Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#1954
Ik been geen barfer, maar voer versvlees, voornamelijk wegens een minivriezer en een studentenportomonnee. Nou vroeg ik me net iets af....ik eet met dit warme weer ontzettend veel maaltijdsalades, en omdat ik altijd bang ben om tekort te komen, maak ik een salade voor 4, terwijl we maar met z'n tweeen zijn. Nou dacht ik, als ik wat ik overhou nou door de mixer (die moet ik dan nog wel even kopen) gooi, kan ik dit dan aan Saar geven bij wijze van 'variatiemaaltijd' ?
Een voorbeeld van zo'n salade:
eikenbladsla, tomaten, komkommer, avocaat, kappertjes, sjalotje, blikje tonijn, wat andere vis ??? ???(garnaaltjes, mosseltjes), wat citroensap, soms een paar fijngehakje olijfjes, ik voeg geen extra olie toe, behalve dan dat wat met de tonijn meekomt.
Ik heb alleen totaal geen idee of Saar dit alles mag eten, en natuurlijk of het enigszins volledig is. Wat zou ik eruit moeten laten en wat zou ik toe kunnen voegen... of is het helemaal een dom idee... ???
Door Paul_Barte
#1955
Hoi Geer,
Zeker geen dom idee!

Je weet het 'ik ben geen groentenman' daar hebben Dory. Lizzy en anderen meer verstand van maar volgens mij is het zonde om weg te gooien.
Eitje erdoor, beetje Biogarde of boerenyoghurt....smullen maar :D
Door 202spots
#1956
Een voorbeeld van zo'n salade:eikenbladsla, tomaten, komkommer, avocaat, kappertjes, sjalotje, blikje tonijn, wat andere vis  ??? ???(garnaaltjes, mosseltjes), wat citroensap, soms een paar fijngehakje olijfjes, ik voeg geen extra olie toe, behalve dan dat wat met de tonijn meekomt.
Ik heb alleen totaal geen idee of Saar dit alles mag eten, en natuurlijk of het enigszins volledig is. Wat zou ik eruit moeten laten en wat zou ik toe kunnen voegen... of is het helemaal een dom idee... ???
Hi Geer,
De sla,(vooral donker groene sla is goed,iceberg heeft weinig of geen voedingswaarde)
stukje tomaat,komkommer en stukje avocado is allemaal goed.
je kan er ook nog 'n geraspte wortel en 'n stukje broccolie of bloemkool bij doen (rauw,gemalen))

Wat ik niet zou geven..
Kappertjes zijn veel te zout,
Sjalotje is uienfamilie,dus niet geschikt voor Saar.
Citroensap zal ze denk ik niet lekker vinden.
Olijven...weet ik eigenlijk niet,ik gebruik wel olijf olie maar geen olijven.

Garnalen kan je rauw geven,mosselen heb ik nooit geprobeerd.
Blikje tonijn,sardientjes of makreel kan ook.
Of je kan kijken of ze verse sardientjes er door heen lust.
Met of zonder rauw ei er doorgeroerd.

En je kan de groentemix ook altijd door de vervleesvoer roeren hoor.
Wanneer je het alleen maar af en toe geeft,dan hoef je echt niet zo over "volledig" in te zitten.
Maak gewoon wat lekkers en kijk of ze het eet!!
Succes!
Door geer
#1958
Mooi zo...dan sla ik ook maar eens aan het knutselen ;D
Maar kan ik dit bijvoorbeeld ook doen met restjes gekookte groente die ik overhou (broccoli, bloemkool, sperziebonen, worteltjes), of heeft dit geen voedingswaarde doordat het gekookt is...
Door Lizzy
#1959
Mooi zo...dan sla ik ook maar eens aan het knutselen  ;D
Maar kan ik dit bijvoorbeeld ook doen met restjes gekookte groente die ik overhou (broccoli, bloemkool, sperziebonen, worteltjes), of heeft dit geen voedingswaarde doordat het gekookt is...
Hoi Geer, ook deze groente kun je erbij gooien hoor! OK, ze bevatten wel minder vitamines, maar het is zonde om weg te gooien! Geef niet teveel kool want dit kan darmproblemen (gas) geven. Geef ook geen gekookte prei. Prei is ook uit dezelfde familie als de ui.

En, een hond is geen konijn ;D dus geef niet alleen maar groente en te weinig dierlijke voedingsmiddelen. Een richtlijn is ongeveer 75% voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door