Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eidos
#2197
hallo allemaal,

Ik ben eigenlijk een vreselijke leek wat barfen betreft. Een paar dames die op de site van dier en natuur komen hebben me erg nieuwsgierig gemaakt, en vandaar dat ik hier ook ben :) ;)

Ik zal een kleine inleiding geven over mij, en vooral mijn hond Eidos. Ik ben een vrouwtje van 25 jaar oud en woon samen met mijn vriend sven in het gelderse Ede. Ik heb een mega lieve duitse herder reu van nu net 1 jaar oud. Vanaf dat ik hem heb opgehaald heeft hij regelmatig last van diaree en/of dunne ontlasting. Het is eigenlijk vrijwel nooit echt mooi stevig zoals het zou moeten zijn. En ik denk er dus ook al een tijd over na om op ander voer over te stappen. Tot nu toe krijgt hij Happy dog ( duits merk ). brokken dus... Nu hoor ik van een aantal dat vers voer veel beter is voor de hond, en de ontlasting ook beter word.. wie kan mij tips geven over hoe ik een goeie vers-maaltijd kan samenstellen??
Ik hoorde ook iets over semi-barfen dit lijkt mij wel wat voor mijn hond. Welke merk(en) kan ik dan het beste nemen ?? en wat voor soorten groenten en dergelijke kan ik mijn lieverd geven ?? Ik weet het zijn een boel vragen zo, maar ik wil het allerbeste voor mijn hond.. ;D
Laatst gewijzigd door Eidos op do 10 jul 2003, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#2198
Hallo! Welkom op barfplaats!

Ja, honden die vaak diarree hebben, knappen vaak heel erg op van versvlees/rauwe voeding. En niet alleen honden die diarree hebben, maar eigenlijk alle honden knappen erg op van een verse/rauwe voeding!

De reden daarvoor is dat brokken gewoon ongezond zijn. Ze bevatten dood gekookte ingredienten, vaak bevatten ze veel chemische conserveringsmiddelen en antioxydanten en vaak gebruiken de brok-fabrikanten pure rommel/afval als ingredienten. Brokken zijn te vergelijken met de volgende voeding voor mensen: dag in dag uit een bak corn-flakes met melk en suiker en een vitamine pil. Dag in, dag uit, 365 dagen per jaar...

Dus, zelfs honden die 100% gezond lijken met brokken, worden vaak toch totaal andere honden wanneer ze over worden gezet op een verse/rauwe voeding! Ze krijgen meer energie of heel drukke honden worden vaak rustiger, ze krijgen een mooiere vacht en minder haaruitval, ze krijgen een schoner gebit, ze zijn minder vaak ziek (en dus kom je minder vaak bij de dierenarts), ze zijn blijer, ze eten de voeding graag, ze hebben betere ontlasting (minder en steviger en het stinkt niet/nauwelijks) en dus minder last van anaalklierproblemen.

OK, versvlees is geen "tover/wondermiddel" maar wat mij betreft komt het er dicht bij in de buurt!

Om zelf maaltijden voor de hond samen te stellen, moet je wel kennis in huis hebben. Het is dus belangrijk dat je je daar terdege in verdiept. Je kUnt niet zomaar overschakelen. Je moet wel precies weten wat je moet doen, wat de hond nodig heeft, etc. etc. Hiervoor kun je terecht op barfplaats (natuurlijk ;D), op de ARF Lijst en hiervoor kun je boeken lezen als "Give Your Dog a Bone" van Ian Billinghurst, "Natural Nutrition for Dogs and Cats" van Kymythy Schultze, "Raw Meaty Bones" van Tom Lonsdale en de boeken van Juliette de Bairacli Levy, etc.

Wanneer je je hond snel over zou willen zetten op een gezonde voeding, doe je er goed aan om over te schakelen op een kant-en-klaar versvleesvoeding. Dit is compleet, bevat dus alles wat de hond nodig heeft en het is rauw en vers (rauw vlees, rauwe gemalen botten van kippen, orgaanvlees, granen, bijvoorkeur rauwe groente, etc.). Merken op alfabethische volgorde:

AHV
Bibi
Carnibest
Duck
Energique
Rodi
Runner (da's niks)
Smuldier (da's niks)

De meeste mensen die hier versvlees voeren, hebben zo hun "eigen" favoriete merk.

Wanneer je je helemaal ingelezen hebt, dan kun je ook zelf samen gaan stellen of semi-barfen (zoals we dat wel eens noemen). Maar, niet voordat je weet wat je moet doen!

Je kunt natuurlijk ook jezelf nu gaan inlezen en overstappen op zelf samenstellen wanneer je er klaar voor bent. Maar, mijn ervaring is dat het makkelijker is om over te stappen van versvlees naar barf (voor jezelf en voor de hond) en het grote voordeel is dat jouw hond(en) in de tussentijd op SUBLIEME voeding zitten.

Heel veel mensen schakelijk helemaal nooit over naar barf of semi-barf. Dat is OOK prima! Want, de kant-en-klare voeding is erg gezond en niet iedereen heeft de tijd de zin of de mogelijkheden om de overstap te maken.

Feitelijk kan ik stellen dat versvlees (kant-en-klaar) en barf zo beide hun voor en nadelen hebben.

BARF: nadeel: kost meer tijd, meer moeite en geld (tenminste, dat laatste is mijn persoonlijke mening). Voordeel: je weet precies wat je hond eet. Het is erg leuk voor de hond en ook voor de baas (als de baas het tenminste leuk vindt :)).

Versvlees: voordeel: het is makkelijk, je hoeft je niet te verdiepen in voeding. Nadeel: je weet niet precies wat je hond eet. Een aantal merken hebben overigens een ZEER betrouwbare samenstelling.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 08 jul 2003, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#2199
Heeeeeeey een bekende naam :D,

Ik vind het zelf ook erg leuk hier te zijn... :D. Wat een leuke honden heb je trouwens!! had je er wel over horen vertellen, maar ze nog nooit gezien. Ik zal mijn "blonde" hersenen eens aan het werk zetten, en kijken of ik ook een foto van doosje bij mijn naam kan krijgen. Kunnen jullie hem ook eens zien ;).

Groetjes van mij
Door sylvia
#2200
Hoi Barbara,welkom ik denk daty eidos heel blij gaat zijn met zijn verse voer  ;D
Laatst gewijzigd door sylvia op di 08 jul 2003, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#2201
Heeeeeeeey nog een bekende naam ;D

Ja ik denk dat eidos ook erg blij zal zijn jah! Hij krijgt nu al regelmatig een stuk kip of rundvlees van me, en vind het helemaal geweldig!! :D Mijn vriend staat er alleen niet helemaal achter en vind dat in brokken alles zit wat een hond nodig heeft... :-/ Ik zal hem ( een zwaar eigenwijs persoon ) dus ook nog moeten proberen wijs te maken dat vers beter is .. en dat word nog een zware klus. Voorlopig blijf ik dos gewoon regelmatig wat vers vlees en fruit geven tot ik tot mijn vriend ben doorgedrongen ;)
#2202
Barbara, begin om je vriend nooit maar dan ook nooit meer vers te geven. Vanaf nu alleen nog droog brood, droge beschuit, liga, droge cornflakes enz. enz.
Wedden dat hij het over 2 weken helemaal snapt ;D
#2203
Ja hoor, Barbara, in het begin dacht mijn man ook dat ik een paar vijzen kwijt was (NL: schroefjes los) maar nu onze hond echt glimt van gezondheid is hij er ook enorm trots op en begint hij mee in de keuken te kijken om mijn geheimen te ontdekken! ;)
Lieve
#2205
hallo allemaal,

Ik ben eigenlijk een vreselijke leek wat barfen betreft. Een paar dames die op de site van dier en natuur komen hebben me erg nieuwsgierig gemaakt, en vandaar dat ik hier ook ben :) ;)

Ik zal een kleine inleiding geven over mij, en vooral mijn hond Eidos. Ik ben een vrouwtje van 25 jaar oud en heb een mega lieve duitse herder reu van nu net 1 jaar oud. Vanaf dat ik hem heb opgehaald heeft hij regelmatig last van diaree en/of dunne ontlasting. Het is eigenlijk vrijwel nooit echt mooi stevig zoals het zou moeten zijn. En ik denk er dus ook al een tijd over na om op ander voer over te stappen. Tot nu toe krijgt hij Happy dog ( duits merk ). brokken dus... Nu hoor ik van een aantal dat vers voer veel beter is voor de hond, en de ontlasting ook beter word.. wie kan mij tips geven over hoe ik een goeie vers-maaltijd kan samenstellen??
Ik hoorde ook iets over semi-barfen dit lijkt mij wel wat voor mijn hond. Welke merk(en) kan ik dan het beste nemen ?? en wat voor soorten groenten en dergelijke kan ik mijn lieverd geven ?? Ik weet het zijn een boel vragen zo, maar ik wil het allerbeste voor mijn hond.. ;D
:Dwelkom eidos op deze site
#2206
Hoi Eidos,

ook mijn vriend had zijn bedenkingen toen ik voor Bas de overstap ging maken naar vers vleesvoer (ik Barf dus niet) maar nu hij ziet hoe goed het is voor Bas staat hij daar wel achter.

Maar veel gekker moet ik het niet maken; fruit kan wel, wat groente lukt ook nog wel, zo'n verse kluif was toch wat lastig (rauw??? hoezo rauw?), stukje pens (doe ik voorlopig niet meer want Bas werd er kotsmisselijk van en toen was het "jij ook met die fratsen" :-/, kippevleugeltjes krijgt Bas als Robert er niet is (en die is er gelukkig voor Bas vanwege zijn werk vaak en lang niet ;D).

Met andere woorden; je moet er een beetje handig in worden en als deze manier van voeden zijn resultaat laat zien dan draait je vriend vanzelf bij ;)

Heel veel succes :)
#2207
.Hai yvonne,

Ik ben al voorzichtig terrein aan het vrijmaken bij mn vriend. Aangezien we nu brokken voeren waarvoor we zo'n 20 minuten voor moeten rijden om het te kunnen kopen, en mijn vriend dat heel lastig vind aangezien hij net een bar-dancing heeft gekocht en daar dus megadruk mee is, probeer ik hem dus hiermee een beetje om te draaien :D Versvoer kun je namelijk gewoon bij de dierenwinkel kopen ;). Ik blijf volhouden en zal om te beginnen regelmatig eens wat versvoer meenemen tijdens mijn wekelijkse uitstapjes naar de dierenwinkel ;D. Wat ik ook nog even kwijt wil : Wat heb je een schitterende new foundlander!!! Gelukkig ziet mijn moeder dit niet anders was ze gelijk in tranen uitgebarsten en had ze de eerste de beste goeie fokker gebeld en een pup gehaald :D die is namelijk helemaal wild van dit ras en heeft het er al jaren over dat ze ooit nog eens een pikzwarte newy hebben wil ... :D. 1 ding wat me in ieder geval wel opvalt is dat alle honden van de barfers hier er prachtig uitzien... Eidos krijgt nu al veel aandacht ( tis ook een prachtbeest ;D al zeg ik het zelf), dus kun je nagaan hoe mooi hij word als hij versvoer krijgt... ik kan in ieder geval niet wachten ;)

Groetjes van barbara en pootje van dos
#2209
Poeh, dan had ik het toch wat makkelijker. M'n wederhelft moest van mij wat artikelen over brokken meelezen op het net en hij was het gewoon met me eens dat we Baloutje over gingen zetten. Anders was ze ook gewoon overgezet hoor. Ik ben daar heel simpel in Balou is officieus van ons beiden maar officieel van mij, maw ik heb mbt tot haar gewoon het laatste woord. :D

groetjes Helen
#2210
Dan heb je geluk helen :D.. Eidos staat ook op mijn naam ;D je weet maar nooit tegenwoordig he wat er gebeurt, en niemand neemt me mijn hond af!!! Die is van mij en blijft van mij.. Maar ik weet zeker dat ik mijn vriend sven vroeg of laat wel zover krijg dat we dos volledig op versvoer zetten. Is alleen een kwestie van tijd en slimme aanpak :D. Voorlopig begin ik gewoon langzaam met het omzetten naar versvoer, en als sven dan ziet hoe goed eidos het daarop doet realiseerd hij zich snel genoeg dat het beter is voor hem. :-*.
#2211
;D nou, zo heel langzaam aan begint hij bij te draaien. Robert belde zojuist dat hij grote makrelen had gevangen (hij werkt op zee) en dat deze mooi schoongemaakt liggen te wachten in de vriezer voor ..... tadadadada....... BAS, ;D ;D

En dat bedoel ik dus, gewoon heel langzaam de boel introduceren en als er resultaat is (en dat is er!) + de hond geniet van het eten dan draait een vastgeroesde mening wel bij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door