Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door kojak
#1876246
Nu lees ik regelmatig dat de puppy vaccinaties gegeven worden en een hond daarna niet meer word gevaccineerd. Wij vaccineren ook niet meer. maar ik vraag mij het volgende af ; zijn er ook mensen hier die ook geen pup vaccinatie hebben gezet, of gedeeltelijk ?
Wat is de info/mening hierover ? staat er misschien een artikel over in de bieb ?
Door Mevroi Kruim
#1877030
Ik heb het er met Tannetje over gehad en zij vond dat je zeker tegen Parvo moet vaccineren. Dat komt nog regelmatig voor en is dodelijk voor pups. Hepatitis en hondenziekte zijn zeldzaam maar ze zullen maar een oostblokhondje van de puppyfabriek tegenkomen ...
Door Deesje
#1877484
ik heb puppie heeeeuuul beperkt laten vaccineren (bij tannetje).. hij is bij de fokker helemaal niet gevaccineerd en toen later bij ons met 11 weken (uit mijn hoofd) pas.. daarna was alles goed..

ik zou nu vaker laten titeren en daarop vaccineren.. maar denk nog steeds dat ik voor de 9 weken niet zo veel zou doen omdat die vaak toch niet aan slaat.. laten we ook nog een beetje vertrouwen hebben in moeder natuur die een en ander regelt en beschermt..
Door kojak
#1877551
Wat heb je dan wel, en wat heb je dan helemaal niet laten vaccineren ? Je zou dus willen bekijken bij een volgende keer afhankelijk van de titers of het nog beperkter kan, of begrijp ik dat verkeerd ?
Laatst gewijzigd door kojak op do 30 dec 2010, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Deesje
#1877590
ik zou volgende keer inderdaad met 9/10 weken titeren en kijken of er iets nodig is.. puur omdat veel hondjes die wel voor die leeftijd gevaccineerd worden met 15 weken ook niet beschermd blijken te zijn.
er is altijd een risico, maar voor mij gold dat ik niet vaccineerde en dus wist dat ik aan de bel moest trekken mochten er symptomen van ziekte ontstaan, ik geloof in de kracht van moeder natuur..

het klopte trouwens niet helemaal wat ik net schreef bedenk ik me..
mijn pup is bij de fokker niet gevaccineerd, toen met 11 weken bij ons wel gevaccineerd (parvo, hepatitis, distemper) en bleek met 16 weken enkel beschermd tegen hondenziekte.. kortom die 11 weken vaccinatie is bijna niet aangeslagen en dus praktisch voor niets geweest. hij is toen wel nogmaals gevaccineerd (wederom parvo, hepatitis en distemper) en daarna was alles goed..
met dat resultaat dat ik dus de volgende keer kijk of ik met 9 weken kan titeren (of dat zelfs over sla), en dan evt nog een keer met 15/16 weken.. het is moeilijk om te bepalen wat de geschikte tussentijd, wanneer titeren, wanneer vaccineren, is maar ik geloof ook niet in schijnzekerheid (als je hem laat vaccineren en het slaat niet aan)..

het is geen zekerheid en het blijft denk ik altijd moeilijk, je wil het goed doen, je wil de verantwoordelijkheid nemen voor de gezondheid van je pup maar dat maakt het niet makkelijker.. ik ben er (niet wetenschappelijk onderbouwd) wel van overtuigd dat die eerste vaccinaties vaak niet aan slaan, maar ja het verschilt ook per situatie..
bij de volgende zou ik ook weer gewoon in overleg met tannetje doen.. maar ben daarbij wel geneigd om het zo beperkt mogelijk te houden..
Door Lizzy
#1880058
kojak schreef: Nu lees ik regelmatig dat de puppy vaccinaties gegeven worden en een hond daarna niet meer word gevaccineerd. Wij vaccineren ook niet meer. maar ik vraag mij het volgende af ; zijn er ook mensen hier die ook geen pup vaccinatie hebben gezet, of gedeeltelijk ?
Wat is de info/mening hierover ? staat er misschien een artikel over in de bieb ?
Christie Keith heeft daar een interessant artikel over geschreven (meerdere):

http://www.caberfeidh.com/VaxNone.htm
Door kojak
#1880253
Dankjewel ! precies wat ik zocht !

@ Deesje ; heb jij dan een fokker gevonden die hier jouw mening over deelt ? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen bij de fokker ?
Laatst gewijzigd door kojak op za 01 jan 2011, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1880317
Ik vind het een heel interessant artikel. Maar ik zou niet op basis van deze overwegingen afzien van vaccineren.

"Juliette de Bairacli Levy, founder of Natural Rearing, wrote that after three generations of raw-feeding and not vaccinating, her dogs never again knew any kind of disease, and after five generations they knew "unbroken good health.""

Dat is interessant en het is zeker de moeite waard om te kijken wat zij dan precies voerde.
Maar wolven worden ziek, zeker de welpen maar ook de volwassen dieren. En ze gaan dood aan parvo en hondenziekte en schurft. Zou je kunnen argumenteren dat die exemplaren misschien niet optimaal opgegroeid zijn. Zou waar kunnen zijn. Maar wat is dan wel optimaal als niet de manier die Ma Nature heeft uitgedacht? In huizen wonen, in stedelijke gebieden vervuild met gore lucht, herrie, onnatuurlijke omgevingsfactoren? Tussen mensen, met weinig beweging, niet te mogelijkheid om aangeboren gedragspatronen uit te leven? Gevoerd met gedomesticeerde dieren, al dan niet biologisch?

Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat vaccinatie, mits met overleg toegepast, dodelijke ziektes kan voorkomen.
Door kojak
#1880387
Een groot voordeel wat wij natuurlijk hebben is de natuurlijke geneeskunde. Ze geeft aan dat zij de zieke honden met Parvo homeopathisch er overheen heeft kunnen helpen. Met homeopathie is het zo, dat wanneer je een ziekte homeopathisch geneest, en dan ook echt geneest zodat het weer volledig in balans is, het nageslacht de aanleg voor deze ziekte niet zal erfen. Dit is natuurlijk een heel groot verschil in hoe sterk wij onze honden kunnen maken vergelijkbaar met de "wilde hond" die een bepaalde aanleg wel doorgeeft omdat hij nooit behandeld word.

Ik geloof, dat je met dit als basis, samen met zo min mogelijk schadelijke invloeden zoals o.a. commerciële voeding en preventieve medicatie best een eind kunt komen, en dan nog kost het haar 5 generaties om een hond goed gezond te noemen ! Ik denk dat wanneer die omkeer in een bepaalde lijn eenmaal is gemaakt het een enorm grote winst oplevert. Maar ik geloof ook dat dit voor de doorsnee hondenbezitter op dit moment te moeilijk is omdat er enorm veel informatie te bestuderen is wil je een goede keuze kunnen maken, daarnaast worden dit soort dingen vaak te snel afgekapt omdat we het risico te groot lijken te vinden..

Maar, dit is het verhaal van 1 persoon, ik ben wel nieuwsgierig naar meerdere van dit soort verhalen 
Door Deesje
#1880436
ik heb met mijn fokker veel overlegd, het heeft wat moeite gekost maar uiteindelijk heeft ze heel veel moeite gedaan om (speciaal voor mij) de pups rauw af te spenen en tuwi niet te vaccineren en beperkt te ontwormen.. ze woont in tsjechie en daar zijn een aantal zaken minder makkelijk te krijgen als hier.. we hebben samen een lijstje gemaakt van wat ze kon krijgen en zo heeft ze 2 of 3 verschillende puppen-gemalen barf zelf gemaakt.. het niet vaccineren is in overleg gegaan en zij is er voor mijn hond mee ingestemd (met als grootste argument dat de meeste vaccinaties gewoon echt niet of nauwelijks aan slaan).. en ik ben heel eerlijk, ik heb gewoon geluk gehad met mijn fokker... maar daartegenover staat dat zij vindt dat ze geluk heeft gehad met mij..

onze honden leven niet meer in een natuurlijke omgeving maar ik ben nog steeds wel overtuigd (ik val in herhaling) van een natuurlijke afweer en maternale immuniteit die ze mee krijgen.. ik ben even de naam kwijt van die dokter die ook een heel stuk geschreven heeft over niet vaccineren (ook deels bij puppen), probeer het zo even op te zoeken..
Gebruikersavatar
Door kira
#1880502
Interessant. Hier zijn kleine beer en Dame met 5 weken geënt (zijn flessenpups en dat leek toen de beste oplossing om ze toch met 6 weken mee naar buiten te kunnen nemen), daarna hebben ze met 15 weken nog een prik gehad. Met 1 jaar getiterd. Ze zijn 3, Dame heeft voor alles hoge titers. Kleine Beer heeft voor 1 ding nauwelijks titer, maar in overleg niet geënt. Het volgende nest wil ik pas laten enten als het nodig is (maar goed, dan moet wel alles vlotjes lopen en er de tijd en mogelijkheid zijn dat te controleren) en ik hoop dat ik de pupkopers ook zover kan krijgen dat ze daarna aan de hand van titers wel/niet gaan enten.

Opmerkelijk was overigens dat Grote Beer (die tot 2007 alle entingen gehad had) in 2009 geen titer had tegen hondenziekte, en in 2010 wel een titer had. De vraag was, zou ze het dan gehad hebben (ik heb haar geen dag ziek gezien).
Door Gaby
#1880626
Goed artikel :)

Vind het ook goed dat ze er nog eens op attendeert dat als je er voor kiest om niet te vaccineren je ook voor eventuele consequenties de gevolgen moet dragen en daar zelf evt emotioneel op voorbereid moet zijn voorzover mogelijk.
Het klinkt allemaal heel wel overwogen, ik vond het artikel ook goed onderbouwd. Maar schrik toch wel een beetje dat de helft van het nest toch parvo kreeg...
Brrr ik geloof dat ik daar emotioneel niet echt op voorbereid zou zijn. Dan maar parvo enten..
Maar ja, aan de andere kant, mijn twee doggies van ruim ander half heb ik ook alleen maar parvo weil laten enten..
Op rabiës na dan, ik ga veel naar Groot Brittannië

Het lijkt toch wel alsof je hersenen zeggen, ik voer vers, Het komt vast wel goed. Ik kijk wel uit met stilstaand water. Aan urine van andere honden denk je niet zo snel, hoeveel honden dragen het bij zich........ ::)
Alhoewel een vriend van mij die een dekreu heeft die aardig presteerd bij de schapen en dus regelmatig als dekreu ingezet werd, weil kreeg van een teef die hij moest dekken en dat letterlijk maar net overleefde. Niet dat het uitmaakt dat hij een dekreu is, je wil natuurlijk dat geen 1 hond dit hoeft door te maken.

Maar het is zeker iets om te realiseren dat beperkt vaccineren risico's met zich mee brengt, en het is goed om dat nog eens in de oren te knopen. Jammer dat je weil niet kan titeren. Het blijft een lastig vraagstuk tegen wat wel en wat niet enten. Een pup van een vriend van mij heeft maar net hondenziekte overleeft, en ik ben er nog van verbaasd dat ze het gered heeft, want de toestand waarin ze verkeerde en hoelang ze in die toestand heeft verkeerd was zodanig dat ik niet meer dacht dat ze het zou redden. Ze was wel gevaccineerd overigens.  Al deed dit geheel zich voor vlak nadat ze de 2de keer ge-ent was (alleen tegen parvo)
Ik vind het wel machtig mooi dat de natuur ook 'heftige ziektes' kan 'oplossen'. En het maakt het weer eens duidelijk om het eerst bij een holistisch of homeopaat te gaan zoeken, al was dit al meer dan lang bekend natuurlijk bij de mensen van dit geweldige forum.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1886377
Je moet je ook bedenken dat als je de fokker vraagt om een pup niet te enten en de rest wel, je pup juist een verhoogd risico loopt op parvo. Er wordt tegenwoordig alleen nog maar met levende entstof geënt en die kan zich juist na een enting verspreiden. Dus de andere pups kunnen dan met een beetje pech jouw pup ziek maken.

Maar helemaal niet enten is best mogelijk. Het hangt er een beetje vanaf hoeveel risico je wilt lopen. En ik denk niet dat je met homeopathie of welke natuurgeneeswijze dan ook alles kunt oplossen.
Een vriendin van mij uit Duitsland die veel met Juliëtte heeft samengewerkt is toch ook een paar honden kwijt geraakt aan parvo en leptospirose.
Door Fige
#1886541
Ik respecteer ieders standpunt en denk dat we al een heel eind zijn als iedereen op maat vaccineert en niet ieder jaar ( ja het komt nog steeds voor!) een cocktail laat spuiten.
Ik heb mijn jongste teefje laten titeren op 15 maanden en die waren allemaal hoog gelukkig. Maar ik heb nu een nestje pups die ik zeker wel laat vaccineren, al twijfel ik wat over de 6 weken enting. Ik probeer de pupkopers wel te overtuigen dat een titerbepaling met 15 maanden verstandiger is dan zomaar de spuit er weer in te zetten. Met een goed vaccinatieprogramma in de vroege jeugd worden er genoeg antistoffen door het lichaam aangemaakt.

Lepto is uiteraard een ander verhaal.
Door kojak
#1886919
Hitam schreef: Een vriendin van mij uit Duitsland die veel met Juliëtte heeft samengewerkt is toch ook een paar honden kwijt geraakt aan parvo en leptospirose.
Wie is Juliëtte ? Je vriendin had er ook voor gekozen om helemaal niet te vaccineren en dat is niet goed gegaan ?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door