Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#210540
Dit is niet bedoeld als een discussie over wel of niet vasten, die wordt elders op dit forum al uitvoerig gevoerd.
Ik vroeg me wat dngen af.

- Vanaf welke leeftijd is het verantwoord om een vastenperiode ( bijvooorbeeld eerst halve dag, dan hele dag) in te lassen?

- Hoe introduceer je een vastendag bij de pup, bijvooorbeeld eerst maaltijden verder uit elkaar, eentje weglaten, soms iets minder soms iets meer etc. (of juist niks introduceren, gewoon doen)

- Is het nodig/aan te bevelen om van te voren of na het vasten de hoeveelheid voedsel af of weer op te bouwen? (misschien in ieder geval bij de eerste paar keer?)

- Is een bepaald soort maaltijd (ik wil bijvoorbeeld 1 graan/melk-maaltijd per week gaan geven) handig vlak voor of vlak na het vasten (als af- of opbouw)?
Door Helen
#210558
Ik geef granenmaaltijden meer. Balou eet zeer zelden nog poep, maar gegarandeerd wel na een granenmaaltijd. Ik ga met een pup zeker niet vasten. Pas als ze zeker een jaar is ga ik beginnen met halve dagen vasten en dat uitbouwen naar hele dagen.
Door tieneke
#210597
Helen schreef: Ik geef granenmaaltijden meer. Balou eet zeer zelden nog poep, maar gegarandeerd wel na een granenmaaltijd. Ik ga met een pup zeker niet vasten. Pas als ze zeker een jaar is ga ik beginnen met halve dagen vasten en dat uitbouwen naar hele dagen.
Je geeft geen granenmaaltijden meer...toch? ;)
Door Lizzy
#210674
chooky schreef: Dit is niet bedoeld als een discussie over wel of niet vasten, die wordt elders op dit forum al uitvoerig gevoerd.
Ik vroeg me wat dngen af.

- Vanaf welke leeftijd is het verantwoord om een vastenperiode ( bijvooorbeeld eerst halve dag, dan hele dag) in te lassen?
Een hele dag vasten vind ik voor een pup niet verantwoord. Het staat mij bij dat JdBL schrijft dat een pup vanaf 4 maanden oud iedere week een halve dag moet vasten en pas op volwassen leeftijd (10 a 12 maanden) een hele dag per week.
- Hoe introduceer je een vastendag bij de pup, bijvooorbeeld eerst maaltijden verder uit elkaar, eentje weglaten, soms iets minder soms iets meer etc. (of juist niks introduceren, gewoon doen)
Nogmaals, 1 vaste dag is teveel maar een halve dag gewoon niet te eten geven.
- Is het nodig/aan te bevelen om van te voren of na het vasten de hoeveelheid voedsel af of weer op te bouwen? (misschien in ieder geval bij de eerste paar keer?)
Bij vier maanden eet de pup nog drie maaltijden per dag volgens mij. De ochtend maaltijd is sowieso niet zo groot (de zwaarste maaltijd is de maaltijd 's avonds) dus ik zou 'm gewoon 'n normale lunch geven.
- Is een bepaald soort maaltijd (ik wil bijvoorbeeld 1 graan/melk-maaltijd per week gaan geven) handig vlak voor of vlak na het vasten (als af- of opbouw)?
Volgens mij maakt het niet uit wanneer je hem een halve dag laat vasten...
Door Helen
#210704
tieneke schreef: Je geeft geen granenmaaltijden meer...toch? ;)
Jaa dat wilde ik opschrijven maar ik ben geloof ik de geen vergeten ;D
Gebruikersavatar
Door chooky
#210960
sylvia schreef: waarom wil je hem een graan/melk maaltijd geven ?
ten eerste omdat ik wil dat hij 'alles' leert eten wat ik hem in z'n bak aanbied. Ten tweede omdat Juul mij toch wel half overtuigd heeft dat granen (in geplette vorm, en dan bijvoorbeeld spelt, rogge en haver) ook hun waarde hebben.
Gebruikersavatar
Door chooky
#210964
Ik heb het bij Chook ook geprobeerd >:(maar die at het gewoon niet >:( >:( >:( ;D maar dat soort gemiep wil ik dus bij Flea voorkomen 8) ;D :D
Door Ordell
#210966
Ik schakel zo rond de 9 maanden altijd ineens over naar 1x daags voeren. Dan vast ie vanzelf al meer dan een halve dag... ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#210967
Hier krijgen ze ook wel eens iets van graan (een boterham ofzo) Maar een granenmaaltijd......ik zie daar eerlijk het nut niet van in want ik geloof helemaal niet dat granen nou zo geweldig zijn voor honden en melk is helemaal een onatuurlijke voedingsbron voor een hond
(ik geef overigens helemaal geen zuivel)

Maar wat voor goeds zouden ze daar dan uithalen denk je?
Door Helen
#210977
chooky schreef: Ik heb het bij Chook ook geprobeerd >:(maar die at het gewoon niet >:( >:( >:( ;D maar dat soort gemiep wil ik dus bij Flea voorkomen 8) ;D :D
O, Balou eet het wel. Ze eet alles, maar als ze geweekte granen eet krijgt ze een enorme poepeet vlaag en ze poep er zelf rare keutels van.
Door Lizzy
#210985
Ja, hier poepen ze ook giga-slecht van graanontbijtjes. Ik was ook heel enthousiast maar heb net zo enthousiast de granen weer van het menu geschrapt.

De enige granen die ze krijgen hier is af en toe een korstje oud brood (vinden ze lekker) en een schepje Quinoa dat over is van onze eigen maaltijd. Goed voor de vitamine B15. Maar verder wou ik het daarbij wel laten!
Door Ordell
#210987
Lizzy schreef: Ja, hier poepen ze ook giga-slecht van graanontbijtjes. Ik was ook heel enthousiast maar heb net zo enthousiast de granen weer van het menu geschrapt.

De enige granen die ze krijgen hier is af en toe een korstje oud brood (vinden ze lekker) en een schepje Quinoa dat over is van onze eigen maaltijd. Goed voor de vitamine B15. Maar verder wou ik het daarbij wel laten!
Wat is Quinoa?
Door Lizzy
#210998
Ordell schreef: Wat is Quinoa?
Quinoa is een van de oudste graansoorten ter wereld van de Inca's. Eigenlijk is het niet eens een echte graansoort, eigenlijk is het een zaadje van een plant dat lijkt/verwant is aan spinazie.

Het bevat eiwitten en het bevat zelfs het aminozuur lysine. Andere graansoorten bevatten dit niet.

Verder bevat het meer ijzer en vitamines B als alle andere graansoorten. Het bevat ook magnesium en zink. En het bevat vitamine E.

Kortom, het is onwijs gezond EN vooral ook lekker! Leo en ik eten het behoorlijk vaak. En de honden eten soms de restjes.

Zo ziet het eruit (ongekookt):

Afbeelding

Amaranth is nog zo'n graansoort. Ze lijken op elkaar. Beide verrukkelijk! (lekker met een kapucijnerschotel met tofumee en knolselderij enzo).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door