Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Kemi
#2157712
Ik wil 2 dagen zelf samenstellen, 1 dag een pensdag en 4 dagen KBmixen proberen.
Op de zelf-samenstel-dagen geef ik dan nier en hart omdat dat er niet tot weinig in zit.

Ze krijgt nu 675gr barf per dag. Ze krijgt 300gr botvlees, 200 spiervlees, 100 pens of orgaan en 75 groente. Ik moet nog even precies rekenen maar wil dit zo precies als mogelijk benaderen. Is alleen wat lastiger berekenen omdat er orgaan in de mixen zit.

Qua percentages klopt het allemaal aardig en de fazantmix en bosduifmix vul ik aan met kipvlees om die 'compleet' te maken.
Ik vul de mixen aan met hert/paard/konijn (spiervlees) en iedere dag groente met uitzondering van de pensdag.

Zou ik dan goed bezig zijn? Ik wil het een tijdje uitproberen om te kijken hoe het bevalt.

(Ik heb de andere mixen-menu's ook bekeken en ook op voerwijzer en KB-site voor de percentage's)
Laatst gewijzigd door Kemi op ma 07 nov 2011, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2158309
Volgens mij moet je bij de KB mixen wel spiervlees erbij geven. Tenminste dat doe ik altijd wel. Daar ze niet compleet zijn.
Maar ik ben ook nog maar beginner.
Ik geef bv 420 KB mix met 60 gram groente en 160 gr spiervlees. Voor een pup van bijna 5 maanden.
Door Kemi
#2158362
Ja, dat las ik. Ik wil de mixen aanvullen met hert, paard en konijnspiervlees. En op de barfdagen de organen aanvullen.

Ik vraag me nog af of ik 1 dag alleen maar vis kan geven (de zalmmix en evt haring/ansjovis/makreel) en of ik die pensdag de hoeveelheid van het orgaan zal aanhouden (=378 gr rare hoeveelheid, maar zo staat het in de rekenhulp  ;)) want normaal krijgt ze 675gr eten op een dag. Dat is dus de helft. Hoe doen anderen dit? Kun je met pens wat 'royaler' zijn? Of moet dat ook heel precies?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2158408
Je kan idd paard, rund,kipfilet,herte of hazenvlees kombineren. Orgaan zit  al genoeg in de KB Mixen volgens mij.

Als ik alleen pens geef bv een lamspens van de turk dan doe ik het daggewicht gewoon in mijn geval ongeveer 600 gr.

Maar ik ben ook een beginner he dus mss doe ik het ook niet helemaal goed.
Door Lizzy
#2159225
[quote="Kemi"]
Ik wil 2 dagen zelf samenstellen, 1 dag een pensdag en 4 dagen KBmixen proberen.
Op de zelf-samenstel-dagen geef ik dan nier en hart omdat dat er niet tot weinig in zit.

Ze krijgt nu 675gr barf per dag. Ze krijgt 300gr botvlees, 200 spiervlees, 100 pens of orgaan en 75 groente. Ik moet nog even precies rekenen maar wil dit zo precies als mogelijk benaderen. Is alleen wat lastiger berekenen omdat er orgaan in de mixen zit.

Qua percentages klopt het allemaal aardig en de fazantmix en bosduifmix vul ik aan met kipvlees om die 'compleet' te maken.
Ik vul de mixen aan met hert/paard/konijn (spiervlees) en iedere dag groente met uitzondering van de pensdag.

Zou ik dan goed bezig zijn? Ik wil het een tijdje uitproberen om te kijken hoe het bevalt.

(Ik heb de andere mixen-menu's ook bekeken en ook op voerwijzer en KB-site voor de percentage's)
[/quote]

Ik heb niks met mixen dus het enige dat ik ervan kan zeggen afwisselingen in diersoorten prima is. Ik mis alleen nog vette vis.

Waarom mixen?
Door Kemi
#2159465
Waarom mixen;
Ik merk dat Kemi nog steeds niet goed verteerd. Eendennekken, konijnenkopjes, zachte ribbetjes, runderstrot...het komt er ofwel in stukjes vanachter uit, óf ze spuugt het uit. Ze kauwt wel hoorbaar. Het enige dat echt goed verteerd zijn kippenrugstukken- en nekken. Dat zou wel erg eenzijdig worden, vandaar een proeftijdje met mixen in de weer.
Wat vette vis betreft, ik geef dan 1 dag zalmmix en dat wilde ik aanvullen met haring oid. Of kan ik dat beter anders doen?
Door Nadia
#2162728
Hoe lang geef je al botwerk?
Ik zou dan liever een tijdje eenzijdig kiprugstuk/nek voeren dan wat aanklooten met mixen.

Konijnenkopjes is nu ook niet bepaald super zacht en misschien zijn de zachte ribbetjes niet zacht genoeg.
Door Kemi
#2162793
De hertenribjes van Sarah uit Woubrugge laatst waren boterzacht, daar kwam ik met de gewone keukenschaar doorheen. Maar zelfs al mep ik eendennekken, dan komen er nog allemaal 'kootjes' uit.
Ik heb gelukkig een heel handige man die een heel excel-geval heeft gemaakt met percentages, het product en het 'doel' en dan zie je behoorlijk precies wat je nog toe moet voegen aan spiervlees en orgaan. Ikzelf zou het dus geen 'aanklooien' willen noemen, denk dat er zat zijn die met barf ook maar wat pakken, zoals ik laatst in een Topic  http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 507.0.html las.

Ik heb ook geen vriezer vol ingeslagen, maar van 6 mixen 2 kilo. Het is dus om te kijken of het bevalt, maar dat doe ik dus graag wel zo juist mogelijk.
Door Nadia
#2163040
Met het aanklooien doelde ik niet op het barf stuk. Maar het voeren van de mixen.
Zeker met een hond die gevoellig is op de darmen, OF slecht verteerd, zou ik juist exact willen weten wat ik voer en hoeveel. Hoe jullie dat dan doen met het excel lijkt mij helemaal super.
Met die mixen weet je nu eenmaal niet hoeveel bot je exact voert. Ook al staat er een % op. Ik vertrouw liever op mijn eigen gezonde verstand dan op die van de producent.

Dat er mensen zijn die 'zomaar wat pakken' lijkt me niet echt een reden om dat zelf ook te doen. Er zijn legio mensen die runder ribben, runderkaak, borstbeen of uien voeren. Of gewoon mensen die brokken voeren ::) Dat doe ik zelf ook niet.

Dus wil je het ECHT zeker weten, ja, dan zou ik terug gaan op kipnek/rug dit aanhouden en dan heeeeel langzaam ander bot erbij voeren.
Je kunt gerust een tijdje alleen kip als calcium suplement voeren.

Nogmaals, hoelang voer je al bot?
Door Kemi
#2163069
[quote="Nadia"]
Nogmaals, hoelang voer je al bot?
[/quote]

Ze krijgt vanaf dat ze als pupje bij ons kwam al bot, dat is in januari een jaar.
Ik was bang dat alleen kippenrugstukken- en nekken te eenzijdig zouden zijn. Ik houd het zeker in gedachten...

:offtopic2:
Soms durf ik niet echt een topic te openen uit angst om 'afgebrand' te worden. Ik betrapte mezelf er al weer op dat ik me een beetje aangevallen voelde :embarassed:, maar na nog eens lezen, hoeft dat helemaal niet  ;D  Ik doe mijn best en ben alleen maar blij dat anderen met me mee willen denken en hun ervaringen met mij willen delen. Thanks!
Door Nadia
#2163100
Oh, je word zeker niet afgebrand hoor. Door mij in iedergeval helemaal niet ;)
Gewoon vragen, niemand doet het perfect en iedereen voert wel eens dingen, of een menu waarvan je later dacht, dat was niet zo handig. Dat kon ik beter anders doen.
Mensen hier houden allemaal erg veel van honden, wanneer het om de gezondheid gaat kan iemand wel eens wat feller uit de hoek komen. Dat merk ik zelf ook hoor. als iemand advies vraagt, ik geef hem (ik ben ook niet alwetend) en diegene slaat het in de wind, tja, wat vraag je dan? Dan kan ik wel wat kribbig worden. maar probeer het altijd te beperken :)

Ik snap je punt dat je gemalen wilt voeren ivm de ontlasting. Alleen is gemalen kopen niet zo handig omdat je dan nog niet weet wat je doet. Evt is een optie om zelf te malen? Je woont voor mij te ver weg, anders ging het hier wel even door de machiene.

Een jaar botten voeren en dan nog niet goed verteren, das wel iets waar ik zelf op zou letten. Heb je al eens kritisch naar je menu gekeken? Wellicht voer je teveel bot, of is je bot wat je voert te kaal?? Zak eens een flink stuk terug, kijken wat ze dan doet. Hoe is de rest van je spiervles? Wellicht de keuze maken om iets vetter te voeren? Niet te veel uiteraard.

Dat zou mijn eerste stap zijn. Valt aan mn menu niks meer te schroeven (je kunt flink wat schroeven). Dan zou ik beginnen met alleen nekken te voeren voor een paar weekjes, ontlasting in de gate houden en dan stapsgewijs andere botten introduceren. Want ergens loopt bij mij iets 'spaak' immers een eendennek is niet veel harder dan een kippenrug. Dus ik gok zowaar dat je eens moet toveren met je % bot.
Door Kemi
#2163139
Dank je, ik zal eens kritisch naar de percentage's en produkten in mijn menu kijken en als de mixen op zijn, ga ik daarmee aan de slag.
Zelf malen zou zeer zeker ook nog een optie zijn, lang leve de Zoekoptie op BP!  ;) ik heb weer wat huiswerk  :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door