Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MarijeJoanne
#193670
Of dit nou een vraag is of een discussie, daar ben ik zelf nog niet helemaal uit ;D .

Maargoed, las net op internet een heel interresant stuk over honden en vasten, nouja, in het begin was het vasten, op het laatst waren ze er zo aan gewend dat het geen vasten meer was.

En nu wou ik graag daar jullie mening over hebben.

Mijn honden zijn niet gewend aan vaste voertijdstippen, toch zit er nog wel enige regelmaat is.
Ze krijgen sochtends of smiddags hun eten, en savonds (in totaal 2 maal dus).
Geef ik de 1e keer hun eten wat later, schuift de 2e keer ook wat op.
Sochtends of smiddags is het meestal wanneer ik wakker word of tussen de middag vaak als mijn moeder hun het eten geeft.
Dit is dus nogal verschillend, in elk geval geen vast tijdstip, wel een beetje routine.
Zo ook savonds, geen vast tijdstip, maar ze zijn gewend om als wij ons eten op hebben (ook daar hebben wij geen vast tijdstip voor, ene keer vroeg, andere keer laat) dat zij dan hun eten krijgen.
Nu is dat ook niet constant, soms krijgen ze het toch eerder maar soms ook veel later.
Af en toe laat ik ze ook eens een maaltijd overslaan.
Dit is dan vaak sochtends, maar krijgen ze savonds soms ietsjes meer maar ook niet altijd.
Toevallig had ik vanmiddag besloten dat ze vanavond ook maar eens moesten gaan vasten (dit dus al voor dat ik dat stuk had gelezen).
Nu hadden we niet thuis gegeten, dus die routine is er niet geweest.
Ze hebben er tot nu toe ook nog niet om gevraagd op welke manier dan ook (en tja, vragen werkt voor hun niet, maar het geeft wel wat aan).

Dat er geen regelmaat inzit, is altijd al zo geweest bij ons.
Dit kan tot vervelend gedrag leiden, wat we liever vermijden (maar toch een beetje zien savonds, omdat ze dus min of meer wel gewend zijn aan hetgeen dat ze hun eten krijgen als wij die van ons op hebben).
Natuurlijk is het ook handig, want doordat de dagen er nogal eens totaal anders uit kunnen zien bij ons, zitten ze dus niet op een bepaald tijdstip te wachten voor hun eten.
Op het moment dus savonds wel op een bepaalde routine.
Het gebeurt ook vaak genoeg dat als ons eten klaar gemaakt wordt, ik die van hun ook alvast klaar maak, maar dus nog niet geef maar wacht tot we die van ons op hebben.

Ze zijn het een en ander dus al gewend, maar in geheel andere proporties zoals daar werd beschreven.
Toch kon ik er me gedeeltelijk invinden.
Niet geheel, maar gedeeltelijk.
Dit doordat ik gedeeltelijk menselijk erover denk (duhhu ;D ).
Nu vond ik het wel fijn om te lezen dat ook zij vonden dat ik wat dat betreft niet op de verkeerde weg zat (wist ik ook wel ::) , maar bevestiging is altijd fijn ;D ).
Ook dat zij het medisch gezien (nouja, van de wilde hond uit bekeken) juist goed vonden, al doe ik het dus niet in de mate waarop het daar beschreven werdt.

En nu vroeg ik me dus af hoe jullie er over denken, die maaltijden overslaan, of per maaltijd meer geven, maar minder maaltijden geven enzo.
En wat jullie doen?
Altijd 2 maaltijden per dag (ga ik dus uit vd volwassen hond he, niet de pup), of zoveel per week, soms overslaan, vaste voertijdstippen/routines en die dingen.

* Nu wil ik trouwens de link wel hier neer zetten, maar weet niet of dat wel gewaardeerd wordt (vanuit hier en vanuit de andere)?! *

Brand maar los ;D
Laatst gewijzigd door MarijeJoanne op ma 25 okt 2004, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#193693
Ik geef 14 maaltijden per dag en in behoorlijke regelmaat. Maar eerder omdat dat voor mijzelf altijd handig is geweest. Om je eerlijk de waarheid te zeggen, als ik onregelmatiger zou kunnen voeren, dan zou ik dat zeer beslist gaan doen. Want ja, ik vind het eigelijk heel vervelend dat ze precies weten wanneer ze eten krijgen. Maar zelf heb ik (door mijn werk) niet veel meer speling als een uurtje of 2. En daar speel ik nu wel iets mee, maar mijn honden vinden nu nog steeds dat ze wel tussen 17:00 en 18:00 uur eten moeten krijgen.

En dat vasten voor een gezonde hond (en mens) heel goed is: daar geloof ik zeer beslist in! Vooropgesteld dat de hond echt gezond is he. Want mijn Basset zou ik daar een paar jaar eerder mee de dood in hebben gejaagd.... Sommige honden worden nu eenmaal met een zwakke gezondheid geboren of worden al geboren met gebreken.
Door Ollie
#195226
Lizzy schreef: Ik geef 14 maaltijden per dag en in behoorlijke regelmaat. Maar eerder omdat dat voor mijzelf altijd handig is geweest. Om je eerlijk de waarheid te zeggen, als ik onregelmatiger zou kunnen voeren, dan zou ik dat zeer beslist gaan doen. Want ja, ik vind het eigelijk heel vervelend dat ze precies weten wanneer ze eten krijgen. Maar zelf heb ik (door mijn werk) niet veel meer speling als een uurtje of 2. En daar speel ik nu wel iets mee, maar mijn honden vinden nu nog steeds dat ze wel tussen 17:00 en 18:00 uur eten moeten krijgen.

En dat vasten voor een gezonde hond (en mens) heel goed is: daar geloof ik zeer beslist in! Vooropgesteld dat de hond echt gezond is he. Want mijn Basset zou ik daar een paar jaar eerder mee de dood in hebben gejaagd.... Sommige honden worden nu eenmaal met een zwakke gezondheid geboren of worden al geboren met gebreken.
Hier precies hetzelfde, ze rekenen er ook op dat ze tussen 17:00 en 18:00 eten krijgen. ;D

Dat vasten zie ik hier absoluut niet zitten.
Door Lupa
#195231
als ik weer een pup zou krijgen zou ik het vasten wel inlassen en zeker het op verschillende momenten voeren.
nu is het gewoon niet echt te doen met 3 honden waarvan 1 13 jaar gewend aan hoe het nu gaat
Door Ollie
#195235
Lupa schreef: als ik weer een pup zou krijgen zou ik het vasten wel inlassen en zeker het op verschillende momenten voeren.
nu is het gewoon niet echt te doen met 3 honden waarvan 1 13 jaar gewend aan hoe het nu gaat
Waarom is dat vasten zo belangerijk eingelijk? ???

Een wolf vast toch ook niet vrijwillig, maar alleen omdat er op dat moment mischien geen voedsel is? Of zie ik dat helemaal verkeerd? ???
Door Lupa
#195240
de maag van de hond is gemaakt om grote hoevelheiden in een keer te verslonzen(die van de mens juist om keine hoevelheiden),
honden hebben meer tijd nodig om het voer te verteren en we staan al eigelijk klaar met de volgende portie.
daarom is het ook makkelijk om ze te dik te maken(denk ik)
en ik wil af van de gewoonte van op bepaalde tijden eten,gelukkig hebben mijn honden geen laast ervan maar sommige honden hebben problemen als je wat later eten geeft, braken, zuur in de maag, gedrag problem, kwijlen enz enz
Door Ollie
#195245
Lupa schreef: de maag van de hond is gemaakt om grote hoevelheiden in een keer te verslonzen(die van de mens juist om keine hoevelheiden),
honden hebben meer tijd nodig om het voer te verteren en we staan al eigelijk klaar met de volgende portie.
daarom is het ook makkelijk om ze te dik te maken(denk ik)
en ik wil af van de gewoonte van op bepaalde tijden eten,gelukkig hebben mijn honden geen laast ervan maar sommige honden hebben problemen als je wat later eten geeft, braken, zuur in de maag, gedrag problem, kwijlen enz enz
Maar ze krijgen bij ons geen grote hoeveelheden in een keer, en dan gewoon in 2 porties verdeelt.
Bij ons krijgen ze ook op regelmatige tijden, toen ze nog op brokken stonden was dat ook echt noodzakelijk, anders werd Belfi ziek (gal opgeven) Maar sinds ze op vlees staat gaat het stukken beter en spuugt ze niet meer. Maar zou ik een vastendag doen, heb ik weer hetzelfde probleem, en dan vind ik het een kwelling voor de hond.
Door Lupa
#195249
dat klopt en niet iedere hond is denk ik er voor geschikt.
het gal spugen wat was dat de oorzaak van?
mischin van de brokken ? dus mischin zou het geen probleem zijn om vastendagen in te voeren.
Ik zeg absoluut niet dat je dat moet doen hoor!!!!!
ik denk alleen hard op ;)
mijn kooikers krijgen maar 1x per dag te eten, maar chanel is een jonge hond dus dan denkik dat je voorlopig op 2x per dag moet blijven.
Ik denk zelfs dat als de hele portie in een keer wordt gegeven dat ze veel meer een voldaan gevol hebben en daardoor (mocht dat probleem aanweizig zijn) ook minder gaan schoien
Door Ollie
#195257
Lupa schreef: dat klopt en niet iedere hond is denk ik er voor geschikt.
het gal spugen wat was dat de oorzaak van?
mischin van de brokken ? dus mischin zou het geen probleem zijn om vastendagen in te voeren.
Ik zeg absoluut niet dat je dat moet doen hoor!!!!!
ik denk alleen hard op ;)
mijn kooikers krijgen maar 1x per dag te eten, maar chanel is een jonge hond dus dan denkik dat je voorlopig op 2x per dag moet blijven.
Ik denk zelfs dat als de hele portie in een keer wordt gegeven dat ze veel meer een voldaan gevol hebben en daardoor (mocht dat probleem aanweizig zijn) ook minder gaan schoien
De oorzaak was idd de brokjes, want daar zit gekookt vet in waar zij dus niet over kan. En ik denk dat het ook een combinatie was van hongergevoel.

Nee dat vasten durf ik zelfs niet eens te proberen, want als ze dan wel gaat overgeven, dan moet het uit haar tenen komen, en dat vind ik zielig. En dan duurt het ook nog eens heel lang voordat ze weer gaat eten.

Chanel krijgt net als de anderen ook 2x daags.

Dat 1x daags vind ik ook niks voor mijn honden, maar dat is mischien ook meer een gevoel hoor. Ik ben gewend om de honden 2x daags te geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door