Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door K@rin
#200895
Wat is de beste tijd voor een kater en een poes ?
Tinker&Belle hoop ik deze winter binnen te houden.
Het zou fijn zijn, wanneer ze het voorjaar "veilig" naar buiten kunnen gaan. Ze zijn 31 juli 2004 geboren.
Door ine
#200984
Karin & Pyrs schreef: Wat is de beste tijd voor een kater en een poes ?
Tinker&Belle hoop ik deze winter binnen te houden.
Het zou fijn zijn, wanneer ze het voorjaar "veilig" naar buiten kunnen gaan. Ze zijn 31 juli 2004 geboren.
Ik liet de katers met 9 mnd helpen. De poezen volgens mij ook :-\
Alleen kunnen die beesten weleens te vroeg krols worden. :-X
Door K@rin
#201021
Ine schreef:
Ik liet de katers met 9 mnd helpen. De poezen volgens mij ook :-\
Alleen kunnen die beesten weleens te vroeg krols worden. :-X
Ja, ik ga Belle vanaf ca. 6 maanden, voor alle zekerheid, de pil geven .......... ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#201117
Is een goed plan met 9 maanden en belle de poezenpil geven, ik weet alleen niet of ze dan eerst krols moet zijn eer je ermee mag beginnen, maar dat kun je even aan je da vragen.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#201155
ik heb Pebbles laten steriliseren toen ze ruim een jaar oud was; na haar eerste krolsheid zat ze aan "de pil" omdat die krolsheid ongelofelijk vermoeiend voor haar was.

Moby is gecastreerd na zijn eerste sproeibeurt.

Gevoelsmatig vond ik dat ze eerst een "volwassen" moesten zijn.
Door Urs
#201954
Ik heb de poezen al met een half jaar laten " helpen" .
Ik vind wel dat ze klein gebleven zijn en tobias kon niet meer zo hard spinnen als daarvoor.
Tja waarom ik ze al zo vroeg heb laten doen, weet ik eigenlijk niet meer.
Door An
#202077
Ik ga zo lang mogelijk wachten. Ik wil niet dat ze te klein blijven hihihi. Maar ik heb wel een katertje en een kattinnetje dus binnenkort toch maar is overleggen met de DA want straks heb ik veeeeeeeeeeeel katten :p (niet dat dat erg is :p hihihi)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#202098
Het ligt er met de kater ook een beetje aan wanneer hij gaat sproeien, als hij dat 1 keer doet dan zit je dezelfde dag nog bij de da :-X Ook heb je katers die nog niet echt sproeien maar wel al gaan plassen overal en dan kun je ook niet wachten want dan gaat het gewoonte worden.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#202122
Tijger onze bengaal was 6 maanden en die was buitensporig groot :o

Boris is een jaar en niet gecastreerd en zolang hij niet binnen sproeit mag hij zijn knikkers houden 8)
Laatst gewijzigd door sylvia op ma 08 nov 2004, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Francisca
#202125
sylvia schreef: Tijger onze bengaal was 6 maanden en die was buitensporig groot :o

Boris is een jaar en niet gecastreerd en zolang hij niet binnen sproeit mag hij zijn knikkers houden 8)
Tja ik hoor altijd dat ze klein blijven als ze jong gecastreerd worden. ;D Niet altijd dus. ;)
Hoewel ik geen voorstander ben van heel vroeg castreren hoor. Soms kan het niet anders.
Gebruikersavatar
Door Elly
#204583
Ik heb 2 katers die beiden toen ze 7 maanden waren laten castreren. Dat is inmiddels 13 jaar geleden. Ze begonnen toen veel met elkaar te vechten en heb als advies gekregen ze te laten castreren. (13 jaar later vechten ze nog steeds af en toe met elkaar, we zijn eraan gewend inmiddels). Ze hebben nooit gesproeid. Ik weet niet wat de juiste leeftijd is, ik heb me toen laten adviseren door de dierenarts, hoewel ik ze toen gevoelsmatig nog wel erg jong vond. Ze hebben van de castratie weinig last gehad. 1 ex-kater is uitgegroeid tot een enorme kater, de andere heeft een normaal postuur. Wij hadden vroeger thuis een poes die we hebben laten steriliseren. Ik weet niet meer op welke leeftijd. Deze poes sproeide wel altijd in huis, maar liep ook altijd buiten. Onze ex-katers komen niet buiten.
Door Monique Barte
#204808
Het beste kun je je poes pas na een jaar laten helpen. Dit om alles eerst goed uit te laten groeien.
Voor een kater is dit anders. Op zijn vroegst word dit meestal op zes maanden gedaan. Liever niet, maar als katers op zo'n vroege leeftijd al gaan sproeien en zeer sexsueel actief worden, is dit een goede optie.
De beste tijd voor een kater is rond de 8 a 9 maanden.
Ook hier moet namelijk alles eerst uitgegroeid zijn.
Mij is namelijk vertelt dat de geslachtsorganen van een kater groeien tot een maand of 8. Als je ze te vroeg laat helpen, is dit nog niet volgroeit en zal na een casteratie ook niet meer verder groeien. De problemen waar je dus tegenaan kan gaan lopen is dat je een grote kater krijgt met een te klein geslachtsorgaan voor zijn omvang. Hierdoor zal hij moeite gaan krijgen met plassen.
Ik weet niet of ik hèlemaal goed zit, maar dit is door mijn dierenarts aan mij vertelt. Dus als ik jullie daarmee kan helpen, doe ik dat natuurlijk graag.

Groetjes,
Monique
Gebruikersavatar
Door sylvia
#204902
Boris is een jaar oud en ongecastreerd hij sproeit niet binnen en zolang hij dat volhoudt mag hij zijn zakje nootjes houden ;)
Laatst gewijzigd door sylvia op di 16 nov 2004, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#205591
Ik heb mijn 2 siamezen te gelijk laten castreren. De een was toen 10 mnd (Dante) en de ander 12 mnd (Nero). Dante zat op een gegeven moment telkens op Nero. Nero liep altijd gewoon door terwijl Dante hem vast had met als gevolg dat hij een aantal wondjes in zijn nek had die maar niet genazen. Ook mijn katten hadden nog nooit gesproeid. Nero is helemaal niks veranderd na zijn castratie. Hij is nog net zo dominant en zit regelmatig Dante in zijn nek. Het verschil is dat Dante wel gewoon blijft zitten en vrij snel daarna laat Nero los (of nadat ik er wat van zeg). Dit gebeurt dagelijks. Dante zit Nero ook nog wekelijks in zijn nek. Ook nu loopt Nero gewoon nog door, maar omdat het niet meer dagelijks is heeft hij gelukkig geen wondjes. Ik heb dus echt spijt dat ik Nero heb laten helpen, want hij had me toch mooie ballen ;D. Het leuke aan Nero is dat hij echt de leider van de groep is. Ik heb dus 3 katten waarvan Dante altijd erg actief is met propjes papier (hij brengt ze soms ook terug als ik gooi :-*). Helaas denkt ook onze duiste herder (Ammy) dat hij achter de propjes aan mag in huis (over het parket :P) en dit levert soms nog al wat problemen op. Niet dat Ammy Dante expres iets zou willen aan doen, maar vaak ziet hij alleen het propje en vergeet dat er ook een kat achter aan holt. Nero weet dat Ammy ook erg dominant is en staat dan altijd klaar om het voor Dante op te nemen. Ook als ik met Ammy speel komt Nero er altijd bij zitten om mij te beschermen. Vorige week waren Ammy en ik echt heftig aan het spelen (Ammy maakt dan ook grom geluiden) toen Nero op het punt stond Ammy even te op zijn plaats te wijzen. Gelukkig heb ik Nero nog net op tijd weg kunnen duwen (dan merk je pas wat een spieren die kat heeft) anders had hij waarschijnlijk Ammy een paar halen verkocht en had Ammy hem een hap gegeven. Ik weet niet hoe het komt dat Nero nog steeds zo dominant is na zijn castratie, maar het levert soms wel leuke momenten op ;).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door