Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door strandenzee
#202948
Hummer is bijna 8 weken wie kan mij simpel vertellen wat hij wel en niet mag op deze leeftijd.
Hummer is een American Bulldog.
Al vast bedankt voor de hulp!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door strandenzee op di 09 nov 2004, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#203005
Je wilt helemaal zelf gaan samenstellen, is het niet? Ik denk dat er voor pups niet specifiek dingen zijn die je niet mag geven. Ik zou het eten van botten heel langzaam opbouwen (ik zelf zou ze eerst malen en beginnen met kippennekken en dit langzaam uitbouwen)en ik zou ook niet direct vaak/veel knoflook geven. Voor de rest kan ik eigenlijk niks bedenken.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 09 nov 2004, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door strandenzee
#203017
Hummer eet nu royal canin maxibabydog en rodi schijven.
Ik wilde eigenlijk weten hoe het zit met botjes en botten eten, moet je die eerst stuk slaan of door de gehaktmolen of mogen ze al kippennekken?
Door Lizzy
#203024
strandenzee schreef: Hummer eet nu royal canin maxibabydog en rodi schijven.
Ik wilde eigenlijk weten hoe het zit met botjes en botten eten, moet je die eerst stuk slaan of door de gehaktmolen of mogen ze al kippennekken?
Ik denk dat het het gemakkelijkst is om eerst van de brokken af te stappen en hem alleen Rodi te geven. Je zit dan niet meer dat je brokken praktisch tegelijkertijd moet geven met botten (en deze twee combineren niet prettig).

Wil je nu direct 100% overstappen op zelf samengestelde maaltijden of wil je ook Rodi blijven geven?

Ik zou zelf eerst diverse soorten kippen en andere gevogelte botten malen. Tegelijkertijd kun je beginnen met nekken, maar sla deze ook even tot moes. Afhankelijk van hoe dat gaat, kun je ook eendennekken gaan voeren en langzaam over stappen op kippenvleugels enzo. Maar, sla ook de botten van de vleugels tot moes voordat je ze geeft! En bouw dit zo langzaam op/uit.
Door strandenzee
#203042
Lizzy schreef:


Ik denk dat het het gemakkelijkst is om eerst van de brokken af te stappen en hem alleen Rodi te geven. Je zit dan niet meer dat je brokken praktisch tegelijkertijd moet geven met botten (en deze twee combineren niet prettig).

Wil je nu direct 100% overstappen op zelf samengestelde maaltijden of wil je ook Rodi blijven geven?

Ik zou zelf eerst diverse soorten kippen en andere gevogelte botten malen. Tegelijkertijd kun je beginnen met nekken, maar sla deze ook even tot moes. Afhankelijk van hoe dat gaat, kun je ook eendennekken gaan voeren en langzaam over stappen op kippenvleugels enzo. Maar, sla ook de botten van de vleugels tot moes voordat je ze geeft! En bouw dit zo langzaam op/uit.

Laatst gewijzigd door strandenzee op di 09 nov 2004, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door strandenzee
#203046
Ik heb net 2 kilo carnibest gehaald en 2 ons kippennekken, de bedoeling is om te stoppen met rodi schijven en brokken en te beginnen met carnibest en kippennekken en ander vogelvlees.
Door Lizzy
#203051
strandenzee schreef: Ik heb net 2 kilo carnibest gehaald en 2 ons kippennekken, de bedoeling is om te stoppen met rodi schijven en brokken en te beginnen met carnibest en kippennekken en ander vogelvlees.
Overgaan op Carnibest is natuurlijk ook prima. Maar wil je nu helemaal zelf gaan samenstellen of wil je carnibest combineren met zelf samengestelde maaltijden?
Door strandenzee
#203066
In het begin wil ik nog even alle bij ,maar ik wil wel over gaan op zelf samen stellen.
nu heb ik het gevoel dat ik misschien iets verkeerd doe om dat hij nog zo klein is, en vooral die botjes en botten is nog even vreemd.
nu zul je, je wel af vragen waarom wil je gaan barfen.
Nou dat komt om dat wij 6 weken geleden onze Bull Terrier hebben moeten laten inslapen om dat zij een abces had. Deze hond heeft altijd brokken gehad en is 5 jaar geworden.
Door Lizzy
#203072
Jeetje, wat verschrikkelijk dat jullie je Bull Terrier zijn verloren.... :'( :'(. Dramatisch gewoon.... :'(.

Maar ja, barfen vind ik natuurlijk altijd een goed idee. Ik denk dat je er verstandig aan doet om hem eerst inderdaad even lekker op versvlees te zetten. Hij kan dan rustig aan zijn nieuwe voer wennen en jij kunt je dan op je gemak inlezen in het zelf samenstellen. Ondertussen staat Hummer dan al op heel gezonde voeding!

Ik neem aan dat je wilt barfen en ook echt de methode van Ian Billinghurst wil volgen? Je zult dan wel 60% rauwe vleesbotten, 20% rauwe/gepureerde groentes, 10% orgaanvlees en bijv. 5% vlees en 5% diversen moeten gaan voeren. En dat verdeeld over 7 dagen en dat weer verdeeld over 4 maaltijden.

Kijk bijv. ook eens in dit onderwerp: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 3;start=30

Daar staat een beetje beschreven hoe je berekeningen kunt maken.

Begin met gemalen bot (helaas kun je alleen botten van gevogelte goed malen) en kippennekken. En daarna bijv. eendennekken en kippenvleugels. Maar sla de vleugels wel tot moes. En houd de vleugel eerst vast en leer je pup dat ie zo'n vleugel niet in 1 keer naar binnen moet slikken. Lees ook deze in de bieb: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801

Alleen kippenbotten is natuurlijk tamelijk saai, dus daarom denk ik dat met groentes en vlees en orgaanvlees zoveel mogelijk moet afwisselen en moet proberen de kippennekken/vleugels uit te bouwen naar bijv. parelhoen en bijv. konijn. En om lekker aan te knagen kun je later (doe dat nu nog even niet want dat is wat snel) ook wat grotere botten van bijv. lam of kalf gaan geven.

Heb je ook al wat boeken over dit onderwerp gelezen?
Door strandenzee
#203082
alvast bedankt voor alle info tot nu toe, daar ben ik echt heel blij mee!
Ik heb eerlijk gezegt nog geen enkel boek in gekeken of gelezen.
Dit komt ook om dat we eigenlijk nog geen hond wilde kopen, maar het missen van een hond valt ook niet mee dus hebben we toch maar een nieuwe vriend genomen.
We hebben Hummer nu vijf dagen en ik heb meteen geroepen geen brokken meer, maar barfen valt ook nog niet mee als je er geen verstand van heb.
Het enige wat vreemd is voor iemand die er nog bijna niets van weet zijn botten voor pups.
Door Lizzy
#203084
Aha. OK. Nou, het geeft niks hoor, dat je nog geen boeken hebt gelezen. Maar het is best handig om er 1 of meerdere te hebben als naslagwerk.

Maar goed, maak je niet druk want versvlees is supergezonde voeding! Als je hem lekker op zijn versvleesje zet, dan heb je nu ook lekker de tijd om je op je gemak te verdiepen in de materie. En het is echt niet moeilijk hoor!!! Maar gun jezelf ook even de tijd om aan de materie te wennen. En om rustig te wennen aan het fenomeen rauwe vleesbotten!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door