Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#194718
In het kader van de voorbereiding.... ;D

In het boekje van Ian B staat dat je 5 tot 10% van het lichaamsgewicht aan de pup voert (5% aan pups van grote rassen en 10% aan pups van kleine rassen).

OK, ga ik even uit dat een Dalmatenpupje een kilo of 7 weegt als ie 8 weken oud is. Neem ik even aan (voor het gemak) dat ie 1 kilootje per week groeit. Da's niet zo'n gekke aanname, toch?

Zit ik ff te rekenen:

Als die kleine dan 10 kilo weegt (bij 11 weken) en je voert 'm 7% van het lichaamsgewicht, dan eet ie al 700 gram per dag :o

En als die kleine 15 kilo weegt (bij 16 weken) en je voert 'm 7% van het lichaamsgewicht, dan eet ie al 1 kilo per dag :o

En bij 20 kilo (21 weken) zit je dus op 1,4 kilo :o

Nou weet ik wel dat je met de ogen moet voeren, maar goeiemorgen, is dit niet een beetje veel? Of is dit normaal? En bij hoeveel maanden ga je dan richting "de volwassen hond percentages" voeren?
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 26 okt 2004, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#194732
Dit staat op bladzijde 87, The Barf Diet:

"How much food should puppies be fed?

The puppies we are talking about in this context are weaned puppies at home with their new families. In general, these puppies will be eight or more weeks of age. The amount to feed these pups is generally between five and ten percent of bodyweight. For really tiny puppies, that is, puppies of small breeds, the amount fed will be towards the ten percent level. For larger puppies, particularly the giant breeds, the amount fed will be closer to five percent of bodyweight per day".
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 26 okt 2004, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#194740
Ja, het staat er dus echt ;). Maar ik bedoelde met klepel/klok mijn eigen opmerking hoor Lizzy ;).
Wat ik bedoel (en ik heb dat ergens gelezen maar weet niet meer waar of hoe precies) is dat je in eerste instantie je pup héél veel liet eten tot ie vol zat en zelf ophield met eten en dan nam je daar een percentage van ??? en dat kon je hem dan als portie voor zetten, lekker vaag dus dit verhaal. :-[
Heb net nog op BP gezocht maar kan het zogauw niet vinden.
Door Lizzy
#194743
Nitus schreef: Ja, het staat er dus echt ;). Maar ik bedoelde met klepel/klok mijn eigen opmerking hoor Lizzy ;).
Wat ik bedoel (en ik heb dat ergens gelezen maar weet niet meer waar of hoe precies) is dat je in eerste instantie je pup héél veel liet eten tot ie vol zat en zelf ophield met eten en dan nam je daar een percentage van ??? en dat kon je hem dan als portie voor zetten, lekker vaag dus dit verhaal. :-[
Heb net nog op BP gezocht maar kan het zogauw niet vinden.
Ja nee, ik weet precies wat je bedoelt hoor met dat stuk over dat je je pup eerst zoveel geeft dat tie niet meer moet en dan xx % minder gaat geven. Dat stuk komt uit Grow Your Pups with Bones. Dit vond ik een aardig gemiddelde om eens even mee te gaan rekenen (alvast ter voorbereiding dus ;D) en ik dacht echt "karamba, ZOVEEL?" ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 26 okt 2004, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#194744
Lizzy schreef:

Ja nee, ik weet precies wat je bedoelt hoor met dat stuk over dat je je pup eerst zoveel geeft dat tie niet meer moet en dan xx % minder gaat geven. Dat stuk komt uit Grow Your Pups with Bones. Dit vond ik een aardig gemiddelde om eens even mee te gaan rekenen en ik dacht echt "karamba, ZOVEEL?" ;D
Ja, dat was wat ik bedoelde :D, maar 't is wel een hele berg voer ja ;D.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#194746
Ik denk trouwens dat Dalmaten iets minder hard groeien? Mijn Rottweilers groeiden nl. ook een kilo per week en die worden volgens mij uiteindelijk wel iets zwaarder (teef ong. 35-40 kilo) als een Dalmaat :-\. Dus dan worden de hoeveelheden natuurlijk ook wat minder. Bij de leeftijden natuurlijk, want 7% van 22 kilo verandert natuurlijk niet ;).
Laatst gewijzigd door Nitus op di 26 okt 2004, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#194758
Lizzy schreef: In het kader van de voorbereiding.... ;D

In het boekje van Ian B staat dat je 5 tot 10% van het lichaamsgewicht aan de pup voert (5% aan pups van grote rassen en 10% aan pups van kleine rassen).

OK, ga ik even uit dat een Dalmatenpupje een kilo of 7 weegt als ie 8 weken oud is. Neem ik even aan (voor het gemak) dat ie 1 kilootje per week groeit. Da's niet zo'n gekke aanname, toch?

Zit ik ff te rekenen:

Als die kleine dan 10 kilo weegt (bij 11 weken) en je voert 'm 7% van het lichaamsgewicht, dan eet ie al 700 gram per dag :o

En als die kleine 15 kilo weegt (bij 16 weken) en je voert 'm 7% van het lichaamsgewicht, dan eet ie al 1 kilo per dag :o

En bij 20 kilo (21 weken) zit je dus op 1,4 kilo :o

Nou weet ik wel dat je met de ogen moet voeren, maar goeiemorgen, is dit niet een beetje veel? Of is dit normaal? En bij hoeveel maanden ga je dan richting "de volwassen hond percentages" voeren?

Dat zijn knappe hoeveelheden die je noemt :o. Hier op het oog gevoerd hebben de puppels als max. een ons of 6/7 CB per dag gehad en dat was met een maand of 8. Deze pups (dames) bereiken uiteindelijk een gewicht van rond de 33/35 kilo.
Ik denk als je de hoeveelheden aanhoud die je hierboven noemt dat ze in notime dichtgroeien. Maar het scheelt, een pup zet snel aan, dus je kunt ook snel je aanpassing maken.
Ik ga wel uit van het gegeven een pup wat aan de schrale kant te houden.
Door Elise
#194765
De eerste weken groeide Phoebe inderdaad een kilo per week, maar nu gaat het minder hard hoor. Toe ze hier kwam met 8 weken at ze zo'n 500 gram kvv per dag. Dat is langzaam omhoog gegaan naar 700/800 gram en daarop zag ze er goed uit. Ze is nu 6 maanden en vorige week (voor die maagafsluiting) woog ze 18 kilo en ze kreeg ongeveer 600 gram per dag. (nu iets meer om weer wat op gewicht te komen). Ik heb Phoebe niet schraal gehouden, gewoon gewoon ::), niet te dik maar ook zeker niet schraal. Omdat we ook bezig zijn met trainen, 3x in de week op het moment, krijgt ze ook nog eens veel tussendoor, dus dat moet er nog wel worden bij gerekend, maar zeker geen 1,4 kg, dan zouden haar pootjes haar niet meer kunnen dragen hihihi
Laatst gewijzigd door Elise op di 26 okt 2004, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#194780
Lizzy schreef:
OK, ga ik even uit dat een Dalmatenpupje een kilo of 7 weegt als ie 8 weken oud is. Neem ik even aan (voor het gemak) dat ie 1 kilootje per week groeit. Da's niet zo'n gekke aanname, toch?

Zit ik ff te rekenen:

Als die kleine dan 10 kilo weegt (bij 11 weken) en je voert 'm 7% van het lichaamsgewicht, dan eet ie al 700 gram per dag :o

En als die kleine 15 kilo weegt (bij 16 weken) en je voert 'm 7% van het lichaamsgewicht, dan eet ie al 1 kilo per dag :o

En bij 20 kilo (21 weken) zit je dus op 1,4 kilo :o
Ik zou het denk ik als volgt doen:

Pup van 8 weken...weegt zo'n 8 kilo...daar doen we 10 procent voor dat is zo'n 800 gram...Als ik dan effe ga denken, ik barfte toen niet maar gaf wel Duck en dan gaf ik toch zo'n 600 a 700 gram Duck dus dat zit er niet ver naast.

Pup van 10 weken....weegt zo'n 11 kilo...daar doen we 8.5 procent voor...dat is dan zo'n 850 gram per dag.

Pup van 15 weken en ongeveer idem kilo's..laten we weer wat zakken en daar 6.5 procent voor nemen. Kom je op een 950 gram.

Pup van 20 weken en idem kilo's...laten we daar 5 procent voor nemen en dan kom je op een kilo.

Ik zou dus met het hoogste aantal procenten beginnen en stilaan gewijs afdalen naar de 5 procent.

Een kilo voor voor een pup van 20 kilo lijkt me wel prima :) Dat kreeg Shaggy absoluut ook. (Zelfs nog wat meer denk ik.)
Door Ordell
#194781
Ik heb altijd ongeveer 40-45 gram per kilo lichaamsgewicht aangehouden. Niet altijd precies want hoeveelheden doen er niet zoveel toe, dat is per pup verschillend. Gewoon op het oog voeren, wordt ie te dik dan minder, wordt ie te mager, dan meer. Ik zou de pup wel liever een beetje schraal houden.
Door Ordell
#194782
An schreef:

Ik zou het denk ik als volgt doen:

Pup van 8 weken...weegt zo'n 8 kilo...daar doen we 10 procent voor dat is zo'n 800 gram...Als ik dan effe ga denken, ik barfte toen niet maar gaf wel Duck en dan gaf ik toch zo'n 600 a 700 gram Duck dus dat zit er niet ver naast.

Pup van 10 weken....weegt zo'n 11 kilo...daar doen we 8.5 procent voor...dat is dan zo'n 850 gram per dag.

Pup van 15 weken en ongeveer idem kilo's..laten we weer wat zakken en daar 6.5 procent voor nemen. Kom je op een 950 gram.

Pup van 20 weken en idem kilo's...laten we daar 5 procent voor nemen en dan kom je op een kilo.

Ik zou dus met het hoogste aantal procenten beginnen en stilaan gewijs afdalen naar de 5 procent.

Een kilo voor voor een pup van 20 kilo lijkt me wel prima :) Dat kreeg Shaggy absoluut ook. (Zelfs nog wat meer denk ik.)
De hoeveelheden die jij aan je pup zou willen geven of gegeven hebt zijn in ieder geval veel te veel...
Door An
#194784
Hij is nu anderhalf jaar en weegt zo'n 32 kilo wat eerder aan de slanke kant is voor een volwassen reu. Ik ben ervan overtuigd dat het voor Shaggy prima was. Hij was elke week tot op de gram af op schema. Elke week kwam hij netjes 1 kilo aan zoals het een lab betaamt ;)

Als je desbetreffende pup niet kent denk ik niet dat je zomaar uit het wilde weg kan oordelen of dat veel teveel was ;) niet alleen leeftijd en gewicht spelen immers een rol. nog zoveel andere factoren. Shaggy heeft geen 5 seconden rust in zijn achterste en ik ben ervan overtuigd dat ik hem erg veel tekort zou hebben gedaan met minder voer dan ik heb gegeven. Ik vind het iig erg kort door de bocht om zo te reageren ;)
Door Ordell
#194785
An schreef: Hij is nu anderhalf jaar en weegt zo'n 32 kilo wat eerder aan de slanke kant is voor een volwassen reu. Ik ben ervan overtuigd dat het voor Shaggy prima was. Hij was elke week tot op de gram af op schema. Elke week kwam hij netjes 1 kilo aan zoals het een lab betaamt ;)

Als je desbetreffende pup niet kent denk ik niet dat je zomaar uit het wilde weg kan oordelen of dat veel teveel was ;) niet alleen leeftijd en gewicht spelen immers een rol. nog zoveel andere factoren. Shaggy heeft geen 5 seconden rust in zijn achterste en ik ben ervan overtuigd dat ik hem erg veel tekort zou hebben gedaan met minder voer dan ik heb gegeven. Ik vind het iig erg kort door de bocht om zo te reageren ;)
He tis heel simpel, een pup met 8 weken die 8 kilo weegt zit eerder op 8 x 40-45 gram en dat is minder dan de helft van 800 gram die jij hem zou geven.

Idem voor 15 weken en 15 kilo, dan hoort hij dus ongeveer te zitten op 15 x 40-45 gram en dat is een gram of 600, weer een heel stuk minder dan de 950 gram die jij hem zou geven. Dat heb ik niet verzonnen, zo ligt het schema nou ongeveer... :)
In het geval wat jij aan je hond gaf, je praat over een pup van 20 kilo over een kilo of nog zelfs meer, dat noemen ze overvoeren.

Mijn Hollander pup blinkt nou niet echt bepaald uit in het nemen van enige rust. Hij kwam wekelijks 1,3 kilo aan en woog met 6 maanden al bijna 30 kilo. Ik zat toen op een gewicht aan voeding van 750 gram. Nu hij 9 maanden is en rond de 37 kilo hangt geef ik hem een kilo. Dat zal ook nooit meer gaan worden. Wanneer jou schema zou worden aangehouden had ik al een geruime periode op 1 1/2 kilo gezeten. De hond vindt het niet erg of zo, maar hij poept het overschot wat hij niet opneemt gewoon weer uit en heeft meer last van deze hoeveelheden dan dat hij er profijt van zou hebben.
Maar begrijp me niet verkeerd, al geeft je hem 6 kilo per dag te eten, ieder zijn meug.
Laatst gewijzigd door Ordell op wo 27 okt 2004, 03:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#194811
Nou ja, dat schema van Billinghurst komt natuurlijk ook niet uit de lucht vallen. Waarbij je wel moet rekenen dat de hond ongeveer 15% tot 20% gepureerde groente krijgt. Bij 8 weken is het dus 500 gram voer in totaal waarvan 100 gram groentes. Dat is natuurlijk niet het geval wanneer je een KVV geeft zoals Bibi waar geen groenvoer in zit.

Nou ja goed, ik vind de hoeveelheid voer zoals ik boven uit heb gerekenend natuurlijk ook veel te veel dus je zult dan inderdaad met de percentages van het lichaamsgewicht moeten gaan spelen.

Ik heb dit overigens zelf niet/nooit aan mijn pup gegeven en ik was dat ook niet van plan ook ;D (volgens mij krijg je dan werkelijk een plofpup).

Ik zat opnieuw in het boekje te kijken en op te schrijven hoe de week er ongeveer uit moest zien met 2 volwassen Dalmaten en 1 pup die alle drie zelf samengestelde maaltijden krijgen, maar de pup wel over vier maaltijden verdeeld.

Ian B. werkt trouwens met die pattiemixen, waar hij schrijft dat je vlees of gemalen botten door elkaar mieterd met groentes/fruit, orgaanvlees, yoghurt, kelp, vitamines, olieen, knoflook, etc. etc. En toen dacht ik "ja, als je het zo doet, dan kan je net zo goed KVV gaan halen". Zo gaan we het dus niet doen, zeg maar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door