Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1939452
Mijn vorige honden aten altijd meteen hun maaltijd op zodra ik het gaf, onafhankelijk of het veel of weinig was. Hierdoor waren ze afentoe een beetje aan de slanke kant en soms een beetje aan de volle kant. Op zich geen probleem.
Noa, onze huidige hond, heeft haar brokken de hele dag beschikbaar. Ze is hierdoor heel constant in gewicht en eet precies wat ze nodig heeft voor die dag: afhankelijk van hoeveel ze beweegt eet ze meer of minder. Is dit ook mogelijk met barfen?

Het is natuurlijk niet mogelijk om vers voer de hele dag te laten staan, zeker niet in de zomer. Hebben jullie oplossingen om de hond zelf te laten aangeven/beslissen hoeveel het nodig heeft?
#1939481
Je hebt grote kans dat als je BARF gaat voeren je hond zich ineens niet meer netjes aan zijn tax houdt.
Maar een methode zou kunnen zijn om in het begin flink veel voer uit de vriezer te halen en kijken hoeveel zij opeet.
In het begin zal het even wennen zijn voor Noa, maar ik denk dat ze al snel in de gaten zal krijgen (binnen een paar dagen) dat ze moet eten wanneer het wordt aangeboden. En haar ondertussen even goed in de gaten houden of ze niet teveel afvalt of aankomt.
#1939487
Denk dat jij en je hond zullen moeten leren wat de juiste hoeveelheid is voor haar. Dat is goed te schatten, en in de loop van tijd zal je zien of dat teveel of te weinig is. Als zij het niet wilt eten zou ik de bak na een kwartiertje weg halen en later opnieuw aanbieden, eet ze het weer niet, weer weg halen, etc. dan leert ze vanzelf dat ze het gelijk op moet eten. je zou wel het eten op volstrekt willekeurige tijden aan kunnen bieden, dat het er  gewoon ineens staat voor haar.

Hier ook hoor, als ik dat met Reus zou doen dan moet eet ie mij arm!
#1939692
Toen Tommy nog brokken at liet ik het ook de hele dag staan.
En ik mocht blij zijn als hij 's-avonds wat gegeten had.
Zou ik hem nu de hele dag vlees tot zijn beschikking geven, kan ik hem over 3 dagen naar buiten rollen,
en een grote vriescel kopen.
#1940186
Ik denk dat de eerste opdracht die je hebt is je hond leren dat hij 1 of 2 maaltijden per dag heeft niet meer.
Dus smorgens en savonds, of enkel smorgens of savonds...
Geen vast tijdstip.
En wanneer je het aanbied na een kwartier de pot wegnemen. Niet gegeten, pech wacht je maar tot savonds...

Ze leert uiteindelijk te eten wanneer jij het aanbied en niet wannee zij der zin in heeft.
#1940198
Bedankt voor jullie reacties!
Het punt is dat ik het wel fijn vindt dat ze zelf weet hoeveel ze nodig heeft. Ik wil haar juist niet veranderen in een schrokkop die alles eet dat voor haar staat omdat het straks weggehaald wordt. Ik denk dat ik idd gewoon moet uitproberen door het twee keer per dag aan te aanbieden om te kijken hoeveel ze eet en of ze zich niet over-eet. Al ben ik bang van wel... Het is ook zulk lekker eten :)
#1940205
k wil haar juist niet veranderen in een schrokkop die alles eet dat voor haar staat omdat het straks weggehaald wordt
Dat zou wel gezonder zijn...de meeste vleeseters zijn schrokkoppen die zoveel mogelijk eten als het voorhanden is...


Als ze wat mager staat voer ik meer, als ze te dik staat minder en las ik lange vastenperiodes in. Ik heb er eigenlijk geen idee van wat ze per dag nodig heeft. Dat hangt ook sterk af van de activiteiten die ze gedaan heeft.
#1940394
Het is beter om 1x (of eventueel 2x) eten te geven. Dit is natuurlijker voor een hond. Een hond heeft een maag die kan uitzetten en dus grote hoeveelheden in 1x naar binnen kan werken. Telkens kleine beetjes eten, vult de maag niet echt. Ik zou gewoon 1 of 2 maaltijden aanhouden. Je merkt dat de hond honger heeft als hij afvalt. Dan kun je altijd meer geven.
#1940400
Misschien vind jij het fijner maar het is een ontzettende onnatuurlijke manier van voeren, brokken de hele dag neerzetten. Waarschijnlijk veranderd jouw hond dusdanig op BARF dat zij normaal eetgedrag gaat vertonen en dat wil zeggen: ze eet gewoon gelijk op wat jij haar voorzet. En je zou natuurlijk 2 maaltijden per dag kunnen geven. Maar 1 is ook prima.
#1940539
Ervaring hier is dat er gewoon door wordt gegeten tot het op is.....of totdat er echt niets meer bij  kan.
Jara krijgt zo nu en dan hele prooidieren.....onlangs een haas van goed 3 kilo en die ging op de kop en een stukje achterpoot na volledig op. Dag erna krijgt ze dan alleen een stukje pens van zo'n 200 gram.

Lijkt me niet bevorderlijk voor haar om dagelijks dit te doen.....alhoewel ik denk dat ze niet dagelijks zoveel naar binnen zou krijgen, maar proberen doe ik het niet.
#2129802
Noa eet inmiddels regelmatig kvv van verschillende merken. Haar brokken staan ook nog steeds de hele dag beschikbaar.
En ik kom tot de conclusie dat ze alleen eet wanneer ze honger heeft. Het is een aantal keer voorgekomen dat ik vers heb klaar gemaakt (ze eet het niet koud, dus ik warm het op) en ze het niet of gedeeltelijk op eet omdat ze geen honger (meer) heeft. Op een ander moment eet ze het weer wel of vraagt ze er zelfs om, als ze geen zin heeft in haar brokken. Beetje apart is het wel, maar het voordeel is dat ze heel constant in haar gewicht is!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door