Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tora
#223546
Sinds kort lees ik de vele berichten hier en ik moet eerlijk zeggen dat ik door alle informatie bijna door de bomen het bos niet meer zie.
k heb een paar vragen:
Wat houdt Barfen precies in?
Wat is kvv?
Waarom mag je naast brokken geen botten (c.q. kippenvleugeltjes) geven?
Waar moet je allemaal op letten als je gaat barfen?
Ik geef onze 3 Shiba's in de ochtend brokken en in de avond energique maar wil daarnaast ook ander voedsel geven, zoals bv kippenvleugeltjes etc. De brokken wil ik gaan vervangen door energique.
Kortom ik ben nog een super-leek en wie kan mij duidelijke en goeie informatie geven?
Door Lizzy
#223564
Tora schreef: Wat houdt Barfen precies in?
BARF staat voor Bones and Raw Food. Je stelt maaltijden voor je hond samen volgens bijv. de percentages van Ian Billinghurst. Dat betekent dat je ongeveer 60% rauwe vleesbotten aan je hond geeft (die voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan), 15% tot 20% rauwe gepureerde groentes, 10% tot 15% orgaanvlees, etc. Met andere woorden: je maakt zelf het voer voor je hond.
Wat is kvv?
Afkorting voor Kant en klaar Vers Vlees. Energique is kvv.
Waarom mag je naast brokken geen botten (c.q. kippenvleugeltjes) geven?
Omdat botten en brokken heel anders verteert worden door de hond. Brokken bestaan voor het allergrootste deel uit granen. Door granen wordt het maagzuur van de hond veel minder zuur. En voor het verteren van botten heeft de hond heel sterk en zuur maagzuur nodig. Dat zure maagzuur lukt dus niet wanneer de hond ook brokken eet.
Waar moet je allemaal op letten als je gaat barfen?
Ik denk dat het belangrijk is dat je weet welke botten je moet geven. Ik denk dat het belangrijk is dat je begrijp wat en waarom je de diverse voedingsmiddelen moet geven. En als laatste denk ik dat het belangrijk is om veel te varieren (in botsoorten, vleessoorten, orgaanvlees, groente, etc.).
Ik geef onze 3 Shiba's in de ochtend brokken en in de avond energique maar wil daarnaast ook ander voedsel geven, zoals bv kippenvleugeltjes etc. De brokken wil ik gaan vervangen door energique.
Kortom ik ben nog een super-leek en wie kan mij duidelijke en goeie informatie geven?
Je zou kunnen beginnen met 1 of 2 dagen per week zelf samen te stellen. Je kunt het dan eenvoudig houden, je hoeft niet bang te zijn dat je niet helemaal 100% volgens het boekje te werk gaat, maar je kunt dan alvast wel aan de slag!

Ik zou zeggen, lees eerst het 'honden en het eten van botten' document: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Neem ook eens een kijkje op http://www.barfclub.nl/een_handleding_tot_barf2.htm (nog niet alle hoofdstukken zijn actief, maar wel de belangrijkste).

Schakel bijv. dan eerst over op Energique (fulltime) en ga bijv. eerst aan de slag met kippennekken als rauwe vleesbotten. Kippennekken zijn goede 'beginnersbotten'. Ze zijn zacht en ongevaarlijk. Sla er desnoods met een hamertje een paar keer op. Ga ook beginnen met een eenvoudig groentehapje. Neem bijv. een paar verschillende groentes, pureer deze en meng ze met bijv. wat vlees (orgaanvlees zou ik niet geven zolang je Energique geeft - Energique bevat ruim voldoende orgaanvlees en wat minder gewoon vlees. Dat geldt overigens voor alle versvleesproducten. OK, je zou wel 1 keer per week bijv. vuile pens kunnen geven). Ik raad het geven van varkenvlees trouwens af ivm de ziekte van Aujeszky. Hier is meer over geschreven in de medische bibliotheek.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 13 dec 2004, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#223591
Tora schreef: Hartstikke bedankt voor de info. Heb hier inmiddels een blik op geworpen. Heel wat leesvoer en ga dit goed bestuderen!
Succes met het lezen en bestuderen ;) En....vraag zoveel je wilt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door