Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Charlotte
#21920
Ik voer nu al bijna een jaar BARF en ben dik tevreden!

Toch heb ik nog wel eens discussie met vrienden hierover en met name de volgende vraag.

In hoeverre is rauw vlees vrij van toevoegingen die de levende dieren krijgen? Hierbij denk ik aan antibiotica of andere middelen om deze dieren zo snel mogelijk slacht klaar te krijgen. Met name het voer wat deze dieren krijgen zouden wij niet aan onze honden voorzetten (met wij bedoel ik degene die hun honden vers voeren)
Ik kwam een paar jaar terug regelmatig op boerderijen en koeien krijgen ook brokken met allerlei rare toevoegingen, en het gras wat ze eten is wel bemest om het goed te laten groeien. En kippen krijgen ook korrels en scharrelen echt niet zelf hun kostje bij elkaar.
Ik zou graag biologisch vlees gaan voeren maar dat is hier ontzettend moeilijk te krijgen.
Mijn honden krijgen dus dagelijks "plof kippen" en rundvlees van dieren die in de bio industrie zijn gefokt.

Wat denk jullie? Is rauw vlees op dit punt toch niet zo goed?
Door Lizzy
#21930
Hoi Charlotte, OOK vaak over nagedacht... (ik gebruik zelf wel redelijk wat biologisch vlees). Ik heb er 1 hele duidelijke mening hierover (na dat vele denken):

Vlees, in welke vorm dan ook, bevat mogelijk vieze troep als antibiotica, medicijnen, groeihormonen, etc. Dit (deze rommel) verdwijnt NIET uit het vlees door het te verhitten!! Al kook je het 100 uur. Bacteriën verdwijnen, maar NIET deze stoffen. Dus, wat er in een brok of blik terecht komt, is ook vlees MET antibiotica of andere medicijnen of groeihormonen. Het is echt een fabel dat deze stoffen uit het vlees verdwijnen door verhitting.... Maar, het koken heeft dan OOK nog eens als nadeel dat het gekookt is en alle enzymen doodgekookt zijn! Dubbel slecht voor de hond dus!

Voor mensen is dit een interessante reden om vegetarier te worden ;D. Daarmee houd je geld over en kun je weer biologisch vlees voor de hond kopen ;D!
Door Paul_Barte
#21937
Charlotte ben het met Lizzy eens ;)

Daarnaast is er nog een groot verschil!!

Praten we hier over gefokt slachtvee wat verwerkt wordt voor vlees voor de vleesindustrie (pak em beet van een half jaar oud) of over een uitgemolken koe die uiteindelijk het loodje legt en haar hele leven dingen heeft op lopen slaan in de organen. Deze laatste koe komt komt hoogstwaarschijnlijk in een brok terecht en dan nog alleen de 'mindere' delen.
Door ~anna~
#21955
Hoi charlotte
Dit jaar maakte ik de keuze dan maar vers(Energique) en niet biologisch dan biologisch(Ekofood) en een hond met vaak te dunne ontlasting.Wat ik wel hoop dat er later ook versvlees kant en klaar van vlees van biologische afkomst komt.Op dit moment is dat voor mij de enige reden om zelf ooit te gaan barfen.Want zelfs het eko vee ademt elke dag dezelfde lucht in inclusief dezelfde verontreiniging behalve is er over hun huisvesting en wat ze elke dag naar binnen werken nog beter over nagedacht.
Groetjes Al.
Door Anna
#21956
Ja, maar een dier dat geslacht wordt voor het vlees hoeft dus echt niet oud te kunnen worden, terwijl een melkkoe toch nog even moet kunnen renderen. Volgens mij kunnen ze in zo'n melkkoe dus niet zomaar eender wat stoppen en in een kalf dat maar een half jaar mag leven wel. Dat doen ze dan ook, en echt niet om het beest in die korte tijd zo gezond mogelijk te houden, maar wel zo vetgemest mogelijk enzovoort. (Je kent het wel.)

Groetjes,

Anna.
Door Gaby
#24549
Corinne van Bunschoten vertelde mij dat ze regelmatig biologisch vlees in Carnibest verwerkt.
Niet al het vlees is altijd biologisch maar ze doet wel haar best om er regelmatig wat in te doen.

Daar ben ik toch ook wel blij mee.

gr. Gaby
Door Nelly
#24647
balou schreef: Hoi charlotte
Dit jaar maakte ik de keuze dan maar vers(Energique) en niet biologisch dan biologisch(Ekofood) en een hond met vaak te dunne ontlasting.Wat ik wel hoop dat er later ook versvlees kant en klaar van vlees van biologische afkomst komt.Op dit moment is dat voor mij de enige reden om zelf ooit te gaan barfen.Want zelfs het eko vee ademt elke dag dezelfde lucht in inclusief dezelfde verontreiniging behalve is er over hun huisvesting en wat ze elke dag naar binnen werken nog beter over nagedacht.
Groetjes Al.
Op zich heb je natuurlijk wel gelijk met je redenatie, alleen, jouw hond ademt die verontreinigde lucht ook in, net zo goed als jij. Als je je hond daarvoor wilt beschermen is er maar een optie: je zult hem in een glazen kastje met luchtzuiverende airco moeten zetten. Of-ie dan nog een leuk leven heeft? :-\ :-X
Door Janet
#24653
Nelly heeft gelijk hoor. Ga d'r gewoon van uit dat vlees voor menselijke consumptie ook goed is voor de hond en je bent goed bezig, denk ik. Ik kan me zelf namelijk niet voorstellen dat ik 'simpel' vlees van de supermarkt eet en mijn hond alleen maar vlees van de bio-slager.
Door sylvia
#25067
Janet schreef: Nelly heeft gelijk hoor. Ga d'r gewoon van uit dat vlees voor menselijke consumptie ook goed is voor de hond en je bent goed bezig, denk ik. Ik kan me zelf namelijk niet voorstellen dat ik 'simpel' vlees van de supermarkt eet en mijn hond alleen maar vlees van de bio-slager.
Nee daar ga ik ook niet aan beginnen ,op de barfdag gewoon vlees vanwaar ik het zelf ook eet.
Ik doe het wel met de shampoos en creme behandelingen die heb ik voor mijn honden heel duur en voor ons zelf een lekker flesje van de super ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door