Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Charlotte
#2131
Hoi,

Ik heb vandaag een koeienstrot laten ontdooien!
Maar het was een grote brij van, vet, vlees, bloed en bot.
Valt de koeienstrot nou onder orgaan vlees?? En welk gedeelte van de strot is dan orgaan?

En nog een vraagje:
Wat doen jullie met het vet dat aan vlees zit?
Met name runderhart en strotten zit veel vet aan, ik snij het er meestal af en gooi het weg.
Heeft dit vet nog een toevoegende waarde en wordt je hond er erg dik van als je het veel voert?

Groetjes van Charlotte
Door Lizzy
#2132
Hoi Charlotte, de meeste vragen kan ik niet beantwoorden... ik heb geen verstand van strotten...

Over vet: Ik laat al het vet overal aan zitten, behalve voor mijn wat oudere Basset. Ik snijd overigens niet het vet van hart weg, maar bijv. wel het vet van lamsvlees en lamsbotten (niet voor de Dalmaten). Volgens mij krijgen honden over het algemeen juist teveel onbewerkt dierlijk vet binnen en kan een beetje vet helemaal geen kwaad. Maar goed, ik weet natuurlijk niet hoe vet de strotten zijn!

Groetjes, Lizzy en ik hoop dat je snel reactie krijgt van anderen!
Door Angelique
#2133
Hoi Charlotte,

Ik zie aan runderstrotten geen orgaanvlees, maar slechts een vleesonderdeel van het beest.

Ik snij ze in het geheel aanstukken en voer dit zo op, ook het vet en de flubbles en het spiervlees wat ik nog tegen kom gaat gewoon de bak in, dan morgen maar weer een wat minder vette maaltijd mocht ik bang zijn voor hun lijn. ;)
Door Sylvie
#2134
Ik heb die strotten nog nooit gehad, maar ik weet niet of de schildklier er nog aan zit? Dat zou dan wel onder orgaanvlees vallen, anders niet.
Door roger
#2135
<<Valt de koeienstrot nou onder orgaan vlees?? En welk gedeelte van de strot is dan orgaan?<<


Volgens mij is dat orgaan.
Mijn honden zijn er zot op . zowel de schape als de runderstrotten.
Strottenhoofd ter grote van een gebalde vuist met daaraan de luchtpijp , een soort van flexibele buis met kraakbene ringen en vet en de slokdarm een vliezige buitenwant een wite dikke binnenwant en binnenin ongeveer dezelfde lekkernij als in de pens.

Uit de luchtpijp van runderachtige dieren word chondroitine gemaakt

<<Wat doen jullie met het vet dat aan vlees zit?<<

Kan je kompleet in zijn geheel voeren en niet verschieten dat er 'sanderdaags stukjes van diekraakbene ringen langs achter mee uitkomen, het zijn beslist geen wormen.

Gr.
Roger.
Door Sylvie
#2136
Roger, ik weet eigenlijk wel zeker dat een koeiestrot niet onder orgaanvlees valt.
Wel; nier, lever, longen, hersenen, (hart is een twijfelgeval, orgaan EN spierweefsel), ogen, maag, dat soort dingen.
Helaas staat bij de definitie in mijn medisch woordenboek dat een orgaan een deel van een levend wezen is, dat voor een bepaalde werking is ingericht.
Dus met zoiets kom je niet ver, helaas.
Hooguit dus wat ik eerder zei, dat als er een schildklier in zit, dat die schildklier dan onder orgaanvlees valt, maar de rest van zo'n strot niet.
Maar ik zou een strot dus niet als orgaanvlees voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door