Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Peet
#186069
Wat ik nu lees op een ander forum:

Iemand op een ander forum vertelde dat het in o.a. voormalig Oost Duitsland gebruikelijk is om (rauw) varkensvlees en botten te geven. Juist geen rundvlees en botten ivm BSE. Ik stond daarvan te kijken, ivm gevaar voor Auschesky.

Vervolgens heb ik het volgende daar gepost:
"Misschien hebben die honden door de tijd heen een verhoogde weerstand gekregen, en zijn ze minder vatbaar voor o.a. Auchesky? Ik ga het ook eens vragen op het barfforum, misschien dat ze er daar meer over weten... "

Nu komt er een andere reaktie, van iemand van Barf-natuurlijk:

"Ik heb je vraag niet zien verschijnen op het barfforum, maar rauw varkensvlees en rauwe varkensbotten voeren is vrij normaal bij de barfers in Nederland. "

Huh?????? Ik zit niet op Barf-natuurlijk, maar dit kan ik me toch niet voorstellen?

(Sorry, Lizzy, als ik in de verkeerde sectie zit, wil jij het dan verplaatsen? )
Laatst gewijzigd door Peet op wo 13 okt 2004, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#186072
Peet schreef: Wat ik nu lees op een ander forum:

Iemand op een ander forum vertelde dat het in o.a. voormalig Oost Duitsland gebruikelijk is om (rauw) varkensvlees en botten te geven. Juist geen rundvlees en botten ivm BSE. Ik stond daarvan te kijken, ivm gevaar voor Auschesky.

Vervolgens heb ik het volgende daar gepost:
"Misschien hebben die honden door de tijd heen een verhoogde weerstand gekregen, en zijn ze minder vatbaar voor o.a. Auchesky? Ik ga het ook eens vragen op het barfforum, misschien dat ze er daar meer over weten... "
Nee, helaas bestaat er geen verhoogde weerstand tegen Aujeszky. En je hond/kat gaat er aan dood (als ie in aanraking komt met rauw besmet varkensvlees of levende besmette varkens). Punt. BSE is overigens voor honden ongevaarlijk (zegt men) en op BSE wordt op getest en besmet vlees komt niet in de voedselketen.
Nu komt er een andere reaktie, van iemand van Barf-natuurlijk:

"Ik heb je vraag niet zien verschijnen op het barfforum, maar rauw varkensvlees en rauwe varkensbotten voeren is vrij normaal bij de barfers in Nederland. "

Huh?????? Ik zit niet op Barf-natuurlijk, maar dit kan ik me toch niet voorstellen?
Ja, bij barfnatuurlijk bevelen ze inderdaad varkensvlees en botten aan. En er zijn een aantal mensen die het voeren en die het (kleine? Of grote?) risico nemen. Ook hier op Barfplaats zitten mensen die het wel voeren. Maar ik raad het af en blijf het afraden. Zie ook: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 5#lastPost

Het blijft natuurlijk wel ieder z'n eigen vrije keuze! We leven in een vrij land dus wanneer mensen wel varkensvlees willen voeren: prima. Maar ik zie helemaal geen reden om het gebruik van rauw varkensvlees op Barfplaats te promoten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 13 okt 2004, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door laura
#187787
An schreef: Ik behoor bij de mensen die het wel doen ;)

Ik vraag me af waarom je varkensvlees voert?
Misschien omdat de kans erg klein is en varkensvlees niet altijd zo duur.
En je hebt natuurlijk een extra variatie?

DIt uit pure interesse en niet als kritiek ;)

Ik blijf er van overtuigd dat varkensvlees er hier niet in komt!

Ik vraag me dus af wat jouw beweegredenen zijn ;)
Door An
#187820
Prijs dat boeit me zo niet. Maar idd de kans is idioot klein. Ik geloof dat minder dan 1 op 10000 dieren de ziekte heeft. Nou als je dan 1 keer op de 100 jaar ofzo er is 1 hebt tussen zitten heb je denk ik al serieus pech gehad.

En idd ik doe het voor de extra variatie. Ik haal meestal dan een varkenshammetje. Niet erg vaak hoor, maar ik ben er wel niet echt bang van ;)

Het is geloof ik ook al 15 jaar geleden dat er nog een geval is voorgekomen bij een hond of een kat in Europa en er zijn in Europa toch enkele landen zoals Duitsland waar erg veel varken wordt gegeven, dus ik geloof echt niet dat het gevaar hoog ligt. Ik denk dat je eerder de lotto wint dan dat je hond die ziekte krijgt.

Maar het is absoluut een keuze die je voor jezelf moet maken natuurlijk!!!!
Laatst gewijzigd door An op zo 17 okt 2004, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#187840
An schreef: Prijs dat boeit me zo niet. Maar idd de kans is idioot klein. Ik geloof dat minder dan 1 op 10000 dieren de ziekte heeft. Nou als je dan 1 keer op de 100 jaar ofzo er is 1 hebt tussen zitten heb je denk ik al serieus pech gehad.

En idd ik doe het voor de extra variatie. Ik haal meestal dan een varkenshammetje. Niet erg vaak hoor, maar ik ben er wel niet echt bang van ;)

Het is geloof ik ook al 15 jaar geleden dat er nog een geval is voorgekomen bij een hond of een kat in Europa en er zijn in Europa toch enkele landen zoals Duitsland waar erg veel varken wordt gegeven, dus ik geloof echt niet dat het gevaar hoog ligt. Ik denk dat je eerder de lotto wint dan dat je hond die ziekte krijgt.

Maar het is absoluut een keuze die je voor jezelf moet maken natuurlijk!!!!
Hoe kom je aan deze cijfers An? In mijn ogen valt er geen kansberekening te maken, eenvoudigweg omdat er te weinig verstand is van de ziekte en de huidige situatie. Daarnaast begrijp ik dat Duitse verhaal eerlijk gezegd ook niet, aangezien op de Duitse BARF lijst ook wordt gewaarschuwd tegen het gebruik van rauw varkensvlees. Dat het laatste geval van een dooie kat/hond ook 15 jaar geleden was: dat is al helemaal niet correct want 2 jaar geleden zijn er nog 2 honden in NL definitief aan Aujeszky overleden. Vier jaar geleden is er nog een hond aan Aujeszky overleden in de kliniek waar Linda werkt. Dus nee, deze gegevens kloppen echt niet. Ergo, 10 jaar geleden wist een boer dat hij Aujeszky had wanneer de honden en katten op z'n erf dood neer vielen. Maar OK, ik blijf het niet schrijven... Ik vind dat ik nu vaak genoeg uit heb gelegd waarom ik het niet veilig vind. Iedereen moet maar doen wat hij/zij verantwoordelijk acht.

Ik hoop voor jou natuurlijk dat je inderdaad eerder de lotto wint als dat je hond overlijd aan Aujeszky ;).
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 17 okt 2004, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#187842
Ik heb 1 keer een hond gehoord met Aujezky.Die woonde vroeger achter ons.Dat dier heeft geleden,dat wil je niet weten.Bij mij komt er nog geen gram in de voerbakjes.
Door Ordell
#187902
An schreef: Prijs dat boeit me zo niet. Maar idd de kans is idioot klein. Ik geloof dat minder dan 1 op 10000 dieren de ziekte heeft. Nou als je dan 1 keer op de 100 jaar ofzo er is 1 hebt tussen zitten heb je denk ik al serieus pech gehad.

En idd ik doe het voor de extra variatie. Ik haal meestal dan een varkenshammetje. Niet erg vaak hoor, maar ik ben er wel niet echt bang van ;)

Het is geloof ik ook al 15 jaar geleden dat er nog een geval is voorgekomen bij een hond of een kat in Europa en er zijn in Europa toch enkele landen zoals Duitsland waar erg veel varken wordt gegeven, dus ik geloof echt niet dat het gevaar hoog ligt. Ik denk dat je eerder de lotto wint dan dat je hond die ziekte krijgt.

Maar het is absoluut een keuze die je voor jezelf moet maken natuurlijk!!!!
Als je wilt varieeren zijn er volgens mij voldoende andere barfspullen te krijgen. Varkensvlees is, ondanks de ziekte van Aujeszky, uberhaupt niet gezond voor zowel mens als dier. Ik heb vroeger geleerd dat een hond die nog een beetje kort bij de natuur staat het uberhaupt weigert te eten, dat zal dan wel niet voor niets zijn.
Laatst gewijzigd door Ordell op zo 17 okt 2004, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
#187972
Lizzy schreef:

Hoe kom je aan deze cijfers An? In mijn ogen valt er geen kansberekening te maken, eenvoudigweg omdat er te weinig verstand is van de ziekte en de huidige situatie. Daarnaast begrijp ik dat Duitse verhaal eerlijk gezegd ook niet, aangezien op de Duitse BARF lijst ook wordt gewaarschuwd tegen het gebruik van rauw varkensvlees. Dat het laatste geval van een dooie kat/hond ook 15 jaar geleden was: dat is al helemaal niet correct want 2 jaar geleden zijn er nog 2 honden in NL definitief aan Aujeszky overleden. Vier jaar geleden is er nog een hond aan Aujeszky overleden in de kliniek waar Linda werkt. Dus nee, deze gegevens kloppen echt niet. Ergo, 10 jaar geleden wist een boer dat hij Aujeszky had wanneer de honden en katten op z'n erf dood neer vielen. Maar OK, ik blijf het niet schrijven... Ik vind dat ik nu vaak genoeg uit heb gelegd waarom ik het niet veilig vind. Iedereen moet maar doen wat hij/zij verantwoordelijk acht.

Ik hoop voor jou natuurlijk dat je inderdaad eerder de lotto wint als dat je hond overlijd aan Aujeszky ;).
Die 1 op 10000 staat hier op barfplaats in de bibliotheek ;)

Ik ga het trouwens volgende keer is navragen in het slachthuis ook. Daar ahngt uit op wat dieren allemaal getest moeten worden. Dat is echt een muur vol :o Ik vraag me dan ook echt af of ze zoals wordt gezegd overal niet getest worden op Aujeszky. Als ik wat weet vertel ik het jullie zeker ;)

Verder zoals ik zei moet ieder het voor zichzelf beslissen ;)
Door An
#187974
Ordell schreef:

Als je wilt varieeren zijn er volgens mij voldoende andere barfspullen te krijgen. Varkensvlees is, ondanks de ziekte van Aujeszky, uberhaupt niet gezond voor zowel mens als dier. Ik heb vroeger geleerd dat een hond die nog een beetje kort bij de natuur staat het uberhaupt weigert te eten, dat zal dan wel niet voor niets zijn.
Ik kan me niet bepaald inbeelden dat bv. een wilde wolf die in een varkensstal geraakt dat aan zich voorbij laat gaan. ???
Door Lizzy
#187991
Die 1 op 10000 staat hier op barfplaats in de bibliotheek ;)
Dat is het aantal besmette monsters maar niet ieder varken wordt getest en het aantal geteste varkens daalt en is nog steeds dalende. En als je weet hoeveel duizenden varkens er per dag worden geslacht....
Door Timmy
#188220
In Nederlandse slachthuizen wordt niet op Aujeszky gecontroleerd, omdat het bij humaan gebruik geen gevaar oplevert (denk ook aan verhitting). Besmet varkensvlees kan dus gewoon in de winkels terecht komen.

Gr.
Linda
Door An
#188226
Dat is dat wat ik niet goed begrijp. waarom dat zo'n heisa rond mond en klauwzeer? dat is voor humaan gebruik toch ook geen probleem?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door