Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2040765
Goedesmiddags

Ik voer Oscar vooral KVV en wil dat ook blijven doen in dermate hoeveelheid dat ik niet per see veel organen hoef te gaan voeren. Ik vind het alleen zo jammer dat het hap slik weg is. Daarom heb ik bij mijn laatste bestelling ook een kilo eendennekken en een kilo eendennekken gegeven. Ik voer verder Lotgering met de smaken rund, kip, lam, eend en paard en ook nog de vissmaak. Veel groente zit daar niet in, dus ik geef hem ook vaak wat groenten die wij ook eten, licht gekookt.
Ik geef hem momenteel 750 gram kvv en 1 eendennek of 3 kippennekjes. Daar blijft zijn gewicht mooi stabiel op. Ik zat maar te hannesen met de hoeveelheid kvk, ook omdat mijn vriend en ik afwisselend voeren. De lotgering is per 500 gram verpakt en als er dan allemaal kleine porties in de koelkast staan weet je op het laatst ook niet meer wat hij gekregen heeft en nog krijgen moet. Dus wat dat betreft ben ik hier heel tevreden mee.

Nou zijn nekjes nog niet bepaald het betere kluifwerk en daar gaat het me wel een beetje om. Ik zou hem bijvoorbeeld ook eens wat lamsribben ed gaan geven. Maar wanneer mag ik die er bij gaan geven? Hij reageerd kwa ontlasting prima op deze kleine hoeveelheden nekjes. Als ik lamsribben geef zou ik die dag de kvv wat minder doen, anders stelt het aan hoeveelheid ook niets voor. Zou ik dan best hem de komende dagen ook eens een grotere portie nekjes geven om te zien hoe hij daar op reageert?
In de webshop die hier ook bezorgd is ook runderstrot te krijgen. Ik had bedacht dat ik die beter na de ribben kon proberen, denk ik dan goed?

Dan nog een hygienevraagje. Hij legt het spul graag even op de grond als hij er mee bezig is. Voor dettol las ik al een waarschuwing ivm de scherpe geur. Maar aangezien er hier ook met regelmaat een kleine kleuter rondhobbelt wil ik wel dat de vloer veilig schoon is. Ik blijf er steeds even bij als hij eet en maak dan alleen de plek schoon waar hij eventueel vlees op de vloer heeft gelegd, dus ik dweil niet de hele vloer ofzo (ben ik veels te lui voor  ;D)
Wat kan ik dan het beste voor schoonmaakmiddel gebruiken?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2040777
Geef hem een eigen eetplekje en vreetkleedje. Als ik mijn katten kan aanleren dat te gebruiken en netjes op eigen plek te blijven, lukt dat met een hond zeker ook.
als ze hier buiten het kleedje komen, haal ik er zo'n vochtig schoonmaakdoekje (Glorix wipes, maar dan huismerk AH of zeeman) overheen. Ik heb geen Dettol in huis, omdat het giftig is voor katten. Verder heb ik een gevoelig reukorgaan en de meeste schoonmaakmiddelen eigenlijk meuren, dus hier wordt maar 1x per week gedweild door de poets.
Door Lonaa
#2040811
Hier werkt een vreetkleedje wel redelijk. T lijkt of de honden liever "op iets" eten.

Sally nam haar eten altijd mee naar haar kleed. Dat is haar vreetkleedje geworden en we hebben een nieuwe mand gekocht.

Vloer dweil ik met azijn, blue wonder of hans raab. Of combi van deze. :)

Zeker hans raab is veilig voor kinderen en huisdieren, omdat het op natuurlijke basis werkt. Net als azijn natuurlijk. :)
#2040819
Kaela schreef: Goedesmiddags

Ik voer Oscar vooral KVV en wil dat ook blijven doen in dermate hoeveelheid dat ik niet per see veel organen hoef te gaan voeren. Ik vind het alleen zo jammer dat het hap slik weg is. Daarom heb ik bij mijn laatste bestelling ook een kilo eendennekken en een kilo eendennekken gegeven. Ik voer verder Lotgering met de smaken rund, kip, lam, eend en paard en ook nog de vissmaak. Veel groente zit daar niet in, dus ik geef hem ook vaak wat groenten die wij ook eten, licht gekookt.
Ik geef hem momenteel 750 gram kvv en 1 eendennek of 3 kippennekjes. Daar blijft zijn gewicht mooi stabiel op. Ik zat maar te hannesen met de hoeveelheid kvk, ook omdat mijn vriend en ik afwisselend voeren. De lotgering is per 500 gram verpakt en als er dan allemaal kleine porties in de koelkast staan weet je op het laatst ook niet meer wat hij gekregen heeft en nog krijgen moet. Dus wat dat betreft ben ik hier heel tevreden mee.

Nou zijn nekjes nog niet bepaald het betere kluifwerk en daar gaat het me wel een beetje om. Ik zou hem bijvoorbeeld ook eens wat lamsribben ed gaan geven. Maar wanneer mag ik die er bij gaan geven? Hij reageerd kwa ontlasting prima op deze kleine hoeveelheden nekjes. Als ik lamsribben geef zou ik die dag de kvv wat minder doen, anders stelt het aan hoeveelheid ook niets voor. Zou ik dan best hem de komende dagen ook eens een grotere portie nekjes geven om te zien hoe hij daar op reageert?
In de webshop die hier ook bezorgd is ook runderstrot te krijgen. Ik had bedacht dat ik die beter na de ribben kon proberen, denk ik dan goed?


Alvast bedankt!
Runderstrot is van kraakbeen en vaak zachter dan lamsribben, dus die volgorde maakt niet zo heel veel uit. Wat je aan lamsribben geeft breng je in mindering op de hoeveelheid kvv. Ik weet niet hoe lang je al vers voert, maar als je hond alleen nekjes gewend is, dan zou ik persoonlijk liever eerst iets van een vogeltjeskarkas geven (eend/kip e.d.) dan nu al lamsribben. Of je moet echt hele zachte ribbetjes hebben, dan zou het in deze volgorde wel kunnen.
#2040873
De lamsribben moeten wel aan elkaar zitten met een stuk of 4 anders kan het gevaarlijk zijn! De laatste levering van Lotgering waren allemaal losse ribjes dus ik weet nog niet wat ik daar mee ga doen. Runderstrot is veel zachter en kan je volgens mij best al geven. Dat is een behoorlijke kluif. Mijn collies zijn er de 1e keer een uur mee bezig geweest.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2040935
Super bedankt voor de reacties allemaal!

Hij is nu bijna 16 maanden en krijgt sinds hij 8 maanden is kvv. Eerst smuldier, nu vooral lotgering en af en toe carnibest of carnivoer.

De lamsribben kan ik hier vlakbij bij een slager halen volgens de lijst hier, dus dan kan ik gelijk zien wat ik koop. De runderstrot kan ik via dezelfde site als waar ik lotgering bestel, bestellen. Leek mij ook wel een aardige kluif, al zal hij er denk ik geen heel uur mee doen. Valt runderstrot dan onder organen of vleesbot?
Zij hebben ook wel kipkarkassen, alle andere vogels zijn echt compleet, met veren er ook nog aan. Dat vind ik dan weer net niks. En ik heb niet zoveel vriezerruimte, dus ik moet het allemaal een beetje uitkienen met bestellen (zowel voor de ruimte in de vriezer als de verzendkosten). Ik had de vriezer vorige week mutvol, als ik nou weer wat ruimte heb bestel ik denk ik weer een portie nekken, kipkarkas en runderstrot en dan haal ik hier de ribben. Dan kunnen we daar weer mee uit tot we weer kvv moeten bestellen.

Een vreetkleedje is wel een idee. We zijn hem nu steeds in de vogelkamer aan het voeren omdat hij nogal benauwd is van de papegaaien. Hopelijk gaat ie ze (niet te veel  :D) met lekker eten associeren en vind ie ze dan niet meer zo eng.
#2040986
Wij hebben een open grintvloer en vind het niet zo geweldig als daar rauw vlees overheen gesleept wordt. Dus Bandit krijgt zijn eten in de bench. Met grote stukken bot doe ik het deurtje even dicht totdat het op is, dan mag hij er weer uit.
#2041126
hier eet max op een placemat en job in de badkamer. spuitje detol of witte reus erover en de volgende dag is de geur ook weer verdwenen.
leuk ook dat je er wat botwerk bij wilt voeren maar dan zou ik er zeker ook spiervlees bij geven. runderstrot geef ik als extra. ik vind het tussen bot en spiervlees in zitten en her schijnt weinig voedingswaarde te bevatten.
ik heb ervaren barf honden en ben zelf wat voozichtig met ribben, ze zijn vaak erg hard en moeten echt van hele jonge dieren zijn. maxje krijgt de iets oudere ribben niet weg.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door