Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jelle
#20487
Hoi

kalf is natuurlijk een jong rund.
Is het vlees/botten van een kalf in principe identiek aan dat van een vlwassen rund of "telt" kalf als extra vleessoort?
(afgezien van dat de botten ws zachter zijn)

Groetjes

Marielle
Laatst gewijzigd door jelle op di 04 nov 2003, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#20490
Goeie vraag! Ik heb hier zelf ook regelmatig over nagedacht. Maar goed, als ik de analyses bekijk van Dhont, dan komt de hoeveelheid vet, eiwit, vitamines en mineralen van kalfsvlees niet overeen met dat van rundvlees. Ik beschouw het als "ander vlees".
Groetjes, Lizzy
Door tieneke
#20642
Tussen jong rundvee en volwassen rundvee zit heel veel verschil.
Volgens onze scharrelboer is het oudere vlees veel vetter en minder zacht dan jong vee.
Ook de botten van jong vee zijn nog zacht.
Lamsvlees is dan ook een tikkie duurder! ;) :D
Door Lizzy
#20977
Overigens, als ik mocht kiezen tussen vlees van een lam of kalf versus schaap of rund, nam ik toch vlees van een ouder dier. Meer vitamines en mineralen. Voor botten geldt natuurlijk dat ik ze liever van jonge dieren heb..

Groetjes, Lizzy
Door Janet
#21086
Zou dat iets uitmaken Lizzy? In het 'wild' eten ze toch ook jong en oud door elkaar, jonge en oude/zwakke dieren omdat die gewoon makkelijker te vangen zijn? Als ik een barfdagje houdt, gooi ik meestal van alles door elkaar. Wel bot van jonge dieren (mét vlees) en dan spiervlees van een volwassen dier er aan toegevoegd om op een redelijk percentage vlees/bot te komen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door