Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ducktails
#197279
Ik geef mijn boxers vaak een bonbon schapevet door hun eten.
Ik wissel het af met andere olieen.
Doe gewoon een blokje schapevet door hun eten.
Mijn gedachte was, de bonbon smelt wel met 37 graden..
Ik ben er achter gekomen dat het niet kan.......
Had al eens de indruk dat ze meer gras aten als ik ze een bonbon schapevet gaf.
Gister heeft Blanca de bonbon met een hoop gal uitgekotst. ik dacht eerst dat het bot was.
De bonbon was niet gesmolten in de maag, maar gewoon hard. Ben er toen over gaan nadenken en kom tot de volgende conclusie.
Door de lage ph waarde smelt de bonbon niet in de maag en is het een hele toer om de bonbon te verteren voor de honden. Ik zal de bonbon nu eerst smelten of raspen en dan door hun voer.
Ook is er geloof ik vloeibaar schapevet.
Hun vacht wordt er wel lekker zacht van.
Ria
Door Ollie
#197286
Ik haal gewoon schapenvet bij de slachter. En dat zijn gewoon stukjes die je zo kunt voeren.
Door Kick4Toi
#197706
Je hebt ook gepelletiseerd schapenvet (in korrelvorm). Die van AVH zijn meestal het kleinste formaat. Warm water eroverheen effe laten afkoelen. En smullen maar ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#197719
Schapenvet smelt niet omdat de hond hele hoge koorts zou moeten hebben om het op smelt temperatuur te krijgen
Door Lupa
#197726
ik heb altijd begrijpen dat schapenvet ze gewoon zo weer uitpoepen
Gebruikersavatar
Door sylvia
#197734
Lupa schreef: ik heb altijd begrijpen dat schapenvet ze gewoon zo weer uitpoepen
Nou je vind niet echt de brokken weer terug maar een hond kan weinig met hard schapenvet, schapenvet moet namelijk vloeibaar zijn om zo goed mogelijk te worden opgenomen , maar het smelt niet in de hond , omdat de lichaamstemp van de hond daar niet hoog genoeg voor is, dus het heeft ook geen zin het te smelten en dan te geven omdat het alweer gestold is eer het verwerkt is door het lichaam.
Door Lizzy
#197815
Ik haalde vroeger bij Bibi in Hoogvliet nog wel eens schapenvet. Deze was ingevroren en smolt al wanneer ik het aanraakte. Aangezien een mens een lichaamstemp. van 37 graden en de hond van 38 graden, weet ik zeker dat dit schapenvet wel smelt in de hond!
Door Helen
#197818
Schapenvet hoeft toch helemaal niet te smelten in een hond. Daar zijn enzymen voor.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#197824
Lizzy schreef: Ik haalde vroeger bij Bibi in Hoogvliet nog wel eens schapenvet. Deze was ingevroren en smolt al wanneer ik het aanraakte. Aangezien een mens een lichaamstemp. van 37 graden en de hond van 38 graden, weet ik zeker dat dit schapenvet wel smelt in de hond!
vet van bijzondere schapen dus ;)
Door Lizzy
#197827
sylvia schreef:

vet van bijzondere schapen dus ;)
Misschien niet van bijzondere schapen maar wel op een specifieke manier verwerkt? Volgens mij was dit namelijk het gewone pure nierbekkenvet waar niets anders mee gedaan was als afgesneden, in stukjes gesneden en ingevroren.

En volgens mij is dat niet te vergelijken met die blokjes waar je iemands hoofd mee in kan gooien ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#197828
Helen schreef: Schapenvet hoeft toch helemaal niet te smelten in een hond. Daar zijn enzymen voor.
alleen is schapenvet in gesmolten toestand beter opneembaar als wanneer het vast is, in vaste vorm is het dus niet goed opneembaar
Door Lizzy
#197830
Helen schreef: Schapenvet hoeft toch helemaal niet te smelten in een hond. Daar zijn enzymen voor.
Geen idee eigenlijk...... Je zou denken dat het in de maag sowieso wel verteerd wordt ja. Door maagzuur en enzymen. Mmmmm......
Gebruikersavatar
Door sylvia
#197831
Lizzy schreef:

Misschien niet van bijzondere schapen maar wel op een specifieke manier verwerkt? Volgens mij was dit namelijk het gewone pure nierbekkenvet waar niets anders mee gedaan was als afgesneden, in stukjes gesneden en ingevroren.

En volgens mij is dat niet te vergelijken met die blokjes waar je iemands hoofd mee in kan gooien ;D
ja dat is duidelijk ander vet, ik heb het over die blokken
Gebruikersavatar
Door sylvia
#197845
Tegenwoordig kun je die flessen gesmolten schapenvet kopen, ik vraag me af hoe dat eigenlijk vloeibaar gehouden wordt ??? iemand een idee?
Door Lizzy
#197846
Zullen we een gokje doen?

Door er heel veel troep aan toe te voegen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door