Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door petralita
#2072808
Lita heeft voorheen op Smuldier gestaan, maar had daar van die plakpoep van die steeds in haar vacht bleef hangen.
Ze kan niet goed over brokken. Ze is een teefje, kruising, van ongeveer 6,5 kilo.

Ik heb haar langzaam aan over gezet op echt vlees (herkenbaar vlees) en geen plakpoep meer.
Ik wil haar dan ook op echt vlees houden. Soms wat ander (makkelijk) vlees als haaksbarf worsten, energique of carnibest.
Zolang het maar heen toegevoegde granen oid heeft.

Nu weet ik niet of Lita voldoende dan wel de juiste hoeveelheden binnen krijgt.
Nu heb ik 2 vragen:

- Ze krijgt kleine hoeveelheden omdat het een klein hondje is. Dat betekend dat ik over een week gezien veel gedoe heb in inimini porties.
Kan ik ook grotere porties geven en dan niet die verdeling over de dag maken zoals hieronder beschreven?

- De andere vraag is hoe ziet dit eruit? Klopt dit?
(berekend volgens menucalculator van gelukkig dier (barf en 2%lichaamsgewicht))

Afbeelding



Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door petralita op za 30 jul 2011, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hanny
#2072848
2% van haar lichaamsgewicht is wel zuinigjes. Mijn hond van dat gewicht, eet wel meer dan 3%.
Ik zou om te beginnen maar uit gaan van 3% en dan zien, hoe het gaat. Hier eet ze altijd ruim 200 gram, de groente met ei niet meegerekend.
Ik voer één keer per dag, pens 1x per week, net zoals lever. Hart en nier beiden eens per twee weken, dat is makkelijker, anders is het zo weinig.
De portie lever is even groot, als de portie hart en de week er op, als de portie nier.
Eendkarkas is hier een hele maaltijd, ze wegen toch wel boven de 200 gram, met iets van vlees erbij, hebben ze een flink maal en zo nodig de volgende dag iets minder.
In de koelkast staat bijna altijd een bakje met kopvlees, dat is het spiervlees, dat ik voer  en daarvan gaat een stukje bij de maaltijd, als daar plaats voor is en als het niet op is, dan gaat het dinsdag, of vrijdag bij de vismaaltijd.
Als het wat weinig bot is bij de vismaaltijd, dan doe ik er een snufje gemalen eierschil over heen, een half theelepeltje per pond vlees, dus voor een klein beetje, maar een snufje.
De hoeveelheid vis, die ze eten is een volledige maaltijd aan gewicht, dus voor de 6.5.kilo hond zeker 200 gram, dat verdeel ik over twee maaltijden, anders bevalt het niet zo goed.
En verder is visdag, kliekjes dag.
Is het zo iets makkelijker?
Lust jouw hond alles, wat je op je lijstje hebt staan?
Gesneden groete is te grof, dat wordt niet goed verteerd. De kook er over, of de staafmixer er door.
Makkelijker is het om iets meer te maken en dan in te vriezen, ijsklontjesformaat of zoiets, dan kun je iedere dag een klontje mee ontdooien. Je kunt dan ook het ei alvast er door doen en mee invriezen. Gemak dient de mens.
Hoeveel at je hond van de Smuldier, als ze hier 2% van hun gewicht aan Smuldier zouden eten, zouden ze toch wel superslank, of te wel echt wel mager worden.
Veel succes,

Hanny
Door petralita
#2074668
Thanx voor je info!

Ik voer op gevoel en wat ik zie en hoeveel energie ze gebruikt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu niet eens weet hoeveel ze krijgt. Ik heb hier sowieso geen trainingsbeloningen in meegerekend. Dan krijgt ze gedroogd rauw vlees of kaas. Elke dag. Ze is een onzeker (en vaak angstig) hondje. En ik bevestig alles wat ze goed doet (of in de richting van goed) met beloningen en daarnaast probeer ik haar ook positief te trainen en opvoeden. Er gaat dan ook best een hoop door.

De hoeveelheden per dag wisselen. Als ze mee gaat naar training krijgt ze meer beloningen en minder ander eten en als ze bv naast de fiets loopt krijgt ze meer eten. 

Wie weet is dat inderdaad ook wel meer dan 3%. Ik kan haar nu op gewicht houden. Toen ze in november bij mij kwam was ze 4,2 kilo, in februari 6,5kilo en nu nog steeds ongeveer 6,5kilo. Ik zal een wat gaan wegen van wat ze nu krijgt om haar op gewicht te houden.

Ik was er nu meer van uit gegaan dat die 2 procent wel zou kloppen (in vergelijking met wat ze van smuldier kreeg.

Lita kreeg altijd 1/3 bakje van smuldier (130gr?) en beloningen. Daarmee is ze aangekomen tot wat ze nu is.

Het is dus als ik het goed begrijp geen probleem als ze niet van alles wat krijgen op 1 dag, zolang ze het in de week maar krijgen? (das wel hoe ik het nu doe, maar meer om eens te kijken wat ze wel en niet eet)

Waarom is de eierschaal gemalen, kunnen ze geen schilfers hebben of is de hoeveelheid te groot omdat je maar een snufje geeft?

Ik ga er wel vanuit dat ze dat lust, ze heeft alleen nog nooit hert, fazant, lam en konijn gehad. De rest wel. Botten eten gaat van kip goed. (wel onhandig, stel je voor dat je poten vies worden, maar desondanks bijt ze het in stukjes). Orgaan is ze wel heel kieskeurig in als het van de kip komt, geen idee of ze het van een ander dier wel wil eten. Pens gaat er zo in das geen probleem.

Dat invriezen van groente is een goed idee, handig! Hoeveel groente voer je bij? Staat er hier ook ergens op het forum een lijst welke groente ze absoluut niet mogen?

Groetjes Petra
Door Lizzy
#2078366
petralita schreef: Thanx voor je info!

Ik voer op gevoel en wat ik zie en hoeveel energie ze gebruikt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu niet eens weet hoeveel ze krijgt. Ik heb hier sowieso geen trainingsbeloningen in meegerekend. Dan krijgt ze gedroogd rauw vlees of kaas. Elke dag. Ze is een onzeker (en vaak angstig) hondje. En ik bevestig alles wat ze goed doet (of in de richting van goed) met beloningen en daarnaast probeer ik haar ook positief te trainen en opvoeden. Er gaat dan ook best een hoop door.

De hoeveelheden per dag wisselen. Als ze mee gaat naar training krijgt ze meer beloningen en minder ander eten en als ze bv naast de fiets loopt krijgt ze meer eten. 

Wie weet is dat inderdaad ook wel meer dan 3%. Ik kan haar nu op gewicht houden. Toen ze in november bij mij kwam was ze 4,2 kilo, in februari 6,5kilo en nu nog steeds ongeveer 6,5kilo. Ik zal een wat gaan wegen van wat ze nu krijgt om haar op gewicht te houden.

Ik was er nu meer van uit gegaan dat die 2 procent wel zou kloppen (in vergelijking met wat ze van smuldier kreeg.

Lita kreeg altijd 1/3 bakje van smuldier (130gr?) en beloningen. Daarmee is ze aangekomen tot wat ze nu is.

Het is dus als ik het goed begrijp geen probleem als ze niet van alles wat krijgen op 1 dag, zolang ze het in de week maar krijgen? (das wel hoe ik het nu doe, maar meer om eens te kijken wat ze wel en niet eet)
Ik vind 2% voor een kleine hond ook erg zuinig. Maar goed, als ze het daar goed op doet en er goed uit ziet, dan heeft ze blijkbaar niet meer nodig! Dat kan goed hoor!

Je hoeft inderdaad niet elke dag alles te voeren, het gaat er om dat ze in een week (of 2) alles binnen krijgen.
Waarom is de eierschaal gemalen, kunnen ze geen schilfers hebben of is de hoeveelheid te groot omdat je maar een snufje geeft?
Eierschaal is gemalen omdat de grotere stukjes schil niet geheel verteerd worden (niet altijd) en er dus niet voldoende calcium aan onttrokken wordt. Als je vleesbot voert, hoef je geen eierschilpoeder te geven, eierschilpoeder is een calcium supplement en een "vervanger" voor bot.
Ik ga er wel vanuit dat ze dat lust, ze heeft alleen nog nooit hert, fazant, lam en konijn gehad. De rest wel. Botten eten gaat van kip goed. (wel onhandig, stel je voor dat je poten vies worden, maar desondanks bijt ze het in stukjes). Orgaan is ze wel heel kieskeurig in als het van de kip komt, geen idee of ze het van een ander dier wel wil eten. Pens gaat er zo in das geen probleem.
De meeste honden vinden hert, lam en konijn lekker. Sommige honden hebben wat moeite met fazant. Als je hond dit niet lust, kun je nog parelhoen, kwartel, haas proberen.
Dat invriezen van groente is een goed idee, handig! Hoeveel groente voer je bij? Staat er hier ook ergens op het forum een lijst welke groente ze absoluut niet mogen?

Groetjes Petra
Ui en prei mag je niet voeren.

Verder is alle groenten prima, als je het maar of rauw en gepureerd geeft of gekookt geeft. Anders kan de hond er niks mee. Geef alleen niet teveel kool en ook niet alleen maar groenten die veel nitraat bevatten. Wissel gewoon lekker af tussen courgette, wortel, biet, andijvie, witlof, waterkers, bloemkool, broccoli, pompoen, etc. etc.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2078523
Hier ook een klein hondje, die eerst 125 gram per dag kreeg, en nu iets meer. Ik voer per dag maar 1 of 2 dingen, omdat ik ook geen zin had in miniporties. Ze krijgt of karkas, of spiervlees, of pens, of vis. Alleen nier en levergrijgt ze met vleesbot en daar maak ik dan een dubbele maaltijd van, dus dan zit ik ook niet met miniporties. Het voordeel bij Daisy is dat ze alleen vleesbot kan eten zonder te harde ontlasting te krijgen en alleen spiervlees, pens, vis of hart zonder te dunne ontlasting te krijgen. Je zou dus zelf moeten uitzoeken of dat voor Lita ook geldt.

Ik zou inderdaad gewoon dezelfde hoeveelheid aanhouden als Smuldier, als je merkt dat het te weinig is kun je altijd meer geven.

En wat betreft organen zou je ook andere diersoorten kunnen proberen. Daisy, en veel andere honden, lusten lever niet graag. Soms lusten ze biologische wel. Daisy heeft het leren eten, door het te koken en dat af te bouwen naar steeds rauwer.

Op Barfplaats wordt geloof ik 5%-10% groenten aangeraden.
Laatst gewijzigd door Meike en Daisy op zo 07 aug 2011, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door petralita
#2086108
oh jee  ;) ik moet ook nog gezond gaan eten  :biggrin2: wat een variatie aan groenten is mogelijk.
Bij lita gaat vlees bot zo ook goed, ik hoef daar ook niks bij te voeren.
Ze is soms wel kieskeurig, als bij mijn ouders ben voor ik kvv dat is dan wat makkelijker. Maar haaksbarf eet ze, carnibest niet.
Als ik door de andere organen heen ben zal ik andere diersoorten gaan bestellen.

is het 5-10%groente van het totaal 130gr per dag afhalen en dus minder vlees of is dit extra, dus bovenop de 130 gr vlees die ze al kriijgt?


Even voor de beeldvorming:
van 4,2kg tot weging vrijdag 7,1kg, van geel haar naar wit haar, van weinig haar naar veel meer haar, van rode huid naar licht roze huid en van amper spieren tot gespierd meisje
Ik vind haar goed zoals ze is.

Dit is hoe ze was
Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding

En dit is hoe ze nu is

Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding  Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2086419
Ze ziet er goed uit!

Wat betreft de groenten, het is maar net wat je wilt. Ik gaf eerst geen groenten en heb het later bovenop het menu 'geplakt'. Ook omdat er minder energie in de groenten zit en ik niet wil dat ze gewicht verliest.

En ik neem aan dat je 130 gram per week bedoeld, anders is het wel heel veel ;)

Even voor de duidelijkheid, als je het wil doen zoals het 'hoort', is de groente onderdeel van de percentages en kun je bijvoorbeeld minder spiervlees of minder vis geven, afhankelijk van de percentages die je geeft. Als je het er zoals ik bovenop plakt, verschuiven de verhoudingen van het totaalplaatje ook.
Laatst gewijzigd door Meike en Daisy op di 16 aug 2011, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door petralita
#2086477
eh  ??? dat was idd niet heel duidelijk... ik bedoelde:
130gr vlees per dag en dan 6.5-13gr groente per dag.

dus grofweg gezegt:
130 gram vlees  + 6,5-13gr groente = 136,5-143 gram eten per dag
of
(130 - 6,5-13=) 117-123,5 gram vlees per dag + 6,5-13gr groente = 130 gram eten per dag

Ik zou ook liever kiezen voor groenten erboven op te tellen ipv als onderdeel van.
Ik zal weer even op nieuw gaan rekenen wat de verhoudingen dan worden.
Gebruikersavatar
Door Fioon
#2088243
Hey Petra
leuk je hier te "zien" Van barfen heb ik geen verstand maar als je eens een ander soort kvv wilt uitproberen....
ik heb meestal wel verschillende soorten in de diepvries.
Tot gauw?!
Door nienk
#2088935
Heb je wel eens geprobeerd om haar 1 keer per dag te voeren? sinds ik barf met Reus doe ik dat voor hem ook (hij weegt 6 kilo en eet tussen de 150 en 200 gram per dag), een klein hapje voor ontbijt (soms gedroogd met honing voor zijn kruiden, of een beetje kvv) en dan s avonds zijn grote hap. het is voor mij praktischer, en voor hem lekkerder. hij is na de avondmaaltijd lekker voldaan en gaat dan rustig liggen uitbuiken.
Door petralita
#2102320
Ik voer haar sochtends het meeste, savonds gaat ze mee naar de hondenschool en "trainen" we.  Dan krijgt ze meer beloningen.  En voldaan uitbuiken is dan geen optie (krijgt ze geen toestemming voor  :biggrin2: )

Het valt mij de laatste tijd wel op dat ze dikker word. Dus ik begon het vlees wat ze ook als eten krijgt te gebruiken als beloning en te minderen in gewone beloning, maar dat lijkt niks uit te maken. (gelukkig maar want dat is wel een kliederboel)

Aan de beweging zal het neem ik aan niet liggen. ze gaat 4 keer per week naast de fiets, zo'n 3 tot 4 km. Ik probeer sochtend een 1 tot 1,5 met haar te wandelen of te fietsen, waarbij ze los loopt. smiddags nogmaals 1 tot 1,5 uur  en dan nog een keer een half uurtje voor slapen gaan.  

Nu zat ik te denken dat het misschien ook wel ligt aan de dingen die ze krijgt als ik werk en zij alleen thuis blijft. ze krijgt een kong met een beetje leverworst aan de binnenwanden (dus niet helemaal vol). en verder een pensstaaf of een gedroogde kippen nek of runder long oid.

Hoe verrekenen jullie die pensstaven enzo in het menu? Naar verhouding zijn die dingen voor een klein hondje best groot.
zo'n pensstaafje halveren wil nog, maar een bullepees??
(Meer beweging is geen optie. Ik wil ook nog wat denk- en trainingspelletjes buiten de wandeling om kunnen doen)
Laatst gewijzigd door petralita op ma 05 sep 2011, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door KarinM
#2102448
Ik heb twee kleine hondjes 1 van 5,2 kg die krijgt per dag 90 gram en 1 van 3,4 kg. die krijgt nu (10 maanden) 70 gram per dag. Omdat het inderdaad moeilijk is te portioneren geef ik dus om en om dan kom ik goed uit qua percentages. Het zijn geen barf percentages maar meer NRV. Maar met zo weinig grammen kan ik moeilijk bot gaan portioneren.
1x per week een pensdag. Met om en om bedoel ik 1 dag spiervlees en 1 dag bot/orgaan.
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2103896
Lastig! Hoeveel voer je nu?

Misschien minder vette beloningen geven, of kleinere? Met wat voor beloningen train je?

Tja, de meest voor de hand liggende oplossing lijkt me om minder te geven.
Door nienk
#2103933
afvallen is (bij een gezonde hond) altijd een kwestie van meer laten verbranden dan er aan energie in  gaat. dus als je met de hond al op jullie max aan bewegen zit, dan moet je minder gaan voeren. minder in hoeveelheid, of magerder.

die leverworst zou ik sowieso lekker op brood smeren voor jezelf ipv in een kong, want dat is een behoorlijke dik maker, lijkt me.

het kan voor de vertering en hoeveel de hond nodig heeft ook nog wel schelen of je 1  of 2 keer per dag voert.

als je de snacks die je geeft (bullepees enzo) wilt blijven geven, zal je toch echt moeten minderen in je menu. maar voor een kleine hond vormen de snacks algauw best een hoeveelheid, wat niet zo best is voor de inhoud van wat hij in totaal eet. je hebt ook bullepees stukjes, trouwens.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door