Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#205955
Hallo,

Wij hebben een keukenmachine aangeschaft en willen nu wat groentes gaan malen. Heb al gevonden welke groentes niet en welke wel en welke het best door elkaar...ben ik al een eind ;D
Nu zou ik eigenlijk graag willen weten waarom het gepureerd gegeven moet worden. Heb gelezen dat ze het anders niet goed opnemen??? Ik ken iemand die geeft altijd bij de brokken een hand groente, paprika, sla, andijvie maar dan gewoon in stukken gesneden. Ik zou dus graag willen weten waarom dit niet goed is???
Ook wil ik graag weten of de groentes echt tot een soort vloeibaar prutje gemalen moeten worden of mag het ietsjes grover blijven zoals gesneden boerenkool er bv uit ziet???

Groetjes,
Bep
Door Jolly
#205962
Honden kunnen de celwand van groente en fruit niet verteren, daarom pureren wij het voor ze, dordat de celwand al kapot is en dus wel de vitamines en mineralen uit groente en fruit door dehond opgenomen kunnen worden.
Door Lizzy
#205965
Jolly schreef: Honden kunnen de celwand van groente en fruit niet verteren, daarom pureren wij het voor ze, dordat de celwand al kapot is en dus wel de vitamines en mineralen uit groente en fruit door dehond opgenomen kunnen worden.
Precies!

En meer over wat ze wel en niet aan groentes/fruit mogen:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4451

En nee, de groentes moeten echt totaal gepureerd zijn zodat alle celwanden kapot zijn gemaakt. Anders neemt de hond er niets van op. Geen vitamien. mineraal, niets.

Op dit moment wordt BarfClub verhuisd maar ik denk dat je morgen wel weer beeld hebt daar. Daar staat een handleiding over onder andere het maken van groentemix.
Door Elizaw
#206442
Hai,

Bedankt voor jullie reactie, kunnen we aan de slag ;D
Zal dit ook meteen aan die kennis van mij doorgeven, over die groentes, is toch zonde als ze iets eten..waar ze eigenlijk niets aan hebben, koopt ze ook maar een keukenmachine ;) ;)

Groetjes,
Bep
Door Elizaw
#206904
Hallo,

Heb nog even een vraagje over de groentes.Heb in een ander topic over fruit al begrepen dat je het moet geven zoals je het zelf ook zou eten. Dus een appel mag je met schil geven maar een mandarijn dus niet.
Tel deze regel ook voor groentes??? Moet je bv een van bloemkool al het groen weg gooien? Moeten boontjes gedopt worden en hoe doe je dat met bv spruitjes. een komkommer mag dit met schil en al??
Bij sla bv haal ik altijd de buitenste bladeren er af.
Graag jullie advies.

Groetjes,
Bep
Door Lizzy
#206924
Van groentes gooi ik weg wat ik ook weggooi voor onszelf. Hoewel..., dat is niet helemaal waar: van bloemkool gooi ik het groen weg, maar boontjes dop ik niet hoor. Veel te veel werk ;D. Komkommer eet ik zelf ook altijd met schil, dus zo ook aan de honden. Ik was de komkommer wel grondig. Dus gobaal genomen kan ik stellen dat ikzelf niets aan de honden geef dat ik zelf niet eet.
Door Elizaw
#206958
oke...maar net zoals je voor jezelf de buitenste/slechte bladeren overal vanaf haalt, dat hoeft bij de hondenprut denk ik niet?
Dan bedoel ik de buitenste bladeren van sla, van spruitjes spitskool enz.

Bij spitskool gebruik je bv ook het middelste hart niet, bij honden wel?

Groetjes,
Bep
Door Lizzy
#206962
Nou, ik denk dat je iets minder kritisch hoeft te zijn, maar echt slechte/rotte bladeren zou ik zelf verwijderen.
Door 202spots
#206980
Alles wat er niet fris uit ziet haal ik van de groente af.
Ik krijg van de groente afdeling in mijn market altijd zakken vol met "ouwe" groentes en ook 't buitenblad van verschillende bladgroentes, 75% van wat er af gehaald is, (om de struik er weer "mooi" uit te laten zien voor de verkoop) kan ik gebruiken voor de groente mix.
De rotte plekkies haal ik overal uit, en TE slappe,verwelkte blaadjes e.d.worden ook weg gegooid.
De rest word goed gewassen en gebruikt voor de honden.

Van bloemkool en broccoli geef ik de blad en stronk er ook bij,(alleen plakje van de stronk bodem er af) spitskool gaat alles er door,boerekool ook met de stengel er aan,van worteltjes kan je ook 't groene blad(lof?) erbij gebruiken,(wortels was ik alleen,hoeft niet geschrapt) blad van rode bietjes is heel gezond,net als het blad van koolraap,selderij-knol of andere knolgroentes,als je spruitjes op de stengel hebt dan kan je die ook malen.
De bittere "pit" van witlof haal ik er ook uit, en vergeet niet de paardebloemen bladjes die je er ook door kan malen! ;)
Kan zo gauw niet aan 'n groente denken waar ik de schil van af haal...
Boontjes moet wel eerst even de kook over!!
(bonen bevatten "Phasin" - 'n soort eiwit - giftig voor mensen - maar word door koken onschadelijk gemaakt)

En Bep??? Wanneer je 't groente MIX noemt dan is 't veel lekkerder en gezonder dan prut! ;)
(Zoek op prut.. dan weet je hoe ik er over denk ;D)
Success!
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 19 nov 2004, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elizaw
#207061
Hallo,

Bedankt voor jullie tips, we zijn net terug van de groenteboer en hebben bloemkool, spruitjes, komkommer, andijvie, wortel, paprika, knoflook en rode bieten ingeslagen. ;D(paar boven/onder de grond groeiende)
Vanavond gaan we hier een hele mooie overheerlijke supergezonde groentemix van maken ;D ;D
Nu hopen dat onze hond dit lekker zal vinden.
Maar tot nu toe vreet hij alles dus zal wel goed komen :D

groetjes,
Bep
Door Elizaw
#207266
Hallo,

Daar ben ik weer, de groentemix is klaar, was even uit proberen met de nieuwe keukenmachine maar het is gelukt ;D ;D ;D
We zijn vanaf 19.15 bezig geweest en zijn net klaar...hijg hijg hijg.
Onze hond was niet uit de keuken te slaan, die vond het allemaal wel erg lekker ruiken ::) Hij heeft een klein beetje gekregen en vond het heerlijk...zie je hij lust ook alles :D Het is alleen een vrij rode mix geworden, door de bietjes denk ik maar dat maakt niets uit toch?
Zo deze stap zit er ook weer op!! ben weer heel tevreden met het resultaat.

Groetjes,
Bep
Door tieneke
#207345
Gaat lekker bij jou Bep ;D
Ja als je eenmaal besmet bent met het versvleesvirus komt de rest vanzelf 8)
Door 202spots
#207383
De kleur maakt niks uit hoor,'n kleine beetje bietjes maakt 'n heleboel kleur!
Honden kunnen toch geen kleur zien,en als ie WEL kon zien dat 't rood was...dan denkt ie misschien dat 't anders smakende rood vlees is!!
Zolang ie 't maar lekker vind!! ;D
Heb je ook al ingevroren?
Door Elizaw
#207425
Hai,

Nee de kleur maakt mijn hond niets uit, maar er wordt vaak gesproken over groene prut(mix) en die van ons is rood maar ik verwachtte ook al dat dit niets uit zou maken ;D
En ja we hebben ruim 6 kilo ingevroren.
Het was erg leuk om te maken ;D

Groetjes,
Bep
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door