Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door qyan
#22670
met qyan wil ik met de tijd toch weer botten gaan proberen, alleen nooit meer bot van kip ;D
nu kwam een vriend van mijn moeder gister terug met een heel schaap, net geslacht.
die heeft een cafe met een kok. kok had een briefje neergelegd met boodschappen. had 1 van de barkeepres dus voor de grap 1 schaap op het briefje gezet en die sukkels zijn dus idd een heel schaap gaan kopen en weet nu dus niet wat ie met dat schaap moet;D ;D ;D
dus toen dacht ik, he, misschien wat voor qyan, aangezien ik volgende week toch een veel grotere vriezer heb en wel wat kwijt kan ;)
in princiepe zijn bottten van jonge dieren beter en zachter, maar de botten van het schaap kan ik toch wel als recreatiebotten gebruiken, of is het te hard?
welke delen van het schaap (buiten de dragende delen) kan ik beter laten zitten of misschien beter helemaal niet doen ???
gr wendy
Door Ink
#22685
Ik kwam niet meer bij ... een schaap op het boodschappenlijstje ...
Probeer alle leftovers van het schaap te krijgen. Vleesrestjes, organen. Met hele kleine beetjes tegelijk zal Qyan toch niet gelijk van slag zijn? En anders doe je het niet. Geef gewoon de botten en kijk hoe Qyan ermee omgaat. Het ligt ook een beetje aan de leeftijd van dat schaap hoe hard die botten zijn. Wat ik tot nu toe gezien heb bij de diverse islamitische slagers is dat wat zij als 'lam' verkopen OF gewoon schaap is OF op een week na nog net lam mag heten. Maar er is nauwelijks tot geen controle dus who cares.
Gewoon proberen. Je ziet het snel genoeg als iets splintert ofzo. Dan gooi je het weg.
Door jeanne
#22723
Mag ik vragen waarom je geen kippebot meer geeft?
Door roger
#22800
<< maar de botten van het schaap kan ik toch wel als recreatiebotten gebruiken, of is het te hard?
welke delen van het schaap (buiten de dragende delen) kan ik beter laten zitten of misschien beter helemaal niet doen ???<<


Wendy, mijn honden eten alle botten van een schaap, geit of ree, zelfs de poten met hoeven en huid.

Dat is volgens mij iets totaal anders dan de dragende botten van een koe of kalf , dat geef ik niet , zelfs niet als rekreatiebot.


Gr.
Roger.
Door Helen
#22807
roger schreef: << maar de botten van het schaap kan ik toch wel als recreatiebotten gebruiken, of is het te hard?
welke delen van het schaap (buiten de dragende delen) kan ik beter laten zitten of misschien beter helemaal niet doen ???<<


Wendy, mijn honden eten alle botten van een schaap, geit of ree, zelfs de poten met hoeven en huid.

Dat is volgens mij iets totaal anders dan de dragende botten van een koe of kalf , dat geef ik niet , zelfs niet als rekreatiebot.


Gr.
Roger.


Waarom zie je dat als iets anders Roger? Nou he nu iets duidelijker :D. Jij zegt dus dat er verschil is tussen de dragende botten van grote grazers en kleine grazers? Ik denk dat het per hond verschilt welke botten je kan voeren. Schapenpoten zijn voor Balou echt te hard... Soms zit er ook een heel hard stuk rib bij haar eten en dat krijt ze echt niet weg. Maar als je een grote hond hebt is dat weer geen probleem

groetjes Helen
Door roger
#22833
<<Jij zegt dus dat er verschil is tussen de dragende botten van grote grazers en kleine grazers? Ik denk dat het per hond verschilt welke botten je kan voeren. Schapenpoten zijn voor Balou echt te hard... Soms zit er ook een heel hard stuk rib bij haar eten en dat krijt ze echt niet weg. Maar als je een grote hond hebt is dat weer geen probleem<<

Helen,

Mijn antwoord was gericht naar de vraag van Wendy , en die heeft een doberman dacht ik en die kan volgens mij wel schapepoten kraken.

Ik ga ervan uit dat de grote van het vlees/bot min of meer in verhouding moet zijn van de hond.
Als mijn hond kippevleugels heeft en hij slikt die in zijn geheel naar binnen dan heeft ie er niks aan in functie van zijn gebit.

Balou kan inderdaad waarschijnlijk het bot van een schaap niet kraken, maar als je schapepoten kan bemachtigen, met hoeven, haar, pezen voor hem dan heeft ie er geestelijk en fysiek wel heel wat trek en sleurwerk aan en als het dan afgeschraapt is ,kan je het vooralsnog dumpen.

En dan lijkt het me nog altijd beter dan bijvoorbeeld een knie of poot van een rund.

Gr.
Roger.




Gr.
Roger.
Door roger
#22835
roger schreef: <<Jij zegt dus dat er verschil is tussen de dragende botten van grote grazers en kleine grazers? Ik denk dat het per hond verschilt welke botten je kan voeren. Schapenpoten zijn voor Balou echt te hard... Soms zit er ook een heel hard stuk rib bij haar eten en dat krijt ze echt niet weg. Maar als je een grote hond hebt is dat weer geen probleem<<

Helen,

Mijn antwoord was gericht naar de vraag van Wendy , en die heeft een doberman dacht ik en die kan volgens mij wel schapepoten kraken.

Ik ga ervan uit dat de grote van het vlees/bot min of meer in verhouding moet zijn van de hond.
Als mijn hond kippevleugels heeft en hij slikt die in zijn geheel naar binnen dan heeft ie er niks aan in functie van zijn gebit.

Balou kan inderdaad waarschijnlijk het bot van een schaap niet kraken, maar als je schapepoten kan bemachtigen, met hoeven, haar, pezen voor hem dan heeft ie er geestelijk en fysiek wel heel wat trek en sleurwerk aan en als het dan afgeschraapt is ,kan je het vooralsnog dumpen.

En dan lijkt het me nog altijd beter dan bijvoorbeeld een knie of poot van een rund.

Gr.
Roger.



Laatst gewijzigd door roger op wo 12 nov 2003, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Janet
#22865
Ben het met Roger eens hoor. Gewoon geven. Vind je poten in het begin eng, geef dan ribben en/of schouder/heupbot, nekwervels of de kop. Flink vlees er aan laten zitten en lekker laten knagen.
Door qyan
#22982
jeanne schreef: Mag ik vragen waarom je geen kippebot meer geeft?
wordt ie misselijk van, althans, hij is er tot 2x toe misselijk van geworden. of dat echt de oorzaak van kippenbot (kippennekken) is geweest weet ik niet, kan ook met zijn andere voorgaande klachten te maken hebben gehad.
maar vond het zelf wel erg toevallig dat hij tot 2x toe van een kippennekje eigenlijk weer doodziek werd.
dus die gefe ik niet meer.
+ het belangrijkste: hij vindt kip ook helemaal niet zo lekker ;D
Door qyan
#22984
Ink schreef: Ik kwam niet meer bij ... een schaap op het boodschappenlijstje ...
Probeer alle leftovers van het schaap te krijgen. Vleesrestjes, organen. Met hele kleine beetjes tegelijk zal Qyan toch niet gelijk van slag zijn? En anders doe je het niet. Geef gewoon de botten en kijk hoe Qyan ermee omgaat. Het ligt ook een beetje aan de leeftijd van dat schaap hoe hard die botten zijn. Wat ik tot nu toe gezien heb bij de diverse islamitische slagers is dat wat zij als 'lam' verkopen OF gewoon schaap is OF op een week na nog net lam mag heten. Maar er is nauwelijks tot geen controle dus who cares.
Gewoon proberen. Je ziet het snel genoeg als iets splintert ofzo. Dan gooi je het weg.
whaha, ja, een heel schaap op het boodschappenlijstje.
de kok is een islamiet, dus ze dachten: nou ok, een schaap dan. want hij zet ook weleens hele lammeren op de booschappenlijst ;D
dus schaap.
Door qyan
#22986
ok, we gaan het gewoon proberen :D
en idd roger, qyan is een dobermann, dus lijkt me geen probleem voor hem op die poten te kraken. heeft aardig wat kracht in die kaken zitten ;)

en........samen met dit schaap kan ik voortaan per week meteen alles krijgen wat ik wil, behalve varken. ook een heel lammetje en heb gister zo'n lammetje gezien :-X ze zijn best nog heel klein hoor ink. vond het eigenlijk maar leguber ook :-X ;D
wordt allemaal thuis bezorgd op vrijdag, want dan wordt er geslacht, tegen een leuk prijsje nog ook.
dus als de vriezer er is gaan we maar eens kijken heel rustig aan wat ie wel en niet lust en waar die wel en niet tegen kan en dan maar beginnen met 1x per week knutselen
Door crutz
#22992
qyan schreef: ok, we gaan het gewoon proberen :D
en idd roger, qyan is een dobermann, dus lijkt me geen probleem voor hem op die poten te kraken. heeft aardig wat kracht in die kaken zitten ;)

en........samen met dit schaap kan ik voortaan per week meteen alles krijgen wat ik wil, behalve varken. ook een heel lammetje en heb gister zo'n lammetje gezien :-X ze zijn best nog heel klein hoor ink. vond het eigenlijk maar leguber ook :-X ;D
wordt allemaal thuis bezorgd op vrijdag, want dan wordt er geslacht, tegen een leuk prijsje nog ook.
dus als de vriezer er is gaan we maar eens kijken heel rustig aan wat ie wel en niet lust en waar die wel en niet tegen kan en dan maar beginnen met 1x per week knutselen
klinkt erg interessant, kunnen ze misschien ook nog wat extra mee nemen ;D, bespreken we wel als we die vriezer gaan halen ;)
Door qyan
#22994
crutz schreef:

klinkt erg interessant, kunnen ze misschien ook nog wat extra mee nemen ;D, bespreken we wel als we die vriezer gaan halen ;)
zou best kunnen hoor.
als ik wat nodig had moest ik het maar zeggen en dan zou de kok het bestellen.
iedere vrijdag wordt er geslacht en kon bestellen wat ik wilde ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door