Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cattystyle
#208165
Als deze vraag al een keer gesteld is, dan graag een linkje daarvan, ik heb proberen te zoeken op deze vraag, maar kon niets vinden, dus ik gok het erop.

Wat vinden jullie? Moet een hond een of twee keer per dag eten? Ik houd aan wat Mogens zegt: een wolf loopt ook niet voortdurend te snekken in de natuur (eh...vrije vertaling ;D), en het stelsel van een hond is gemaakt om zich goed vol te vreten en om te kunnen vasten als er niks te eten is. Tess krijgt dus maar een keer per dag eten, in principe. Als "weggaanertje" (wauw, dat heb ik weer mooi verzonnen) krijgt ze 's morgens soms wel yoghurt, maar dat kan ook een pensstaafje zijn. Dit hoort bij het ritueel van het weggaan, dus dat is niet per definitie altijd een maaltijd.

De hoofdmaaltijd, dus het vlees, krijgt ze een keer per dag.
Door Lizzy
#208179
Hier hebben we het er onlangs nog over gehad:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=7278

Enne, ik ben helemaaaal niet overtuigt dat een wolf niet de hele dag loopt te snacken. Ik denk juist dat een wolf juist wel de hele dag loopt te snacken. Tenminste, soms.

Ik denk dat een wolf gerust eens zo'n dag er tussen heeft zitten:

07:00 uur een muis
09:05 uur een half vergane muis/rat (niet meer te ontleden)
10:30 uur een sprinkhaan, kwam zojuist voorbij gehipt en ik had toch niks te doen
11:03 uur wat grassprieten want ik ben een beetje gevoelig op de maag vandaag (komt vast door die dooie muis)
13:45 uur een kwart konijn, karig maaltje zeg
16:18 uur een paar bessen, ben nog steeds niet helemaal lekker van die dooie muis
18:03 uur een muis. Ze zijn vandaag in overvloed
19:00 uur een paar grassprieten want ik verveel me te pletter. Ga zo denk ik ff pitten
21:55 uur een paar eieren (makkelijk kunnen pakken nadat ik ma had weggejaagd)
23:16 uur weer een half verrotte muis. Zonde om weg te gooien

Wat nou 1 keer per dag 1 maaltijd....?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 21 nov 2004, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Wil
#208238
;D ;D ::)
Je kan het zo lekker vertellen maar ik denk idd ook dat er regelmatig zulke dagjes tussen zitten. Er is niet altijd reebout op het menu en soms zijn die rotkonijnen je gewoon veel te snel af.

Wil
Door ~Joke~
#208245
Ik voer ze gewoon twee keer per dag anders gaan ze zelf hun ontbijt bijelkaar snacken [hondenpoep]. Verder heb ik eentje die gaat galspugen op een lege maag.
Door Ordell
#208376
Lizzy schreef: Hier hebben we het er onlangs nog over gehad:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=7278

Enne, ik ben helemaaaal niet overtuigt dat een wolf niet de hele dag loopt te snacken. Ik denk juist dat een wolf juist wel de hele dag loopt te snacken. Tenminste, soms.

Ik denk dat een wolf gerust eens zo'n dag er tussen heeft zitten:

07:00 uur een muis
09:05 uur een half vergane muis/rat (niet meer te ontleden)
10:30 uur een sprinkhaan, kwam zojuist voorbij gehipt en ik had toch niks te doen
11:03 uur wat grassprieten want ik ben een beetje gevoelig op de maag vandaag (komt vast door die dooie muis)
13:45 uur een kwart konijn, karig maaltje zeg
16:18 uur een paar bessen, ben nog steeds niet helemaal lekker van die dooie muis
18:03 uur een muis. Ze zijn vandaag in overvloed
19:00 uur een paar grassprieten want ik verveel me te pletter. Ga zo denk ik ff pitten
21:55 uur een paar eieren (makkelijk kunnen pakken nadat ik ma had weggejaagd)
23:16 uur weer een half verrotte muis. Zonde om weg te gooien

Wat nou 1 keer per dag 1 maaltijd....?
Lizzy, jouw antwoord raakt kant noch wal...

Wat betekent, in hoeveelheid, nu datgene wat je opnoemt? In de veronderstelling dat ze datgene wat je opnoemt al zouden kunnen vinden in de natuur. Want, zeg nou zelf, hoeveel roofdieren laten een halve muis of een half konijn achter voor de wolf?En uberhaupt moet de wolf die dan ook nog vinden voor de kraai, raaf of gier ze vindt..
Hoeveel maanden per jaar vind je eieren in de natuur, en waar vindt je het merendeel van die eieren dan, tenminste als je het hebt over vogeleieren....? Ik weet dat er grondbroeders en geen-grondbroeders zijn, maar ken je het percentage? Ik heb immers nog nooit een wolf in een boom zien klimmen. ;)
En die grassprietjes en bessen, wat heeft dat te betekenen in het kader van een algemene voeding?
Een wolf is een roedeldier, en de wolf wordt gevoed door de roedel ("the strength of the wolf is the pack, and the strength of the pack is the wolf") en voor een roedel zijn grassprieten en bessen geen snacks maar net goed genoeg om tegen piesen, in feite zijn onze honden net zulke roedeldieren als de wolf.

Lees anders Mech eens op bladzijde 172, daar staat het precies aangegeven.. ;)
Door Lizzy
#208379
Ordell schreef: Lizzy, jouw antwoord raakt kant noch wal...

Wat betekent, in hoeveelheid, nu datgene wat je opnoemt? In de veronderstelling dat ze datgene wat je opnoemt al zouden kunnen vinden in de natuur. Want, zeg nou zelf, hoeveel roofdieren laten een halve muis of een half konijn achter voor de wolf?En uberhaupt moet de wolf die dan ook nog vinden voor de kraai, raaf of gier ze vindt..
Hoeveel maanden per jaar vind je eieren in de natuur, en waar vindt je het merendeel van die eieren dan, tenminste als je het hebt over vogeleieren....? Ik weet dat er grondbroeders en geen-grondbroeders zijn, maar ken je het percentage? Ik heb immers nog nooit een wolf in een boom zien klimmen. ;)
En die grassprietjes en bessen, wat heeft dat te betekenen in het kader van een algemene voeding?
Een wolf is een roedeldier, en de wolf wordt gevoed door de roedel ("the strength of the wolf is the pack, and the strength of the pack is the wolf") en voor een roedel zijn grassprieten en bessen geen snacks maar net goed genoeg om tegen piesen, in feite zijn onze honden net zulke roedeldieren als de wolf.

Lees anders Mech eens op bladzijde 172, daar staat het precies aangegeven.. ;)
Zeg, als je zo gaat beginnen (met dit soort opmerkingen) discussier ik dus niet met je. Want dit soort opmerkingen (Lizzy, jouw antwoord raakt kant noch wal...) bewaar je maar voor mensen die bij je op school hebben gezeten.

Het gaat ook niet om de specifieke voorbeelden, het gaat om het hele idee achter mijn voorbeeld. En als je dat niet wilt of kunt begrijpen, dan houdt het op.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 21 nov 2004, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#208382
Lizzy schreef: Zeg, als je zo gaat beginnen (met dit soort opmerkingen) discussier ik dus niet met je. Want van dit soort opmerkingen (Lizzy, jouw antwoord raakt kant noch wal...) bewaar je maar voor mensen die bij je op school hebben gezeten.

Het gaat ook niet om de specifieke voorbeelden, het gaat om het hele idee achter mijn voorbeeld. En als je dat niet wilt of kunt begrijpen, dan houdt het ook op.
Nou, ik begrijp het wel maar jij kennelijk niet. Want ik concludeer uit jou verhaal dat je je hond dus regelmatig eten kunt geven op een dag.....Maar goed, dan houdt het inderdaad op..... :)
Laatst gewijzigd door Ordell op zo 21 nov 2004, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#208396
Kijk, dit staat in de orginele tekst:

"een wolf loopt ook niet voortdurend te snekken in de natuur (eh...vrije vertaling ), en het stelsel van een hond is gemaakt om zich goed vol te vreten en om te kunnen vasten als er niks te eten is".

En natuurlijk is de wolf erop gebouwd om, wanneer hij grote prooidieren vangt zich goed vol te vreten, maar, er zijn dagen bij dat de wolf geen grote prooidier kan vangen (omdat ze er niet zijn). En dan doet hij zich tegoed aan kleine prooidieren. Maar een wolf vangt geen 6 muizen tegelijk. Dus zal hij bijv. 6 muizen verdeeld over de dag vangen. Met andere woorden: als hij niet 1 grote prooi op 1 dag vangt maar meerdere kleine prooien op 1 dag, dan loopt de wolf dus meerdere kleine hapjes per dag te eten en daarom ben ik het niet eens met wat Mogens schrijft. Maar ik bedoel hier verder helemaal niet aan te tonen dat je meerdere keren per dag zou moeten voeren. Dat heb je dus gewoon niet goed begrepen/heb ik niet duidelijk genoeg kunnen maken.
Door Lupa
#208400
Dus eigenlijk begrijp ik hier uit dat het beter zou zijn om bv 1 x te voeren en de andere dag meerder malen maar kleinere hoeveelheiden en de andere dag helemaal niks?
Door Ordell
#208405
Lizzy schreef: Lees de orginele vraag nog een keer Ordell, dan snap je misschien mijn antwoord beter.
Daar staat de vraag of een hond 1x of 2x moet eten. Ik concludeer dan uit jouw antwoord dat dit er eigenlijk helemaal niet toedoet, en je ook regelmatig meerdere keren per dag eten zou kunnen geven, dus dat het helemaal niet uitmaakt hoeveel je hond nu eigenlijk per dag te eten zou moeten krijgen. Terwijl ik dacht dat jij het eens was met de stelling 1 of 2x per dag en nooit meer...?

Een roedel wolven varieert van 8 tot 15 wolven, die samen jagen en doden, die een perfecte moordmachine vormen met tanden in hun kop en met zoveel kracht in de kaken dat ze in een ruk de pezen en de strot van een bizon kunnen overrijten en jij hebt het dan over snacks van sprinkhanen enz, terwijl bekend is dat de wolf deze ver links laat liggen en geen sabberaar is... ;)
Door Ordell
#208407
Lizzy schreef: Kijk, dit staat in de orginele tekst:

"een wolf loopt ook niet voortdurend te snekken in de natuur (eh...vrije vertaling ), en het stelsel van een hond is gemaakt om zich goed vol te vreten en om te kunnen vasten als er niks te eten is".

En natuurlijk is de wolf erop gebouwd om, wanneer hij grote prooidieren vangt zich goed vol te vreten, maar, er zijn dagen bij dat de wolf geen grote prooidier kan vangen (omdat ze er niet zijn). En dan doet hij zich tegoed aan kleine prooidieren. Maar een wolf vangt geen 6 muizen tegelijk. Dus zal hij bijv. 6 muizen verdeeld over de dag vangen. Met andere woorden: als hij niet 1 grote prooi op 1 dag vangt maar meerdere kleine prooien op 1 dag, dan loopt de wolf dus meerdere kleine hapjes per dag te eten en daarom ben ik het niet eens met wat Mogens schrijft. Maar ik bedoel hier verder helemaal niet aan te tonen dat je meerdere keren per dag zou moeten voeren. Dat heb je dus gewoon niet goed begrepen/heb ik niet duidelijk genoeg kunnen maken.
Uit het antwoord van Lupa blijkt ook dat het verkeerd wordt begepen..... ;D ;)
Door Lizzy
#208410
Ach, misschien maakt het inderdaad niet uit en zou het juist erg goed zijn om de ene keer eens 1 keer per dag VEEL te voeren, de dag erop eens niks en de dag daarop eens 3 kleine maaltijden. Ik denk niet dat het uit maakt, nog kwaad kan, ja, zelfs misschien wel beter zou zijn als altijd, dag in dag uit 1 maaltijd van de exacte zelfde grootte. Dus Lupa heeft een prima conclusie getrokken.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 21 nov 2004, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ordell
#208412
Lizzy schreef: Ach, misschien maakt het inderdaad niet uit en zou het juist erg goed zijn om de ene keer eens 1 keer per dag VEEL te voeren, de dag erop eens niks en de dag daarop eens 3 kleine maaltijden. Ik denk niet dat het uit maakt, nog kwaad kan. Dus Lupa heeft een prima conclusie getrokken.
Dus zo voer jij ook dan?
Door Lizzy
#208414
Ordell schreef: Daar staat de vraag of een hond 1x of 2x moet eten. Ik concludeer dan uit jouw antwoord dat dit er eigenlijk helemaal niet toedoet, en je ook regelmatig meerdere keren per dag eten zou kunnen geven, dus dat het helemaal niet uitmaakt hoeveel je hond nu eigenlijk per dag te eten zou moeten krijgen. Terwijl ik dacht dat jij het eens was met de stelling 1 of 2x per dag en nooit meer...?

Een roedel wolven varieert van 8 tot 15 wolven, die samen jagen en doden, die een perfecte moordmachine vormen met tanden in hun kop en met zoveel kracht in de kaken dat ze in een ruk de pezen en de strot van een bizon kunnen overrijten en jij hebt het dan over snacks van sprinkhanen enz, terwijl bekend is dat de wolf deze ver links laat liggen en geen sabberaar is... ;)

Hoe moet ik je nou duidelijk maken dat het niet over de specifieke VOORBEELDEN ging Ordell....???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door