Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door casangio
#186451
Beste allemaal,

Ik heb in de bieb en ook bij medisch de berichtjes zitten lezen over vaccineren en ik moet zeggen dat het me duizelt voor de ogen. Ik zie het niet meer zitten.

I.v.m. daarmee zou ik gaarne een afdoende (ik hoop dat iemand me dat kan geven) op het volgende:

Er is een gulden middenweg tussen enten en niet enten en dat is verantwoord enten!! Geen combi-vaccins en geen vaccins die compleet nutteloos zijn.

Wat is verantwoord enten???
En wat zijn nu eigenlijk de entingen die compleet nutteloos zijn.

Ik heb dit jaar mijn honden niet meer laten enten. Maar toen ik de gevolgen over weil las word ik nu toch weer een beetje bang, want reuen likken soms overal aan, hoe vies dit ook klinkt, maar het is de realiteit. Dus als ze al via plas weil kunnen krijgen, gaat me dat toch wel een beetje verontrusten en al helemaal dat wij weil ook kunnen krijgen via de honden. Dus ik hoop hier eens een keer afdoende antwoord op te krijgen, want zoveel leden, zoveel meningen. Hoe meer je leest hoe minder bomen je door het bos nog ziet.
Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door casangio op do 14 okt 2004, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#186470
CaSanGio schreef: Beste allemaal,

Ik heb in de bieb en ook bij medisch de berichtjes zitten lezen over vaccineren en ik moet zeggen dat het me duizelt voor de ogen. Ik zie het niet meer zitten.

I.v.m. daarmee zou ik gaarne een afdoende (ik hoop dat iemand me dat kan geven) op het volgende:

Er is een gulden middenweg tussen enten en niet enten en dat is verantwoord enten!! Geen combi-vaccins en geen vaccins die compleet nutteloos zijn.

Wat is verantwoord enten???
En wat zijn nu eigenlijk de entingen die compleet nutteloos zijn.

Ik heb dit jaar mijn honden niet meer laten enten. Maar toen ik de gevolgen over weil las word ik nu toch weer een beetje bang, want reuen likken soms overal aan, hoe vies dit ook klinkt, maar het is de realiteit. Dus als ze al via plas weil kunnen krijgen, gaat me dat toch wel een beetje verontrusten en al helemaal dat wij weil ook kunnen krijgen via de honden. Dus ik hoop hier eens een keer afdoende antwoord op te krijgen, want zoveel leden, zoveel meningen. Hoe meer je leest hoe minder bomen je door het bos nog ziet.
Alvast bedankt.
Hier komt onze visie. Niet op vasthameren dus :D
Pups worden hier volledig ge-ent. De volwassenen krijgen de hondenziekte/parvo enting waar drie jaar voor staat. Na die 3 jaar willen we de titers laten bepalen om te zien of er bijge-ent moet worden. Rabies is alleen voor diegene die naar het buitenland gaan en wordt ge-ent volgens de regels voor grenspassage. Honden ouder dan 6 jaar worden niet meer ge-ent.
Dat laatste deed ik zowieso al nooit meer omdat mijn DA van toendertijd (10 jaar geleden) al zei dat die honden zoveel entstof al binnen hadden, die zouden echt niet meer ziek worden (zijn tijd vooruit waarschijnlijk :D
)
Wat Weil betreft daar laat ik ook niet extra voor enten. Als je nu weet dat die enting maar 6 maanden dekking geeft en je dus voor een juiste dekking in maart zou moeten enten, daarbij voor onz de wetenschap te nemen dat mijn honden zeker 10 tot 12 jaar lang altijd hun coctail in augustus kregen (voor de vakantie) ze tot de risicogroep (vuileslootjeszwemmers) behoorden en ze dus achteraf gezien helemaal niet gedekt waren tegen Weil en toch ook nooit ziek geweest zijn, dan geloof ik het allemaal wel.

Een onzin enting vind ik de kennelhoest-enting. Zoveel veroorzakers en maar enten tegen eentje. Daarbij lijkt het middel vaak erger dan de kwaal getuige de vele honden die prompt na hun enting tegen een kennelhoest oplopen. Nadat wij gestopt zijn met het enten tegen kennelhoest hebben we het hier niet meer gezien terwijl we met het aanwezig zijn op alle grote hondenshows in Nederland toch wel tot de risicogroep zouden behoren.
Laatst gewijzigd door Angelique op do 14 okt 2004, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
#186478
Angelique schreef:

Hier komt onze visie. Niet op vasthameren dus :D
Pups worden hier volledig ge-ent. De volwassenen krijgen de hondenziekte/parvo enting waar drie jaar voor staat. Na die 3 jaar willen we de titers laten bepalen om te zien of er bijge-ent moet worden. Rabies is alleen voor diegene die naar het buitenland gaan en wordt ge-ent volgens de regels voor grenspassage. Honden ouder dan 6 jaar worden niet meer ge-ent.
Dat laatste deed ik zowieso al nooit meer omdat mijn DA van toendertijd (10 jaar geleden) al zei dat die honden zoveel entstof al binnen hadden, die zouden echt niet meer ziek worden (zijn tijd vooruit waarschijnlijk :D
)
Wat Weil betreft daar laat ik ook niet extra voor enten. Als je nu weet dat die enting maar 6 maanden dekking geeft en je dus voor een juiste dekking in maart zou moeten enten, daarbij voor onz de wetenschap te nemen dat mijn honden zeker 10 tot 12 jaar lang altijd hun coctail in augustus kregen (voor de vakantie) ze tot de risicogroep (vuileslootjeszwemmers) behoorden en ze dus achteraf gezien helemaal niet gedekt waren tegen Weil en toch ook nooit ziek geweest zijn, dan geloof ik het allemaal wel.

Een onzin enting vind ik de kennelhoest-enting. Zoveel veroorzakers en maar enten tegen eentje. Daarbij lijkt het middel vaak erger dan de kwaal getuige de vele honden die prompt na hun enting tegen een kennelhoest oplopen. Nadat wij gestopt zijn met het enten tegen kennelhoest hebben we het hier niet meer gezien terwijl we met het aanwezig zijn op alle grote hondenshows in Nederland toch wel tot de risicogroep zouden behoren.
Bedankt voor je reactie. Nog even het volgende.
Ik heb 1 hond van anderhalf jaar. Hij heeft zijn puppyentingen gehad maar verder heb ik hem niet meer laten enten, wat zouden jullie doen hiermee???
#186479
CaSanGio schreef: Beste allemaal,

Ik heb in de bieb en ook bij medisch de berichtjes zitten lezen over vaccineren en ik moet zeggen dat het me duizelt voor de ogen. Ik zie het niet meer zitten.

I.v.m. daarmee zou ik gaarne een afdoende (ik hoop dat iemand me dat kan geven) op het volgende:

Er is een gulden middenweg tussen enten en niet enten en dat is verantwoord enten!! Geen combi-vaccins en geen vaccins die compleet nutteloos zijn.

Wat is verantwoord enten???
En wat zijn nu eigenlijk de entingen die compleet nutteloos zijn.

Ik heb dit jaar mijn honden niet meer laten enten. Maar toen ik de gevolgen over weil las word ik nu toch weer een beetje bang, want reuen likken soms overal aan, hoe vies dit ook klinkt, maar het is de realiteit. Dus als ze al via plas weil kunnen krijgen, gaat me dat toch wel een beetje verontrusten en al helemaal dat wij weil ook kunnen krijgen via de honden. Dus ik hoop hier eens een keer afdoende antwoord op te krijgen, want zoveel leden, zoveel meningen. Hoe meer je leest hoe minder bomen je door het bos nog ziet.
Alvast bedankt.
Mijn visie dan ;D. Je kunt best minimaal en toch verantwoord enten.

Als je bang bent voor Weil, vaccineer je jaarlijks tegen Weil. Simpel. Die van Nobivac is officieel voor 1 jaar beschermingsduur geregistreerd (dus die 6 maanden bescherming gaan niet meer op). Ik kan jou natuurlijk een heel verhaal ophangen waarom je ook niet voor Weil zou moeten enten, maar jij bent bang voor Weil, dus zou ik gewoon enten.

Pups volledig enten. Dus, tegen Parvo, HCC, Hondenziekte, Weil. Jammer dat de entingen niet allemaal los te krijgen zijn, dus dit zal ongetwijfeld een keertje of wat uitdraaien op een cocktail enting. Ja, jammer dan, als je wilt enten dan heb je geen keus, helaas. De een herhaald de enting bij 1 jaar, de ander doet dat niet. Die keuze moet je zelf maken. Je kunt ook bij 1 jaar een titers-bepaling laten doen voor Parvo en hondenziekte, in mijn ogen de belangijkste. Je kunt daarna ook titersbepalingen blijven doen, iedere 2 of 3 jaar ofzo of iedere 2 of 3 jaar vaccineren (officieel staat Nobivac voor 2 jaar bescherming geregistreerd).

Onzin entingen: kennelhoest, para-influenza, corona. Alle drie niet dodelijk. Klaar. Helaas zit para-influenza en corona in de cocktail....

Daarom begrijp ik persoonlijk de verhalen van Schultz en Hamilton en al die andere dierenartsen wel eens niet.... Die roepen maar "losse entingen, losse entingen". Kun je in de US alle entingen wel los krijgen? Want bij ons kan dat dus niet en ben je altijd de sigaar.... je staat altijd voor meer ziektes te enten als dat je zou willen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 14 okt 2004, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
#186524
Bezocht ik vroeger met twee honden de da. De een enten ze voor kennelkuch en de ander nooit. Dat zie ik nu pas. Stom maar ik wist het toen ook niet, vertrouwde gewoon de da. Dat kan ik nu echt niet meer zeggen. >:( >:( >:( >:(
Ik zie hier nu in het boekje van mijn ries dat ze hem konstant voor kennelkuch hebben ingeent, geen wonder dat hij telkens tijden heeft zitten kuchen en waarom het soms zo rommelde net of ie slijm had zitten. Ik heb hem er soms wat homeopatische middelen voor toegediend. De laatste tijd doet ie het gelukkig niet meer en is het over, maar dat is de vorige jaren al konstant geweest. Nu snap ik em het is natuurlijk die kennelkuch inenting geweest, dat kan bijna niet anders. Ik snapte het al niet dat hij dat alleen deed. Poeeehhh kom er nu pas achter dat ie er steeds voor in is geent terwijl ik dat niet wilde.
Heb maar eens vertrouwen in je da. Mijn echte da leeft trouwens niet meer en bij de plaatsvervangster ben ik nog maar 1 x geweest en daar heb ik al helemaal geen vertrouwen meer in. De laatste keer dat mijn ries is geent heeft ie drie weken lang met een grote bult tussen zijn schouderbladen gelopen en laatst hoorde ik van een kennis dat ze nog zelf moest uitleggen dat er ook honden waren waarvan de anaalklieren iets dieper zaten. De hond zijn anaalklieren moesten nl. worden geleegd. Daar ga ik dus niet meer heen met het gevolg dat ik nu nog geen da heb.
Laatst gewijzigd door casangio op do 14 okt 2004, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
#186955
danja schreef: Hallo, even een vraagje over de titertest. Voor welke ziekte kan met zo'n test getest worden is dit alleen weil/parvo of kan dat voor alle ziekte's.

Groetjes Anneke ::)
Ik denk dat ze deze pagina niet meer hebben bezocht, vandaar dat je geen antwoord hebt gekregen. Ik dacht wel dat het voor alles kan, maar ik ben ook maar een leek.
#186981
danja schreef: Hallo, even een vraagje over de titertest. Voor welke ziekte kan met zo'n test getest worden is dit alleen weil/parvo of kan dat voor alle ziekte's.

Groetjes Anneke ::)
Hitam is de expert (Tannetje) maar ik heb uit haar antwoord begrepen dat er voor meer/alle ziektes titertests zijn, maar dat een aantal totaal zinloos zijn. Bijv. Weil: direct na de enting meet je al een lage titer. En andere ziektes komen niet/nauwelijks voor dus da's ook zinloos om voor te testen en weer anderen zijn niet dodelijk (neem para-influenza en corona) dus da's ook zinloos om voor te testen. Heb ik het zo goed verwoord Tannetje?
#186996
Dus titertest geeft een immuniteits indicatie over alle ziektes. En omdat weil maar voor een jaar staat is het misschien verstandig om hiervoor wel te enten. Deze enting wordt altijd wel gegeven met Parvo, dus 2 entingen in 1. Hoe zit het dan met honden die entstoffen helemaal niet opnemen. Die zijn dan toch ook niet bevattelijker voor ziektes dan honden die wel geent worden, als ze voldoende immuniteit hebben opgebouwt.

Groetjes Anneke
#186998
danja schreef: En omdat weil maar voor een jaar staat is het misschien verstandig om hiervoor wel te enten. Deze enting wordt altijd wel gegeven met Parvo, dus 2 entingen in 1.
Weil kan wel degelijk los geent worden hoor. Hoeft helemaal niet met Parvo. Nobivac heeft een losse Weil enting.
#187137
In principe kun je van alle ziektes een titertest doen. Alleen zijn dat dure bepalingen in een buitenlands laboratorium. Ik heb een sneltest voor parvo en hondenziekte, dus dat kan goedkoper en gemakkelijker.

Voor Weill bestaat er ook een sneltest alleen is mij door de fabrikant daarvan verteld dat het geen zin heeft om vaccinatie titers daarmee te bepalen omdat die te laag en te kortdurend zijn.

Nu zijn parvo en hondenziekte tevens ook de gevaarlijkste ziektes, en de rest is minder belangrijk.
#187279
Dat is mooi, want daar wil ik ze voor laten testen.
Komt hondenziekte hier dan ook nog voor???
Overal lees je dat vooral pups het krijgen en niet echt volwassenhonden. Er zijn nergens gegevens op het internet over de ziektes en waar het voor komt in welk gebied van Nederland etc. Misschien zoek ik niet goed.

Groetjes Anneke ;D
#187282
Voor Weill bestaat er ook een sneltest alleen is mij door de fabrikant daarvan verteld dat het geen zin heeft om vaccinatie titers daarmee te bepalen omdat die te laag en te kortdurend zijn.

Nu zijn parvo en hondenziekte tevens ook de gevaarlijkste ziektes, en de rest is minder belangrijk.
Ik had in mijn hoofd om eind van het jaar titers te laten bepalen voor parvo weil en hondenziekte. Maar ik begrijp niet precies wat je hierboven bedoeld over weil :-[
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door