Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#215691
Aangezien Sophie haar Carnibest echt met lange tanden eet (of gewoon niet eet) en aangezien nog een heleboel andere redenen ;), heb ik vandaag weer eens ingeslagen. Omdat ik nu steeds vaker samenstel en steeds minder CB geef, wil ik toch even weten of ik een beetje de goede kant op ga... Ik heb gekocht:

- Lamsgehakt
- Lamshart
- Runderriblappen
- Lamsspareribs (bot met vlees)
- Kipfilet
- Lamslappen (zal ook wel iets van rib zijn)
- Kalfslappen
- Lamskarbonade
- Een hele kip
- Kippenmaagjes
- vis

Dit keer had ik lamsgehakt + hart, de andere keer heb ik runderhart, kip-, kalfs- of rundergehakt, lever, niertjes...het gehakt en het orgaanvlees wisselt dus per keer...

Aangezien het niet echt lukt om Ted een leuke maaltijd te geven waar zowel bot als vlees inzit, bestaan mijn 'maaltijden' alleen uit vlees. Dus ze krijgen OF een vleesmaaltijd, of een botmaaltijd...

De vleesmaaltijden bestaan uit:

- Vrijwel altijd wat gehakt + wat orgaanvlees, het grootste gedeelte uit een lap vlees (dus of kipfilet, of runderlap, lamslap etc.etc.)... Bij Sophie mik ik er ook nog wel eens wat kuikens doorheen. Dit vul ik aan met wat Huttekase, wat karnemelk, een eitje, wat fruit, of wat ik maar in de koelkast heb 8)

Dus bijv. een maaltijd van Sophie: 200 gram lap, 50 gram kuiken, 25 gram hart en 30 gram gehakt (bij benadering...)

De botmaaltijden spreken voor zich. Alleen kan ik voornamelijk kip en lam krijgen...Voor Soof hak ik grote stukken kip, voor Ted wat kleinere... Ik probeer ze in ieder geval om de dag bot te geven.

Af en toe wat hele vissen (nu wijting en sardines) met wat tonijn uit blik...

Af en toe een penslap


Maar die maaltijden, is dat een beetje goed zo??
Laatst gewijzigd door geer op wo 01 dec 2004, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#215695
Even een paar vraagjes Geer:

Ik zie dus 0 (nul) groentes op het menu staan? Dat is de bedoeling, je wilt zonder groenvoer samenstellen?

Op de dagen dat je dus geen bot geeft zit er dus geen calcium in de maaltijden? Hoeveel dagen per week krijgen ze dan helemaal geen calcium (oftewel botten)?
Door Helen
#215961
harns49 schreef: Is gemalen eierschaal een idee op botloze dagen?
Ik voer ook niet iedere dag bot, hooguit 5 dagen in de week.
Door geer
#216320
Jaa, daar ben ik weer 8)

Dat van die groentes....ze krijgen wel groentes, maar niet standaard door hun maaltje. Ik heb (nog) geen mixer, dus de echte prutjes (sorry Dory ;)), daar wacht ik nog even mee. Ze krijgen nu wat wij ook krijgen; de ene dag een restant van de sla, de andere dag een stuk peer...noem maar op. Ze krijgen dus wel groentes en fruit.

Ennnn...over dat bot, daar zat ik zelf ook een beetje mee te emmeren... Sophie krijgt nog dagelijks ook Carnibest erbij, anders kan ik iedere dag de slager wel leegkopen ;), daar zit natuurlijk ook bot in... Ted krijgt op de dagen dat ze een Barf-maaltijd krijgt, ook nog een tweede maaltijd...dit is dan of CB, of een bot. Zou dit genoeg zijn, denk je?
Ook leek het mij handig, in ieder geval voor Ted, om haar niet iedere dag een bot te geven. Als ik Ted iedere dag een botje wil geven, dan moet dat echt een mini hap-slik-weg botje zijn, anders is ze binnen no time tonnetje rond. Wat ik dus nu dacht te doen, is haar eens in de twee dagen een iets groter bot te geven. Gister heeft ze een stuk kipkarbo op, nu toevallig een lamsrib, morgen even niets, overmorgen weer een dij... dan kan ik het qua gewicht een beetje in balans houden, zonder dat ik miniminibotjes hoef te voeren...
Bovendien, als ik haar een kippenvleugel geef, is het echt binnen 2 seconde weg....en ik wil juist dat ze iets heeft om op te kluiven, snappie?

Maarrre...toch nog wat Calcium extra toevoegen?
Door Lizzy
#217321
Hoi Geer, ik vind het moeilijk hoor... je geeft dus elke dag CB, right? Is dat 1 maaltijd per dag? En krijgt ze er drie in totaal?

Dus dan stel je 14 maaltijden per week ongeveer zelf samen? Als dat zo is, dan is dat best wel veel en dan zou het toch inderdaad aardig zijn als het ergens op lijkt ;D.

Maar ik kom er niet uit zo. Het is me totaal onduidelijk hoeveel vlees, orgaanvlees en bot je ze geeft (in de zelf samengestelde maaltijden).... Kortom, wat krijgt bijv Sophie nou per week aan gewichten vlees/orgaanvlees en bot?
Door geer
#217354
Wat stelt u moeilijke vragen, mevrouw Plat ;D

Even kijken...Laat ik het zo zeggen; omdat ik nogal onregelmatig iets 'zelfgemaakts' geef, probeer ik het per dag, of per twee dagen compleet te laten zijn...

Sophie krijgt 3 keer per dag eten (600 gram), Ted twee keer (120-150 gram)...

In de vleesmaaltijd zit, schat ik, zo'n 85 procent vlees en 15 procent orgaanvlees. Los geef ik ze op zo'n dag wat groente of wat fruit. Als ik ze een vleesmaaltijd geef, zorg ik ook dat ze bot krijgen. Bijvoorbeeld, vanavond staat er vlees op het menu...vanochtend heeft Sophie een rib gehad van ca. 250 gram en Ted eentje van 100 gram.

Punt is alleen, dat die vleesmaaltijden best groot zijn voor Ted. Anders moet ik zulke kleine stukjes geven, dat ze haar tanden helemaal niet hoeft te gebruiken. Als Ted een dagje een 'grote' vleesmaaltijd krijgt, geef ik haar die dag geen bot, maar een klein beetje CB..anders zou ze tonnetje rond worden. De dag daarna krijgt ze dan wel weer bot, juist weer wat meer dan de normale hoeveelheid...snapje hem nog?? ;D

Even een Ted-voorbeeldje:

Eergister: 's ochtends CB, 's avonds groot stuk kipkarkas (meer dan normale maaltijd)
Gister: 's ochtends vis (hele Sardine + vissekop + Huttekase en een eitje) , 's avonds vlees (Lamsriblap, kalfsgehakt, kippelever...)
Vandaag: 's ochtens grote Lamssparerib (Bot + vlees), vanavond 'kleine' vleesmix (Riblap, kuiken, gehakt + een maagje)
Morgen waarschijnlijk weer wat minder, CB ofzo...
Door geer
#217355
Sophie eet zo een beetje mee... Alleen krijgt die nog 3 keer per dag eten, waarvan zowieso 250 gram CB...

Sophie haar vleesmaaltijden bestaan ook voor ca 15 % uit orgaanvlees en voor de rest spier. Zij krijgt bijvoorbeeld 1 vleesmaaltijd, 's middags een CB maaltijd en 's avonds een botmaaltijd...
Laatst gewijzigd door geer op za 04 dec 2004, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#217419
Jeetje Geer, normaalgesproken heb ik niet zo'n moeite met het begrijpen en uitrekenen en 'beoordelen' van iemands menu maar jij bent echt een uitzondering ;D.

Als ik de tekst lees dan denk ik (eerlijk gezegd) wel : poeh, veel vlees en veel orgaanvlees en weinig bot en andere dingen.

Maar kijk ik dan naar het voorbeeld van Ted, dan vind ik het er wel goed uit zien.

Ik denk persoonlijk dat je wel uit moet kijken dat je niet teveel orgaanvlees gaat geven. En tja, ik weet ook niet of je misschien niet teveel vlees geeft... (zeker voor Sophie).

Kun je (om het mij makkelijker te maken) niet van 1 week gewoon het menu van Sophie geven, inclusief de gewichten? Dus xx gram spiervlees, xx gram bot en xx gram orgaanvlees, etc.?

Overigens denk ik dat als je de groentes niet kunt pureren dat Ted en Sophie er erg weinig aan hebben. Kijk, je hoeft natuurlijk niet persee groentes te voeren (er zijn genoeg mensen die het niet doen) maar als je het wel doet moeten ze wel gepureerd zijn. En als je ze niet geeft, dan is het misschien het handigst om bijv. volgens Tom Lonsdale te gaan voeren (hele of denkbeeldige prooidieren). En dan zou je een beetje hier naar kunnen kijken: http://www.serve.com/BatonRouge/nutriti ... n_prey.htm
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 04 dec 2004, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#217420
Als ze groentes krijgen, dan prak ik ze, zo goed en zo kwaad als het gaat...

Sophie krijgt ongeveer hetzelfde als Ted, maar dan meer, grotere botten en een extra maaltijd. Meestal is die extra maaltijd de CB maaltijd... Ik zal het morgen even precies neerzetten, moet nu Sinterklazen 8) ;D
Door geer
#218170
Keejj, de verhoudingen van de vleesmix zijn duidelijk nu, toch? Hier even kort wat Sophie de afgelopen dagen heeft gegeten:

Maandag:
's ochtends 200 gram Carnibest
's middags stuk karkas (vlees+bot) ca. 250 gram
's avonds vleesmix (ca 300 gram)

Dinsdag
's ochtends vleesmix
's middags Carnibest
's avonds Carnibest

Woensdag
's ochtends 300 gram Lamssparerib (bot + vlees)
's middags vleesmix
's avonds Carnibest

Donderdag
's ochtends vis (sardines, wijting, tonijn etc.)
's middags vleesmix
's avonds stuk kipkarkas (veel bot)

Vrijdag
's ochtends penslap (en die was nogal heel groot)
's middags CB
's avonds niets

Zaterdag
's ochtends Lamsspareribben
's middags vleesmix
's avonds Carnibest

Zondag
's ochtends stuk kipkarkas
...............
Door Lizzy
#218229
Nou, qua gewichten van de maaltijden heb ik zitten gokken en de gewichten genomen die je in je eerste voorbeeld hebt gegeven.

Kom ik uit op 1575 gram vlees in totaal. Op 525 gram orgaanvlees en 1350 vleesbot. Dat maakt 45,6% vlees en 15% orgaanvlees en 39% rauwe vleesbotten. Stel dat de vleesbotten 50% vlees en 50% bot bevatten, geef je dus in totaal 65% vlees. Tja, ik persoonlijk vind het erg veel vlees..... Wat vinden anderen?

Aangezien versvlees al voldoende orgaanvlees bevat, zou ik zelf beslist niet meer orgaanvlees gaan geven (vind dit echt max).
Door Truus
#218242
Ik las het, en vond het ook wel erg veel. Waar laat Sophie dat allemaal Geer.
Ik zou als ik jou was, de CB weglaten en helemaal gaan barfen in de juiste verhoudingen met vleesmix, groeten, eitje, vis botten enz.
Of minder vlees geven als je elke dag CB blijft geven en dan een recreatie bot erbij.
Ook zou je op de barfdagen geen CB kunnen geven b.v.
Zoals het er nu staat, is het allemaal wel veel lijkt mij.
Het is maar een idee hoor ;)
Door geer
#218797
Kee, dus...voor de volgende mixjes

- Geen orgaanvlees meer in de vleesmix
- meer (of grotere) botten...

De goede sint heeft mij een staafmixer gegeven, dus ook de groentes komen nu standaard bij het menu ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door