Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Yari
#222044
Ik lees wel vaker dat het verstandig is de hond 1x per week een dag te laten vasten, maar waar dient dat voor als ik vragen mag?? Is dat echt verstandig?
Door Lizzy
#222124
Ik doe het (nog?) niet. Maar als je de boeken van Juliette de Bairacli Levy leest, dan is het erg goed om te vasten. Dit reinigt het lichaam.
Door Lizzy
#222127
Er is op Barfplaats overigens best het e.e.a geschreven over vasten. O.a. in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=7825

Maar als je via de zoekfunctie 'vasten' intikt, dan zie je nog meer over het onderwerp. Overigens is Mogens Eliasen ook pro-vasten. Maar er zijn hier ook wel mensen op Barfplaats die het vasten totaal niet zien zitten. En het is altijd nuttig ook kennis te nemen van hun mening.
Door herintreder
#222167
Het barfen geeft een tevreden gevoel, hond mooi in conditie .
Heb een mechelaar welke op brok een schrale hond was, nu is het lichaamsbeeld veranderd.
Een volle hond met een beetje extra vet op zijn lichaam, tijdens lange wandelingen is en blijft het een gangmaker.Geeft mij een beeld van een gezonde hond:)
Maar in onze hondesport kringen zijn er weinig honden die "zwaar"zijn ik praat over een jonge hond , 7,5 maand .
Het lichaamsbeeld geeft aan om vasten dagen in te stellen.
Doe het ook, en is eens in de twee weken net naar gelang voergift en trainings en activiteiten programma .
Ik denk dat ik nu al mag starten met "vasten"hond in ontwikkeling , groeit nog steeds laatsen drie weken 3 kg .

Wie is al eens gestart met vasten op een jeugdige leeftijd van een hond
Gebruikersavatar
Door Nitus
#222222
Volgens mij kun je een hond pas vanaf de leeftijd van 10 maanden 1x per dag te eten gaan geven en kun je vanaf de leeftijd van 12 maanden een vastendag inlassen, ik meen dat ik dit had gelezen in het boek van Mogens Eliasen.
Als je hond te zwaar wordt kun je hem beter minder te eten geven, hij is tenslotte pas 7,5 maand oud.
Laatst gewijzigd door Nitus op za 11 dec 2004, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door herintreder
#222415
als barfer heb ik helaas niet altijd de keus tot minder geven, het bot en het aanzittende vlees bepaalt de hoeveelheid.
Door Truus
#222419
[quote="herintreder"]
zie wel dat er veel vet aan het bot zit , zal het experiment aangaan
[/quote]
Geef je alleen botten met vlees dan? ???
Gebruikersavatar
Door Nitus
#222474
[quote="herintreder"]
als barfer heb ik helaas niet altijd de keus tot minder geven, het bot en het aanzittende vlees bepaalt de hoeveelheid.
[/quote]

??? Je kan een bot toch doorzagen, een paar ribbetjes geven ipv de hele ribbenkast of een kippenvleugeltje minder geven?? Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar wat jij je hond dan geeft (dat het zo groot is dat je niet kunt minderen).
En net als Truus al opmerkte, geef jij alleen maar bot met vlees eraan? In dat geval krijgt jouw hond denk ik teveel bot binnen (of te weinig vlees ;)), maar is je menu volgens mij niet echt in balans :-\.
Door Helen
#222479
Ik hanteer 1 vastendag in de week en ben er zeer tevreden over. Hond poept zich leeg en raakt zo dus afvalstoffen kwijt die anders langere tijd in het lichaam zouden blijven hangen. En oogt aan het einde van een vastendag heel fit en tja, hoe zou ik het noemen, eigenlijk soort van "klaar voor de jacht". Heel allert, scherp en op volle krachten.
Door herintreder
#222706
Ik voer alleen slachtafval en een heel klein beetje spiervlees.(runderlappen, kippe poten)
Realiseer wel dat er aan dit slacht afval behoorlijk wat spiervlees en pezen blijft zitten.
60 % bot is een aanzienlijk deel bot, dus denk dat iki niks teveel geef wat bot betreft.
Ik heb soms stukken ruggengraat etc van rund die aan stuk 4 kg wegen, dat betekent dat er zeker wel 700-1000gram vlees aanzit . Weet dat dit een behoorlijk maal is voor een hond van 23-25 kg , maar ik ga uit van zijn gewicht als volwassen hond dit zal rond de 35 kg zijn .
De grote stukken bot liggen er de andere dag nog, en die verwijder ik . De opvolgende dag geef ik de hond een paar kippen pootjes , dus al een beetje dieet , of een lams ribbetje.
Mijn gedachte is dat ik in hoeveelheden mag varieren, veel en weinig afwisselen, naar gelang sport en recreatie activiteiten.
Botten doorzagen vind ik gedoe , en dit is dus een overdaad dag, daarop volgt een dagje minder.
Ik hoor graag ervaringen van mensen die ook regelmatig vasten voor hun hond inlassen.
Denk dat ik de conditie van de hond als maat moet nemen en kijken naar zijn gedrag.
Zijn er meer mensen die al met een jonge hond zijn begonnen met vasten?

groet Joop

Een welp zal toch ook buiten zijn melkvoeding , niet elke dag prooi dieren hebben gekregen?
Door Yari
#225084
[quote="Helen"]
Ik hanteer 1 vastendag in de week en ben er zeer tevreden over. Hond poept zich leeg en raakt zo dus afvalstoffen kwijt die anders langere tijd in het lichaam zouden blijven hangen. En oogt aan het einde van een vastendag heel fit en tja, hoe zou ik het noemen, eigenlijk soort van "klaar voor de jacht". Heel allert, scherp en op volle krachten.
[/quote]

Maar hoezo zouden die afvalstoffen anders niet ook gewoon uit het lichaam gaan dan? Als de hond gewoon elke dag ontlasting heeft komen er toch elke dag afvalstoffen mee en blijft er toch niet steevast iets achter? Of zie ik dat verkeerd?
Door Ollie
#225451
[quote="Yari"]
Maar hoezo zouden die afvalstoffen anders niet ook gewoon uit het lichaam gaan dan? Als de hond gewoon elke dag ontlasting heeft komen er toch elke dag afvalstoffen mee en blijft er toch niet steevast iets achter? Of zie ik dat verkeerd?
[/quote]

Zo kijk ik er ook tegen aan hoor!
Door Lizzy
#225457
[quote="Yari"]
Maar hoezo zouden die afvalstoffen anders niet ook gewoon uit het lichaam gaan dan? Als de hond gewoon elke dag ontlasting heeft komen er toch elke dag afvalstoffen mee en blijft er toch niet steevast iets achter? Of zie ik dat verkeerd?
[/quote]

Wanneer je niet eet, dan krijgt het lichaam rust. En wanneer het lichaam in rust is (niet druk bezig is met spijs te verteren), dan kan het zich ontdoen van slakken (we noemen dat dan ook ontslakken). Slakken zijn eigenlijk belast/gifstoffen die we binnen krijgen (via het eten, via het ademen, via het leven van vandaag de dag) en die zich in het lichaam vastzetten. Honden die brokken eten hebben natuurlijk ongelofelijk veel meer last van allerlei gif en balaststoffen als honden die gezond eten (geldt dus ook voor mensen). Maar honden die bijv. de hele dag mee zitten roken met het baasje: ook zij hebben meer last van gifstoffen in het lichaam.

Dieren in de natuur zullen altijd uit zichzelf vasten wanneer zij zich niet goed voelen. Dit is dus een manier om zich zo snel mogelijk weer lekker te voelen.

In feite zijn er wel meerdere manieren om afvalstoffen kwijt te raken (versneld) en dat is bijv. door het nemen van Chorella ofzo. Maar niet eten, veel drinken (water en/of groente/vruchtensap) helpt het lichaam dus te reinigen. Vastzittende troep komt los en wordt mee gevoerd met de urine en ontlasting (de slakken, zeg maar). Een dagje vasten per week helpt nou niet zodanig dat het lichaam (van mens of hond) al z'n afvalstoffen krijgt raakt. Maar hoe minder afvalstoffen, gifstoffen en troep je tot je neemt, de minder afval je dus kwijt hoeft te raken. En 1 dag in de week vasten levert daaraan dus een nuttige bijdrage.
Door Yari
#226213
[quote="Lizzy"]
Wanneer je niet eet, dan krijgt het lichaam rust. En wanneer het lichaam in rust is (niet druk bezig is met spijs te verteren), dan kan het zich ontdoen van slakken (we noemen dat dan ook ontslakken). Slakken zijn eigenlijk belast/gifstoffen die we binnen krijgen (via het eten, via het ademen, via het leven van vandaag de dag) en die zich in het lichaam vastzetten. Honden die brokken eten hebben natuurlijk ongelofelijk veel meer last van allerlei gif en balaststoffen als honden die gezond eten (geldt dus ook voor mensen). Maar honden die bijv. de hele dag mee zitten roken met het baasje: ook zij hebben meer last van gifstoffen in het lichaam.

Dieren in de natuur zullen altijd uit zichzelf vasten wanneer zij zich niet goed voelen. Dit is dus een manier om zich zo snel mogelijk weer lekker te voelen.

In feite zijn er wel meerdere manieren om afvalstoffen kwijt te raken (versneld) en dat is bijv. door het nemen van Chorella ofzo. Maar niet eten, veel drinken (water en/of groente/vruchtensap) helpt het lichaam dus te reinigen. Vastzittende troep komt los en wordt mee gevoerd met de urine en ontlasting (de slakken, zeg maar). Een dagje vasten per week helpt nou niet zodanig dat het lichaam (van mens of hond) al z'n afvalstoffen krijgt raakt. Maar hoe minder afvalstoffen, gifstoffen en troep je tot je neemt, de minder afval je dus kwijt hoeft te raken. En 1 dag in de week vasten levert daaraan dus een nuttige bijdrage.
[/quote]

Oké, duidelijk. ;)
Maarre, even vraagje tussendoor hoor: vast je zelf dan ook 1x per week een dag (bedoel niet je honden)? ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door