Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sammy_Shunka
#199645
Hoi!!!

Eventjes mijn gedachtengang neerschrijven;

Zoals ik hier ooit al eens heb geschreven jaagt Shunka (samen met mij) achter konijnen en ander klein wild.

Tot op de dag van vandaag heeft ze al 21 konijnen gevangen. Wat me altijd opviel is dat ze echt verdedigde,in tegenstelling dat de meeste honden die klein wild vangen gewoon nemen doodbijten en hup weer doorgaan. Als we dan gingen voortwandelen ging ze altijd haar prooi gaan verstoppen. Zo heeft ze ooit een eens konijn verstopt in de duinen. Ik ben haar achtervolgd om te kijken we ze het verstopte. Z’n 1.5 week later kwam ze de duinen uitgelopen ja wel met dat konijn.

Ze had eens een konijnen gevangen en toen dacht ik waarom niet eens meenemen naar huis en kijken of ze het wilde eten. Maar eenmaal thuisgekomen bekeek ze het niet meer. Zelfde geldt voor een waterhoen dat ik eens hem meegenomen. Ze bekeek het diertje totaal niet meer.

Haar manier van omgaan met konijnen is compleet anders dan vroeger als ze een konijn gevangen had greep ze meteen rond de nek en verstikte zo de diertjes. Enkele seconden later was het konijn dood, maar de laatste maanden speelt ze er echt mee ze laat het beestje nog zo half leven en knabbelt er wat op tot ze hem toch verstikt

Op donderdag 14 oktober zijn we naar de schorre geweest en plots hoorde in Shunka heel luid blaffen met het bijhorende kefje. Shunka zette de achtervolging van een haas :o Lopen en lopen alle mogelijke bochten nam de haas, gracht over gesprongen Shunka sprong er ook mee over haas draaide toen Shunka de haar greep, maar de haas kon ontsnappen toen ze de juiste beet nam. De haas kon geen kant meer op.Enkele seconden later was de haas dood, verstikt en ribben stuk gebeten. Ze nam de haas en ging er mee de gracht in liggen, maar wat zag ik Shunka knaagde op de elleboog. Toen begon ze het haar rondom de buikstreek uit te bijten. Ze deed dat zeer vakkundig, de huid was totaal niet beschadigd. Toen beet de buikstreek open. Ze at vol smaak alle organen op. Enkel de maag heeft ze niet opgegeten!de rest ging zeer smakelijk binnen. Toen heeft ze het vlees rond de buik opgegeten en toen had ze genoeg. Maar ze wilde niet weg van die haas.Ik heb haar aangelijnd naar huis gegaan, een zakje genomen en terug geweest achter die haar, wie weet ging ze hem thuis verder opeten? Maar nee ze keek er niet naar.Wat ook wel opviel was dat ze telkens gras at tijden het eten van de haas.

Een week later vangde Shunka opnieuw een konijn, ook deze heeft ze op de zelfde speelse manier het konijn doodgebeten. Toen had ik een idee, waarom laat ik Shunka het konijn zelf niet naar huis dragen. Shunka heeft het konijn naar huis gedregen en in haar mandje gelegd. Toen kon je bij haar weer dezelfde verdedigingdrift zien als op plaatsen waar ze konijnen vangt. Maar tegen de avond heb ze het nog niet opgegeten. Toen heb ik met een mes een hele kleine snede gemaakt in de buikstreek.Zodat de geur uit de buik naar buiten kan en voila enkele seconden later at Shunka zeer smakelijk konijn op. Ze begon gans de buikinhoud op te eten. Daarna begon ze zo wat overal te knabbelen. Dan nam ze het konijn in het midden en beet ze hem middendoor. Daarna na ze de kop en heeft hem opgegeten. Als laatst at ze het achterlijfje op.

Ze heeft het konijn met huid en haar opgegeten.

Dan nu mijn bedenkingen;

*Nu pas vond ik dat Shunka een complete maaltijd heeft gegeten.

*Als ik het zo bekijk als Shunka bezig is met een konijn of haas aanhet eten dan denk ik wel dathet botpercentage heel laag ligt als je dan kijktn dat ze de huid opeet, al de organen en vlees ik denk dat het botpercentage op z'n 20% ligt. wat ik ook denk als Shunak zo de huid ook opeet dat de botjes worden ingewikkeld in de huid waardoor deze geen beschadiging kunnen brengen een maag en darmen

*Wat groenten beseft; ik denk dat het groentenpercentage heel erg laag ligt!! Shunka heeft van de haas bewust de maag overgeslagen, dus ze heeft geen verteerd groenten binnen van de haas. Een konijn heeft echt een kleine maag en dus heel weinig groenten. Ik denk dat het groenten percentage echt niet meer ligt dan 5 %. Onlangs heb ik een artikel gelezen over wolvenvoeding en daarin staat dat de maaginhoud van prooidieren van wolven vaak bestanddelen bevatten die niet verteerbaar zijn voor die dieren, hoe zou een carnivoor dan die groenten kunnen verteren?Dus wat ze dan opeten uit de maag wordt bij de wolf dan ook niet verteerd.

*Ik ben van plan om Shunka regelmatig levende voer te geven (konijnen, muizen, hamsters, cavia's) Dan zijn volgens mij haar maaltijden veel completer.

*Shunka heeft vandaag een konijn gevangen met myxomatose. Ik heb haar niet het bevel gegeven om hem mee te nemen omdat ik het nogal raar zou vinden om haar een ziek konijn te laten eten, maar langs de andere kant dit zijn de soort konijnen die een gemakkelijke prooi vormen....

PS laat dit aub geen discussie worden om het feit dat mijn hond jaagt op klein wild
Door Truus
#199649
Nou sorry hoor...ik word er misselijk van bij het lezen van dit verhaal :-\.
Waarom mag men niet reageren op het feit dat jij jouw hond bewust laat jagen op konijnen en hazen?
Allereerst is elke reactie op dit bericht heel normaal en ik vraag me af, of jij het zelf wel zo normaal vindt...omdat je het er al bij vermeld. ::)
Laatst gewijzigd door Truus op do 04 nov 2004, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chooky
#199651
Chooky eet ook konijnen en cavia's, maar deze geef ik haar niet levend. Ze zijn al dood. Ik vind het wel een zeer compleet voer vooral ook omdat alles erop en eraan zit incl huid, kop, alle ingewanden, etc Alleen heb ik niet zoveel variatie met die twee alleen.
Door Sammy_Shunka
#199662
Hoi!!!
Truus schreef: Waarom mag men niet reageren op het feit dat jij jouw hond bewust laat jagen op konijnen en hazen?
Deze dicussie is al geweest...
ik zou niet alleen dit geven maar ook al de rest dat Sammy krijgt, dus het zelf samengesteld barf
Door tieneke
#199677
Ik vind het echt niet normaal dat jij dit toelaat ;)
Ze zouden je hond achter elkaar in beslag moeten nemen,ik heb hier echt geen woorden voor :-X
Je bent zelfs nog van plan om levende cavia's,konijnen,hamsters etc te geven! :o :o
Nogmaals bah!!
Door Lupa
#199696
ik denk dat dit toch een heftig discussie gaat worden.
Ik zie absoluut niet het nut om levende beesten te gaan voeren.
vroeger droegen we bont omdat we gingen jagen en we hadden geen spijkerbroekken nu hoeft dat niet meer is overbodig dus ik zie echt niet waarom je andere dieren moet laten lijden voor het genot van je eigen dier.
wil je het echt goed doen?
geef je hond helemaal niks meer te eten en laat hem zelf voor zijn voer zorgen en niet een konijn of cavia of hamster in een kamer stoppen of waardan ook zonder dat hij de kans krijgt om weg te vluchten.
Door Sammy_Shunka
#199700
Hoi!!!

En als je dan slangen hebt mag je die dan ook geen levend voer geven???? Die konijnen en muizen worden er ook vaak voor gekweekt dus als ik nu z'n konijn aan mijn hond geef of aan de slang.....

Ik wilde geen disscutie over het jachtgedrag van Shunka maar over mijn bedenkingen bij Barf, de hoeveelheid bot en groenten. Nu dat Shunka zo eet en zal eten zie ik dat mijn Barf er helemaal anders uitziet. en is ook helemaal anders wat bv billinghurts zegt
Door Lupa
#199703
en wat heeft voor toegevoegde waarde om een levende beest te voeren?
een slang kan niet anders die kan alleen levend vreten maar je honden kom zeg dit gaat me echt ver ik ben echt kwaad!!!!!!
het enige verschil met een levende beest is dat je geniet en de hond een jacht instinkt kwijkt die in deze maaschappij niet te tollereren is.
Door tieneke
#199704
[quote author=Sammy_Shunka link=board=3;threadid=7543;start=0#msg199700 date=10996079

Nogmaals:je moet je heel diep schamen dat je je hond dit gedrag aanleert!
Dit heeft niets met Barf te maken,zal wat zijn zeg!
Zet ik morgen de deur open en het hek naar het weiland,honden naar buiten en hoppa ga maar eens even lekker een schaap,eend,fazant of wathever opjagen en opvreten....
Laatst gewijzigd door tieneke op do 04 nov 2004, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#199708
[quote="Sammy_Shunka"]
Hoi!!!

En als je dan slangen hebt mag je die dan ook geen levend voer geven???? Die konijnen en muizen worden er ook vaak voor gekweekt dus als ik nu z'n konijn aan mijn hond geef of aan de slang.....

Ik wilde geen disscutie over het jachtgedrag van Shunka maar over mijn bedenkingen bij Barf, de hoeveelheid bot en groenten. Nu dat Shunka zo eet en zal eten zie ik dat mijn Barf er helemaal anders uitziet. en is ook helemaal anders wat bv billinghurts zegt
[/quote]
ik wist al dat je over slngen begon zonder dat ik deze bericht gelezen had, zoals ik al zei slangen vreten alleen maar levend en je kan niet een hond vergelijken met een slang, en hond wordt verwacht dat hij zich aanpst aan deze maatschapij.
maar de hond is niet fout je bent fout met je idee om levende besten te voeren, vind zelfs een beetje pervers) want het heeft voor je hond geen toegevoegde waard om levend te voren, dus wat is je motivatie? om zo een beest in het nouw te drijven?
nogmaals wil je het echt natuurlijk doen geef je hond niks maar alleen maar wat hij te vangen heeft.
Dan doe je het pas volgen de wet der natuur.
Dat een hond acheter de konijnen aan gaat is tot zover acceptabel maar het feit dat je kanselosen beesten gaat voeren vind ik ziekelijk
en nu houd ik mijn mond!
Laatst gewijzigd door Lupa op do 04 nov 2004, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#199709
[quote="geer"]
Zeg, wat doet jouw Shunka eigenlijk als ze een kat ziet? Kan je haar terugroepen?
[/quote]
Wat denk jezelf Geer?
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#199710
Het zal er dan ook wel van komen dat jou hond een bang klein hondje vermoord,want dat zal ook vluchten. :( :(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door