Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gaitkeeper
#22559
Als ik nou bij de toonbank van de slager sta, die mij al een beetje argwanend aankijk omdat ik van die vreemde vragen heb en slechts alleen wat koop voor de homd (ik eet geen vlees), wat kan ik aan hem vragen ?
Oftwel...jullie praten veel over spiervlees maar hoe kom ik eraan....

Ik ben nu expert in kippennekken...iehhh...glibberige dingen. Volgens mij heb ik daar een goeie leverancier voor gevonden, het zag er net zo uit als die kalkoennekken op de foto dus nu naar het volgende project....
(daarna ga ik eameljen over vis ;D ;D)

Oh ja...misschien kan iemand tussendoor nog wel vertellen wat de verhouding vlees/bot is in kippennekken ? ::)
#22656
Gaitkeeper, het spreekt toch wel een beetje voor zichzelf wat spiervlees is? Probeer je een anatomische tekening van koe, paard, geit of schaap voor te stellen. Overal waar spieren aanwezig zijn, dus vooral op voor- en achterhand, zit dus spiervlees. Als duidelijk voorbeeld: de biefstuk van de koe. Dit is puur spiervlees. Dat wil dus zeggen rood mager vlees. Simpel toch? :D
#22666
Gaitkeeper schreef: Als ik nou bij de toonbank van de slager sta, die mij al een beetje argwanend aankijk omdat ik van die vreemde vragen heb en slechts alleen wat koop voor de homd (ik eet geen vlees), wat kan ik aan hem vragen ?
Oftwel...jullie praten veel over spiervlees maar hoe kom ik eraan....
Je hebt spiervlees en orgaanvlees. En hoe je eraan komt? Meestal kopen. Soms hebt je een mazzeltje als de slager net iets wil weggooien omdat het een beetje verkleurd is maar verder prima spul.
Heb je toegang tot een groothandel? Ven, Makro dat soort dingen?
Ik ben nu expert in kippennekken ... iehhh ... glibberige dingen. Volgens mij heb ik daar een goeie leverancier voor gevonden, het zag er net zo uit als die kalkoennekken op de foto dus nu naar het volgende project....
(daarna ga ik eameljen over vis ;D ;D)
Ik heb ze zelf nog nooit gegeven. Blijf het toch een beetje afval vinden. En wat is er waar van het verhaal dat kippen hun hormonen opslaan in dat gebied van hun lijf? Is het waar dat die nekken niet onder het voor menselijke consumptie geschikte vlees vallen? En dus ...
Maar OK, ga jij daarna maar eameljen (?)over vis.
Oh ja...misschien kan iemand tussendoor nog wel vertellen wat de verhouding vlees/bot is in kippennekken ? ::)
Wat zal het zijn ... 70 bot/30 vlees?
Door Gaitkeeper
#22777
Nelly schreef: Gaitkeeper, het spreekt toch wel een beetje voor zichzelf wat spiervlees is? Probeer je een anatomische tekening van koe, paard, geit of schaap voor te stellen. Overal waar spieren aanwezig zijn, dus vooral op voor- en achterhand, zit dus spiervlees. Als duidelijk voorbeeld: de biefstuk van de koe. Dit is puur spiervlees. Dat wil dus zeggen rood mager vlees. Simpel toch? :D
Nou...voor mij was een biefstuk gewoon altijd een stuk van een bief ;)....bovendien eet ik het niet dus verder heb ik me er ook nooit mee bezig gehouden van welk stuk koe dat zou komen. :)
Maar mager rood vlees is dus spiervlees ?
Is mager gehakt dan ook spiervlees ?
Door Gaitkeeper
#22778
Ink schreef:
Je hebt spiervlees en orgaanvlees. En hoe je eraan komt? Meestal kopen. Soms hebt je een mazzeltje als de slager net iets wil weggooien omdat het een beetje verkleurd is maar verder prima spul.
Heb je toegang tot een groothandel? Ven, Makro dat soort dingen?
Nee bij een groothandel kan ik niet terecht.
Een slager en een supermarkt, thats it. (misschien nog een slachter maar daar moet ik mee bezig)
Aaargh...weer iets om over na te denken :o
Wat zal het zijn ... 70 bot/30 vlees?
Door 202spots
#22788
Gaitkeeper schreef: [.Nou...voor mij was een biefstuk gewoon altijd een stuk van een bief ;)....bovendien eet ik het niet dus verder heb ik me er ook nooit mee bezig gehouden van welk stuk koe dat zou komen. :)
Maar mager rood vlees is dus spiervlees ?
Is mager gehakt dan ook spiervlees ?
Beessie bestaat uit botten,vlees,orgaan,vet en nog wat bijzaken zoals darmen,bloed e.d
Wanneer je de botten,organen en vet wegdenkt dan heb je vlees spiervlees over.
Gehakt is dus (spier)vlees met vet, de kipnek zal wel rond de 75-25 zitten,het meeste is botjes,knarsbotjes met weinig vlees er tussen,wanneer het vel er nog aan zit is het ietstie meer dus.
Door Gaitkeeper
#22816
202spots schreef:
Beessie bestaat uit botten,vlees,orgaan,vet en nog wat bijzaken zoals darmen,bloed e.d
Wanneer je de botten,organen en vet wegdenkt dan heb je vlees spiervlees over.
Gehakt is dus (spier)vlees met vet, de kipnek zal wel rond de 75-25 zitten,het meeste is botjes,knarsbotjes met weinig vlees er tussen,wanneer het vel er nog aan zit is het ietstie meer dus.
Thx, het is me nu helemaal duidelijk en weet ik wat het is als ik in een vitrine wat zie liggen ! (daar staat namelijk nooit spiervlees bijgeschreven)
#23054
202spots schreef: [ de kipnek zal wel rond de 75-25 zitten,het meeste is botjes,knarsbotjes met weinig vlees er tussen,wanneer het vel er nog aan zit is het ietstie meer dus.
75 bot en 25 spiervlees? Jeetje, dan moeten mijn karkassen zeker 85 bot 15 vlees zijn. Ik kan het me niet voorstellen eigelijk....die nekken die ik heb zit best veel vlees aan. Ik zal zo es een foto maken, want volgens mij is mijn inschattings vermogen slechter dan ik dacht.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door