Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Juul
#1919227
Falco is 2,5 jaar geleden rabies geënt. Als ik nu een titerbepaling laat doen, heb ik dan een redelijke kans dat ie nog hoog genoeg is? Als ik nu zou enten en vervolgens titeren, ben ik nog wel op tijd voor de eventuele vakantieplannen van het najaar, dat is het niet, maar als ik ze ook geldig wil hebben voor scandinavië gaat dat dus niet lukken.
Iemand enig idee?
Door Lizzy
#1919263
Goeie vraag! Ik heb geen idee maar lees geinteresseerd mee want ik heb Linga vorig jaar laten vaccineren en ben eigenlijk vergeten daarna een titerbepaling te doen..... Aangezien de enting 3 jaar geldig is, zou je haast verwachten dat de titer ook voldoende hoog moet zijn :g:
Door Esther Q
#1919295
Zoals ik van verschillende da's heb begrepen valt er niet echt een pijl op te trekken. Om zeker te zijn werd mij aangeraden om zo laat mogelijk te enten en dan te titeren, omdat dan de kans op een goede uitslag het grootst is. Maar ik moet erbij zeggen dat dit allemaal da´s waren die makkelijk enten. Is de hond 2,5 jaar geleden voor het eerst geent, of al meerdere keren? In geval van het laatste zou ik het er wel op gokken en nu titeren zonder enten. Ik begrijp trouwens niet helemaal wat je bedoelt met: "maar als ik ze ook geldig wil hebben voor scandinavie gaat dat dus niet lukken."
Door Juul
#1919325
Hij is maar één keer ge-ent.
Voor noorwegen en zweden moet je toch 4 maanden wachten na de enting voor je mag titeren? Ik ga het meteen nog even nakijken

Klopt; het is een beetje ingewikkeld maar op één titer kun je naar engeland en noorwegen, als je het zo doet;

Zo begrijp ik het van de site van Dogs Included;

Engeland
na goedgekeurde bloedtest wachttijd van 6 maanden voor je het land in mag

Noorwegen en zweden

na rabiesprik wachttijd van 120 dagen voor de titerbepaling, er staat ook dat de prik niet meer dan een jaar oud mag zijn bij titerbepaling. Ik weet niet of dit nog klopt nu de geldigheid van de enting 3 jaar is (bij novibac)

Dus nu dan toch maar eerst prikken, dan titeren. Willen we een keer naar noorwegen moet de titertest opnieuw.
Laatst gewijzigd door Juul op ma 31 jan 2011, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Juul
#1919362
Hier staat het heel duidelijk;

VERENIGD KONINKRIJK EU land
Diersoort: Hond/ kat/ fret
Rabiësvaccinatie: Ja, minimaal 7 maanden voor de invoer. Na de 1 e vaccinatie binnen vaccinatieschema hervaccineren
Identificatie: Chip
EU dierenpaspoort Ja, indien gevaccineerd tegen Rabiës na 3 juli 2004.(in plaats van Pet Travel Scheme!)
Bloedtest op Rabiës titer: Ja, min. 30 dagen na de rabiësenting. Na een positieveuitslag (> 0,5 IE/ml) 6 maanden wachten voor vertrek.
Wordt het dier de volgende keer binnen het vaccinatieschema opnieuw gevaccineerd, dan is geen nieuwe bloedtest nodig
Quarantaine: Nee
Gezondheidscertificaat : Nee
Legalisering : Nee
Dier jonger dan 3 maanden: Pups en kittens < 3 maanden zijn niet toegestaan
Bijzonderheden: •Behandelen tegen wormen (Praziquantel) en teken(Fipronil) tussen 24 en 48 uur voor vertrek (tijdstip
vermelden!)
•Tot 1 oktober wordt naast het EU-paspoort ook hetPet Travel Scheme nog geaccepteerd als document
geaccepteerd dit dient in tegenstelling tot het EU-paspoort wel ter legalisatie worden aangeboden bij de RVV.
•Geadviseerd wordt om naast het EU-paspoort of het Pet Travel Scheme formulier ook de officiëlelaboratoriumuitslag van de Rabiëstiter en oude vaccinatiedocumenten mee te nemen ter ondersteuning van de continuïteit van deRabiësvaccinatie.
www.defra.gov.uk
•DEFRA informatienummer: 0044-870-2411710 (ma
t/m vrij, 8.30-17.00 UK time) of email:

NOORWEGEN Geen EU land, volgt regels van Zweden (wel EU land)
Diersoort: Hond/ kat/ fret
Rabiësvaccinatie: Ja, min. 5 maanden voor invoer. Na de 1 e vaccinatiebinnen vaccinatieschema hervaccineren
Identificatie: Chip
EU dierenpaspoort Ja, indien gevaccineerd tegen Rabiës na 3 juli 2004.(in plaats van formulier Noorwegen/Zweden!)
Bloedtest op Rabiës titer: Ja, min. 4 maanden en max. 12 maanden nà de rabiësenting. Na een positieve uitslag is er geen wachttermijn. Wordt het dier de volgende keer binnen het vaccinatieschema opnieuw gevaccineerd, dan is geen nieuwe bloedtest nodig
Quarantaine: Nee
Gezondheidscertificaat : Nee
Legalisering : Nee
Bijzonderheden: •Invoer verboden van Pit Bull Terriër, Fila Brazilieira,Tosa Inu en Dogo Argentino. Voor honden waarvan niet duidelijk is dat zij niet tot bovenstaande
rassen/kruisingen behoren is een originele
stamboom vereist om aan te tonen dat het niet een
hond van een van bovenstaande rassen (of een
kruising ) betreft.
•Katten mogen pas vanaf twaalf maanden leeftijd tegen rabiës worden ingeënt, honden vanaf driemaanden.
•Het dier dient ontwormd te worden (Praziquantel)binnen 10 dagen voor invoer. De dierenarts tekent dit in het paspoort op (datum en gebruikt merk
vermelden). Deze behandeling moet binnen 7 dagen na aankomst herhaald worden door een dierenarts.
•Het voornemen tot invoer moet aan de grens van Noorwegen gemeld worden•Het dier moet minimaal zes maanden aaneengesloten in een EU/EVA staat verbleven hebben, anders gelden er andere voorwaarden.
•Voor meer informatie: http://www.mattilsynet.no


Dus wil je geldig zijn voor Engeland én Noorwegen/Zweden op 1 enting en titer;
moet je laten enten; vier maanden wachten voor je een titertest laat doen, dan 6 maanden wachten op overtocht naar Engeland. Overtocht naar Engeland kan dan dus binnen 10 maanden, overtocht naar Noorwegen Zweden binnen 5 maanden.

In ons geval heeft het dus geen zin om nu te titeren om dan ook geldig te zijn voor Noorwegen/Zweden. Enting mag niet ouder zijn dan een jaar, helaas.
Laatst gewijzigd door Juul op ma 31 jan 2011, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#1919377
Ah, ik begrijp het. Ik zou de ambassade navragen over die jaar geldig en misschien ook een da in zweden in een grote stad. Hier waren vorig jaar de regels voor Finland en pups verandert, was op internet toen nog niet te vinden, ik hoorde het van mijn da.
Gebruikersavatar
Door pike
#1923811
Dit staat op de website van het ministerie van landbouw van Zweden. De regels zoals ze sinds verleden jaar gelden wat betreft rabies. Als je Nobivac hebt zijn de drie jaar van kracht:

Rabies vaccination
Both dogs and cats must be vaccinated against rabies. You can do the basic vaccination when the animal is at least three months old. If you vaccinate earlier than that, the vaccination is not valid for travel.
The animal needs to be identified at the time of vaccination.

How long the vaccination remains valid depends on the vaccine used. In Sweden, Rabisin is valid 1 year and 45 days, whereas Nobivac is valid three years. When the veterinarian enters the vaccination into the animal's passport or veterinary certificate, he or she also notes the last day of revaccination. You need to have your animal revaccinated on or before that date.


Some animals need a double basic vaccination
Some animals do not form as many antibodies. This is true for
•dogs and cats younger than a year
•dogs of large breeds
•dogs subject to hard physical training
•dogs and cats that are ill or have recently been ill.
Such animals should receive a basic vaccination twice, with about one month between shots. Please talk to your veterinarian about this.

Analysing the number of rabies antibodies
A veterinarian must take a blood sample no sooner than 120 days after the latest rabies vaccination, and before the period of validity of the vaccination expires. The point is to show that the animal has obtained an approved number of rabies antibodies, which means at least 0,5 IU per milliliters.
The sample is to be analysed by a laboratory that has been authorised by the EU. You can find a list of authorised laboratories in the right-hand column.

If the animal has not obtained an approved antibody count, you need to have the basic vaccination done again, and take another blood sample no sooner than 120 days later.
Door Elvira
#1925016
Bij zingaro is de bloedtest 1½ jaar na de enting gedaan, dit was niet de eerste enting, titer was hoog. bij Nelson was het een half jaartje na de enting en de eerste enting, titer was net voldoende.
Door Juul
#1928744
Heb net laten enten. Binnen een jaar voor Noorwegen/Zweden geldt niet meer. Dat mag de gehele geldigheidsduur van de enting, in ons geval dus drie jaar. Zag dat net te laat, anders had ik het toch geprobeerd om eerst te titeren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door