Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Murphy
#196050
Om ook eens iets anders te proberen, wil ik Murphy vis geven. Moet dat vers zijn of uit een blik? En wat voor vissoorten kan ik dan gebruiken? Koken en alleen het 'vlees' of gewoon een hele vis geven?

Ik heb wel al wat gelezen over sardientjes of makreel?
Door Lizzy
#196052
Sommige honden vinden de vis niet te eten. Je zou ze eerst een beetje aan de smaak kunnen laten wennen door een blikje sardientjes (of makreel) te geven. Even de olie eraf gieten en mengen met bijv. gepureerde groentes.

Maar je kunt ook direct een hele rauwe vis proberen hoor. De beste beginnersvisjes zijn gewoon sardientjes. De meeste visboeren hebben deze rauw ingevroren (heel) en ook op de markt zijn ze goed verkrijgtbaar. Nou, deze kun je dan gewoon heel aan je hond geven. Zekerheidshalve zou ik de vis buiten aanbieden. Mijn hond ging er de eerste keer namelijk in liggen rollen.... binnen...... :-X

Kijk anders ook even op http://www.barfplaats.nl/barfclub/Vis.htm
Door Murphy
#196055
Bedankt voor de tip. Ik vraag mij af of Murphy problemen heeft met vis, daar hij graag van de dooie uit het riet haalt en er heel hard mee rond gaat rennen in zijn bek >:( :-\

Zijn die sardientjes gewoon de blikjes die je koopt in de supermarkt? En de vis apart geven van het vlees neem ik aan?
Laatst gewijzigd door Murphy op za 30 okt 2004, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#196057
Murphy schreef: Bedankt voor de tip. Ik vraag mij af of Murphy problemen heeft met vis, daar hij graag van de dooie uit het riet haalt en er heel hard mee rond gaat rennen in zijn bek >:( :-\
Dat doen mijn honden ook graag, maar als ik sardientjes aan ze geef (rauwe/hele) dan eten ze ze echt wel op :D!
Zijn die sardientjes gewoon de blikjes die je koopt in de supermarkt? En de vis apart geven van het vlees neem ik aan?
Je hebt dus gekookte sardien in blik (supermarkt) en verse/rauwe sardien bij de visboer/markt. Beide kun je geven. Je kunt het zelfs door elkaar mengen om hem aan de smaak van vis te laten wennen. Je neemt dan 1 blikje + 1 rauwe/verse en deze knip je in stukjes (is wel smerig om te zien) en dat meng je dan met bijv. groente en wat kwark. De meeste honden vinden dit een lekker maaltje en wennen zo goed aan vis.

Overigens kan de ontlasting de dag erop wat zachter zijn van vette vis. Maar dat hersteld zich vanzelf.

Gevoelsmatig zou ik het apart van vlees geven.
Door Kaar
#196120
Jaaaaaaa, ik heb ook inmiddels verse complete niet schoongemaakte vis voor Abbaio. Ik dacht dfat ik het eerst een tijd in moest vriezen ivm bacterieen, maar dat heb ik dan denk ik verkeerd begrepen.
iig zijn we nu voorzien van 1 kilo sardientjes en 2 kilo makreel. (misschien dat de katten dit nu ook lusten want die hoeven nooit geen vis).
Ben heel benieuwd hoe ABbaio erop reageert.
Door Lizzy
#196208
Kaar schreef: Jaaaaaaa, ik heb ook inmiddels verse complete niet schoongemaakte vis voor Abbaio. Ik dacht dfat ik het eerst een tijd in moest vriezen ivm bacterieen, maar dat heb ik dan denk ik verkeerd begrepen.
iig zijn we nu voorzien van 1 kilo sardientjes en 2 kilo makreel. (misschien dat de katten dit nu ook lusten want die hoeven nooit geen vis).
Ben heel benieuwd hoe ABbaio erop reageert.
Zalm, zoetwatervissen zijn wel typisch vissen die je beter eerst in kunt vriezen. Maar sardien en makreel geef ik zo, zonder invriezen. Succes! Ik ben ook benieuwd hoe Abbaio zal reageren!
Door Murphy
#197424
Nou, ik heb hem de vis gegeven. Had een blikje sardientjes in olie gekocht. Hij vrat mijn hand er bijna bij op! Zeer geslaagd dus. De volgende keer maar eens makreel proberen.

Moet je die trouwens eerst koken? Heb gehoord dat als je de vis rauw geeft, er dan stoffen inzitten die bepaalde vitaminen bij de hond afbreken??
Gebruikersavatar
Door Binno
#197435
Murphy schreef: Moet je die trouwens eerst koken?
Nee, gewoon rauw geven hoor! Door het koken worden de graten gevaarlijk hard, nooit doen dus (of ze er allemaal uitprutsen als je de vis toch zou koken).
Door Elizaw
#197457
Hai,

Dat lijkt me echt eng, stikken ze niet in die graten???

groetjes,
Bep
Door Lizzy
#197482
RuBep schreef: Hai,

Dat lijkt me echt eng, stikken ze niet in die graten???

groetjes,
Bep
De graatjes van sardientjes zijn heel klein en heel zacht! Je zou er eigenlijk eens een moeten kopen, ontleden :-X ;D en dan weet je wat ik bedoel. Daarna durf je de vis op zeker aan je hond te geven!

Maar, geef hele vis altijd rauw! Wanneer je de vis verhit, dan worden de graten hard.

Blikjes vis vinden de meeste honden wel lekker, maar ik zou ook blikjes vis niet vaker als 1 keer per week aan je hond geven.

Groetjes, Lizzy
Door Kaar
#197523
Abbaio vond de Makreel geweldig!
Hij heeft over de eerste heel lang gedaan. Hij kauwde eerst alles lekker kapot van binnen (de graten) en toen pas hapte hij een stuk naar binnen. Dat ging super!
De tweede vis ging een heel stuk sneller hahaha. EN meuren daarna joh!
Zijn ontlasting zag er goed uit, geen uitstekende graten en scherpe dingen en binnenin zag het er ook perfect uit. Lekker harde drollen die niet uit elkaar valt als je het opppakt.
De katten echter hadden sardientjes en hebben het geen van beide aangeraakt. Termie keek me woest aan en Mephisto ging zelfs een eindje verder op haar rug liggen. Totdat Abbaio langs kwam. crunch, scrunchh, weg sardientjes. Katten weer blij en Termie durfde daarna weer te bewegen.
Door Lizzy
#197799
Klinkt goed zeg ;D. Nou ja, van Abbaio dan he. De katten iets minder. Katten zijn gewoon zeurpieten. Wel grappig trouwens, mijn honden eten altijd eerst de kop van de vis op. Schijnbaar vinden ze die hier het lekkerst.
Door Gotan
#200756
Ik mag iedere zaterdag bij mijn visboer vissenkoppen halen.
Nu is die visboer zo enthousiast dat de tassen met vissenkoppen steeds groter worden !
Schol, Schar en nu zat er ook rode poon tussen.
Mijn honden en zelfs de katten hebben zich helemaal klem gegeten eraan !
Door Truus
#200767
Gotan schreef: Ik mag iedere zaterdag bij mijn visboer vissenkoppen halen.
Nu is die visboer zo enthousiast dat de tassen met vissenkoppen steeds groter worden !
Schol, Schar en nu zat er ook rode poon tussen.
Mijn honden en zelfs de katten hebben zich helemaal klem gegeten eraan !
DAt is mazzel hebben! Vries je alles in ?
Door Gotan
#200791
Nou nee ik gooi de rest weg ik heb iedere week verse voorraad dus het heeft geen zin om in te vriezen. Kon ik maar een slager vinden die er net zo over denkt als mijn visboer !
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door