Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1944263
Hallo,

Uiteraard heb ik via de zoekfunctie al veel opgezocht en gelezen over Giardia, maar kom veel verschillende dingen tegen, dus zie door de bomen het bos niet meer. Wie heeft er ervaring met Giardia? Wat is de beste aanpak?
Het betreft een pup van 13 weken, niet ziek, geen koorts, levenslustig en eet goed, maar wel bloed/slijm in de ontlasting.
Eerste onderzoek van de ontlasting was Giardia negatief. Toen heeft ze finidiar gekregen. Omdat dit geen verbetering gaf heeft ze 7 dagen metrazol gehad. Wederom zonder verbetering.
Vervolgens lichamelijk onderzocht (geen afwijkingen) en nu de ontlasting opgestuurd naar een laboratorium. Hieruit kwam Giardia dus wel positief... (De eerste test bleek dus vals-negatief, dit komt in 5% van de gevallen voor).
Nu heeft ze dus net een kuur van 5 dagen febendazol gehad. Gisteren was de laatste dag en ik zie weinig verandering... Vanochtend nog overleg gehad, en we moeten de febendazol nog even de tijd geven. (erg moeilijk)
In principe moet ze dan na 10 dagen nog een keer 5 dagen febendazol. Maar ik ben bang dat er geen/onvoldoende reactie komt op de febendazol.
Uiteraard is alles schoongemaakt, speelgoed in de vaatwasser en wasmaschine, botten weggegooid, nieuw kleed/mand.
We laten haar nu op een plek uit waar ze nog niet eerder is geweest (ze woont op een boerderij), dus deze grond kan nog niet besmet zijn.  (?) Als ze poept dan houden we er een schep onder, zodat het niet op de grond komt en dus gelijk weggegooid wordt.

Ze eet brokken. (Ik weet het...., mij honden eten KVV, maar de pup is niet van mij. Maar de eigenaar staat nu wel open voor KVV.)

Wat zijn jullie ideeen? Sowieso natuurlijk KVV.  ;D  Maar nu las ik ergens dat je dan het beste eend kan geven?
En ik kwam iets tegen over kokosmelk? MerK? Waar koop je dit? Hoeveel?
Probiotica?
Enz. Enz.

Alle tips/info zijn welkom.
Alvast bedankt!

Marijke

PS: Is het een idee om een verzameltopic te maken met daarin alle tips/adviezen/ervaring van bijv. Giardia? Dit kan natuurlijk ook voor andere ziekten.
Door Too
#1944410
Verdurrie, heb laatst nogal rigoureus geveegd.. een en ander is verdwenen

Heel veel gepeuterd, t is in t duits maar goed leesbaar, dit zou m moeten zijn:
http://www.vizslanews.de/Formulare/DHM_0309_06_15.pdf

Wat medicatie betreft ben ik niet op de hoogte ik weet dat er resistentie is/ontstaat voor de standaard middelen
maar geeen koolhydraat [graan, rijst, aardappel en aanverwant] en weerstandweerstand,
kokosolie bedoel je ws dat is idd goed

Jacqueline1968 heeft [helaas] veel ervaring met giardia en de strijd daartegen
Laatst gewijzigd door Too op ma 21 feb 2011, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#1945800
Hier jammer genoeg int verleden ook met Giardia te maken gehad, Zoals je dus gelezen hebt is Giardia een hevige parasiet die zich aan darm/maagwand nestelt en deze ook beschadigd,daardoor komt er tijdens het ontlasten bloed en slijm mee, dit moet door medicatie herstelt worden. Als de pup Giardia heeft zal zijn ontlasting heel erg stinken en vrij dun zijn.....Een pup droogt heel snel uit,daarom snel maatregelen nemen. Panacure is een ontwormings kuur die óók deze parasiet aantast....Dus Panacure en een diareestopper geven. Als advies zalik als ik jou was niet gaan klooien met andere voeding zolang de pup niet stabiel is,want ze heeft geen weerstand,deze moet weer opgebouwd worden, mits ze dus eerst wel goed op de brok (...bbrrr) deed. Zodra de omtlasting oke is dan heel langzaam overstappen en in kleine porties verdelen over de dag. Dat geldt ook tijdens de medicatie....Die Panacure zal je ook wel moeten herhalen, want nogmaals tis een rot parasiet!! en als je pup weinig weerstand heeft is ook de kans groter op een nieuwe besmetting. Als je het voer goed verdeeld en de medicatie geeft en dan komt t goed.Ook zal het moeilijk zijn maar geef aub geen kluifjes en andere tussendoortjes, wel brokje als beloning.....valt niet mee.maar spreek uit ervaring.....Succes
#1947790
Dank voor de info en de tips!
Gelukkig gaat het al een stuk beter.
Zondag was de laatste dag panacur en maandag/dinsdag zag ik nog geen verbetering, dus ik had er een hard hoofd in, maar dinsdagavond in een keer vaste ontlasting zonder bloed en slijm!

Dinsdagmiddag heb ik haar kwark met propolis en kokosolie gegeven. Zal wel toeval zijn. Of kan dit zo snel werken?

Woensdagochtend en vanochtend zat er nog wel heel iets bloed bij, maar wel mooie vaste ontlasting. De rest van de dag geen bloed gezien.
Na 10 dagen moet ze inderdaad een herhalingskuur.

Weet iemand hoe lang het risico op herbesmetting bestaat?
En welke maatregelen we nog moeten nemen?
Hoe lang moeten we de propolis blijven geven?
Van kokosolie heb ik gelezen dat je dit 4 weken moet geven?

De andere honden hebben gelukkig nergens last van!
#1948177
hoi marijke....Diezel van mij, die is heel gevoelig gebleven op besmetting van Giardia (ze is hier 2 jr geleden erg ziek van geweest).......Zó is het nu  7 mnd geleden dat ze diaree had (stinkende spuitpoep)....afkloppen!!!....heb altijd Panacure in huis. Wel in overleg met da
#1948188
Oja......ter aanvulling vorige reactie.....ook diezel was jong. en daar ook nu een pup betreft is ervan herbesmetting gauw spraken omdat een pup alles van straat in zijn bek neemt en daar kan dus ook de boosdoender zitten.....Ik liet Diezel dan uit opplaatsen waar niet zoveel honden kwamen
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door