Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Peet
#186604
Hoorde een honde-eigenaar van haar DA: alle varkens worden tegenwoordig voor Aujesky ge-ent. En je kan ook je hond voor Aujesky laten enten. Maar deze DA vond dat dus onzin omdat de varkens al ge-ent zijn.

??? Afbeelding Afbeelding Afbeelding...snap er niets meer van...
Door lekker kort
#186607
Peet schreef: Hoorde een honde-eigenaar van haar DA: alle varkens worden tegenwoordig voor Aujesky ge-ent. En je kan ook je hond voor Aujesky laten enten. Maar deze DA vond dat dus onzin omdat de varkens al ge-ent zijn.

??? Afbeelding Afbeelding Afbeelding...snap er niets meer van...
Aujesky is jeukpest besmettelijk voor de hond daarom word het altijd afgeraden om de honden rauw varkensvlees te geven, 18 jaar geleden heb ik het allemaal moeten leren, dacht niet dat er toen al tegen geént werd, hoe het tegenwoordig is weet ik niet.
Door Audrina
#186611
Peet schreef: Hoorde een honde-eigenaar van haar DA: alle varkens worden tegenwoordig voor Aujesky ge-ent. En je kan ook je hond voor Aujesky laten enten. Maar deze DA vond dat dus onzin omdat de varkens al ge-ent zijn.

??? Afbeelding Afbeelding Afbeelding...snap er niets meer van...
Peet ik zou dat allemaal met een hele grote korrel zout nemen als ik jou was. ;) Diezelfde persoon beweert bijvoorbeeld ook dat een hond een alleseter is en dat wij mensen allemaal amerikaans zijn.
Door Lizzy
#186612
Peet schreef: Hoorde een honde-eigenaar van haar DA: alle varkens worden tegenwoordig voor Aujesky ge-ent. En je kan ook je hond voor Aujesky laten enten. Maar deze DA vond dat dus onzin omdat de varkens al ge-ent zijn.

??? Afbeelding Afbeelding Afbeelding...snap er niets meer van...
In Nederland (en dan praat ik echt over Nederland!) worden de meeste varkens geent. Je kunt, als varkensboer, wel ontheffing voor vaccinatie tegen Aujeszky aanvragen.

Je kunt je hond zo ongeveer tegen Aujeszky laten vaccineren. Dit is hetzelfde vaccin als men ook gebruikt bij de varkens, dus niet echt een hondenvaccin. Maar: men weet niet hoelang dit vaccin bescherming biedt. En men weet ook niet wat de gevolgen op lange termijn zijn, voor de hond.

Meer over Aujeszky en vaccinaties voor honden/varkens: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=786
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 okt 2004, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#186614
Ok, Lizzy was zo snel dat ik mijn reaktie even aanpas.
Dus eigenlijk ent iedereen maar zo'n beetje raak?
vandaar mijn Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Peet op do 14 okt 2004, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#186616
Audrina schreef:

Peet ik zou dat allemaal met een hele grote korrel zout nemen als ik jou was. ;) Diezelfde persoon beweert bijvoorbeeld ook dat een hond een alleseter is en dat wij mensen allemaal amerikaans zijn.
da's waar...maar toch.....Afbeelding
Gebruikersavatar
Door chooky
#186745
Hier een stuk wat ik ooit op doggy geplaatst heb, naar aanleiding van dezelfde diiscussie:
Door Eva Leerdam (Eva) ( - 62.234.125.252) op Woensdag, Mei 14, 2003 - 06:20 pm:

Dit bericht komt van de GD (Gezondheidsdienst voor dieren) en is van recente datum. Het is het eerste wat mijn hernieuwde onderzoek oplevert. Hier komt naar boven wat die 9-status eigenlijk is. En dat inmiddels het aantal positieve gevallen (met aujeszky besmette monsters, per controle worden zo'n 60 monsters per veestapel genomen) onder de 0,01% ligt (1 op
10000 monsters) ligt. Maar er zijn er nog steeds. Ook wordt er toegegeven (als je goed leest) dat onder die 1 op 10000 monsters ook monsters zitten van oudere dieren die bij eerdere steekproeven gemist zijn. Er is dus nog steeds een risico. Het is dan wel een heel klein risico, maar het bestaat wel. Het is de keuze van ieder voor zich om dat risico wel of niet te nemen.
Nu moet ik nog onderzoeken waar het vlees wat wij kopen in de supermarkt eigenlijk vandaan komt. Komt dit uit Nederland? Of importeren wij ook varkensvlees bijvoorbeeld uit Belgie?
groetjes Eva


Stand van zaken Aujeszky-vrij certificering
Sinds 1995 zijn in de georganiseerde bestrijding van de ziekte van Aujeszky enkel zogenaamde gE-negatieve vaccins toegestaan. Met die vaccins is het mogelijk om onderscheid te maken tussen geënte varkens en varkens die met het veldvirus besmet waren. Nu komt het doel, een Aujeszky-vrij Nederland, in zicht. Het percentage monsters dat positief is voor de ziekte is al geruime tijd minder dan 0,01 procent.

Bestrijding ziekte van Aujeszky
Vooral de wat jongere varkenshouders zullen zich nauwelijks nog een voorstelling kunnen maken van de ziekte van Aujeszky. De
dramatische uitbraken in de zeventiger jaren zijn grotendeels aan hen voorbij gegaan of al weer bijna vergeten. Na ruim een decennium wat aangemodderd te hebben met enigzins ongestructureerd enten, begon de landelijke bestrijding eigenlijk al in 1989. Vanaf dat moment waren alleen markervaccins nog toegestaan en konden gevaccineerde en besmette dieren via eenvoudig bloedonderzoek van elkaar worden onderscheiden. In 1993 kwam het bestrijdingsprogramma pas echt op gang met
een voorgeschreven entschema en slechts enkele toegelaten entstoffen. Sindsdien is het snel gegaan.

Besmettingsniveau
Van een varkensstapel waarin bij aanvang tientallen procenten besmet was, werd begin 1998 de mijlpaal van 1% doorbroken. Inmiddels zitten we zelfs al geruime tijd een stuk onder de 0,01% (zie grafiek). De enkele positieve monsters die begin 2001 nog zijn
ontdekt (tussen de 3 en 30 per maand) zijn voor een belangrijk deel toe te schrijven aan een paar zogenaamde hoogprevalente
bedrijven: bedrijven met een hoog percentage positieve zeugen. Hier zitten bedrijven bij die het niet zo nauw hebben genomen met de bestrijding van de ziekte of, meestal door fouten in het vaccinatieschema, opnieuw besmet zijn geraakt.
De positieve monsters die dan nog overblijven, zijn vrijwel altijd van wat oudere zeugen. Die zijn waarschijnlijk al langer geleden besmet geraakt, maar gemist bij eerdere steekproeven. Recente infecties zijn dus nog veel zeldzamer dan het lage aantal positieve dieren al doet vermoeden.

Certificering
Het aantal varkensbedrijven in Nederland bedroeg halverwege 2001 zo’n 12.900. Dit zijn bedrijven die deelnemen aan de
RBD-regeling, die verplicht is voor alle varkenshouders, behalve
hobbyvarkenshouders. In november 2002 waren 49 bedrijven hiervan niet in het bezit van het Aujeszky-vrij certificaat. Verreweg de meeste hiervan waren niet gecertificeerd vanwege een administratieve reden. Voorbeelden hiervan zijn: certificaat nog niet aangevraagd, blokkade vanwege onvoldoende vaccineren of aanvoer van een niet-gecertificeerd bedrijf.

Artikel 9-status
Halverwege 2001 had Nederland nog de laagste status in de EU. Een stapje hoger zou de zogenaamde artikel 9-status zijn. Dat is
een erkenning dat het land een door de EU geaccepteerd bestrijdingsprogramma uitvoert. Hierbij is vaccinatie met een markervaccin toegestaan. Per 1-1-2002 is de artikel 9-status aan Nederland verleend. Vanwege de aanstaande artikel 10-status voor heel Duitsland is de artikel 9-status onontbeerlijk, export naar Duitsland zou anders niet meer mogelijk zijn.

Stoppen met vaccineren
De discussie over het volledig stoppen met vaccineren is nog druk gaande. Zeker in het begin zal een intensieve controle plaatsvinden in de gebieden waar het vaccineren wordt gestopt. Voorlopig worden alleen ontheffingen afgegeven i.v.m. export naar artikel 10-gebieden. De snelheid waarmee vervolgstappen worden gezet en de volgorde waarin, zullen afhankelijk zijn van de ervaringen die deze controle oplevert. Te snel te grote stappen nemen kan immers het werk van jaren teniet doen en dat is duidelijk niet de bedoeling.

Artikel 10-status
Het uiteindelijke doel van de Aujeszky-bestrijding is altijd de
artikel-10-status geweest. Dat is de hoogst mogelijke status waarbij een land volledig vrij is van de ziekte en er dus ook niet meer gevaccineerd wordt. Behalve uitgebreidere exportmogelijkheden, voor Nederland altijd erg belangrijk geweest, is een tweede voordeel het wegvallen van de kosten van de vaccinatie. Daartegenover staan echter ook risico’s. Door het wegvallen van de bescherming van de vaccinatie kan elk
virusdeeltje dat ons land binnenkomt het begin zijn van een nieuwe epidemie.
Varkenspest en mond- en klauwzeer hebben duidelijk gemaakt dat deze risico’s reëel zijn. Alle voor- en nadelen en eventuele gevolgen worden nog eens nadrukkelijk bekeken door alle betrokken partijen. De Europese opstelling ten aanzien van een
non-vaccinatiebeleid zal daarin een essentiële rol spelen.

Nederland ook naar artikel 10?
De GD stelt zich op het standpunt dat bij de aanvraag van de artikel 10-status voor de Ziekte van Aujeszky voor Nederland in Brussel de volgende zaken doorslaggevend zijn in de discussie hierover:


*Allereerst moet het gebruik van markervaccins worden toegestaan, zodat eventuele uitbraken snel kunnen worden ingedamd.
*Daarnaast moet de humane consumptie van gevaccineerde varkens zijn toegestaan. De vaccins tegen de Ziekte van Aujeszky hebben immers hun effectiviteit in de afgelopen jaren bewezen en bovendien is vlees van gevaccineerde of zelfs besmette varkens
geschikt voor consumptie.
*Naast deze twee randvoorwaarden moeten ook voorzieningen worden getroffen die insleep van Aujeszky uit buurlanden met een
lagere status voorkomen. Te denken valt aan vaccinatie van gebieden langs de grens, met name de Belgische.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door