Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cattystyle
#189205
Zijn jullie het hiermee eens?

*****
Would it be possible for you to list which bones are suitable to feed. Without an anatomy degree I am finding it hard to know what to buy and/or which bones that my butcher gives me are rec bones or feeding bones.



Example: A pig's head. Is that ok? Including the jaw bone? Lamb's spine? Beef ribs? My fella isn't mad on chicken and he weighs 27kg. - Celia Kerr



The best bones to feed are those that will not splinter or form foreign bodies when swallowed. Bones should never be fed cooked or baked, as this hardens the bone and makes it more likely to break the dog's teeth. It also tends to crack into large sharp shards that can damage the dog's stomach and intestine.


Some bones are definitely not good; for example the ball shaped part of the hip joint can be crunched off and swallowed, causing an obstruction. Certain species of animals carry higher levels of worms and bacteria. Any kind of raw pig meat should not be fed, so a pig's head is not good.


Spinal material has also got some risks, because the vertebra are covered in shary projecting spines that can case an obstruction if individual vertebrae are swallowed whole. It is far better to feed sinewy leg bones with plenty of meat, cartilage and connective tissue left on. marrow. A large thigh bone is fine, but sawn so the hip is missing and the kneecap is also taken away. Bones cut from the forelimb of large animals are fine too.

Best wishes, Jon
*****

Bron: http://ukbarfclub.co.uk/nm/anmviewer.asp?a=30&z=6
Door Lizzy
#189331
Ruggewervel.... Ik weet niet. Misschien ligt het eraan van welk dier. Als je namelijk die van het kalf neemt, dan geef je 1 wervel (groot zat voor zelfs een grote hond) en zo'n wervel bestaan niet uit meerdere wervels. Maar om de reden die hij beschrijft geef ik geen ossestaart of kalfsstaart.
Door 202spots
#189381
cattystyle schreef: Zijn jullie het hiermee eens?
*****
Example: A pig's head. Is that ok? Including the jaw bone? Lamb's spine? Beef ribs? My fella isn't mad on chicken and he weighs 27kg. - Celia Kerr

The best bones to feed are those that will not splinter or form foreign bodies when swallowed. Bones should never be fed cooked or baked, as this hardens the bone and makes it more likely to break the dog's teeth. It also tends to crack into large sharp shards that can damage the dog's stomach and intestine.

Some bones are definitely not good; for example the ball shaped part of the hip joint can be crunched off and swallowed, causing an obstruction. Certain species of animals carry higher levels of worms and bacteria. Any kind of raw pig meat should not be fed, so a pig's head is not good.

Spinal material has also got some risks, because the vertebra are covered in shary projecting spines that can case an obstruction if individual vertebrae are swallowed whole. It is far better to feed sinewy leg bones with plenty of meat, cartilage and connective tissue left on. marrow. A large thigh bone is fine, but sawn so the hip is missing and the kneecap is also taken away. Bones cut from the forelimb of large animals are fine too.
Ik zou ook geen varkenskop geven,maar ik geef beslist ,wel de ruggewervels die aan de ribben vast zitten van kalf,geit en lam.
Op deze foto zie je aan de rechterkant de stuk wervel,en aan de linkerkant de ribben,(dit is van geit)
De wervel is eigenlijk al door de helft gezaagd,elke lap met ribben heeft dus 'n halve ruggewervel eraan vast zitten.
Afbeelding

Op deze foto zie je nadat de ribbekast in stukken is geknipt, links 2 stukken ruggewervel en de rest heeft ribs en stuk wervel aan de linkerkant van de rib.

Afbeelding
Ik zou liever 'n knokkel geven dan de "large thigh bone",'t grote bovenste gedeelte van de poot,
"Bones cut from the forelimb" zijn stukken van de voorpoot....zou ik dus OOK niet geven omdat 't dragende botten zijn en veel harder dan de knokkel bal die op 't eind van de poot zit.
'n in de helft gezaagde knokkel geef ik liever,ze halen 't merg er makkelijk uit en dan haal ik 't weg voordat ze TEveel van 't bot zelf vreten.
Dus nee ik ben het niet erg met't advies van Jon eens

Ik geef ook geen ossestaart omdat 'n in stukken gezaagde staart TE kleine stukken zijn,en 'n HELE staart 't zelfde "in een keer doorslikken" element heeft als de kalkoennek.. :-\
...
Door Nelly
#189660
Dat heb ik ook met lamskoteletjes; die krijgen ze hier weleens, maar dat kleine ronde botje snij ik er altijd uit. Vind dat echt zo'n botje wat ergens lekker vast kan gaan zitten. Ik lepel wèl het merg voor ze eruit :P
Door laura
#189679
Tosca heeft afgelopen week nog een ruggewervel van schaap/ lam gegeten. Misschien als je een slopop hebt dat het problemen kan geven, maar onze hond laat het laatste stukje liggen. dat was te hard of misschien te klein...

Ik geef het gewoon, ik zie dat het goed gaat. Ik laat haar toch nooit alleen met een bot.
Door tieneke
#189769
Hier ook soms een ruggewervel met rib eraan.
Geen probleem het laatste stuk haal ik altijd op tijd weg.
Alleen met die kalfsstaarten heb ik nu een probleem vrees ik.....
Er ligt een volle zak in de vriezer die ik nu niet durft te geven na dit te hebben gelezen.
Of moet ik ze klein maken? :-\
Gebruikersavatar
Door chooky
#189778
tieneke schreef: Hier ook soms een ruggewervel met rib eraan.
Geen probleem het laatste stuk haal ik altijd op tijd weg.
Alleen met die kalfsstaarten heb ik nu een probleem vrees ik.....
Er ligt een volle zak in de vriezer die ik nu niet durft te geven na dit te hebben gelezen.
Of moet ik ze klein maken? :-\
Ik (en dus chooky) heb geen probleem met kalfsstaarten. Chook eet ze erg nejes. Ik denk dat je bij schrokkers wel uit moet kijken, maar chooky euzeelt gewoon stukje voor stukje naar binnen. Nooit problemen mee gehad.
Door tieneke
#189807
chooky schreef:
Ik (en dus chooky) heb geen probleem met kalfsstaarten. Chook eet ze erg nejes. Ik denk dat je bij schrokkers wel uit moet kijken, maar chooky euzeelt gewoon stukje voor stukje naar binnen. Nooit problemen mee gehad.
Ik zal er zeker bijblijven ;)
Door cattystyle
#190074
Ik geef ook nooit botten alleen, ik krijg ze van lam en kalf. Nog nooit problemen gehad met een ruggewervel. Bedankt voor je mooi ogende toelichting, Dory :D!

Ossenstaart gaf ik wel, maar niet meer toen ik hier las dat een stuk los kan schieten. Klinkt logisch. Tess schrokt helemaal niet, maar het geweld waarme ze een bot te lijf gaat (echt haar best doen zeg maar), kan zeker wel garant staan voor het losschieten van een stuk van een ossenstaart. En dat risico is me dan echt iets te groot.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door