Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door guusenkereltje
#209766
Hoi,

Gisteren naar een biologische slachterij geweest (Arkema, Noordbroek vlakbij Groningen).
Kippenkarkassen besteld en wat afval meegenomen.
Rundernier en wat reststukken hart. Met name aan het hart zitten grote stukken wit, stevig vet.
Is dat wel gezond, dat vet ?
En zijn de nieren niet de reinigers van het lichaam, zitten daar veel afval/gifstoffen van het dier in ?
Hier ook nog biologische kipvleugeltjes, met kluifje gekocht voor 3,50 per kilo. Bij de poelier betaalde ik voor plofkip 2,99 de kilo.

Dit zijn nog wat vragen van de beginnende barfer.

Overigens kon ik geen long krijgen, moet verplicht naar de destructie.
En ik heb ook nog een grote (witte) harde nekpees van een koe meegekregen. Wel opassen met voeren zei de slagersmevrouw. Overigens zei ze ook dat van veel botten de tanden konden slijten.

Hopelijk kan iemand met verder helpen, ga zometeen alles verwerken naar dagporties en het zou jammer zijn als ik er niets mee kan.

Groet,

Sas
Door Lizzy
#209771
guusenkereltje schreef: Hoi,

Gisteren naar een biologische slachterij geweest (Arkema, Noordbroek vlakbij Groningen).
Kippenkarkassen besteld en wat afval meegenomen.
Rundernier en wat reststukken hart. Met name aan het hart zitten grote stukken wit, stevig vet.
Is dat wel gezond, dat vet ?
Dat is normaal, die witte stukken vet. En JA, dat is ontzettend gezond! Gewoon geven!
En zijn de nieren niet de reinigers van het lichaam, zitten daar veel afval/gifstoffen van het dier in?
Volgens mij valt het qua afval erg mee. Tis een filter. En zeker van biologische afkomst zou ik me er geen zorgen over maken en zeker voeren!! Hartstikke gezond, nier!
Hier ook nog biologische kipvleugeltjes, met kluifje gekocht voor 3,50 per kilo. Bij de poelier betaalde ik voor plofkip 2,99 de kilo.
Bij veel poeliers kun je plofkip goedkoper krijgen hoor... Maar goed, als je biologische kip kunt betalen (ik vind het niet echt duur, 3,50): super!
Dit zijn nog wat vragen van de beginnende barfer.

Overigens kon ik geen long krijgen, moet verplicht naar de destructie.
En ik heb ook nog een grote (witte) harde nekpees van een koe meegekregen. Wel opassen met voeren zei de slagersmevrouw. Overigens zei ze ook dat van veel botten de tanden konden slijten.
Waarom moet je oppassen met het voeren van de nekpees?

Ja, van veel botten gaan de tanden slijten. Maar!!! Dat geldt eigenlijk vooral voor te harde botten.

Daarom bevelene we ook botten van bijv. gevogelte, konijn aan en botten van lam/kalf die geen gewicht hebben gedragen. Dan valt de slijtage echt reuze mee! Overigens hebben ze die tanden en kiezen niet voor niets gekregen. Aan het eind van hun leven mogen ze best wat versleten zijn, vind je niet? Hebben ze er tenminste nog wat nuttigs mee gedaan, zoals het hoort! Het voordeel is ook: ze slijten dan misschien iets harder: de hond houdt een schoon gebit en dat is veel belangrijker. Aan een vuil gebit met veel plaque en tandsteen: daar kan een hond hele nare ziektes van krijgen. Tot hartziektes toe!
Hopelijk kan iemand met verder helpen, ga zometeen alles verwerken naar dagporties en het zou jammer zijn als ik er niets mee kan.

Groet,

Sas
Ik hoop dat mijn antwoorden je een beetje helpen!
Goetjes, Lizzy
Door guusenkereltje
#209846
Lizzy,

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoorden.
Ben porties voor twee dagen aan het maken voor in de vriezer. Ik doe van alles wat in de zakjes, van t een wat meer dan van t ander. Het vette deel ga ik maar gewoon verdelen.
Guus (de tekkel) staat alles voor te proeven, alles lekker behalve lever.
Kan groene pens voorzien in een deel van de groenbehoefte ? Het zijn beide geen groente-eters, wel pens. Doe er wel een klein blokje gepureerde groente in.
Guus vond de pees erg lekker. EEn paar keer kauwen, toen sloek naar binnen. De mevrouw van de slachterij dacht dat de hond bij een te groot stuk toch zal proberen het snel door te slikken. Tja ?

Guus is 3 jaar, ongeveer 6 kg maal 2% = ongeveer 200
gram per dag
Kereltje is 5 maanden, ongeveer 15 kg maal 5% = ongeveer 750 gram per dag.
Totaal ongeveer 900 gram per dag voeren.

Pakketje voor twee dagen beide honden:
450 gram botten (rund, lam en kip)
200 gram vlees (veel pens, rest hart, nier, lever)
100 gram brood
= 750 gram.

Rest aanvullen met eitje, yogurt, stukje droge pees, pens, tafelrestje.

Zit ik op de goede weg of heb je tips/aanvullingen.
Bijvoorbeeld ook een keer gehakt, lendelap, etc ?

Ben nu aan het uitdokteren dat ik voor een tijdje voorraad kan maken.

Hoelang moet je een jonge hond extra blijven voeren ?

Alvast dank.

Groetjes,

Sas
Door Lizzy
#209851
guusenkereltje schreef: Lizzy,

Hartelijk dank voor je duidelijke antwoorden.
Ben porties voor twee dagen aan het maken voor in de vriezer. Ik doe van alles wat in de zakjes, van t een wat meer dan van t ander. Het vette deel ga ik maar gewoon verdelen.
Guus (de tekkel) staat alles voor te proeven, alles lekker behalve lever.
Kan groene pens voorzien in een deel van de groenbehoefte ? Het zijn beide geen groente-eters, wel pens. Doe er wel een klein blokje gepureerde groente in.
Bedoel je met groene pens de vuile pens? Ik denk dat er niet veel groen in pens blijft hangen dus zelf vind ik pens niet voldoende. Maar goed, er zijn mensen die helemaal geen groente voeren.... dus ik zou niet durven beweren dat een hond persee groentes nodig heeft. Maar goed, als het lukt om ze af en toe wat meer groente naar binnen te laten werken, dan zou ik het zelf doen.
Pakketje voor twee dagen beide honden:
450 gram botten (rund, lam en kip)
200 gram vlees (veel pens, rest hart, nier, lever)
100 gram brood
= 750 gram.
Ik zou zelf geen bot van rund geven. Te oud dus te hard.

200 gram vlees is bij jou 200 gram orgaanvlees. Kom ik uit op 26,6% orgaanvlees. Dat percentage vind ik te hoog dus als ik jou was ging ik minder orgaanvlees geven (maximaal 15%). Ik zou dus wat meer spiervlees gaan voeren. Brood zou ik zelf niet geven. Nutteloze voeding voor de hond.
Rest aanvullen met eitje, yogurt, stukje droge pees, pens, tafelrestje.
Prima! Geef je het eitje rauw?
Zit ik op de goede weg of heb je tips/aanvullingen.
Bijvoorbeeld ook een keer gehakt, lendelap, etc ?
Ja, ik vind dat je op de goede weg bent! Maar ik zou zeker lapjes spiervlees (zoals lendelappen of gewoon snijdsels) gaan geven van bijv. rund, schaap, paard, konijn, kalkoen, etc. Dus iets meer afwisselen qua vlees, minder orgaanvlees en meer spiervlees en het ziet er perfect uit. Gehakt geef ik zelf niet omdat dat vlees gemalen is. Ik geef liever vlees in grote brokken. Of vlees aan bot/karkas.
Ben nu aan het uitdokteren dat ik voor een tijdje voorraad kan maken.

Hoelang moet je een jonge hond extra blijven voeren ?

Alvast dank.

Groetjes,

Sas
Ik maal voor 2 weken groente en dat vries ik in. Ik haal gerust voor 2 maanden bot en vlees en vissoorten, dit doe ik in porties en vries ik in.

Hoe zwaar moet jouw jonge hond worden (als hij volwassen is)?

Groetjes, Lizzy
Door Jacqueline74
#209852
Waarom voer je brood, hier heeft een hond volgens mij niet veel aan. En tja wat betreft het voeren dat moet je op het oog doen. Je krijgt alleen een richtlijn.

Jacqueline
Door guusenkereltje
#209860
De pens is onbewerkt en echt groen, mijn handen stinken een dag lang.
De botten zijn grotendeels knarsbotten, gaan meestal helemaal op, soms blijft er een hard stukje over.
Overigens de lamsbotten gaan niet echt op.
Zelf ben ik enthousiast over runderluchtpijp.
Zachte knarsringetjes met vlees en wat peesachtig spul.

Het ei krijgen ze rauw.

Zal ik 100 gram orgaan doen met 100 gram spiervlees ?
Heb nog een redelijke hoeveelheid Schotse Hooglandervlees (pakket) in de vriezer liggen. Staat mij tegen omdat we zelf ook Hooglanders hebben. Was 6 euro de kilo, dat is nog te doen.

Een (spelt)broodje vinden ze heerlijk. Misschien zijn tarwekiemen beter. Ik geloof ook dat ik het anders zo ontzettend vlezig vind allemaal.
Gekookte aardappel een optie ?
Of is het beginners koudwatervrees.

Runderstrot en kopvlees, valt dat onder orgaan of spiervlees ?

De Schapendoes van 5 maanden is een uit de kluiten gewassen jongen. Normaal gewicht volwassen hond is tussen de 14 en 20 kg. Dit zal wel een twintiger worden. Hij is altijd hongerig en snacked als ie de kans krijgt wat katteneten erbij.

We blijven leren.

Groet,

Sas
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door