Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ElinevKa
#2148
Gisteren stond er zalmstukken en kippenvleugels op het menu. Na ongeveer een half uur na het eten begon mijn heidewachtel toch te hoesten; leek wel kinkhoest!
(kennelkuch in het kwadraat)..
ik heb hem ontbijtkoek gegeven,maar het is doorgegaan. Het ging echt in vlagen; dan was het een half uur of een uur goed en dan had ie weer een soort hoestaanval met kokhalzen.

Dat is de hele nacht doorgegaan. Ik ben op een gegeven moment naast m gaan zitten en daar werd ie wel rustig van.

Hij is verder wel heel levendig, en hij heeft vanochtend goed gepoept en geplast.

Er zit dus duidelijk iets dwars.. manlief gaat zo naar de DA. Het enige vervelende vind ik dat ze dan zeker gaan zeiken over het feit dat we kippenvleugels rauw hebben gegeven.

Maar ik ben me rot geschrokken- en je kan NIETS doen.. :'(
Door Lizzy
#2149
Jeetje Eline! Ik kan me voorstellen dat je je klem geschrokken bent! Zit er een visgraatje vast in zijn keel of slokdarm of zo? He getver, wat vervelend voor jullie...

Hoe is het nu?

Tja, ik herken dit wel hoor... We geven rauw vlees en botten en de meeste dierenartsen GRUWELEN als ze dit horen... Moet je daar ook nog eens gaan vertellen: "Nou kijk, ik gaf rauwe vis en vleugels en nou lijkt er iets dwars te zitten". Ik begrijp je en voel met je mee.

Maar vergeet 1 ding niet (mijn man is daar zo heerlijk simpel in): JIJ BENT DE KLANT! En JIJ bepaald wat goed voor jouw hond is! De dierenarts heeft jou dus te helpen, mag jou best adviseren brokjes te gaan geven, maar daarmee houdt het op.

Misschien wel een goed idee om vissen (behalve sardientjes - die hebben zachte graatjes) voortaan te gaan malen?

Groetjes en sterkte, Lizzy
p.s., houd je ons op de hoogte?
Door Sylvie
#2150
Ik zou me ook te pletter schrikken als zoiets gebeurt.
Maar ja, mensen verslikken zich ook in gezonde dingen.
Lizzy, je kan het zo heerlijk bemoedigend brengen; jij bent de klant. Maar ja, het blijft vervelend als je door een DA een preek moet aanhoren over hoe onverantwoordelijk je bent.
Hoe dan ook, ik hoop dat hij gauw verlost wordt van wat er in zijn keel zit!
Gebruikersavatar
Door chooky
#2151
Als deze dierenarts een preek afsteekt over hoe onverantwoordelijk je bent, kun je hem (of haar) er ook op wijzen dat er ook honden zijn gestikt in droge brokjes. elk voer, vers of doog heeft z'n risico's.
groetjes Eva
Door Sylvie
#2152
Hoi Eva,

We zijn het eens, hoor ;D ;D
Maar wat zou ik graag een DA in de buurt hebben die het toejuicht dat ze rauw krijgen.
Door Lizzy
#2153
Oh oh Sylvie, wat ben ik het ROEREND met je eens! Ik zou heel dankbaar zijn met een dierenarts die PRO rauw is, hier in de buurt.

Het is toch gewoon zwaar knudde om met een vastgelopen bot of graat of spinter naar je dierenarts te moeten. Je wEEt van tevoren dat je dierenarts deze manier van voeren al niet goedkeurd en dit is alleen maar weer "meer bewijs" voor hem/haar...

En ja, dan kun je over alle andere gevaren van brokken beginnen, maar je wEEt van te voren dat ze daar geen oren naar hebben...

Ik denk dat ik maar naar Almere verhuis!

Groetjes, Lizzy
Door ElinevKa
#2154
Nou, nadat ik de hele nacht (!!!) met op gebleven ben en ik dus nu half slapend op mijn werk zit en de hond in de goede handen van mijn man is; HEEFT IE HET NIET MEER!!

gelukkig maar, want het klonk verschrikkelijk; maar blijkbaar is datgene wat hem dwars zat inderdaad doorgeschoten naar waar het hoort.
Mijn man houdt vandaag nog goed in de gaten en dicht bij hem en anders gaan we eind van de middag naar de DA.

Ik heb geweldige DA's maar inderdaad- je zag al hun ogen ten hemel slaan toen we bibi gingen voeren..en dit is natuurlijk uit den boze!

we hebben trouwens wel een da in den haag die positief tegenover barfen en versvlees staat..maar die zit weer zo ver weg en mijn huidige da heeft de crohn van de heidewachtel goed behandeld.

maar goed, (grootste?) gevaar geweken.

wat met brengt op het malen van vis en (kippen) botjes..

naar wat voor soort molen, of hakker moet ik kijken??



viel me wel op dat dat barfen vooral mijn heidewachtel treft..die heeft tot nutoe gekke dingen gehad, terwijl de golden er rustig doorheen sjouwt...en stilletjes geniet van het nieuwe voer ;)
Door geer
#2155
Ik heb hetzelfde met mijn dierenarst... Hij had Saar met haar allergie op Prednison en een of ander speciaal mega-duur voer gezet.. Ja, dat hielp inderdaad wel, maar Prednison legt geloof ik alles lam wat leeft...
Toen ik Saar op versvlees zette kon ik eigenlijk meteen stoppen met de Prednison en ze knapte meteen op, dus ik dacht "kom, laat ik de DA eens mailen".
Ik kreeg een mailtje terug dat hij het heel fijn vond dat het zo goed ging met Saar, maar dat ik wel moest verwachten dat het na twee maanden weer slecht zou gaan, omdat versvlees maar een kortwerkend effect zou hebben ??? ??? We zijn nou bijna een jaar later, en het gaat nog steeds prima. Ach, niet geschoten is altijd mis, toch!?
Door Lizzy
#2156
Hoi Eline, ik ben ontzettend blij dat het beter gaat met hem zeg!!! Pffff!!!

Je hoeft natuurlijk niet alles te malen. Ik denk zelf wel dat sommige vissoorten beter gemalen kunnen worden. Ik maal eigenlijk alle vissen, behalve sardientjes.

Kippenbotjes maal ik niet. Maar, brengt mij tot de vraag "kauwt jouw hond op kippenvleugels"? Zo niet: dan doe je er verstandig aan ze in te knippen met een snoeischaar of te bewerken met een hamer. Of, over te gaan op grotere stukken kip (halve kippen) zodat de hond wel goed gaat kauwen op het vlees/bot. Voor sommige honden zijn vleugels/nekken gewoon TE klein.

Maar, ik verdenk toch de vis.

Brengt me op de gehaktmolen. Vis met graat is erg makkelijk te maken. Dus, als je alleen dat wil gaan malen, dan raad ik je aan gewoon een goedkoop gehaktmolentje te gaan kopen of zelfs een handmolentje. Wil je ook kippenbotten gaan malen, dan heb je beslist een zwaardere machine nodig. Want, een gehaktmolen is eigenlijk niet bedoeld voor botten. Bij ons goedkope machientje is de motor dan ook door gefikt.

Een krachtige gehaktmolen kost nieuw ongeveer vanaf 400 euro (IEK!), maar Ria heeft een prachtige machine op marktplaats kunnen kopen!

Groetjes, Lizzy
Door ElinevKa
#2157
Hoi
Ja, ik ben blij dat het ergste voorbij is.

en ook heb ik de laatste dagen gemerkt dat ie niet goed kauwt. Dat is wel verklaarbaar; hij is het eerste jaar van zijn leven erg ziek geweest (die crohn)- en hij at heel slecht, want van iedere hap werd hij natuurlijk ziek.

Daardoor merk ik dat hij slecht vlees kan doorknauwen (itt de golden!! die hoor je het bot versplinteren door zijn kaken) en omdat de andere hond in de buurt is, heeft hij haast met eten- hij slikt dus snel door..
en dat verwijt ik mezelf een beetje; had dat natuurlijk eerder moeten bedenken.

Halve kip hebben we al kleiner moeten maken voor hem, want dat lukte hem gewoon niet!

snoeischaar! dat is een goeie! dat gaat aangeschaft worden!
en de vis gaat in de food processor; dat moet te doen zijn!!

het is wel echt een levensstijl he..dat barfen ;D
Door qyan
#2158
eline,

ff off topic, welke da in den haag, misschien is het wel mijn da en is het een andere, dan is dat een goede optie voor als de mijne een keer weg is natuurlijk!

gr wendy
Door Sylvie
#2159
Hoi
en omdat de andere hond in de buurt is, heeft hij haast met eten- hij slikt dus snel door..
en dat verwijt ik mezelf een beetje; had dat natuurlijk eerder moeten bedenken.
 ;D
Misschien kun je ze apart voeren? Ik doe dat met een aantal dingen ook wel. Kipkarkassen geef ik ze apart, ieder in de bench, anders gaan ze zo gauw mogelijk schrokken en dat wil ik niet.
Een groot stuk lamsrib ofzo, dat kan wel, die eten ze dan in de tuin en dan is het voor hen wel duidelijk dat ze het niet van elkaar mogen afpakken.
Hoe dan ook, ben blij dat je hond dat wat dwars zat toch weer weg heeft kunnen werken, ik zou ook helemaal in de stress zitten van zoiets.
Door ElinevKa
#2160
eline,

ff off topic, welke da in den haag, misschien is het wel mijn da en is het een andere, dan is dat een goede optie voor als de mijne een keer weg is natuurlijk!

gr wendy

Dierenkliniek Westhage
Loosduinseweg 1065
2571 BB Den Haag
tel. 070-4480288

die verkopen zelf ook bibi en voeren hun honden geloof ik met bibi en botten.

ik zelf zit ook ergens anders hoor, maar ik vind het een lekker idee dat er wel een da in de buurt zit die je wat voeding betreft wel kan volgen.

Inmiddels is het blijkbaar wel zo geirriteerd, dat hij er een soort kennelkuch aan over heeft gehouden...arme ziel. Bij opwinding begint ie te hoesten.
Op advies van DA ook maar als kennelkuch behandelen (zonder de medicijnen dan :)) ...dus rust,weinig opwinding en uitlaten met een tuigje ipv van een gewone halsband.

schaar ga ik zo kopen.

Apart eten geven is een optie, maar ze weten al heel goed dat ze niet bij elkaar in de buurt mogen komen.
Desalniettemin is het tempo van de heidewachtel sowieso lager met eten. en dat los ik niet zo snel op.

het was wel een wijze les!!
Door Sylvie
#2161

Apart eten geven is een optie, maar ze weten al heel goed dat ze niet bij elkaar in de buurt mogen komen.
Ja, de mijne weten ook dat ze niet bij elkaar mogen komen, maar toch gaat mijn pup net wat meer schrokken bij het *idee* dat de ander het *misschien* toch zou willen proberen. Het geeft gewoon net wat extra stress en dan zit een ongeluk in een klein hoekje.
Ik hoop dat dat kuchje gauw over gaat :D
Door Lizzy
#2162
Hoi Eline, een paar theelepeltjes rauwe honing per dag en hoestsiroop van VSM helpt ook om het keeltje te smeren.... Succes!

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door