Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door fietje
#228409
Ben ik weer.
Een andere poes van mij heeft een nierprobleem.
Nu lees ik hier dat je die ook op rauw vlees kunt zetten, maar ik vind het eiwit geahlte erg hoog in carnibest en dat is iets wat juist een probllem is, dacht ik.
Groetjes Gerrie (Fietje)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#228416
Er is een heel groot verschil in verteerbaarheid van de eiwitten in brokken of de eiwitten in vlees, deze kun je niet met elkaar vergelijken. De eiwitten in rauw vlees zijn optimal en makkelijk te verteren iets wat je beslist niet kunt zeggen van de eiwitten in brokken.
Door Rosita
#228549
Syl heeft helemaal gelijk, rauw eiwit (vers vlees) wordt inderdaad beter verteerd dan verhit eiwit (brokken dus). Hoe slechter het eiwit wordt verteerd hoe meer afvalstoffen de nieren moeten filteren (bun/ureum). Vroeger werd veel gekeken naar de hoeveelheid eiwit, tegenwoordig gaat het meer om de kwaliteit. Daarnaast gaat het niet om het percentage eiwit wat op de verpakking staat, maar om de eiwitfractie. De eiwitfractie van Carnibest ligt inderdaad wat hoger dan die van een nierdieet, maar doordat de eiwitten in Carnibest rauw worden gegeten levert Carnibest volgens mij in totaal minder afvalstoffen dan een speciaal nierdieet. Bovendien krijgen katten die brokken eten tot 50% minder vocht per dag binnen dan katten die natvoer eten. Anders dan honden (en mensen) zijn katten minder gevoelig voor dorst. Ze laten de hoeveelheid te drinken vocht afhangen van de hoeveelheid droge stof en niet van de hoeveelheid vocht in het voer. Katten compenseren dus niet goed genoeg voor het lage percentage vocht in brokken (wat hooguit 10% is). Naar mijn mening zijn brokken (de kwaliteit van het eiwit en het percentage vocht) dan ook verantwoordelijk voor nierfalen bij merendeels van de katten (met uitzondering van infecties, vergiftigingen en erfelijke aandoeningen), vooral als het jaar in jaar uit uitsluitend gegeten wordt. Naast het eiwit en het vocht is ook de hoeveelheid fosfor belangrijk (dat is tenminste wat tegenwoordig gezegd wordt). Ik kan me herinneren dat volgens Tannetje Koning (de DA op barfplaats) ook het fosfor afkomstig van het graan in brokken slecht zou zijn of zoiets (misschien kan ze dat nog even uitleggen :-\). In ieder geval zou een nierpatiënt beter af zijn met zo min mogelijk graan. Een versvlees voeding zoals Carnibest bevat iets meer dan 60% vocht, nog geen 6% graan (anders dan brokken die maar liefst 60% graan bevatten) en de beste kwaliteit eiwit ;D.

Groetjes Rosita
Door fietje
#228582
Hallo,
dat zou dus betekenen dat ik mijn poes met nierfalen niet mee tenminste 200 cc water met de spuit naar binnen moet werken?
groetjes Gerrie
Gebruikersavatar
Door sylvia
#228599
fietje schreef: Hallo,
dat zou dus betekenen dat ik mijn poes met nierfalen niet mee tenminste 200 cc water met de spuit naar binnen moet werken?
groetjes Gerrie
juist ;)
Door Urs
#228689
En de kat gaat zich veel beter voelen. Hier heb ik het levende bewijs lopen. Tobias 5 jaar nierfalen en een schrompel nier. Op nierdieet werd hij alleen maar slechter. eet nu al een hele tijd kvv en hij is nog nooit zo fit geweest en zijn bloed waardes zijn ook al meer als een jaar stabiel. Dus het proberen waard om je nier probleem kat op kvv te zetten.
Door fietje
#228763
heeft jouw kat al 5 jaar nierfalen of is hij/zij 5 jaar oud?
En wat bedoel je met kvv, is katten vers vlees en van welk merk? Ik blijf het toch wel eng vinden, we hebben er veel geld ingestoken en ze doet het op het moment erg goed met sorry trovet RID en 200 cc water per dag weliswaar homeopatisch ondersteund.
Gerrie
Gebruikersavatar
Door sylvia
#228766
fietje schreef: heeft jouw kat al 5 jaar nierfalen of is hij/zij 5 jaar oud?
En wat bedoel je met kvv, is katten vers vlees en van welk merk? Ik blijf het toch wel eng vinden, we hebben er veel geld ingestoken en ze doet het op het moment erg goed met sorry trovet RID en 200 cc water per dag weliswaar homeopatisch ondersteund.
Gerrie
kvv is een kompleet vers vlees.
Door Urs
#228769
Tobias is 5 jaar oud en heeft nu bijna 2 jaar nierproblemen. Met kvv bedoel ik kompleet vers vlees. Ik heb eerst carnibest gevoerd en geef nu Bandit aan de katten . Hier doen ze het nog beter op dan op de Carnibest.
En hij krijgt ter ondersteuning van de nierfunctie fortekor. En ik heb hem ook laten behandelen door Tannetje Koning zij is Holistisch dierenarts.
Tobias heeft ( blijkt uit een echo) 1 verschrompelde nier en de andere is verminderd in functie. Ik ben ervan overtuigd dat ik hem kapot gevoerd heb met de brokken. Hij heeft een tijdje nierdieet gegeten maar daar werd hij niet echt beter van..
Kan me voorstellen dat je het eng vind om het te proberen. Maar ik denk dat de kat er niet slechter van wordt.
Door fietje
#228775
mijn poes is 12, heeft een schrompelnier en beschadigde andere nier. Fortekor reageerde ze niet goed op, werd ze eigenlijk zieker van. Schijnt ook niet zo'n fijn middel te zijn volgens de homeopaat, volgens hem gebruiken ze dat o.a. bij aids enz. Ze krijgt als homeopatisch middel lespedeza D6, wat op het ureum een gunstige uitwerking heeft en daarbij zitac, als ik het niet vergeet. Waar koop je dat voer?
Door Urs
#228787
Ik koop Bandit in Epe. Maar er zijn nog niet zo veel verkooppunten. In amsterdam bij natuurlijk voor dieren aan de rijnstraat en ik dacht ook in haaksbergen. Carnibest is ook wel redelijk goed te krijgen zie de websites:

www.carnibest.nl
www.banditvoeding.nl

Je zou ook even kunnen mailen naar bandit voor verdere info.
Door Urs
#228795
Nog even over de fortekor. Als ik dat niet geef dan merk ik meteen aan tobias dat hij zich minder prettig voelt. Fortekor helpt de nieren beter te doorbloeden en word ook wel bij hartkwalen gegeven. ( dit is wat ik ervan weet) In overleg met Tannetje kan ik het gewoon blijven geven.
Door fietje
#228802
ik keek net even op een andere plaats en zag daar de laatste uislagen van Tobias.
Lobkes laatste test en dat was in september, was ureum 25 en creatinine als ik me het goed herinner 425. die uitslagen zijn in Gentwant daar is ze opgenomen en heeft drie dagen aan het infuus gelegen, ze zagen het daar erg somber in, want ze wilde nog steeds niet eten en dat deed ze al 4 weken niet zelf, wij stopten dat erin, onder dwang en ze hileld het nog binnen ook.
Ik heb 3 keer op het punt gestaan haar in te laten slapen, mijn man vond echter toen we d'r uit Gent gingen halen om haar het weekend over te tillen en wie schetst onze verbazing, ze ging eten. We hadden al een
en ander geprobeerd,maar ik heb een aantal proefzakjes nierdieet gehaald en d'r zelf laten kiezen en dat werd toen dus trovet rid en dat eet ze nog steeds met smaak. ik zal toch eens overwegen kvv te voeren,maar zo als ik zei, ik vind het doodeng en mijn echtgenoot is nog meer kritisch.
Gerrie
Door Urs
#228812
Dat begrijp ik heel goed. Ik ben ook niet van de 1 op andere dag overstag gegaan.
Maar in ieder geval weet je nu dat er ook andere manieren zijn om een kat " beter" te krijgen dan hij is.
stel gerust hier op Bp vragen als je er niet uitkomt. Ik heb ook heel veel gehad en nog steeds aan dit forum.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door