Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Coontje
#185974
Mijn kat heeft last van Tandvleesontsteking en nu heb ik van de dierenarts een pasta gekregen wat ik tussen zijn tanden en wang moet spuiten. Deze pasta (Orozyme) poetst dan als het ware de tanden. Maar ik moet zeggen, na bijna 2 weken gebruik zie ik nog geen enkele verandering :-\.
Nu kreeg ik van het weekend op show de tip om Stomagyl te gaan gebruiken. Dit is te verkrijgen bij de Dierenarts.
Maar heeft er hier misschien iemand ervaringen mee?
Ik heb liever alvast wat achtergrond informatie over dit product voordat ik lukraak allerlei smeerseltjes en tabletjes ga aanschaffen en proberen.
Alvast bedankt hoor.
Door Lizzy
#186088
Wordt Stomagyl niet meestal voorgeschreven bij pancreasproblemen? Dat lijkt me dan niet echt passen bij tandvleesontsteking... Maar goed, ik ben geen dierenarts.

De vraag is trouwens waarom jouw kat tandvleesontsteking heeft. Misschien is het nog beter om de oorzaak op te sporen. Heeft jouw kant veel tandplak/tandsteen? Hoe is het met de rest van zijn/haar gezondheid? Wat krijgt hij/zij te eten?

Groetjes, Lizzy
Door Coontje
#186278
Hoi Lizzy,

Hij kreeg er last van toen hij begon met wisselen. Dat is namelijk nogal stroef verlopen, z'n tandjes wilden er niet uit en daardoor liep hij met dubbele tanden.
Hij is nu 7 maanden.
Qua voedsel ligt het er volgens mij niet aan.
Ze krijgen hier nu alweer enige tijd Carnibest (2x daags ± 150 gram op 5 katten) en kittenbrokjes (hills) en Maine Coon brokken. Als ik meer Carnebest geef eten ze niet alles op.
Tandplak en tandsteen heeft hij geen last van. En hij is verder kerngezond. Hij is laatst nog nagekeken door de dierenarts.
Volgens mijn dierenarts komt het heel veel voor en verdwijnt het over het algemeen als ze wat ouder worden.

De tip om Stomagyl te gebruiken kreeg ik van andere Maine Coon fokkers trouwens.
Gebruikersavatar
Door Binno
#186290
Ik las eerder toevallig deze topic en wilde toch even reageren. Bedoel je niet STOMORGYL ipv Stomagyl? Stomagyl is inderdaad voor pancreasaandoeningen.
Wij kregen namelijk Stomorgyl voorgeschreven voor de tandvleesontsteking van onze maltezer en ik moet zeggen dat het goed en snel werkt. Het is van de firma Merial en op basis van spiramycine en metronidazole, een soort antibiotica dus volgens mij... ;)
Door Coontje
#186338
Oh, kan ook best hoor. Iemand anders heeft de naam voor mij op een papiertje geschreven.
Ik heb het gewoon klakkeloos overgetypt.
Dus het werkt wel goed? Geen nare bijwerkingen o.i.d.??
Gebruikersavatar
Door Binno
#186347
Volgens de bijsluiter 'werd er enkel in zeldzame gevallen braken vastgesteld als intolerantieverschijnsel'...
Wij hebben het een paar keer gedurende enkele dagen aan onze maltezer gegeven, die toch wel een gevoelige maag heeft, maar hij heeft er nooit bijwerkingen van gehad.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#186505
Het is wel antibiotica en dus slecht voor de maag/darmflora en dus voor de weerstand. Maar je kunt het proberen als je daarna maar de darmflora weer opbouwt met probiotica.
Ik zou indien mogelijk de brokken weglaten en een poosje alleen Carnibest voeren. Dat helpt vaak goed.
Eventueel in combinatie met visolie en antioxidanten als dat nog niet genoeg helpt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door