Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zurca
#19285
zucht... ik weet het ff niet meer... een paar weken geleden had ik hier een topic geopend over het castreren van m'n twee kittens. aangezien het broer en zus zijn en ik straks geen nest met jongen wil zit ik dus een beetje met een probleem... de dierenarts gaf als advies om ze beide te laten helpen met ong. zes maanden. maar na het lezen over (te vroege)castratie bij honden had ik daar toch zo mijn vraagtekens bij. na wat advies van wat mensen hier, had ik besloten om Tobias te laten castreren zodra hij aan het sproeien gaat. Noa wil ik ook laten helpen zo ongeveer als ze een jaar is. maar om nou te voorkomen dat ze ,voordat Tobias gecastreerd word, gedekt word wou ik haar tijdelijk op de pil zetten... nu weet ik dat bij lang pilgebruik nadelige gevolgen kunnen optreden, maar hoe zit dat bij tijdelijk gebruik? nou de meningen hier over zijn dus zeer verdeeld. ik heb een aantal dierenartsen opgebeld en allemaal hadden ze een andere menig... tja wat moet ik daar nou mee?! op een ander forum heb ik toen de vraag gesteld aan katteneigenaren wat hun dierenarts hen voor advies had gegeven...ik kreeg daar meer advies dan ik om gevraagd had en er zaten wel dingen bij die mij weer aan het denken hebben gezet.... er kwam o.a. naar voren dat als je een kater laat castreren als tie al gesproeid heeft, de kans bestaat dat hij na de castratie hiermee door kan gaan.. ook zou je bij castratie van een poesje op de leeftijd van zes maanden minder risico lopen op melkkliertumoren. en dat het beter is om te castreren voordat een poes krols is geweest zodat alles nog "rustig" is vanbinnen....
wat moet ik hier nou mee... er zijn zoveel verschillende meningen... mijn gevoel zegt; niet zo vroeg mogelijk laten helpen... ik ben heel benieuwd naar wat jullie hier van vinden...ik probeer op dit moment zoveel mogelijk info hier over te krijgen zodat ik (een voor mij) goede beslissing kan nemen...
al vast bedankt, groetjes zurca
Door sylvia
#19317
Als je bij het eerste sproeien dirket laat castreren is er geen probleem hoor zurca,waar veel mensen de fout mee maken is om onzindelijk gedrag met sproeien te verwarren.Een onzindelijke kat wordt niet zindelijk door een castratie.Sproeien doet een kater om gebied te markeren ,als hij 1 keer sproeit weet je direkt wat dat is want het stinkt als een idioot !puur amoniak is het.
Als je dan de kater laat helpen gaat hij echt niet blijven sproeien.Wat de mamatumoren betreft gaat hetzelfde op als bij honden,mamatumoren door geslachtshormonen zijn in 9 van de 10 gevallen niet kwaadaardig dus van de verhoogde kans die je loopt op mamatumoren daarvan is het percentage echte kwaadaardige kanker nog kleiner.
Laatst gewijzigd door sylvia op do 30 okt 2003, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zurca
#19321
hallo sylvia,
die lucht is inderdaad niet te missen ;D wij hadden vroeger thuis ook een kater, die gewoon netjes naar buiten ging voor z'n behoefte(was de buurman niet altijd blij mee ;)) maar hij kwam naar binnen om te sproeien..pfff... niet echt lekker.. hij is toen ook gelijk gecastreerd en toen was het over... ik las toevallig net op internet dat er een kleine kans is dat je kater na castratie kan blijven sproeien, ongeacht de leeftijd van de castratie...dus niets met je moet voor zes maanden je kater laten castreren.... wat ik ook tegenkwam was een pagina over het laten helpen van kittens op de leeftijd van ...DRIE maanden :o als voordeel hiervan werd genoemd dat kittens sneller herstellen en vergeten en dat het 'gezelliger' was als ze met z'n allen in 1 keer geholpen werden :o ??? nou hier heb ik toch wel even raar naar zitten kijken...maar ik blijf verder zoeken....
ze zijn nu ongeveer 12 weken en gisteren ging Tobias over Noa heen staan en greep haar in het nekvel...mmmm.... ik heb me laten vertellen dat katten zo tussen de 5 en 8 maanden geslachtsrijp worden... ik zal wel weer de uitzonderingen in huis hebben...
Door karin2
#19331
zurca schreef: hallo sylvia,
die lucht is inderdaad niet te missen ;D wij hadden vroeger thuis ook een kater, die gewoon netjes naar buiten ging voor z'n behoefte(was de buurman niet altijd blij mee ;)) maar hij kwam naar binnen om te sproeien..pfff... niet echt lekker.. hij is toen ook gelijk gecastreerd en toen was het over... ik las toevallig net op internet dat er een kleine kans is dat je kater na castratie kan blijven sproeien, ongeacht de leeftijd van de castratie...dus niets met je moet voor zes maanden je kater laten castreren.... wat ik ook tegenkwam was een pagina over het laten helpen van kittens op de leeftijd van ...DRIE maanden :o als voordeel hiervan werd genoemd dat kittens sneller herstellen en vergeten en dat het 'gezelliger' was als ze met z'n allen in 1 keer geholpen werden :o ??? nou hier heb ik toch wel even raar naar zitten kijken...maar ik blijf verder zoeken....
ze zijn nu ongeveer 12 weken en gisteren ging Tobias over Noa heen staan en greep haar in het nekvel...mmmm.... ik heb me laten vertellen dat katten zo tussen de 5 en 8 maanden geslachtsrijp worden... ik zal wel weer de uitzonderingen in huis hebben...

hoi zurca,
ik denk wat jou kater nu doet "gewoon" nog maar oefenen is en/of dominantiegedrag uitproberen .
ik zou het kattinnetje toch vanaf een maand of 6 even aan de pil laten als ze nog niet gesteriliseerd (gecastreerd )is ,ik ken namelijk tal van kattinnen die op hun 9 maanden moeder waren (dus op ongeveer 7 maanden gedekt !!!!)als je zo vroeg de pil mag geven natuurlijk :s
proberen uit elkaar te houden is een hopeloze zaak :-\
en anders een keuze maken wie het best eerst (op tijd dus ) gecastreerd kan
ps 't zijn schatten van katten anders :)
Door sylvia
#19347
Met 12 weken zijn ze nog niet geslachtsrijp hoor Zurca,dat is gewoon nog spel net als puppies immiteren en oefenen kittens om zich voor te bereiden op hun toekomst.Tijger hier is ook met 6 maanden geholpenomdat hij al ging sproeien,normaal gaan ze dat pas rondt de 9 maanden doen.Je moet inderdaad even kijken hoe of wat,als je de poes te lang aan de pillen moet houden kun je beter 1 van de twee wat eerder laten castreren.Maar wie weet is dat alles niet nodig en hoef je maar een korte tijd de pil te geven.
Door zurca
#19349
wat stom van...had er ff niet aangedacht dat dit gedrag ook een manier is om de rangorde te bepalen...of gewoon een vorm van spel/oefenen is...ik had niet gedacht dat Tobias nu al kan dekken maar dacht wel dat het al een soort voorbode kon zijn... ik verwacht niet dat Noa nu nog krols zal worden, gezien de tijd van het jaar. en ik wacht dus in iedergeval af tot ong. januari/februari om haar aan de pil te doen.. Tobias gaat onder het mes zodra hij z'n eerst sproeibeurt heeft gehad...
Door sylvia
#19364
Ja joh je bent er gewoon teveel mee bezig,bang dat je het verkeerd doet ;D maar je doet het goed hoor,geen paniek uiteindelijk komt alles echt op zijn pootjes terecht :D
Door sylvia
#19492
zurca schreef: pfff... ik denk dat je gelijk hebt...'k heb er vanacht zelfs over gedroomd ;D
en hoeveel kittens had ze gekregen ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Door Janet
#19547
Kennen katten ook een rangorde net als honden dat kennen? Ook naar de mens toe ???.
Door zurca
#19550
hallo Janet,
katten kennen inderdaad ook een rangorde. ik heb nu vier katten in huis en onderling word uitgemaakt wie de baas is... er word hier niet echt om gevochten maar van tijd tot tijd word er weleens een mep uitgedeeld. zeker nu ik twee kittens in huis heb, die worden vaak door de twee oudere katten op hun plaats gezet.. of ze ook een rangorde naar de mens hebben weet ik eigenlijk niet, heb er hier nooit wat van gemerkt. maar ik denk dat dat bij katten niet zo speelt, ze doen toch waar ze zelf zin in hebben ;D
Door sylvia
#19569
Naar de mens heb ik het nooit gezien,misschien zien ze die toch anders,katten gedragen zich naar de mens toe eigenlijk al niet normaal.Niet als een volwassen katachtige zou moeten doen,hij gedraagt zich naar de mens als een kitten,dus neem ik aan dat hij ook geen behoefte heeft die mens te domineren (op een enkeling na die als vals wordt bestempeld)Maar als je een groep katten hebt zie je daar inderdaad een hierarchie onstaan bij de poezen en castraten,leeuwinnen hebben toch ook een hierarchie,iets minder duidelijk als bij de honden ( voor ons dan) maar daarom niet minder strikt.
Door Loeka
#20896
zurca schreef: wat stom van...had er ff niet aangedacht dat dit gedrag ook een manier is om de rangorde te bepalen...of gewoon een vorm van spel/oefenen is...ik had niet gedacht dat Tobias nu al kan dekken maar dacht wel dat het al een soort voorbode kon zijn... ik verwacht niet dat Noa nu nog krols zal worden, gezien de tijd van het jaar. en ik wacht dus in iedergeval af tot ong. januari/februari om haar aan de pil te doen.. Tobias gaat onder het mes zodra hij z'n eerst sproeibeurt heeft gehad...
Oei, oei! Dat is toch gevaarlijk hoor. Een poes kan ook een "stille" krolsheid hebben. Dan weet jij niet dat ze krols is maar de kater heeft dat echt wel door en zal niet aarzelen haar te dekken. Ook als de kleine Tobias nog niet gesproeid heeft kan hij al geslachtsrijp zijn!(mijn kater ook). Er zijn katers die gewoonweg niet sproeien. Dan zit jij straks met een nest kittens waarvan de ouders broer en zus zijn. Dat is niet wat je wil.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door