Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#196726
Hallo allemaal,

Nu wij het aan de grote klok gehangen hebben, kunnen we donderdag een hele doos kipkarkassen gaan ophalen bij een poelier, die dit normaal weg gooit. :-\

We gaan dit invriezen, omdat we eerst de brokkenhond rustig willen overzetten op KVV van Bibi. Maar na een week zal hij hier toch wel wat van mogen?

Alleen hoe moet ik dan te werk gaan?
Ik heb wel begrepen dat je dit rauw moet geven, maar moet je dit in stukjes knippen of geef je het in zijn geheel???
En ga je dan een bepaald gewicht hiervan geven ipv een KVV maaltijd of geef je dit gewoon eerst voor tussendoor???

Misschien hele rare vragen voor jullie maar ik heb geen idee hoe te beginnen...weet nog niet eens hoe zo'n karkasje er uit zal zien ::)

Groetjes,
Bep
Door Audrina
#196730
Ik weet niet precies hoe groot je hond is, maar je kan een kipkarkasje in zijn geheel geven. Als je hond nog geen botten gewend is, kan je beter beginnen met kippennekjes, want de botjes in zo'n karkasje zijn toch iets groter. Maar je kan zo'n karkasje ook eerst flink "bewerken" met een hamer, zodat alle botjes die er in zitten goed gebroken zijn.
Laatst gewijzigd door Audrina op zo 31 okt 2004, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#196734
RuBep schreef: Hallo allemaal,

Nu wij het aan de grote klok gehangen hebben, kunnen we donderdag een hele doos kipkarkassen gaan ophalen bij een poelier, die dit normaal weg gooit. :-\
Dit zouden echt de karkassen kunnen zijn waar de ribben nog aan zitten enzo of de ruggen. En de ruggen heb je dan weer kaal of met een beetje vlees. Als je ze binnen hebt, kun je ze misschien vergelijken met de foto's op BarfClub: http://www.barfplaats.nl/barfclub/Botten.htm
We gaan dit invriezen, omdat we eerst de brokkenhond rustig willen overzetten op KVV van Bibi. Maar na een week zal hij hier toch wel wat van mogen?
Na een week fulltime Bibi eten bedoel je? Ja, ik denk dat dat wel kan. Op zich moet je niet te snel allerlei nieuwe dingen introduceren hoor. Even rustig opbouwen. Zien hoe de ontlasting is en dan weer beginnen aan iets nieuws.
Alleen hoe moet ik dan te werk gaan?
Ik heb wel begrepen dat je dit rauw moet geven, maar moet je dit in stukjes knippen of geef je het in zijn geheel???
Ja, altijd rauw!!!! Geef NOOIT verhitte botten want deze zijn gevaarlijk. Het hangt een beetje af van hoe de karkassen eruit zien, wat het is. Je zou het anders met een hamertje moeten verpletteren (de botten). Je zou het vast kunnen houden terwijl je je hond er stukjes vanaf laat eten (tip: gebruik een washandje om grip te hebben op de kip). En bestudeer nu hoe hij er mee om gaat. Wil hij het in 1 keer inslikken? Begrijpt hij dat hij er aan moet kluiven? Dat is essentieel om te weten.
En ga je dan een bepaald gewicht hiervan geven ipv een KVV maaltijd of geef je dit gewoon eerst voor tussendoor???
Kan allebei. Wat wil je eigenlijk gaan doen? KVV blijven voeren of geheel of gedeeltelijk zelf gaan samenstellen?
Misschien hele rare vragen voor jullie maar ik heb geen idee hoe te beginnen...weet nog niet eens hoe zo'n karkasje er uit zal zien ::)

Groetjes,
Bep
Rare vragen bestaan niet! En dat je niet weet hoe karkasjes eruit zien: laat ik je dit vertellen: zelfs alle slagers en poeliers en barfende hondeneigenaren noemen het allemaal anders. Wat de een karkas noemt, noem ik al snel een rug. En kippenruggen zijn inderdaad vaak gratis op te halen, zijn vaak helemaal kaal geplukt (zit geen vlees meer aan) en bestaat uit een beetje doorzichtig kraakbeen.

Groetjes, Lizzy
Door Elizaw
#197053
Hai,

We gaan onze hond idd eerst een week volledig op Bibi compleetvoer zetten,zonder extra's of wat dan ook om zo een goed beeld te krijgen hoe hij het hier op doet(ontlasting ed)
Het is wel de bedoeling dat wij regelmatig dingen gaan samenstellen, anders vind ik het nog zo saai...bak vol met 500 gram Bibi en klaar???? Nee ik kan niet wachten om hem te zien wurgen met een of ander groot vlezig bot of lap pens...of wellicht een heel schaap ;) ;)
Maar ik denk dat we eerst dan maar beginnen met 1 karkasje, om hem aan te leren dat hij moet kauwen op dingen toch??
Ik zal hem dan wat bewerken met een hamer, maar op zich moet hij het aankunnen hoor. Het is een grote hond met een paar stevige kaken.
Als dit maar niet botst met zijn KVV dan is het goed.

Leuk trouwens die foto's, ben benieuwd wat of we dus krijgen donderdag ???

Groetjes,
Bep






Groetjes,
Bep
Door Audrina
#197142
RuBep schreef: Ik zal hem dan wat bewerken met een hamer, maar op zich moet hij het aankunnen hoor. Het is een grote hond met een paar stevige kaken.
Het gaat niet zo zeer om zijn kaken, maar vooral om zijn maag en darmen. Die moeten wennen aan de botten en het "verwerken" daarvan. ;)
Door Elizaw
#197448
Ohhhh, ik dacht om tegen te gaan dat ie het in een keer probeert door te slikken :-[ :-[

Groetjes,
Bep
Door Audrina
#197451
Nee, dat kan ie ook als je het eerst plat slaat. ;)
Ik ben er bij mijn honden de eerste paar keer bij blijven zitten en heb de platgeslagen kip goed vastgehouden (kan je eventueel met een washandje doen want kip is best wel glibberig) om er zo voor te zorgen dat ze de kip niet in 1 hap naar binnen slokten.
Door Elizaw
#199339
Hallo,

Jairo heeft zijn eerste rauwe stukken kip gegeten. We konden vandaag de kipkarkassen halen, nu ik ze vergelijk met de foto's lijken het mij meer ruggen en er zit heel erg weinig vlees aan :(
Ik kreeg een doos van 8,5 kilo mee. Onze nieuwe vriezer komt morgen dus moest het in de lade die ik vrij heb gemaakt in mijn huidige koel/vrieskast :(Dit lukte niet helaas. Heb nu nog 3,5 kilo staan wat ik weg moet gooien.
Ik kon het (natuurlijk) niet laten om hem er 2 te geven...hij liep de hele tijd te snuffelen om die doos heen.
Ik dacht...we proberen het gewoon. Dus ik bij hem gaan zitten, eerst begon hij er alleen aan te likken maar toen heb ik er wat vlees afgetrokken en gegeven en toen had ie zoiets van :o :omaar das lekker :DToen heb ik hem dat hele stuk gegeven, vond het doodeng, maar niks aan de hand hoor. Hij kauwde er goed op en je hoorde de botten kraken en hij heeft het netjes naar binnen gewerkt.
Ik schat dat de verhouding vlees bot bij deze dingen 20/80 is.
Nu heeft hij ze als tussendoortje gekregen maar hoe zou ik deze dingen kunnen aanvullen tot een goede complete maaltijd? Ik wil ze dan niet malen maar zo heel geven...maar wat kan ik hem dan het beste hiervoor geven?? Voordat ie ze krijgt zeg maar?
Ik heb er ook foto's van gemaakt, als je die wilt zien om te kijken wat het nu is...kan ik er evt wel een mailen.

Groetjes,
Bep en Jairo die weer een beetje hond(s) begint te worden ;D ;D
Door Audrina
#199340
Jammer dat je niet dichterbij woont anders kwam ik je van je overtollige kip verlossen. ;D
Gebruikersavatar
Door Nitus
#199388
Maar Bep, kun je die 3,5 kilo niet tijdelijk in de koelkast kwijt? Dan doe je die toch morgen in de vriezer, of aan de buren vragen of die per ongeluk nog ruimte in hun vriezer of koelkast hebben?

Bij die ruggen kun je het beste spiervlees geven (dat is al het vlees, behalve orgaanvlees zoals pens, long, hart, milt) tot een verhouding 50/50, ikzelf zou nog meer vlees erbij doen en met evt. nog gepureerde groentes, een ei, en wat orgaanvlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door