Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Jolly
#18485
dan is het de bedoeling dat Chasey deze krijgt op de Barfdag.

Maar mijn grote vraag is: hoe moet ik deze gaan bewerken, hoelang moet die in de vriezer enz enz

Hellep me ff, Paul, Roger??

Vleeskuikens worden door Schoonpa geslacht speciaal voor mijn Zwart Monster.
Ze zijn nu rond de 1750 gram, dus een lekker kippie(sorry voor de vega's onderons) Dinsdag nacht gaan ze weg naar de slachterij en morgen moet het dus gebeuren. Kijk als ik het later pas weet is het geen ramp, maar dan moeten we wel lang gaan wachten, want door de slechte economie, gaan we langer leegstaan (de schuren dus leeg houden, omdat de slachterijen geen kippen meer willen slachten omdat ze geen kopers ervoor hebben) Maar goed daar gaat het niet over.
Moet ik de kop eraf halen(laten halen) of kan die ook gewoon gegeten worden?
Chasey eet wel hele kuikens , maar die zijn dan onder de 14 dagen, dus dan is het allemaal nog zacht.

Wie kan me wat vertellen.?

Super thanxxxxxxxx :-* :-* :-* :-* :-* :-*
Door roger
#18505
<<Moet ik de kop eraf halen(laten halen) of kan die ook gewoon gegeten worden?
Chasey eet wel hele kuikens , maar die zijn dan onder de 14 dagen, dus dan is het allemaal nog zacht.

Wie kan me wat vertellen.?<<



Jolly,

Ik laat alles eraan en erin, dus ook kop , bek , poten , ingewanden, klauwen , noem maar op.

Alleen de veren zijn eraf.
Als je zeker weet waar de kippen vandaan komen hoef je ze niet 10 dagen in de vriezer te stoppen zoals bijvoorbeeld wild, je zou ze bij wijze van spreke direkt kunnen geven.

Ik knip ze gewoon in twee en elke hond krijgt een halve, "komplete ", kip.
Uiteraard heeft er maar een de kop!!! ;D ;D ;D


Gr.
Roger
Door Gaitkeeper
#18596
Als geen vleesetend mens is het hier toch af en toe wel even slikken ja. :-[
Ik weet niet of ik mijn eten goed binnen houdt als ik zo'n kippetje zou moeten doorknippen. :o

Kunnen alle honden zo'n hele kip aan denken jullie ?
Ik heb een 4 jarige die nu ongeveer een jaar op vlees staat (carnibest waaraan je niet meer ziet van welk deel en dier het afkomstig is :)) maar verder nog nooit botten heeft gekregen.
En mijn andere monstertje is nog wel heel klein namelijk 13 weken. (Dat gaat vast nog niet dunkt me?)

Ik zag van de week in de diepvries van de supermarkt nog een braadkippetje ongebraden zitten. Netjes zonder kop en klauwtjes.. ;D
Ik vroeg me toen ook al af of zoiets iets was voor de honden.
#18619
roger schreef:
<<Moet ik de kop eraf halen(laten halen) of kan die ook gewoon gegeten worden?
Chasey eet wel hele kuikens , maar die zijn dan onder de 14 dagen, dus dan is het allemaal nog zacht.

Wie kan me wat vertellen.?<<



Jolly,

Ik laat alles eraan en erin, dus ook kop , bek , poten , ingewanden, klauwen , noem maar op.

Alleen de veren zijn eraf.
Als je zeker weet waar de kippen vandaan komen hoef je ze niet 10 dagen in de vriezer te stoppen zoals bijvoorbeeld wild, je zou ze bij wijze van spreke direkt kunnen geven.

Ik knip ze gewoon in twee en elke hond krijgt een halve, "komplete ", kip.
Uiteraard heeft er maar een de kop!!! ;D ;D ;D


Gr.
Roger
he Roger, ja ik weet waar ze vandaan komen, uit onze eigen vleeskuiken schuur. ;D

Maar jij zegt dat jou honden elke een halve kip krijgen is het dan erg dat Chasey een hele kip krijgt 1 keer in de 14 dagen? de rest van de dagen krijgt tie versvlees en botten.
Door roger
#18683
<<he Roger, ja ik weet waar ze vandaan komen, uit onze eigen vleeskuiken schuur. ;D<<

Perfect toch, verser kan niet !!!

<<Maar jij zegt dat jou honden elke een halve kip krijgen is het dan erg dat Chasey een hele kip krijgt 1 keer in de 14 dagen? de rest van de dagen krijgt tie versvlees en botten.<<

Prima hoor , een hele kip als 't ie ze op kan, en dat zal zeker en vast wel zo zijn, geen enkel probleem.

Gr.
Roger.
#18782
Gaitkeeper schreef: Als geen vleesetend mens is het hier toch af en toe wel even slikken ja. :-[
Ik weet niet of ik mijn eten goed binnen houdt als ik zo'n kippetje zou moeten doorknippen. :o

Kunnen alle honden zo'n hele kip aan denken jullie ?
Ik heb een 4 jarige die nu ongeveer een jaar op vlees staat (carnibest waaraan je niet meer ziet van welk deel en dier het afkomstig is :)) maar verder nog nooit botten heeft gekregen.
En mijn andere monstertje is nog wel heel klein namelijk 13 weken. (Dat gaat vast nog niet dunkt me?)

Ik zag van de week in de diepvries van de supermarkt nog een braadkippetje ongebraden zitten. Netjes zonder kop en klauwtjes.. ;D
Ik vroeg me toen ook al af of zoiets iets was voor de honden.
Als je hond nooit eerder bot heeft gekregen, lees dan even in de bibliotheek het bottendocument. Begin niet met een hele (braad)kip, maar liever de zachte delen.
Door Gaitkeeper
#19625
Janet schreef:
Als je hond nooit eerder bot heeft gekregen, lees dan even in de bibliotheek het bottendocument. Begin niet met een hele (braad)kip, maar liever de zachte delen.
Goed...ik denk dat ik morgen maar eens even naar de slager stap en vraag om een hondenbot.
Dit is dan een zogenaamd recreatiebot begrijp ik, maar waarschijnlijk goed genoeg om de honden er langzaam aan te laten wennen. (ze staan volledig op vlees: carnibest)
Maar denken jullie dat de pup (3 maanden oud) dat ook al aankan ?
En wat kan ik het beste vragen aan de slager ? (ik kom er nooit omdat ik geen vlees eet dus hij zal me sowieso wel wat raar aankijken dat ik alleen om een bot aan kom kakken ::) ) Kan ik het beste vragen om een bot van een kalf ofzo of is als recreatiebot dat niet zo belangrijk ?
Denken jullie dat ik een slager kan vragen om een bot van ribben, schouderbladen, nekken o.i.d. met veel vlees ??? Of verkopen ze dat niet ?
Door Ink
#19640
Goed...ik denk dat ik morgen maar eens even naar de slager stap en vraag om een hondenbot.
Hmmm. Zou ik zo niet vragen als ik jou was. 10 tegen 1 dat je een lullig mergpijpje en/of een stuk knie van een rund krijgt. Te hard.
Dit is dan een zogenaamd recreatiebot begrijp ik, maar waarschijnlijk goed genoeg om de honden er langzaam aan te laten wennen. (ze staan volledig op vlees: carnibest)
Ik heb niet zoveel met deze term eerlijk gezegd. Je zou onderscheid kunnen maken tussen voeding en toegevoegde lol, maar dan nog heb ik liever dat mijn hond aan recreatief botkluiven doet met een zacht bot i.p.v. een hard. Toen Sam nog kantenklaar voer kreeg, kreeg hij dus ook gewoon eetbare botten.
Maar denken jullie dat de pup (3 maanden oud) dat ook al aankan ?
Als die pup ook vlees eet ... no problem. Ik heb Sam vanaf 7 weken botten gegeven. Soms een heupstuk van een kalf ongeveer net zo groot als hij zelf!
En Moos nu waarvan we geen idee hebben wat hij bijna 1,5 jaar gegeten heeft ... hopla na een week vlees voorzichtig aan de kluif. Een natuurtalent ...
Gewoon blijven kijken wat er gebeurt. Desnoods een klein scheutje olie in het voer om de poeperij niet al te zeer te bemoeilijken.
En wat kan ik het beste vragen aan de slager ? (ik kom er nooit omdat ik geen vlees eet dus hij zal me sowieso wel wat raar aankijken dat ik alleen om een bot aan kom kakken ::) )
Ik eet wel vlees en kom er vaak, maar dan nOg heeft het ongeveer een half jaar geduurd om duidelijk te maken wat ik hebben wilde. Dat je gEEn mergpijp wilt en gEEn knie ... daar snappen ze meestal helemaal niks van.
Kan ik het beste vragen om een bot van een kalf ofzo of is als recreatiebot dat niet zo belangrijk ?
Denken jullie dat ik een slager kan vragen om een bot van ribben, schouderbladen, nekken o.i.d. met veel vlees ??? Of verkopen ze dat niet ?
Het beste vraag je het bij een slager die zelf uitbeent.
Van een kalf:
boegbout of bilbout/pijp
schouderblad
rib
heupstuk

Van een lam:
ongeveer hetzelfde, maar ook staartstukjes, schaambeentjes, nekken

Zou niet veel of weinig moeten kosten.

Succes en laat even horen of en wat je hebt kunnen scoren!
#19676
Dat is nou iets waar ik laatst over na zat te denken. Als je een pup van een brokkenfokker krijgt. Mm klinkt heel dramatisch zo, maar goed :P. En als trotse nieuwe eigenaar zet je hem onmiddelijk op vers, stel merk C. De meeste mensen geven hun net geswitchde volwassen hond even de tijd om zich aan te passen aan het veranderde dieet. Hoe lang duurt het voordat de spijsverteringsstelsel van een pup eetbare botten aankan?

groetjes Helen
Door roger
#19679
<< Hoe lang duurt het voordat de spijsverteringsstelsel van een pup eetbare botten aankan?<<

Helen, wie zal daar een korrekt antwoord op kunnen geven ?

Ik zou me daar persoonlijk niet al te veel zorgen om maken
Ik zou hem wat fyngesneden vuile pens geven, en ik zou niet te lang wachten om met botjes te beginnen, zachte kippenekjes of kippevleugeltjes, goed platgeslagen, net zoals ze terug uitgebraakt worden door de volwassen wanneer ze voedsel overgeven voor de pups.

gr.
Roger.
Door Gaitkeeper
#19836
Succes en laat even horen of en wat je hebt kunnen scoren!
Oké...ik heb gescoord :
twee stukjes rib van ene koe (of twee koe).
De groten waren op...dit is zacht zo zei het meisje en kauwen ze compleet op. Volgens mij noemden ze het knaspers...hmmm...of was het nou wat anders Afbeelding...nou ja... :)
En twee grote botten volgens mij van een gewricht ofzo...zo'n ronde kogel met een stuk eraan. wel zie ik ook merg zitten in 'dat stuk eraan'.
Zou het te doen zijn voor mien hondsjes ?

En het koste ; 1 € per kilo. Ik was hiervoor nu 2,49 kwijt.

Ik heb nu de kleine 'knaspers' ??? ::) met een plastic zakje in een heet bakkie water hangen en wilde het zo maar eens uitproberen....Afbeelding

Afbeelding
Door sylvia
#19851
Gaitkeeper schreef:

Oké...ik heb gescoord :
twee stukjes rib van ene koe (of twee koe).
De groten waren op...dit is zacht zo zei het meisje en kauwen ze compleet op. Volgens mij noemden ze het knaspers...hmmm...of was het nou wat anders Afbeelding...nou ja... :)
En twee grote botten volgens mij van een gewricht ofzo...zo'n ronde kogel met een stuk eraan. wel zie ik ook merg zitten in 'dat stuk eraan'.
Zou het te doen zijn voor mien hondsjes ?

En het koste ; 1 € per kilo. Ik was hiervoor nu 2,49 kwijt.

Ik heb nu de kleine 'knaspers' ??? ::) met een plastic zakje in een heet bakkie water hangen en wilde het zo maar eens uitproberen....Afbeelding

Afbeelding

Waarom heb je die knarsen (dat zal hij wel gezegd hebben) in heet water gehangen? zijn ze bevroren of zo ?
Dat bot met die grote ronde kogel is denk ik een recreatie bot en niet een eetbaar bot,dus die kan je weer weghalen na een tijdje. (tenminste als het dat is wat ik denk dat het is)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door