed doen hier, in Huize Plat. Ik denk dat dat voor 99% komt door de gezonde voeding. En misschien dat die ene 1% gehaald wordt uit 'de extra's'. Ik weet het niet. Ik zou het uit kunnen proberen door mijn honden eens een paar maanden niks extra's te geven. Maar dat doe ik niet omdat ik niet graag met de gezondheid van mijn honden experimenteer.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 13 dec 2004, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#223031
De pro0biotica...die was ik nog vergeten. ::)

Bij het vermoeden van een virusdiareetje krijgen ze een lepeltje SanaPron probiotic door het eten.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat het spul op de brokken hard ging, maar de pot het laatste jaar amper de kast uit geweest is.
Door Peet
#223089
Ik geef Beau Primeval en Glucosamine/Chondroitine voor zijn " oude" botten. En een multivitamine, hij is tenslotte niet de jongste meer. Tunja krijgt niets door haar eten, die gaat nog als een speer.... ;)
Door Chezzies
#224774
Lizzy schreef:
Van de rest: Glucosamine geef ik nog maar kort dus dat moet zich nog bewijzen. En goed, mijn honden zien er prachtig uit, al zeg ik het zelf. Ze zijn 8 en 7 jaar oud en zien eruit als jonge honden. Ze zijn actief en gezond. Dus al met al denk ik dat we het goed doen hier, in Huize Plat. Ik denk dat dat voor 99% komt door de gezonde voeding. En misschien dat die ene 1% gehaald wordt uit 'de extra's'. Ik weet het niet. Ik zou het uit kunnen proberen door mijn honden eens een paar maanden niks extra's te geven. Maar dat doe ik niet omdat ik niet graag met de gezondheid van mijn honden experimenteer.....
Ik slik zelf sinds kort Glucosamine, en warempel het lijkt te werken.. :P
Door An
#224810
Toen ik begon te barfen (nah ja de honden, niet ikke ;D) stond mijn kast vol met vanalles en nog wat. Nu staat er enkel nog een flesje lijnzaadolie en ook die gebruik ik sporadisch ;)
Door Eef+Stippels
#228637
Doggiegirl schreef: Ik slik zelf sinds kort Glucosamine, en warempel het lijkt te werken.. :P
Wat "doet" glucosamine eigenlijk?
Door Chezzies
#228641
Even gegoogeld :-)

Glucosamine is een aminosuiker dat als voedingsstof dient voor stoffen (proteoglycans) die een onderdeel zijn van kraakbeen, bot, gewrichtskapsel, pezen en andere 'bindweefsels'. Tevens speelt glucosamine een rol bij de produktie van gewrichtsvloeistof. Veel mensen verliezen bij het ouder worden het vermogen deze stof in voldoende mate aan te maken
http://www.vita-send.nl/glucos.htm

Ik heb nogal pijnlijke knieen bij trap oplopen, of fietsen of dat soort dingen. Dit heb ik al heel lang, dus nu slik ik dit om de boel wat te 'smeren'
Door Eef+Stippels
#228805
Doggiegirl schreef: Even gegoogeld :-)

Glucosamine is een aminosuiker dat als voedingsstof dient voor stoffen (proteoglycans) die een onderdeel zijn van kraakbeen, bot, gewrichtskapsel, pezen en andere 'bindweefsels'. Tevens speelt glucosamine een rol bij de produktie van gewrichtsvloeistof. Veel mensen verliezen bij het ouder worden het vermogen deze stof in voldoende mate aan te maken
http://www.vita-send.nl/glucos.htm

Ik heb nogal pijnlijke knieen bij trap oplopen, of fietsen of dat soort dingen. Dit heb ik al heel lang, dus nu slik ik dit om de boel wat te 'smeren'
Bedankt voor de info! Fijn dat het jou helpt!
Door Ilse
#230332
Angelique schreef: Ook krijgen ze regelmatig zeewier omdat dit een aantal nuttige mineralen bevat die je in andere voedingsmiddelen niet in die hoeveelheden terugvind.

Hoi Angelique,

Kook jij de zeewier of geef je het rauw?

Gr Ilse
Door 202spots
#230353
Ilse schreef: Kook jij de zeewier of geef je het rauw?
Het zeewier/kelp wat ik geef,is gedroogd en tot poeder gemalen.
Door Ilse
#230355
202spots schreef: Het zeewier/kelp wat ik geef,is gedroogd en tot poeder gemalen.
Thanks!!
Maar ik bedoel eigenlijk dat er morgen bij ons een visboer staat waar je verse zeewier kan kopen. Maar mag ik dat rauw geven of even de kook er over?

Gr Ilse
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door