Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eef+Stippels
#194993
Mijn honden krijgen elke week een eendagskuiken en vorig weekend hebben we van onze fokker twee runderbotten gekregen. Die heb ik ze zaterdag een half uur gegeven en daarna in de koeling gelegd. Maandag heb ik ze weer een half uur gegeven.

Nu wilde ik eigenlijk weten hoe vaak ze een bot mogen hebben en hoe lang en of ze ook al een hele kip (of konijn) kunnen verteren?
Door Esther2
#195003
Toevallig ben ik daar ook heel benieuwd naar!
Een kennis van mij krijgt over een aantal weken een pup en het lijkt mij dus leuk om met een lekker recreatiebot met een strik erom heen op kraamvisite te gaan, maar:

-vanaf welke leeftijd meg een pup kluiven?
-wat mag ie wel en wat niet?
-met veel of weinig vlees eraan?
-hoelang achtereen mag ie kluiven?

Zijn leuke weetjes!!!

Groeten, Esther
Door Eef+Stippels
#195009
En wat is een normale prijs voor een bot? Hier in de buurt is een kleine 25 ct (mergpijpje) en een grote 50 ct (ong 20x20).

Esther, ik heb in ieder geval 2 antwoorden voor je: met veel vlees en/of als toetje na een maaltijd. Hij mag geen varkensbotten en geen dragende delen van het dier. Ik denk dat je bij een pup het best met kippennekken of, zoals ik, met kuikens, kunt beginnen, die botten zijn zachter.
Laatst gewijzigd door Eef+Stippels op wo 27 okt 2004, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther2
#195012
Hoi Evelyn,

Ik las net het stukje van Karin over 'Pups en botten, vanaf wanneer'.
Kijk, ik geef zelf wel eens schenkel, kippennekjes of lamsrib, maar het is de bedoeling dat dat pupje NIET het hele bot op kan eten (die kennissen krijgen een rolberoerte), maar iets waar hij lekker op kan kluiven! Ze hebben nl. al een hond en die krijgt nooit een bot, ook geen synthetische en zo wil ik hun daar een beetje mee introduceren!
De pup zal wel vanaf het begin kvv krijgen, da's wel goed hè?
Zal ik gewoon een stuk schenkel meenemen of is dat te hard/teveel merg (diarree)?

We horen het wel weer! :)
Door Eef+Stippels
#195015
Sorry, daar weet ik geen antwoord op. Ik weet er nog niet zo veel vanaf. Maar ik wil ik wel weten of je dan schenkel kunt geven, geef ik mijn honden dat ook eens.

Eet die van jou een schenkel in zijn geheel op?
Door Esther2
#195030
Hoi,

Loebas krijgt ongeveer eens per maand een schenkel, een soort grote mergpijp zeg maar. Het vlees is er in notime af en dan het merg, dat vindt ie zó lekker. Dan blijft er een groot hard stuk bot over, wel een dragend deel helaas.
Hij is heel voorzichtig en houdt het met twee poten vast en knijpt zijn ogen erbij dicht. Het is zijn allessie! Na een tijdje begraaft hij het onder de rhodondendron en hij graaft het vanzelf weer op!
Ik dacht eerst uit onvrede, maar het is meer om wat lekkers achter de hand te hebben. Het is ook zachter dan en dat is alleen maar beter voor de tanden, dus misschien dat het toch te hard is voor een pup en dat een pup ervan aan de race gaat!
Maar een volwassen hond vindt het fantastisch en er is makkelijk aan te komen! ;)
Door Eef+Stippels
#195031
Ja, er is inderdaad makkelijk aan te komen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke botten zijn om helemaal op te eten en welke om alleen aan te kluiven.
Door Esther2
#195033
Ik geloof wel dat er honden zijn die schenkel helemaal naar binnen werken, maar die van mij niet en volgens mij is het ook meer bedoeld als kauw-/recreatiebot dan opeetbot!

Maar soms weet ik het verschil ook niet, dus ik hoop dat we hier nog antwoord op krijgen! ;)
Door Lizzy
#195125
Esther2 schreef: Toevallig ben ik daar ook heel benieuwd naar!
Een kennis van mij krijgt over een aantal weken een pup en het lijkt mij dus leuk om met een lekker recreatiebot met een strik erom heen op kraamvisite te gaan, maar:

-vanaf welke leeftijd meg een pup kluiven?
-wat mag ie wel en wat niet?
-met veel of weinig vlees eraan?
-hoelang achtereen mag ie kluiven?

Zijn leuke weetjes!!!

Groeten, Esther
Volgens Ian Billinghurst mag een pup al kluiven als hij op 8 weken bij zijn nieuwe baasjes komt. Op kippenvleugels (totaal verplet), kippennekken en ook op zogenaamde dinosaurusbotten. Voorwaarde natuurlijk wel dat de pup geen brokjes eet. Maar goed, laatst hebben we het uitgebreid over deze "dino botten gehad" en toen heeft Angelique heel goed uitgelegd waarom dino-botten helemaal niet ideaal zijn. Veel te hard. Veel te groot en ook kan de pup er gewoon niks mee. Een lamsrib werkt dus beter.

Ik zou zeggen dat het beste bot altijd een bot is met vlees. Daarnaast denk ik dat de lengte van het kluiven afhangt van wat de pup at bij de fokker en gaat eten bij z'n nieuwe baas. Als ie brokken at en blijft eten: dan zou ik een ander leuk kado verzinnen. Kreeg hij brokken maar gaat hij over op vers: langzaam opbouwen maar ook gewoon even aankijken wat de pup met het bot gaat uitvreten.
Door 202spots
#195131
Niet alleen geef ik geen mergpijpen,maar ik vind ALLE runderbotten vreselijk hard!
Toevallig had ik niet zo lang geleden runder ribs gekocht maar zelfs Torro met z'n mega kiezenkracht liet de afgekluifde ribben voor wat 't was....dus hier nu ook geen runder ribben meer.
Door Esther2
#195191
Hoi Evelyn, Lizzy en Dory,

De pup waar het om gaat, gaat straks lekker Bibi krijgen, da's dus mooi!
Hij zal als 'toetje' of tussendoortje best wel eens geplette kippennek en -vleugel gaan krijgen (alleen als ie hier komt logeren) en ook een lamsribbetje zal er tzt wel ingaan!
De vraag blijft wat een goed recrie-bot is voor een pup vanaf 8 weken. Na er over gelezen te hebben, krijgt ie mooi geen zg. dinobot! En schenkel is eigenlijk met dat merg ook niet verstandig!
Maar wat hou je dan over waar het beestje lekker op kan kluiven ipv opeten dus! Ik zag op barfclub een foto van Pinkel met een heupkop van een schaap dacht ik. Dat zag er lekker uit, maar daar krijgt een pupsel toch nooit zijn bekkie omheen? Er moet gekloven worden!!!

Ik hoor het wel weer!

Groeten, Esther
Door Lizzy
#195193
Esther2 schreef: Hoi Evelyn, Lizzy en Dory,

De pup waar het om gaat, gaat straks lekker Bibi krijgen, da's dus mooi!
Hij zal als 'toetje' of tussendoortje best wel eens geplette kippennek en -vleugel gaan krijgen (alleen als ie hier komt logeren) en ook een lamsribbetje zal er tzt wel ingaan!
De vraag blijft wat een goed recrie-bot is voor een pup vanaf 8 weken. Na er over gelezen te hebben, krijgt ie mooi geen zg. dinobot! En schenkel is eigenlijk met dat merg ook niet verstandig!
Maar wat hou je dan over waar het beestje lekker op kan kluiven ipv opeten dus! Ik zag op barfclub een foto van Pinkel met een heupkop van een schaap dacht ik. Dat zag er lekker uit, maar daar krijgt een pupsel toch nooit zijn bekkie omheen? Er moet gekloven worden!!!

Ik hoor het wel weer!

Groeten, Esther
Een lamsribje of kalfsribje is voor een 8 weken oude pup al echt een hele kluif, denk ik. Het bot waar Pinkel op ligt te kluiven is een lamsheupkop. Zij vreet zo'n ding helemaal op :o (die kop dan he). Een pup kan hier inderdaad bij lange na nog niet op kluiven.

Om een beetje te recreeren denk ik dus dat de eerste weken lamsribbetjes al genoeg pret opleveren, maar anders zou je gewoon groter moeten gaan met bijv. een kalfswervel ofzo.
Door Eef+Stippels
#196026
Nu wilde ik eigenlijk weten hoe vaak ze een bot mogen hebben en hoe lang en of ze ook al een hele kip (of konijn) kunnen verteren?

Kan iemand mij hier nog antwoord op geven?
Door Lizzy
#196043
Evelyn schreef: Nu wilde ik eigenlijk weten hoe vaak ze een bot mogen hebben en hoe lang en of ze ook al een hele kip (of konijn) kunnen verteren?

Kan iemand mij hier nog antwoord op geven?
Je bedoelt een pup vanaf 2 weken die versvlees eet? Ja, lekker vaag maar ik denk dat dat afhangt van wat de pup er mee doet. Als ze wel een beetje op het bot kluiven maar niet op gegeten krijgen, dan mag je het gewoon naar behoefte geven maar als de pup het bot wel opgegeten krijgt, dan zou ik het niet vaker als 2 maal per week geven.

Hele kip/konijn? Nou, qua hoeveelheid is dat natuurlijk veel te veel dus zo'n kip moet je toch in kleine stukjes hakken. En dan kun je dat gaan geven nadat de kippennekken en vleugels goed bevallen zijn. Maar ik zou zelf die botten toch flink tot moes slaan de eerste weken.
Door Eef+Stippels
#196127
Dankje!

(ik bedoel dus voor mijn eigen honden, he. Dus voor yindra die nu 4 maand is en Wandor is nu 2 jaar.)

Het lastige is dat hier in de buurt geen kippennekken te krijgen zijn, dus daarom ben ik begonnen met eendagskuikens, en dat gaat prima. Ik zou nu idd vleugels kunnen gaan proberen, die ik dan eerst inknip.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door