Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jody Braam
#2137
Hallo ik ben nieuw hier en krijg in Juni een Duitse Herder pup . En om eerlij te zeggen ik weet helemaal niks van hoe je moet barfen en wat je kan gebruiken en wat supplementen , geloof ik , zijn .
Dus als jullie kunnen uit leggen hoe je het moet doen , wat je kan gebruiken en hoe jullie een maaltje klaarmaken zou ik heel blij zij ;D . Dus ik wacht vol spanning .

Groetjes Jody xxx
Door Lizzy
#2138
Hoi Jody, allereerst: van harte gefeliciteerd met de a.s. komst van jouw pup! Wat leuk!!

Daarnaast heb ik een paar vragen aan jou (voordat ik je van alles en nog wat wil gaan vertellen ;D):

1)Wil je volledig gaan (b)arfen of ga je brokken/versvlees voeren en wil je dit combineren met (b)arf?
2)Ben je al lid van de ARF Lijst? (is een aanrader!).
3)Welke boeken heb je gelezen over het onderwerp (b)arf?
4)Wat krijgt jouw pup bij de fokker te eten?

Nou goed, onder "doe ik het zo goed" (onder categorie barf - vragen en problemen), staat al veel geschreven wat je een pup moet voeren. Want, Wieke krijgt ook een pup en gaat de pup ook voeren volgens de (b)arf methode (He Wieke?!). Er is een hele discussie ontstaan over hoeveel botten je een pup moet voeren en: we zijn daar niet echt uitgekomen. Het is dus voor jouzelf belangrijk (denk ik) om te bepalen welke methode je wilt gaan volgen (waar jij je aan vast wilt houden). Ik denk dat die vraag "doe ik het zo goed" een goeie is om te gaan lezen.

Wil je jouw pup (b)arfen volgens de methode van Ian Billinghurst; Dan geef je dus 60% rauwe vlees botten en verder vooral groentemix (zie ook weer "doe ik het zo goed") en supplementen.

Wil je jouw pup (b)arfen volgens de methode van bijv. Tom Lonsdale, Kymythy Schultze of Juliette, dan voer je iets meer vlees ten opzichte van botten.

Ik kan jou daar niet in adviseren (wat je moet doen) omdat ik zelf geen ervaring heb met het grootbrengen van pups volgens de (b)arf methode. Maar, gelukkig zijn er genoeg leden die daar wel ervaring mee hebben!

Voor ik verder ga met jou allemaal informatie te geven, is het handig voor mij (en voor jou) wanneer je de bovenstaande vragen beantwoord. Dat weet ik waar ik ongeveer moet beginnen met vertellen ;D.

Groetjes, Lizzy
Door Jody Braam
#2139
Ok Hoi Lizzy

1) Ik weet nog niet of ik volledig wil gaan barfen omdat ik er bijna niks van weet , dus als ik alle info heb ga ik beslissen of ik deels of helemaal ga barfen .

2) Ik heb geprobeerd om lid te worden van arf-natuurlijk , maar dat is mislukt , ik ben wel lid van yahoo , maar ik kom niet in arf , ik snap er helemaal niks van .

3) Ik heb ook nog helemaal geen boeken gelezen over dit onderwerp , ik wist niet eens dat dat bestond !!! , weer wat geleerd .

4) Wat mijn pup bij de fokker te eten krijgt weet ik nog niet , omdat de pup nog niet geboren is , zodra ze mij meld dat hij is geboren vraag ik dat .

Ik zal "doe ik het zo goed" eens lezen als ik tijd heb , want ik zit nog op school , ik ben namelijk 15 .

Groetjes Jody xxx
Door Jody Braam
#2140
Waar ik trouwens ook moeite heb is met dit profiel , elke keer als ik wil inloggen valt het uit . Als hij het doet kom ik hier bekent te staan onder yowler .

Groetjes Jody xxx
Door Admin
#2141
Hoi Jody, wat gaat het precies fout als je wilt aanmelden? Want, jij staat inderdaad geregistreerd onder gebruikersnaam yowler en daar moet je dus mee aansluiten....

Stuur anders even een email naar [email protected]

Groetjes, Lizzy
Door Lizzy
#2142
Hoi Jody,

1) Ik weet nog niet of ik volledig wil gaan barfen omdat ik er bijna niks van weet , dus als ik alle info heb ga ik beslissen of ik deels of helemaal ga barfen:

*OK, nou (b)arfen betekent dus dat jij zelf voeding moet samenstellen voor jouw hond. Het betekent dat jouw hond voor ongeveer 60% met rauwe vleesbotten gevoerd gaat worden (in het begin zullen dit vooral kippennekken en kippenvleugels zijn - later ook andere botten), groentepurees, supplementen, etc. Om dat goed te kunnen doen, raad ik je aan tenminste het boek "Grow Your Pups With Bones" van Ian Billinghurst te lezen. Dat is wel erg makkelijk, om dit als naslagwerk te hebben*

2) Ik heb geprobeerd om lid te worden van arf-natuurlijk , maar dat is mislukt , ik ben wel lid van yahoo , maar ik kom niet in arf , ik snap er helemaal niks van .

*Wanneer je een email stuurt naar   [email protected], dan ben je aangemeld. Ik denk dat dit wel zal werken!*

3) Ik heb ook nog helemaal geen boeken gelezen over dit onderwerp , ik wist niet eens dat dat bestond !!! , weer wat geleerd

*Ja, gelukkig bestaan er vele boeken. Ian Billinghurst heeft drie boeken geschreven (Give Your Dog a Bone, Grow Your Pups with Bones, The BARF Diet), Kymythy Schultze heeft een boek geschreven (The Natural Diet for Dogs and Cats). Tom Lonsdale heeft een boek geschreven (Raw Meaty Bones). Susan Johnson heeft een boek geschreven (Swithing to Raw). Zoals je ziet zijn het allemaal Engelse boeken. Gaat dat lukken?*

4) Wat mijn pup bij de fokker te eten krijgt weet ik nog niet , omdat de pup nog niet geboren is , zodra ze mij meld dat hij is geboren vraag ik dat  .

*Oh ja, natuurlijk... stom van mij! Nou, je hebt in ieder geval nog lekker de tijd om uit te gaan zoeken hoe je jouw hondje het beste te eten kunt geven! Wanneer de fokker brokken aan jouw hond geeft, dan zal je jouw hondje met beleid over moeten zetten op het "barf dieet"*.

Ik zal heel in het kort uitleggen wat de bedoeling is:

Honden die volgens de (b)arf methode gevoerd worden, die krijgen ongeveer 60% rauwe vleesbotten (lees ook even het stuk over "botten" onder INFORMATIE). In het begin zul je jouw pup moeten leren om zo'n rauw vleesbot te eten. Hij moet er op leren kauwen. Voor pups is het het meest simpel om hem kippennekken en vleugeltjes te geven. Deze kunnen ze het makkelijkst opeten. Misschien zul je, in het begin, de nekken en vleugeltjes moeten malen. Verder heeft jouw hondje groentemix nodig en de groentemix moet aangevuld worden. Zie daarvoor ook "Doe ik het zo goed?".

Verder heb je dus een vriezer nodig. Ander moet je iedere dag opnieuw verse kippennekken, vleugels, etc. gaan halen. Je hebt ook een apparaat nodig om groentemix te maken. Want, de groente (die je rauw voert) moet helemaal gepureerd zijn. Alle celletjes van de groente moet kapot gemaakt worden, anders kan jouw hond niets opnemen uit de groente (een hond kan zelf de groentecellen niet stuk maken). Je hebt dus een blender, keukenmachine of een sappers of centrifuge nodig. Nou, om de kippennekken en kippenvleugels eventueel te kunnen malen, heb je dus een gehaktmolen nodig.

Je hebt natuurlijk verder adresjes nodig waar je al je ingredienten kunt kopen (vleesbotten, groente, supplementen, etc.).

Mag ik nu een heel persoonlijke vraag stellen? Woon jij nog bij jouw ouders? Zo ja: staan jouw ouders er achter om jullie aankomende hondje volgens de barf methode te gaan voeren? Want, het is best veel werk hoor Jody! Ik weet niet zeker of jij daar, terwijl je op school zit, tijd hebt om al deze verantwoordelijkheid (voor de voeding dus) op je te nemen..... Als je het alleen moet doen, dan is dat best wel zwaar.... Dat is misschien wel iets wat je moet overdenken...?!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 13 apr 2003, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jody Braam
#2143
Hoi Lizzy

Ja ik woon nog bij m'n moeder , en die staat op zich wel achter het barfen , alleen wil ze net zoals mij eerst meer weten hier over .

Maar moet je het vlees eerst koken of stomen of moet je dat rauw geven ??

Ik zal bij de boekhandel kijken of ze het boek op voorraad hebben en anders bestel ik hem . Dat de boeken in het engels zijn maakt niet zo heel veel uit , daar zal ik wel uitkomen .

Groetjes Jody xxx
Door roger
#2144
<<Maar moet je het vlees eerst koken of stomen of moet je dat rauw geven ??<<

Jody ,de hoofdregel is dat alles RAUW moet zijn, zeker botten NOOIT KOKEN.

Door het koken vernietigd men de meest levend gevende elementen van het voedsel en de algemene samenstelling word erdoor verandert.

Gekookt voedsel is reeds half voorverteerd en dan kunnen de spijsverteringsorganen niet optimaal worden gebruikt.
Door Sylvie
#2145
Zit nog even wat oudere threads in te halen.
Zou ze nou haar pup op rauw hebben gezet?
Ben best benieuwd hoe het verder is gegaan...
Door sylvia
#2146
Zit nog even wat oudere threads in te halen.
Zou ze nou haar pup op rauw hebben gezet?
Ben best benieuwd hoe het verder is gegaan...
Yowler is volgens mij nog wel eens hier hoor dus zal het toch wel rauw zijn geworden .... denk ik
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door