Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ElinevKa
#18880
Nou,
ik ben voorlopig van de barf af met mijn golden.. :'(

hij heeft een enorme maagzuurproductie en ontstoken darmen!!
DA flipte bijna bij het barfverhaal (dat is écht slecht; RAUW??? maar daar zitten bacterien in waar ze echt ziek van worden!!)
ik heb het maar zo'n beetje aangeluisterd maar hij is er echt wel ziek van.
Ze vond m dapper omdat ie ook echt wel pijn moet hebben.. :'(

ennieweej; nu zit ie aan medicijnen en heb weten te onderhandelen dat ie de komende tijd nog completeversvleesvoeding krijgt, maar als het niet over gaat wil ze 'm op hyperallergene brokken om het allemaal eerst rustig te krijgen en van daaruit kijken waar hij het goed op doet..

iemand nog tips??

ohja- groentemix uit de blender mag ie wel (met yoghurt)

zielig he!!!! en ik voel me nu een klote hondenmoeder..ik heb hem tenslotte al die kippenbotten en zalmvleugels enzo gegeven..(laat staan de schouderbladen enzo-die at ie wel niet -helemaal- op, maar toch voor een groot gedeelte..)
Door Angelique
#18889
ElinevKa schreef: Nou,
ik ben voorlopig van de barf af met mijn golden.. :'(

hij heeft een enorme maagzuurproductie en ontstoken darmen!!
DA flipte bijna bij het barfverhaal (dat is écht slecht; RAUW??? maar daar zitten bacterien in waar ze echt ziek van worden!!)
ik heb het maar zo'n beetje aangeluisterd maar hij is er echt wel ziek van.
Ze vond m dapper omdat ie ook echt wel pijn moet hebben.. :'(

ennieweej; nu zit ie aan medicijnen en heb weten te onderhandelen dat ie de komende tijd nog completeversvleesvoeding krijgt, maar als het niet over gaat wil ze 'm op hyperallergene brokken om het allemaal eerst rustig te krijgen en van daaruit kijken waar hij het goed op doet..

iemand nog tips??

ohja- groentemix uit de blender mag ie wel (met yoghurt)

zielig he!!!! en ik voel me nu een klote hondenmoeder..ik heb hem tenslotte al die kippenbotten en zalmvleugels enzo gegeven..(laat staan de schouderbladen enzo-die at ie wel niet -helemaal- op, maar toch voor een groot gedeelte..)
Je hoeft je echt geen klotehondenmoeder te vinden, daar mijn honden op brokken vaker een maag/darminfectie hadden als op rauw. Voor bacteriën hebben ze een afweersysteem. Maar ongeacht wat je voert, rauw/barf/brok, je hond zal altijd nog wel een keer tegen een darminfectie oplopen en dat hoeft dan niet persee te zijn van wat jij 'm te eten hebt gegeven.
Hypoallergene brokken om de boel tot rust te brengen? die zijn toch voor honden met een allergie? Dan zou ik nog liever even van rauw overgaan op gekookt, dan heb je in ieder geval nog controle op wat je erin stopt.
Veel sterkte met de zieke, want zielig is het natuurlijk wel.
Door Janet
#18891
Komen die ontstoken darmen ook van de maagzuurproductie ???. Ik dacht juist dat het maag-darmstelsel op elkaar was berekend, zodat de maagsappen niet zoveel tot geen schade aan de darmen veroorzaken :-\.
Misschien voorlopig even geen bot voeren en een andere eiwitbron zoeken (of alleen maar hele zachte botjes als kippenvleugels, lamsribben etc., geen schouderbladen e.d.)?
Ben wel blij dat ie voorlopig op versvleesvoeding mag en niet meteen teruggezet wordt naar brokken (ondanks het advies van de d.a.).
Enne... je bent geen klotehondenmoeder.
Laatst gewijzigd door Janet op di 28 okt 2003, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Paul_Barte
#18898
Eline..ontstoken darmen...tja dat kan maar een ENORME maagzuurproductie wat de oorzaak zou zijn... ???
Deze mag van mij direct op de berg 'broodje aap'!!!

Hoe heeft je DA dit geconstateerd? Waarschijnlijk helemaal niet maar bij het woord vlees heeft hij direct het wiel uitgevonden waarschijnlijk (tenminste dat denk hij).

Er kunnen tig redenen zijn voor de ontstoken darmen maar zoals Aneglique al aangaf regelt het lichaam zelf wel wat hij of zij kan en moet verteren.

Je bent inderdaad GEEN rotmoeder maar een lieve vrouw die begaan is met hetgeen wat de hond moet eten!

Voorlopig even de zaak lekker rustig houden met wat gekookte kip en eventueel gekookte rijst, wat pro-biotics en het probleem lost zichzelf in bijna alle gevallen wel op.

Ben wel benieuwd hoe jouw DA het zuur allemaal heeft gemeten ???
Door roger
#18899
<<
iemand nog tips??<<

om te beginnen /
een andere ,en betere dierenarts zoeken, ene die weet waarom een hond onder andere een carnivoren gebit gekregen heeft !

Gr.
Roger
Laatst gewijzigd door roger op di 28 okt 2003, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ElinevKa
#18953
Nou, het positieve hieraan vond ik dat mijn DA wel open stond om te kijken wat voor soort dingen we dan voeren, en ik heb m dus bijv deze site opgegeven om te lezen, en carnibest en bibi..

en de assistente flipte harder zeg maar, en toen zei hij ook zoiets van .. maar hij ziet er mooi uit en heeft ook een prachtig gebit..

maar goed; dat maagzuur is wel de zwakke plek van mijn golden; als je hier ook door de maanden heen kijkt, heb ik meerder topics met; misselijk; yoghurt; maagzuur etc..
Een paar weken geleden had ie opeens bijna een verstopping van een stuk bot (heb ik hier ook nog gevraagd van hij piept bij het poepen etc, met bloed etc)

ik vermoed dat ie daar toch een wondje aan over heeft gehouden en dat dat nu de pijn in zijn darmen veroorzaakt.
Maar OVERAL waar hij gisteren bekeken, beluistert en gevoeld werd had ie pijn en klonk het van BLIEBLOEPBLAB..

We zijn met de crohnhond door de molen geweest van kijkoperaties en eindeloos medicijn en voer aftasten..
ik ben blij dat we bij de golden de tijd krijgen om eerst naar de medicijnen te kijken, dan kijken naar het voer, en dan pas wat het nog meer kan zijn.

Dus iniedergeval krijgt ie nu weer versvlees.

Overigens; je vlees koken?? daar ben ik dan meer voor dan weer echt terug op brokken.. maar moet ik dan niet met andere supplementen wat toevoegen aan zijn menu?
Door ElinevKa
#18954
Paul_Barte schreef:

Voorlopig even de zaak lekker rustig houden met wat gekookte kip en eventueel gekookte rijst, wat pro-biotics en het probleem lost zichzelf in bijna alle gevallen wel op.
ehm...wat zijn pro-biotics??
Door ElinevKa
#18955
Paul_Barte schreef:
Je bent inderdaad GEEN rotmoeder maar een lieve vrouw die begaan is met hetgeen wat de hond moet eten!


bloos!! dank !! :-*
Door Lizzy
#18964
Hallo ElinevKa, nou goed, ik zal maar niet zeggen wat ik van de reactie van DA en assistentie vind....

Misschien is het inderdaad een goed idee om hem weer (tijdelijk?) over te zetten op versvlees. Jouw hond heeft het overigens toch altijd goed gedaan op versvlees?

Dat geleuter over bacterieen: flauwekul tot de macht 100. Misschien heeft hij wat moeite met bot of bepaalde vis of vleessoorten. Dat zou kunnen natuurlijk.

Ik sluit me ook aan bij Angelique. Ik gaf nog liever zelfsamengestelde gekookte voeding (om dit weer af te bouwen) dan dat ik overstapte op brokken. No way!

Maak desnoods een afspraak met Tannetje de Koning of Wim de Leeuw. De voedingsadviezen die zij geven zijn betrouwbaar en goed: http://www.holistischedierenartsen.nl

Groetjes, Lizzy en sterkte! En, zoals al gezegd: je bent een hele goede hondenmoeder!
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 29 okt 2003, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#18969
Hoi Eline, ik ben benieuwd hoe je dierenarts de diagnose heeft gesteld. Heeft hij bloedonderzoek gedaan? Een foto of echo gemaakt? Endoscopie gedaan?

Er zijn inderdaad honden die niet goed reageren of rauw versvleesvoer. Die kun je proberen op gekookt, zo licht mogelijk gekookt en ik heb ook wel eens honden in de praktijk die alleen maar bepaalde brokken kunnen verdragen. Elk mens/dier is nu eenmaal anders.
Maar ik heb begrepen dat jouw hond het altijd goed gedaan heeft op versvlees?
Dan zie ik weinig reden om op brok over te gaan.
Voor honden met maag/darmproblemen kan het inderdaad betr zijn om het vervleesvoer licht gekookt te geven. Je hoeft dan niet echt iets toe te voegen, hooguit wat omega 3 vetzuren, want die oxideren door verhitten.

En het minste wat je kunt doen om er achter te komen wat er precies aan de hand is, is bloedonderzoek.
Door roger
#18971
<<
Hoi Eline, ik ben benieuwd hoe je dierenarts de diagnose heeft gesteld. Heeft hij bloedonderzoek gedaan? Een foto of echo gemaakt? Endoscopie gedaan?<<

Eline, had jouw hond ook niet de ziekte vann Crohn? Of was dat iemand anders?


Als dat zo is dan had ik graag geweten hoe hij dat vastgesteld heeft en hoe hij daartoe gekomen is om in die richting te gaan zoeken.


Gr. Roger.
Laatst gewijzigd door roger op wo 29 okt 2003, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Angelique
#18972
Indien jouw hond de ziekte van Chrohn heeft, of iets wat daar vele op lijkt dan is een compleet versvoer naar mijn mening een betere optie voor je hond dan BARF. Dit omdat bij honden (en mensen) met deze ziekte voorkomen moet worden dat de darmen teveel geprikkeld worden en je bij BARF meestal veel afwisseling, dus veel prikkeling van de darmen hebt.
Ik heb hier een klant ook met een Golden die de ziekte van Crohn heeft (of iets verglijekbaars, want het is nooit benoemd) deze hond doet het perfect op de carnibest lam/rijst welke ze op advies van Tannetje is gaan voeren. Eén koekje teveel van de buurvrouw en het is weer een dagje mis, maar dat is dan altijd maar 1 dagje. Maar de hond is voor het eerst in 7 jaar nu al ruim een driekwart jaar van zijn infecties en zijn diarree af. Bij deze ziekte is stabiliteit het toverwoord.

Pro-biotics zijn "goede" bacteriën die normaliter ook in de darmen aanwezig zijn (de darmflora) maar die door antibiotica volledig om zeep geholpen waardoor de darmen vatbaarder zijn voor infecties. Werkt in de regel als een speer.
Door jeanne
#19043
Paul_Barte schreef: Eline..ontstoken darmen...tja dat kan maar een ENORME maagzuurproductie wat de oorzaak zou zijn... ???
Deze mag van mij direct op de berg 'broodje aap'!!!

Hoe heeft je DA dit geconstateerd? Waarschijnlijk helemaal niet maar bij het woord vlees heeft hij direct het wiel uitgevonden waarschijnlijk (tenminste dat denk hij).

Er kunnen tig redenen zijn voor de ontstoken darmen maar zoals Aneglique al aangaf regelt het lichaam zelf wel wat hij of zij kan en moet verteren.

Je bent inderdaad GEEN rotmoeder maar een lieve vrouw die begaan is met hetgeen wat de hond moet eten!

Voorlopig even de zaak lekker rustig houden met wat gekookte kip en eventueel gekookte rijst, wat pro-biotics en het probleem lost zichzelf in bijna alle gevallen wel op.

Ben wel benieuwd hoe jouw DA het zuur allemaal heeft gemeten ???
Ja, dat vind ik knap van zo'n da.
Je kent het verhaal van mijn vriendin nog wel he Paul?
(van die kletstante)
Haar Basset had dus buikpijn, bloed bij ontlasting, en was ziek. DA kon geen direkte oorzaak vinden, dus foto's gemaakt. Bleek er 'iets' te zitten in de maag. Dus, openmaken, bleek dat het een enorme uitstulping vol met maagzuur was. Kwam wel eens voor, maar niet vaak was het antwoord.
Dus, vind het knap dat jouw da dit zomaar kan zien, dat het teveel aan maagzuur is! ???
Ik denk, net als Paul, dat je da bij het horen van het woordje verslvees, maar geconstateerd heeft dat het daar van moet komen, makkelijk toch? Is ie weer een brokkenklant rijker!
Zou het advies van Paul maar even opvolgen.
Sterkte ermee, en je bent beslist geen slechte hondenmoeder!!!!!!!
Door roger
#19044
<<Indien jouw hond de ziekte van Chrohn heeft, of iets wat daar vele op lijkt dan is een compleet versvoer naar mijn mening een betere optie voor je hond dan BARF. <<



Mijn hond heeft de ziekte van Crohn niet Angelique maar ik ben wel heel erg geintresseerd in dit "fenomeen".

De ziekte van Crohn is namelijk een zogenaamde "beschavingsziekte " en 15, 20 jaar geleden liepen mensen zelfs maar aan te modderen eer men de ziekte soms nog maar herkende.

Ik vraag mij dus af hoe een da. de diagnose steld: ziekte van Crohn of gelijk welke vorm van IBD?
Ik vraag me zelfs af of dat wel bestaat bij honden?

En is de ziekte van Crohn dan , die bij de hond gekonstateerd word dezelfde vorm dan die bij de mensen?
Daar zijn triggerfactoren die opstoten kunnen opwekken namelijk vezels. En waarom komen er nu meer en meer honden met deze ziekte van Crohn of gooit men alles hier op een hoop?

Ik ben heel erg geintresseerd in dit onderwerp en had heel graag geweten hoe en na welke onderzoeken men vaststeld dat een hond de ziekte van Crohn heeft?

Tannetje , heb jij hier ervaring mee?


Gr.
Roger
Laatst gewijzigd door roger op wo 29 okt 2003, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#19050
Ik weet niet zeker of mijn kennis van de ziekte van Crohn klopt. Volgens mij is de officiele naam Colitis ulcerosa en dat betekent dat er zweren in de dikke darm zitten.

Voor zover ik weet komt de ziekte van Crohn niet bij dieren voor maar veel dierenartsen hebben de neiging om aandoeningen met vergelijkbare symptomen dan ook maar dezelfde naam te geven. Meer om het voor de mensen duidelijker te maken.

IBD is en verzamelnaam voor terugkerende buikpijn, al dan niet met diarree en dat kan van alles zijn.

Bij dieren krijgt de diagnose meestal de naam van de cellen die er te veel te vinden zijn in de darmwand.
Bijvoorbeeld: eosinofiele enteritis (als er te veel eosinfiele cellen aanwezig zijn) of lymfocytaire enteritis.
Of als er eiwit verlies optreedt: proteinlosing enteropahtie.

Voor allemaal geldt: oorzaak onbekend, therapie hetzelfde: prednison.

Colitis kan ook voorkomen bij dieren. Is een ontsteking van de dikke darm. Oorzaak meestal: wormen of een voedselallergie.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door