Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Marchje
#2087107
Laten jullie je honden enten tegen Weil, en zo ja, hoe vaak? Is dit ook te titeren (ben nog een leek hoor op dit gebied). Wat is jullie ervaring/advies?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2087110
Weil is niet te titeren en IK laat mijn honden niet vaccineren tegen Weil. Ik adviseer hierin verder niets, de keuze of je wel/niet vaccineert is geheel aan jezelf.
Door Lizzy
#2087112
Ik vaccineer Linga en Pinkel niet. Pinkel is 14 jaar en zij wandelt nog maar zulke kleine stukjes, ik denk dat vaccineren schadelijker is dan niet vaccineren, voor the old lady. Linga vaccineer ik niet en nooit meer, tegen niks niet, omdat ik dat niet durf. Linga heeft na een rabies enting problemen gekregen met haar nieren. Die lijken nu weer goed te functioneren maar ik durf er nooit meer een enting in te zetten, omdat ik bang ben dat haar nieren het dan definitief bewegen. Nergens op gebaseerd, maar dat is m'n gevoel. Ze is 6 jaar. Ik ga er vanuit dat haar immuunsysteem sterk genoeg is om met de Lepto bacterieen om te gaan. En aangezien zij elke dag in het bos komt en in gore sloten springt, ben ik juist minder bang voor Lepto besmettingen dan honden die normaal 3 keer per dag een rondje rond het huis mogen lopen en 1 keer per jaar een keer mee mogen naar het bos, op een mooie zonnige zondagmiddag. Die komen namelijk nooit in aanraking met de bacterie. En hebben geen natuurlijke immuniteit op kunnen bouwen. Misschien is mijn gedachtegang onzinnig/niet waar/dom, maar niemand heeft me tot nu toe het tegendeel kunnen bewijzen. Biscuit is anderhalf. Zij is wel gevaccineerd en vermoedelijk laat ik haar de komende jaren wel tegen Lepto inenten. Bij mij is het een beetje een kwestie van dat ik dit per hond/individu aankijk en goed luister naar mijn innerlijke stem. Anderen adviseren hoe ze moeten vaccineren: dat doe ik uit principe niet.
Door Lizzy
#2087130
Ik wil toch graag nog even uitleggen waarom ik niet zo snel adviseer. Vaccineren brengt risico's met zich mee. En ik vind dat mensen daar zelf van doordrongen moeten zijn. Niet vaccineren brengt echter ook risico's met zich mee. En wanneer je niet vaccineert en je hond wordt ziek (krijgt parvo of de ziekte van Weil), dan moet je stevig in je schoenen staan om jezelf voor te houden dat je dit hebt gedaan met de allerbeste bedoelingen en die beslissing zelf hebt genomen op basis van de kennis die je op dat moment had. Stel je hond gaat dood, door de ziekte van Weil, is het toch wel handig als je daarna nog goed met jezelf kunt leven. Stel nou dat ik jou adviseer niet meer te vaccineren, jij verdiept je er verder niet in en luistert naar wat ik zeg en je hond krijgt over 4 maanden de ziekte van Weil en gaat dood................
Door Lizzy
#2087163
(mijn ervaring is trouwens dat mensen beter met zichzelf kunnen leven als ze hun hond wel laten vaccineren maar ie ziek wordt/dood gaat van de vaccinatie dan dat ze met zichzelf kunnen leven als ze niet vaccineren en hun hond ziek wordt/dood gaat aan een ziekte waar ze niet voor hebben gevaccineerd. Hoe het precies werkt weet ik niet maar in geval 1 is het makkelijker om te zeggen "ik heb het voor zijn/haar bestwil gedaan en het moest ook van de dierenarts").
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2087176
Lizzy schreef: (mijn ervaring is trouwens dat mensen beter met zichzelf kunnen leven als ze hun hond wel laten vaccineren maar ie ziek wordt/dood gaat van de vaccinatie dan dat ze met zichzelf kunnen leven als ze niet vaccineren en hun hond ziek wordt/dood gaat aan een ziekte waar ze niet voor hebben gevaccineerd. Hoe het precies werkt weet ik niet maar in geval 1 is het makkelijker om te zeggen "ik heb het voor zijn/haar bestwil gedaan en het moest ook van de dierenarts").
ik denk ook dat oorzaak gevolg duidelijker is bij niet vaccineren, als je vaccineert en je hond wordt ziek dan is vaak het verband zo lastig aan te tonen.
Door smulpaap
#2087233
Ik denk dat dit vraagstuk bij vele eigenaren speelt . En zeker als je bewust met de gezondheid van je honden bezig bent . Maar uiteindelijk is een ieder zelf verantwoordelijk in de keuze die hij/zij maakt .

We weten allemaal dat Weil een rot enting is , en de  (mogelijke) schadelijke gevolgen zijn helaas maar al te vaak te horen van onze mede honden eigenaren , of te  lezen op de honden forums .
Ik vind de rest schade die menig hond hierdoor op kan lopen zeer triest ...... een eens zo gezonde hond ..... vul het maar in .

Maar er is idd ook een andere kant , de hond kan ziek worden . En daar moet je dan wel zelf de gevolgen van willen en kunnen dragen .
Door Marchje
#2090222
Ik ben dus enorm aan het twijfelen of ik het zal doen. Ze hebben al twee jaar geen enting gehad, en komen op zich regelmatig in vieze baggerslootjes e.d. dus bouwen wel een natuurlijke immuniteit op.

Ik ga van de week eens bellen en horen wat de dierenarts ervan te zeggen heeft, ondertussen twijfel ik nog even verder haha...
Door Martine-Tom
#2090246
Na lang twijfelen heb ik besloten niet te enten, tegen niks meer...
Tom heeft een heftige reactie gehad op de laatste entingen en dat wil ik voorkomen.
Het liefst zou ik titeren maar ik kan niemand hier vinden die het tegen betaalbare tarieven wil doen, dus volg ik mijn gevoel gewoon en dat zegt niet enten.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#2106362
De enting tegen de ziekte van Weil blijft voor mij ook een moeilijke, toch heeft Kjell inmiddels al 6 of 7 jaar geen vaccinaties meer gehad,
ook niet tegen Weil.

Hij komt vaak in aanraking met bagger en vieze modderplassen enz. in de weilanden en bossen.

Voor mij was o.a. een argument om niet te meer tegen Leptospirose / Weil te vaccineren dat je maar ent tegen 2 soorten terwijl er meer soorten leptospiren bestaan.
Hij kan ondanks de enting dus alsnog ziek worden van een andere variant.

Een ander argument was dat Kjell behoorlijk heftig reageert op veel chemische middelen en regelmatig vol met korstjes enz. stond.
Al heeft hij nooit een reactie gehad die direct terug te voeren was op de vaccinaties.

Ik wil echter ook zeker niemand adviseren om niet (meer) te vaccineren, zeker niet wat betreft Weil.
Zoals mijn voorgangers ook al gezegd hebben, je moet jezelf nog in de spiegel aan kunnen kijken als je hond onverhoopt ziek wordt (en mogelijk overlijd) nadat je besloten hebt om niet meer te vaccineren. Dus moet je zelf een weloverwogen keuze maken.

Nu heb ik zo gekozen voor Kjell, welke keuze ik mogelijk later maak voor een andere hond durf ik nu nog niet te zeggen.
Over de andere vaccinaties twijfel ik niet zo, maar Weil blijft moeilijk.
Laatst gewijzigd door HannekeKjell op di 13 sep 2011, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Suzanne
#2106448
Van Weil heb ik altijd begrepen dat de feitelijke werkzaamheid ongeveer 6 maanden is, van de enting dus ;-)

Het grootste risico om Weil op te lopen zou in de zomer zijn (bijv. zwemmen)

Dus, als je tegen weil wilt laten enten; zou je dat het beste in het voorjaar doen.

Mijn honden zwemmen niet, maar drinken wel uit plassen.

Guinnie (14,5) wordt helemaal nergens meer tegen geent (Rabies uitgezonderd), de jonge honden krijgen het in het voorjaar als "kleine enting", conform het schema van Nobivac / intervet

Suzanne
Door C@rine
#2106504
Bieke heeft nierfalen, dus dat is zo wie zo al niet zo slim.
Brumby gaat met gewrichten ook niet zo lekker.
Dus niet enten, wel titeren?
Tannetje zegt; als je toch niet ent, waarom zou je titeren ;)
Tja en dan is er dus de 50 % regel...........
Ent je en je hond wordt ziek heb je 50%  kans dat het van de enting is.
Ent je niet, en je hond wordt ziek is er dus ook die 50% kans vanwege het niet enten.
Door Mevroi Kruim
#2106661
Voor Weil kun je niet titeren helaas.
En voor mij is de volgorde voor de ziektes waarvoor je wel kunt titeren: eerst titeren en bij geen weerstand alsnog enten.
Door dogsunlimited
#2106901
Lizzy schreef: (mijn ervaring is trouwens dat mensen beter met zichzelf kunnen leven als ze hun hond wel laten vaccineren maar ie ziek wordt/dood gaat van de vaccinatie dan dat ze met zichzelf kunnen leven als ze niet vaccineren en hun hond ziek wordt/dood gaat aan een ziekte waar ze niet voor hebben gevaccineerd. Hoe het precies werkt weet ik niet maar in geval 1 is het makkelijker om te zeggen "ik heb het voor zijn/haar bestwil gedaan en het moest ook van de dierenarts").
Nou, ik ben toch blij dat ik hier anders over denk..........en juist niet iets in mijn dieren laat proppen 'omdat het moet van de dierenarts'. Had ik naar hem blijven luisteren, dan was mijn hond waarschijnlijk niet zo 'gezond' oud geworden als dat 'ie nu is. ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door